slecht voordroog

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

slecht voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 19:55

Ik heb een grote rol voordroog staan, die ik heb gekregen om de grond rondom de stal te bedekken. Het is slecht hooi... dwz dat het plastic kapot is gegaan en dat er schimmel in zit.
Op zich is dat prima, want het is bedoeld om in de modder te stampen.

per toeval kwamen we er nl achter dat hooi op de modder de ondergrond veranderd naar stevig en evengoed waterdoorlatend. Gemorst hooi voor de stal heeft ervoor gezorgd dat daar een heel fijn stuk is ontstaan, waar het zelfs met kletsnat weer goed begaanbaar is.
Het idee (ook geopperd door meer mensen die daarmee hebben gewerkt) was oud hooi gebruiken om de resterende modderzooi rondom de grote schuilstal op te vullen, zodat de paarden helemaal niet meer door de modder hoeven om bij de stal en waterbak te komen.

Nu staan de paarden op een fikse lap grond (5-6 ha voor twee grote paarden en twee shetters) waar nog altijd een en ander te knabbelen staat en krijgen ze al sinds 2 weken bijvoer in de vorm van hooi in slowfeeders, 24/7 beschikbaar, zowel buiten als in de stal.

Om te voorkomend dat de paarden aan het slechte hooi komen, vul ik de netten voordat ik een kruiwagen rommel op de modder gooi. Hoewel de netten nooit leeg zijn, vinden ze vers gevuld altijd extra lekker en mors ik altijd wat hooi, waardoor ze wat extra's hebben.

Maar nu gaan ze steeds aan het slechte hooi eten, als ik neerleg. Ik stamp het meteen zo goed mogelijk de modder in (doe maar 1 kruiwagen per keer, opdat het zich zo snel mogelijk met de grond mengt), maar het is natuurlijk niet meteen weg.
Ze hebben volle netten met goed hooi, ik heb al geprobeerd een berg goed hooi ernaast te leggen, in de buurt te leggen en zelfs erop. In het laatste geval duwen ze het weg om bij het slechte hooi te kunnen.

Nu zit er tussen het slechte hooi ook wel goed hooi en ik hoop eigenlijk dat ze alleen dat eruit pikken. Ze eten uiteraard echt niet alles op... er blijft nog aardig wat liggen.
Maar toch vind ik het niet zo'n prettig idee.
Ik wil er graag op vertrouwen dat ze weten wat ze doen en geen beschimmelde stukken eten, maar is dat ook zo of is dit toch schadelijk voor de gezondheid?

Klasien
Berichten: 2073
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Friesland

Re: slecht voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:59

Blijkbaar vinden ze het lekker. Ik zou me niet te veel zorgen maken.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:59

Ze eten niks wat ongezond is, wees maar niet bang, die kans is echt nihil.
Misschien is dat hooi toch wat smakelijker en eten ze enkel het (redelijk) schone weg? Paarden die écht genoeg eten krijgen (te veel hooi, kuil, stro) eten niks wat slecht is, zeker niet 2 of 4 uit één kudde.

Daisy01

Berichten: 688
Geregistreerd: 13-01-08
Woonplaats: Sijbekarspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:00

Ik zou me eerder zorgen maken dat ze dan niet teveel modder binnenkrijgen... Van een beetje schimmel word je paard niet meteen ziek en meestal laten ze dit toch ook wel liggen en gaan ze toch voor het goede hooi.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: slecht voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 20:03

Modder zullen ze niet binnen krijgen, want je krijgt het niet erin gestampt,dus er blijft een 'bovenlaag' liggen. Omdat er nog aardig wat overblijft, ga ik er inderdaad van uit dat ze er alleen het lekkerste uitpikken, maar het zat mij niet helemaal lekker.
Maar blijkbaar ben ik gewoon weer eens overbezorgd.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:06

Als ze genoeg te eten hebben, zullen ze de beschimmelde stukken niet snel opeten, denk ik.

grappig dat jij met opzet voordroog in de modder stampt, ik hark het er altijd zorgvuldig uit, bij mij is het altijd blubber voor de hooinetten en als dat gemorste voordroog blijft liggen, gaat het ongelooflijk stinken, precies op de plek waar ze met de voorhoeven staan. Kan nooit gezond zijn, dacht ik....

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:09

Misschien azijn er opspuiten of verdunde dettol?
Hier maakte dat niet veel uit ( op stro) en begonnen ze ook te eten van het slechtere hooi wat ik voor de ingang van de stal had gedaan. (is wel goed gegaan gelukkig) Beetje jammer is alleen dat ze het fantastisch vinden om dat gedeelte als toilet te gebruiken :+

amie1965
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:10

Morrie schreef:
Als ze genoeg te eten hebben, zullen ze de beschimmelde stukken niet snel opeten, denk ik.

grappig dat jij met opzet voordroog in de modder stampt, ik hark het er altijd zorgvuldig uit, bij mij is het altijd blubber voor de hooinetten en als dat gemorste voordroog blijft liggen, gaat het ongelooflijk stinken, precies op de plek waar ze met de voorhoeven staan. Kan nooit gezond zijn, dacht ik....

