pony afvallen door magnesium?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

pony afvallen door magnesium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 21:48

hoi,

mijn pony is op het moment aardig wat kilootjes te zwaar, hij heeft 2 maanden stilgestaan omdat ie ziek was en is in die tijd flink aangekomen. ik ben nu alweer 2 maanden bezig met rijden enz. maar hij is naar mijn idee nog niks of heel erg minimaal afgevallen.
vandaag vertelde iemand op stal mij dat paarden afvallen als je ze magnesium bij voert, weet iemand of dit klopt? anders ga ik dit zeker proberen. hij is overigens al heel z n leven aan de dikke kant maar nu is het wel heel erg.
hij krijgt aardig wat beweging naar mijn idee of zou ik hem nog meer beweging moeten geven?
ik rij 2x per week dressuur. ik rij dan ongeveer een uur
1x per week springen ik rij dan ongeveer 3 kwartier inclusief losrijden en uitstappen. (totaal springwerk is 20 minuten maar ik rij dan in m n eentje en dan kun je aardig wat sprongetjes maken)
1x per week maken we een buitenrit van 1 a 2 uur
1x per week mennen 1 uur (voornamelijk draven)
1x per week longeer ik hem met pessoa en soms laat ik hem hierbij ook balkjes draven.

hij loopt dus eigenlijk altijd al 6x per week. ook ga ik 1 a 2 keer per maand naar het bos waar we altijd een rit van zo n 3 uur maken

wat denken jullie loopt hij genoeg of moet ie nog meer lopen?

*natuurlijk snap ik dat ie niet na 2 maanden weer op zijn oude gewicht terug is en dat dit tijd nodig heeft maar omdat ie eigenlijk altijd al wat aan de dikke kant is met in mijn ogen redelijk veel beweging vroeg ik me af of die magnesium echt zou helpen?

als iemand nog andere tips heeft hoor ik dat ook graag!

bedankt!

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Re: pony afvallen door magnesium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 21:55

overigens, lekker slim van mij maar ik zal nog even z n voerschema vermelden.
hij krijgt onbeperkt graszaadhooi en gedost hooi. en hij krijgt een halve kruiwagen vol voerdroog. hij heeft een stal met een ruime uitloop eraan en staat overdag in een ruime paddock met andere paarden waar ze ook onbeperkt graszaadhooi hebben.
verder krijgt hij aan krachtvoer 1 handje care4life (anders is ie de enige die niets krijgt dus wil hem dit sowieso blijven geven)
en hij krijgt 30 gram marstall force,dit krijgt ie nu pas sinds een week zodat ie al z n voedingsstoffen binnen krijgt

Anoniem

Re: pony afvallen door magnesium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:14

Nee, magnesium is helaas geen wonder en/of afvalmiddel.
Kun je het voordroog niet gewoon weglaten?

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:21

Zou idd dat voordroog weglaten en graszaadhooi wat meer gaan beperken.Geef het in een slowfeeder,meng het desnoods met een goede kwaliteit stro.(Mijn ervaring is dat ze het goed doen op Frans import stro als je daar aan kunt komen)

Krachtvoer,zou ik wat anders voor verzinnen,is gewoon echt niet goed voor hem.Je zou kunnen denken aan een paar handjes rulle zemelen en daar de vitaminebrok doorheen doen.

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 22:30

Tinky12 schreef:
Zou idd dat voordroog weglaten en graszaadhooi wat meer gaan beperken.Geef het in een slowfeeder,meng het desnoods met een goede kwaliteit stro.(Mijn ervaring is dat ze het goed doen op Frans import stro als je daar aan kunt komen)

Krachtvoer,zou ik wat anders voor verzinnen,is gewoon echt niet goed voor hem.Je zou kunnen denken aan een paar handjes rulle zemelen en daar de vitaminebrok doorheen doen.


hij krijgt al zijn ruwvoer vanuit slowfeeders.
hij heeft stro in zijn stal maar volgens mij komt dit niet uit frankrijk (zal het even navragen op stal)

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4162
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Re: pony afvallen door magnesium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:42

Klopt, magnesium is geen wonder en/of afvalmiddel, maar het kan zeker wel ondersteuning bieden bij gewichtsverlies bij paarden. Er wordt niet voor niets magnesium aangeraden bij paarden met Insuline Resistentie, spier- en hoefbevangenheid etc.. Allemaal kwalen waarbij (over)gewicht een belangrijke rol speelt. En er is toch regelmatig gebleken dat deze paarden door magnesium bijvoeren, ineens op normaal gewicht kwamen, zonder hun voer- en/of bewegingsschema aan te passen. Waarom probeer je niet gewoon of het iets uithaalt voor je paard? Zolang je niet enorm gaat over doseren kan magnesium helemaal geen kwaad voor je paard, en voor zo'n 14 euro heb je een zak van 20 kilo magnesium bij de boerenbond/welkoop. Voor dat geld het proberen waard zou ik zeggen?

