Anti stress/ kalmeringsmiddel? Opzoek naar ervaringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sinapore123
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-11-13

Anti stress/ kalmeringsmiddel? Opzoek naar ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 15:03

Hallo,

Op dit moment heb ik een paard in training staan wat tijdens de indoor concoursen veel last van stress krijgt in de ring. Het paard wordt niet spooky maar verstijft in zijn lichaam waardoor het nauwelijks wil lopen (ook tijdens oefenparcoursen).
Dit paard heeft internationaal gelopen op vrijwel alleen outdoor concoursen.

De ruiter zou 'm graag wel in training willen houden en af en toe oefenparcoursen rijden zodat het paard het outdoor seizoen gelijk weer mee kan draaien. We willen niet dat het paard te veel stress op loopt tijdens de oefen parcoursen en zijn daarom oriënterend opzoek naar mogelijkheden.

Het gaat dus alleen om gebruik voor op oefen parcoursen. Het moet dus wel ''gelijk'' kunnen werken.
We zijn niet opzoek naar poedertjes die je continu moet voeren.

Heeft iemand hier ervaringen met met zulke middelen? En wat zijn de opties? (merken, prijzen, werking)

Ik hoop dat jullie kunnen helpen met jullie ervaringen

Gr.

a.u.b kom niet alleen met tips: 'geen oefenparcoursen'.. dit is een optie maar willen ook kijken wat andere mogelijkheden zijn.

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Anti stress/ kalmeringsmiddel? Opzoek naar ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:09

De middelen die ik ken vallen dan meteen onder doping, dus dat zou ik je niet aanraden. :)

Is het niet een optie om gewoon vaak van huis te gaan en op het moment dat hij verstijft gewoon eraan te blijven rijden en het paard vertrouwen geven in de situatie? Ik denk dat je daar op de lange termijn meer aan hebt dan aan lapmiddelen.

ellissofie

Berichten: 203
Geregistreerd: 30-06-11

Re: Anti stress/ kalmeringsmiddel? Opzoek naar ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:11

Ik zou gewoon vaak naar oefenparcoursen gaan zodat het paard eraan went. Is dat geen optie?

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:11

volgens mij valt alles wat "acuut" werkt onder doping...

volgens de sportfysio helpt kamillebloessem erg goed. Moet wel afhankelijk van het paard 2-4 dagen op voorhand al gegeven worden...

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:14

Tranquicur van Simicur is een echte aanrader en kan je ook op wedstrijd gebruiken omdat er geen doping inzit.
Ook te gebruiken bij vuurwerk angst, dan dien je 4 ml een half uur van te voren in de mond spuiten. Lees maar even na op:
http://www.simicur.nl

sinapore123
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 15:16

Het probleem wat aan veel oefenparcoursen rijden zit is dat je het ''probleem'' alleen maar erger kan worden. Dat het straks ook outdoor niet meer wil lopen. Omdat het paard in zijn lichaam verstijft wil het niet meer lopen. De zweep is op dit moment het enige wat het kan ''door breken'' . Daarom ben ik opzoek naar iets waardoor het allemaal iets minder stress oplevert.

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:18

ik gaf mijn paard zo nu en dan calmitan, dat haalde t scherpe randje eraf, zodat je hulpen een beetje door konden komen ;)
ik weet niet of die nu nog op wedstrijden mag, toen wel in elk geval.
Ik haalde het bij de paardendrogist
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 2412/25631

edit, die geven aan dat het wel mag, maar ik zou het wel ff checken..
Laatst bijgewerkt door kaatjemuts op 13-11-13 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

lelijke_heks
Berichten: 1446
Geregistreerd: 15-03-11
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:19

Naast wat homeopathische middelen weet ik nog dat wij een aantal jaar geleden een merrie op stal hebben gehad die kreeg ongeveer een half uurtje voor het rijden "gele korreltjes" dat spul was er ook vloeibaar... En kreeg ze met wat eten...

Ik meen me te herinneren dat er het zelfde inzat als in paracetamol... Ik zal het eens voor je navragen

sinapore123
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 15:25

Dank voor de reacties! ik ga het vanavond allemaal even na kijken.
@ lelijke_heks, als je het na zou willen vragen? graag.

Omdat het paard pas weer in het outdoor seizoen op concoursen gaat lopen, zijn middelen wat officieel op concoursen niet zijn toegestaan nu eventueel een optie.

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:28

Ik heb voor mijn paard eens een middel gebruikt dat heet tempralax geloof ik. Heb er nog een hele volle fles van staan zelfs zal het eens bekijken wat het precies is. Dat hielp erg goed op wedstrijd, beinvloed niet de prestaties maar de stress wordt er wel minder van. Mag ook gewoon gebruikt worden op wedstrijd, is daar speciaal voor gemaakt.