Die ervaring heb ik ook. Na verloop van tijd gaat het rotten en stinken, en daar staan ze dan met de voeten in...
Ik was altijd bang voor rotstraal door de rottende drek maar ik heb geen idee of dit een reële angst was...

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: slecht voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:12

Het was beter geweest om er gewoon tegels te zetten ipv het afgekeurde voordroog, want dat gaat stinken na verloop van tijd.

Het gaat rotten.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Re: slecht voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:16

Daarom moet je het ook mengen met modder :)
Dan wordt het een harde laag, dat schrijft ts ook in haar stukje.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 20:18

Ah hanneke, jouw mafkezen deden dat dus ook. Rare paarden hebben we.

Mbt stinken... nee, dat probleem heb ik hier helemaal niet. Ik heb drie slowfeeders, waarvan er een op een heuveltje tussen twee bomen hangt en daar komt hoe dan ook geen modder, omdat de ondergrond stenig is , en twee netten in de stal en daar komt dus uiteraard ook geen modder.

Maar voor de stal was het wel modderig en eigenlijk kwamen we per toeval erachter dat het hooi, wat we uit de stal schepte en daar bleef liggen, na verloop van tijd voor een top ondergrond zorgde.
later ook met mensen gesproken die dat met opzet deden. Maar uiteraard niet met goed (en duur) hooi.

Het hoogt de grond op en wordt wel nat, maar vergaat en zorgt voor een verhoogde grond, die goed vocht doorlaat. Het stuk voor de stal is daardoor echt heel fijn. Nu is er nog modder op een stuk tussen wei en stal met 'terras' en bij de waterbak en op een stuk tussen stal en waterbak (deels is het daar zeer goed begaanbaar, maar een plek is dus modderzooi, al kunnen ze daar ook wel omheen)
Omdat ik daar ook met de kruiwagen doorheen moet en omdat een merrie van ons nogal kan stressen als ze door de modder moet (dat heeft ze nu een paar jaar, vermoedelijk door slecht zicht) willen we dat dus ook nog even 'verhelpen' Vandaar.

Met eten staan ze dus gelukkig gewoon heel goed. :)

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 20:19

Ragdollcat schreef:
Het was beter geweest om er gewoon tegels te zetten ipv het afgekeurde voordroog, want dat gaat stinken na verloop van tijd.

Het gaat rotten.


Nee, dat is niet waar. Het wordt een prima onderlaag... daardoor hebben de paarden al een heel fijn 'terras' voor de stal. Tegels is bij onze ondergrond echt geen optie (veel steen en boomwortels' en niet 'recht'

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: slecht voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:22

Dan is het een hele mooie oplossing voor "afgekeurde" hooi/ voordroog.

Is het toch ergens goed voor.

Toch had ik ergens meegemaakt dat het ging stinken en rotten.

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Re: slecht voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:28

Hangen je hooinetten hoog? Paarden eten liever van de grond, dan hoeven ze hun spieren niet aan te spannen, met hun hoofd hoog/recht te houden wel. Misschien dat ze even een pauze houden door aan dat hooi te knabbelen.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 21:17

Nee de netten hangen heel laag tot op de grond. Hoog reiken is immers niet goed voor een paard

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: slecht voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 02:42

Niet druk over maken. Ik krijg heel af en toe eens een partij baggerslecht kuil aangeboden voor een appel en een ei, dat gaat dan op het land. Vaak is de helft slecht, een kwart samsam en een kwart goed. Ze eten bijna alles op, laten liggen wat echt niet eetbaar is. En dan staan ze dus ook gewoon op grasland met genoeg gras nog erop (anders krijgen ze alleen goed hooi op het land als het gras op is, ze worden dus niet gedwongen ofzo). De balen die ze liever laten liggen zijn rood uitgeslagen en plakkerig, die stinken ook echt enorm. Die balen zou de gemiddelde boer nog niet aan zijn koeien voeren en die gaan dan ook gewoon de mesthoop op. Maar de witte schimmel is een toplaagje, die klop je er ook zo af als het gortdroog is of het spoelt weg in de regen, dat is spul wat nestelt OP het hooi ipv IN het hooi (de sprietjes dus letterlijk), dat is een schimmeltype dat weinig kwaad kan (hoewel ik het in de stal niet voer, maar buiten hebben ze keuze). Rode schimmels zijn vaak wel schadelijk. De groene die laten ze ook vaak liggen.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: slecht voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 09:48

Shamalarabs, bedankt. Het is idd vnl witte schimmel en natte zware plekken (beperkt) Geen rood of groen en vreemd genoeg ruikt een groot deel van het hooi ook echt goed, dus in die zin kan ik mij wel voorstellen dat het aantrekt. Ze hebben ook hier de keuze tussen het gras wat nog te vinden is, goed hooi en deze rommel. (heb ik gratis gekregen omdat het niet wordt gevoerd... was dus ook echt als modderslurper bedoeld)

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:16

VSW --> VS