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:43

Ik gebruik dit stro puur als aanvulling op ruwvoer omdat ze het tot op de laatste kruimel oplikken :P Heb met Nederlands stro geprobeerd maar dat is prima voor op de boden...beetje strootje knappelen en verder beetje neuzen.

Hier staat de hele meuk op streng dieet en krijgen helaas niet onbeperkt ruwvoer,ze zouden echt dichtgroeien.

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 22:53

Yinthee schreef:
Klopt, magnesium is geen wonder en/of afvalmiddel, maar het kan zeker wel ondersteuning bieden bij gewichtsverlies bij paarden. Er wordt niet voor niets magnesium aangeraden bij paarden met Insuline Resistentie, spier- en hoefbevangenheid etc.. Allemaal kwalen waarbij (over)gewicht een belangrijke rol speelt. En er is toch regelmatig gebleken dat deze paarden door magnesium bijvoeren, ineens op normaal gewicht kwamen, zonder hun voer- en/of bewegingsschema aan te passen. Waarom probeer je niet gewoon of het iets uithaalt voor je paard? Zolang je niet enorm gaat over doseren kan magnesium helemaal geen kwaad voor je paard, en voor zo'n 14 euro heb je een zak van 20 kilo magnesium bij de boerenbond/welkoop. Voor dat geld het proberen waard zou ik zeggen?

Het is inderdaad het proberen waard en zeker voor dat geld

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 22:58

Tinky12 schreef:
Ik gebruik dit stro puur als aanvulling op ruwvoer omdat ze het tot op de laatste kruimel oplikken :P Heb met Nederlands stro geprobeerd maar dat is prima voor op de boden...beetje strootje knappelen en verder beetje neuzen.

Hier staat de hele meuk op streng dieet en krijgen helaas niet onbeperkt ruwvoer,ze zouden echt dichtgroeien.

Ik zie hem eigenlijk vrijwel nooit aan z n stro knabbelen, wellicht komt dit omdat ie t niet zo lekker vind of omdat ie gewoon vol zit door veel hooi. Het is ook lastig te controleren of/hoeveel stro dat ie zou eten want hij heeft een lekker dik bedje en een pluk meer of minder erin valt dan echt niet op.

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 23:00

Tinky12 schreef:
Zou idd dat voordroog weglaten en graszaadhooi wat meer gaan beperken.Geef het in een slowfeeder,meng het desnoods met een goede kwaliteit stro.(Mijn ervaring is dat ze het goed doen op Frans import stro als je daar aan kunt komen)

Krachtvoer,zou ik wat anders voor verzinnen,is gewoon echt niet goed voor hem.Je zou kunnen denken aan een paar handjes rulle zemelen en daar de vitaminebrok doorheen doen.

Ik heb gehoord dat bij zemelen de verhoudingen scheef zijn.. Weet niet of dit waar is anders zou ik dit inderdaad kunnen gaan voeren

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:01

Ik zou ook het voordroog weglaten. Dat kun je weer rustig bij gaan voeren als hij teveel gaat afvallen.

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 08:04

capopjekop schreef:
Ik zou ook het voordroog weglaten. Dat kun je weer rustig bij gaan voeren als hij teveel gaat afvallen.

Voorlopig ga ik inderdaad het voordroog maar gewoon weglaten, waarschijnlijk zal ie dan wel meer gedorst hooi gaan eten maar aangezien daar bijna niets inzit zou ie dan toch wel wat moeten gaan afvallen hoop ik

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 08:11

nancyyy6 schreef:
Ik heb gehoord dat bij zemelen de verhoudingen scheef zijn.. Weet niet of dit waar is anders zou ik dit inderdaad kunnen gaan voeren


Als je meerdere kilo's op een dag gaat voeren moet je daar rekening mee houden...die van mij krijgen zo'n 100gr p/d (verdeelt over 2 voerbeurten)....dan gaat dat nergens over :+ ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 08:40

Yinthee schreef:
Klopt, magnesium is geen wonder en/of afvalmiddel, maar het kan zeker wel ondersteuning bieden bij gewichtsverlies bij paarden. Er wordt niet voor niets magnesium aangeraden bij paarden met Insuline Resistentie, spier- en hoefbevangenheid etc.. Allemaal kwalen waarbij (over)gewicht een belangrijke rol speelt. En er is toch regelmatig gebleken dat deze paarden door magnesium bijvoeren, ineens op normaal gewicht kwamen, zonder hun voer- en/of bewegingsschema aan te passen. Waarom probeer je niet gewoon of het iets uithaalt voor je paard? Zolang je niet enorm gaat over doseren kan magnesium helemaal geen kwaad voor je paard, en voor zo'n 14 euro heb je een zak van 20 kilo magnesium bij de boerenbond/welkoop. Voor dat geld het proberen waard zou ik zeggen?