Andewi
Berichten: 330
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:31


petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Anti stress/ kalmeringsmiddel? Opzoek naar ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:38

http://www.agradi.nl/apotheek/honden/an ... gorie/1181

die kalmi-ject is wel voor honden, maar kan ook voor paardengebruikt worden. Ik geloof dat dat een fel gele oplossing is die je in de mond mag spuiten, maar ook in de spieren. Je het onder de naam calmivet geloof ik idd korreltjes. Dit gebruikte ik vroeger bij het scheren van mijn paard. Je gaat niet veel nodig hebben als je nog wil kunnen rijden. Ik geloof dat ik nu een pasta heb die dezelfde actieve stof bevat. Is eigenlijk ook voor honden, maar door mijn DA aangeraden voor een lang transport (stresskip op transport)

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Anti stress/ kalmeringsmiddel? Opzoek naar ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:41


setteke

Berichten: 3506
Geregistreerd: 05-11-09
Woonplaats: Onder zeeniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:47

Stressless van Primeval. Pasta in een injector voor in de mond. Moet een uur voor het rijden gegeven worden en kost rond een tientje per spuit. Werkt ideaal!
En is geen doping :D

lelijke_heks
Berichten: 1446
Geregistreerd: 15-03-11
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Anti stress/ kalmeringsmiddel? Opzoek naar ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:09

Het is idd calmivet en wij gaven geloof ik 1 á 2 theelepeltjes

MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:34

lelijke_heks schreef:
Het is idd calmivet en wij gaven geloof ik 1 á 2 theelepeltjes


Calmivet werkt super, half uurtje van te voren 1 tot 3 theelepeltjes geven, en dan heb je nergens meer last van. Behalve een suf paard, maar ze kunnen nog steeds prima springen. Werkt wel lang genoeg.

Dit spul valt wel onder doping, en ik heb geen idee hoe lang dit in het bloed aantoonbaar blijft, dat kun je bij je DA wel navragen.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:37

De bach bloesems/rescue?! Heb ik in het ieder geval bij de honden erg positief resultaat mee :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27971
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:42

De calmitan en deze heb ik gebruikt: http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... gic/102422

Misschien had ik dan zelf last van het placebo-effect, maar ik had het idee dat het zeker hielp. En bach rescue druppels/spray? Dat een idee? edit: al geopperd door Kentaro dus.

Producten met valeriaan erin vallen trouwens onder doping.

streep

Berichten: 428
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:43


Maaiike94

Berichten: 1101
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:15

Een biertje?
Gaven ze vroeger ook wel eens aan paarden die een beetje stresserig waren, of het onder doping valt weet ik niet.

Paroeska

Berichten: 507
Geregistreerd: 03-07-05
Woonplaats: Sint-Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 14:54

Deze werkte bij de mijne echt heel goed : http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... aar/102423
Paar dagen voor de wedstrijden gaf ik deze. Ik vond wel dat hij snel op raakte dus ben weer terug overgestapt op de Anti stress mix van Frama. Helpt opzich ook goed. Ze staat nu dagelijks op magnesium en hopelijk gaat dit ook helpen. Helaas ben ik ook nog steeds opzoek naar het perfecte spul.

Waar bestellen jullie de calmivet?

GUSTIxBILL

Berichten: 1984
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:01

Ik kan jou het volgende product aanbevelen:
Relax van global medics.
http://www.globalmedics.be/deploy/animal-healthcare/producten/stress/relax

Dit is op wedstrijden toegelaten. Op de site word het beschreven voor paarden met boxrust.
De persoon die mij dit verkocht heeft gebruikte dit voor het paard van zijn dochter op wedstrijden. Dit paard werd te heet, of blokeerde juist volledig. Lag van wedstrijd tot wedstrijd af. En ik heb het gebruikt voor mijn merrie die buiten bomproef was, maar in de bak lag ik er meer langs als ik erop zat. Onze vaste veearts gaf het als zekerheid als ze naar onbekende terreinen ging omdat dit paard dan heel moeilijk te houden was.

1 schepje de dag voor de wedstrijd en 1 de dag van de wedstrijd zelf. Als je teveel geeft lijkt het alsof het paard in een ik wil wel maar kan niet bui is. Dan weet je dat je de volgende keer minder moet gebruiken, Maar schadelijk is het niet, en het paard heeft er verder geen last van. Heeft alleen wat extra aansporing nodig.
Bij al de 3 gevallen die ik aangehaald heb zijn wij (de gebuikers) uiteindelijk volledig kunnen stoppen hiermee.
Eveneens heeft het paard er in de omgang geen last van (die van mij stampte nog steeds tijdens het opzadelen, in de wei ging ze nog steeds met haar kont omhoog. Maar onder het zadel had ik toch een heel groot verschil).

Zie net dat de beschrijving op de site is aangepast. Dat het nu voornamelijk voor paarden op wedstrijd is die onderhevig zijn aan de stress

sinapore123
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 17:32

Bedankt voor de reacties. Ik heb alleen het idee dat de meeste dingen die nu aan worden gehaald versuffend werken? Het paard is verder vrij rustig van zichzelf en de stress slaat naar binnen. Ik heb zelf het idee als je versuffende middelen gebruikt het paard straks helemaal niet meer wil lopen? Of denk ik nu verkeerd?

Ik weet dat de lijn tussen versuft en relaxed vrij dun is. Maar zoek meer iets dat het paard lekker relaxed in zijn hoofd wordt.

sinapore123
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 17:36

En wat is het verschil tussen de NAF tempralax en NAF magic star (behalve de prijs)

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Anti stress/ kalmeringsmiddel? Opzoek naar ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:56

mja als een paard door stress in zichzelf keert, dan draait z'n zenuwstelsel nog steeds op volle toeren en dat moet je doorbreken. Dus ook bij een paard dat dichtklapt kan een licht sederend middel effect hebben.

bv mijn paard is super rustig op transport en verplaatsing in de zin van staat niet hevig te trappelen noch heen en weer bewegen. Echter stresst ze inwendig zo hard dat ze volledig badend in het zweet toekomt ongeacht het een rit van 5 of 50km was. Bij afladen en rijden gedraagt ze zich met een beheerstheid als een professional die niet anders gewend is.
Nochtans maakt een heel klein beetje kalmeringsmiddel dag en nacht verschil. Het vlakt de beleving af zodat de drempel waarop ze begint inwendig te stressen niet bereikt wordt.