Helpen met spieropbouw jonge Fries

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Helpen met spieropbouw jonge Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 17:55

Hoi,

Ik rij een Friese ruin van 4 jaar die wel wat meer spieren kan gebruiken.
Op dit moment probeer ik hem minimal 5x per week wat te laten doen. Longeren, trainen in de bak of een buitenritje. Toch kan hij wel een boost gebruiken om zijn spieren wat op te bouwen.

Hij staat 24/7 buiten in een (op dit moment) weide met kort gras. Als de eigenaar het gras te kort vindt worden, zet hij hem in een weide met lang(er) gras.
Zelf voer ik hem iedere keer dat hij getraind heeft, ongeveer een halve kilo draversbrok en wat lijnzaadolie.

Wat kan ik hem geven om wat meer spieren op te bouwen? En hoeveel?

Alvast bedankt!

Groetjes, [***]


Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Helpen met spieropbouw jonge Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 13:11

Niemand die me kan helpen? :\

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 19:19

Ik schreef ''minimaal'' 5x per week wat laten doen, maar daar bedoel ik mee ''maximaal''. Deze week heb ik hem 2x gereden en 2x gelongeerd.
Ik heb al les en rij al veel overgangen.

De draversbrok krijgt hij alleen als ik er ben, zo'n 4/5 keer per week dus. De brok is juist laag in eiwitten, en daar wil ik liever niet te veel van voeren omdat hij er ook een beetje heet van wordt..
Als deze zak brok op is zal ik eens rondkijken naar iets dat een wat hoger eiwit gehalte heeft.

Hij strekt zijn benen voldoende verder hoor. Tot nu toe heb ik heel weinig met hem gedaan in de bak. Maar ik vind nu toch dat hij wel iets meer aan het werk kan. Hij staat verder al sinds zijn geboorte 24/7 buiten en daar zal ook geen verandering in komen. Buitenritten hebben we tot nu toe voldoende gedaan en daar hebben we beide ook lol in.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Helpen met spieropbouw jonge Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 13:31

De eigenaar is deze week begonnen met het bijvoeren van wat hooi. Ik heb geen idee hoeveel, en heb daar ook geen controle over.

Dit is de meest recente foto die ik van hem heb. Dit was vlak voordat ik 2,5 maand wegging naar Engeland. Ben nu net terug, en nu is hij dikker en heeft hij een dike wintervacht, waardoor zijn spieren minder goed te zien zijn.

Afbeelding

Hij heeft weinig tot geen rugspieren, daar ben ik me van bewust. Ik doe echt mijn best die te kweken door hem lang en laag te laten lopen met longeren. Met rijden lukt dit nog wat minder. Ik heb een goed passend zadel, daar is vlak voordat ik naar Engeland ging de zadelmaker nog bij geweest en het past goed. Maar juist om die rugspieren meer te laten ontwikkelen wilde ik een supplement bijvoeren..

Ik wil ook wel afwachten en hem gewoon laten uitzwaren, maar ben bang dat hij te weinig eiwit binnen krijgt waardoor hij niet genoeg bouwstof heeft om spieren te ontwikkelen..


Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Helpen met spieropbouw jonge Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 13:46

Bedankt voor de tips, allemaal :)

Ik heb erg weinig te zeggen over wat hij aan ruwvoer krijgt. Maar ik maak me geen zorgen: hij is dik zat op dit moment. Te dik zelfs.

Een ''iel geval'' zou ik hem niet noemen, Lara. Maar ik zal het rustig aan doen met de beweging die hij krijgt.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 22:20

Ik verwacht helemaal niet dat hij eruit ziet als een doorgetrainde 8-jarige, ik wil hem gewoon wat helpen met zijn spieropbouw.. := Er is een verschil..

Bovendien heb ik ook de ambitie niet om hem uberhaupt ooit te starten op wedstrijden, laat staan nu al wil dat hij Z loopt.

Sommige mensen kunnen een onschuldige vraag toch behoorlijk uit proportie blazen hoor :\ Beetje jammer.

edit: tenzij die reacties niet voor mij bedoeld waren, dan heb ik niets gezegd.
Laatst bijgewerkt door Monchou op 11-11-13 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JenniferU, Kempi001, laura_estee en 60 bezoekers