Die paarden hebben specifieke problemen en tekorten, waarbij de magnesium voor balans zorgt waardoor het lchaam weer beter gaat functioneren, niet voor gewichtverlies an sich.
In dit geval gaat het (gelukkig) alleen maar om de combi niet werken/ teveel eten.
Magnesium bijvoeren zal geen kwaad kunnen, maar de winst zal hier toch echt uit minder eten en meer bewegen zitten. Soms zijn 't net mensen :D

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 17:14

Tinky12 schreef:
nancyyy6 schreef:
Ik heb gehoord dat bij zemelen de verhoudingen scheef zijn.. Weet niet of dit waar is anders zou ik dit inderdaad kunnen gaan voeren


Als je meerdere kilo's op een dag gaat voeren moet je daar rekening mee houden...die van mij krijgen zo'n 100gr p/d (verdeelt over 2 voerbeurten)....dan gaat dat nergens over :+ ;)

Oke dan ga ik dat is proberen

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Re: pony afvallen door magnesium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 23:39

Inmiddels krijgt ie geen voordroog meer dus ik hoop dat er nu de nodige kilo s vanaf gaan. We zijn dit jaar ook verhuisd van stal en hier zijn de weides veel voller dus dat heeft ook niet erg meegewerkt.. Een graasmasker helpt bij mijn pony helaas ook niet. Bloempotmodel is binnen 2 minuten af en de greenquard binnen 5minuten..hij krijgt werkelijk alles af

mcsjelle

Berichten: 891
Geregistreerd: 25-04-06
Woonplaats: Tuddern, Duitsland

Re: pony afvallen door magnesium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:46

Jou krachtvoer (Care4life) bevat niet meer caloriën als voordroog en is ook een hele kleine hoeveelheid, dus hoef je niet te vervangen voor zemelen. In principe kunnen de zemelen in zo'n kleine hoeveelheid ook geen kwaad, maar in de Care4life zitten ook allemaal goede kruiden, dus zou daarbij blijven. En inderdaad de voordroog weglaten.

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:47

Paarden die te dik zijn én paarden die te dun zijn kunnen baat hebben bij magnesium.
Maar dan moet je verder wel ook goed voeren, (niet te veel) idd is het met gras er snel aan en duurt het lang voordat het er weer af is.
Misschien kun je hem volgende zomer op een afgezet stukje zetten.

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 10:33

MirandaFuego schreef:
Paarden die te dik zijn én paarden die te dun zijn kunnen baat hebben bij magnesium.
Maar dan moet je verder wel ook goed voeren, (niet te veel) idd is het met gras er snel aan en duurt het lang voordat het er weer af is.
Misschien kun je hem volgende zomer op een afgezet stukje zetten.

We deden deze zomer al aan strookbegrazing. Alles stond bij ons dag en nacht op de wei, alleen mijn pony ging s)amen met een andere pony overdag van het land af en stonden dan op de paddock met gedorst hooi. ( reden dat ze overdag van het land gingen is dat ze in het land weinig tot geen schaduw hebben en op de paddock hebben ze wel schaduw) ik ga alvast nadenken hoe ik dit van de zomer wil gaan oplossen. Ik wil hem t liefst wel gewoon bij de kudde erbij houden aangezien ie een vriendje heeft die juist helemaal niet snel dik is en die dus gewoon dag en nacht op t land staat wil ik m daar graag bijhouden, staat daar altijd leuk mee te spelen.

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Re: pony afvallen door magnesium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 10:36

Misschien iemand een idee wat voor graasmasker ik nog zou kunnen proberen? Aangezien dat ie echt alles afkrijgt ben ik bang dat er gewoon helemaal niks bestaat wat hij om houd. ( hij doet ook alles uit enzo, doe ik m een dek op,kom ik de volgende dag ligt zn dek op de grond met alle gespen nog vast. Hoe ie t voor elkaar krijgt geenidee

Sanniej_

Berichten: 4900
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:39

En als je je graasmasker nou nog ook vast vlecht in ze manen?
Heb je ook het speciale halster van greenguard? Deze heeft nog een extra band om de nek.
Ik voer mij dikkies gluco balance poeder als ze op het land staan.
Dit op aanraden van Erik laarakker aangezien ze tegen insuline resistentie aanzaten.
Verder voer ik nou 1 shetlander ook magnesium maar meer ter ondersteuning omdat deze nog steeds vetbulten heeft van zijn erge hoefbevangenheid ik ben er net een korte week mee gestart.
Maar voor gewichtsafname zal het weinig helpen.
Magnesium is echt voor stress paarden of paarden met een hoefbevangenheid of verleden daar van.

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 20:00

Sanniej_ schreef:
En als je je graasmasker nou nog ook vast vlecht in ze manen?
Heb je ook het speciale halster van greenguard? Deze heeft nog een extra band om de nek.
Ik voer mij dikkies gluco balance poeder als ze op het land staan.
Dit op aanraden van Erik laarakker aangezien ze tegen insuline resistentie aanzaten.
Verder voer ik nou 1 shetlander ook magnesium maar meer ter ondersteuning omdat deze nog steeds vetbulten heeft van zijn erge hoefbevangenheid ik ben er net een korte week mee gestart.
Maar voor gewichtsafname zal het weinig helpen.
Magnesium is echt voor stress paarden of paarden met een hoefbevangenheid of verleden daar van.

Met het speciale halster krijgt ie t nog steeds voor elkaar om het af te krijgen helaas. In zijn manen vlechten heb ik nog niet geprobeert,heb wel geprobeert om het aan zn vliegendek vast te maken maar dit resulteerden in een kapotte deken. Ik ben dus bang dat ie z n manen eraf gaat schuren als ik t daar aan vast maak. Hij is nog nooit bevangen oid geweest gelukkig dus dan kan ik net zo goed geen magnesium voeren

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:15

Ik heb wel het idee dat het voeren van magnesium heeft geholpen bij het laten afvallen van mijn Tinker. Ik kocht vorig jaar november mijn pony en toen was ze echt moddervet. Toen ze bij mij kwam ging ze op de groepsweide, 24/7 buiten en met onbeperkt voordroog. Binnen een paar maanden tijd, zonder noemenswaardige training zat ze op een gezond gewicht. En die gewichtsafname begon pas echt toen ik ben begonnen met magnesium bijvoeren. Voor de rest kreeg ze alleen 100 gram vitaminekorrel per dag.

Nu is ze weer te dik door al het gras, ik ben van de zomer ook begonnen met graasmaskers. Alle graasmaskers (ik heb er een stuk of 6 geprobeerd) maakte ze binnen 2 dagen kapot, behalve de GreenGuard, aan een gewoon halster. Maar dat werkt helaas bij jouw paard dus niet. Maar ik zou ook geen andere oplossing weten.

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 22:01

dorientjuh schreef:
Ik heb wel het idee dat het voeren van magnesium heeft geholpen bij het laten afvallen van mijn Tinker. Ik kocht vorig jaar november mijn pony en toen was ze echt moddervet. Toen ze bij mij kwam ging ze op de groepsweide, 24/7 buiten en met onbeperkt voordroog. Binnen een paar maanden tijd, zonder noemenswaardige training zat ze op een gezond gewicht. En die gewichtsafname begon pas echt toen ik ben begonnen met magnesium bijvoeren. Voor de rest kreeg ze alleen 100 gram vitaminekorrel per dag.

Nu is ze weer te dik door al het gras, ik ben van de zomer ook begonnen met graasmaskers. Alle graasmaskers (ik heb er een stuk of 6 geprobeerd) maakte ze binnen 2 dagen kapot, behalve de GreenGuard, aan een gewoon halster. Maar dat werkt helaas bij jouw paard dus niet. Maar ik zou ook geen andere oplossing weten.

Ik geef hem nu ook magnesium bij maar hij krijgt dit nog maar zo kort dat ik eigenlijk nog niet kan zeggenof het werk of niet. Ik hoop dat het iets scheelt. Hij kreeg eerst een hele kruiwagen voordroog, nu krijgt ie nog een heel klein plukje, hij vind t niet echt tof als alles krijgt behalve hij ( is echt heel weinig) voor de rest onbeperkt gedorst hooi/graszaadhooi. Mijn pony is dus niet de enige die graasmaskers sloopt :+

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 10:00

Maar heeft je pony nou toegang tot onbeperkt ruwvoer of niet? Dat snap ik niet helemaal. Het is namelijk wel belangrijk dat je pony in ieder geval wat te knabbelen heeft, altijd.

Ik werd echt gek van dat gesloop, mijn laatste hoop was dus de Greenguard en dat hielp gelukkig. Maar het heeft me aardig wat geld gekost. Overigens heb ik ook een paar graasmaskers gratis gekregen van de winkels waar ik de graasmaskers had gekocht, omdat ik vind dat een product niet voldoet als het na 1 of 2 dagen alweer kapot is.