Onbeperkt hooi of toch een deken? Of voer ik al onbeperkt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Onbeperkt hooi of toch een deken? Of voer ik al onbeperkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 12:51

Eigenlijk wilde ik beperkt hooi voeren maar mijn welshcob verhaart nog en heeft nog geen mega dikke vacht en de nachten zijn hier al best fris. (-8 was het vanmorgen)
Nu krijgen ze 4x per dag hooi en eten ze samen zo 24 kilo weg. De welshcob krijgt bij de laatste voerbeurt nog een mix van 300 gr bietenpulp, haverzemelen, tarwezemelen, luzerne en lijnzaad en 2 handjes high fiber biks.
De welshcob is af en toe wat rillerig maar als hij staat te eten dan stopt dat meteen. Ze eten trouwens ook elke nacht hun schuilstal leeg (2 kruiwagens gerststro)
Nu was de welshcob vanmorgen zelfs iets stijf en dat is toch echt niet de bedoeling!
Ik heb nu de keuze tot meer voeren of er een deken op te gooien. Ik neig naar het laatste want eigenlijk zou ik toch al zo goed als onbeperkt moeten voeren?
De haflinger vindt het een 1 groot feest en staat altijd lekker warm en maakt er lekker spekkies van :Y)

Het probleem is dat als ik een deken opgooi ik bang ben dat hij helemaal geen dikke vacht meer aanmaakt en temperaturen van -30 zijn hier geen uitzondering.
Maar als ik meer ga voeren, voer ik ze straks niet hoefbevangen? Het is wel uitgebloeid grof (droog) voordroog maar aan de haf te zien zit er genoeg in.

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Onbeperkt hooi of toch een deken? Of voer ik al onbeperkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:56

Lastig, in principe moeten ze zelf het kacheltje brandende kunnen houden bij onbeperkt hooi, maar als je paard niet voldoende vacht aan maakt zal die straks wellicht in gewicht gaan afnemen omdat erg veel energie naar het warmhouden gaat. Ik heb hier standaard een deken op in de winter, alleen om zo te voorkomen dat er energie moet gaan naar het warm houden. Hier krijgen ze wel onbeperkt hooi, alleen al omdat ze de bodembedekking niet echt eten.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:00

Vacht maken ze voornamelijk aan door invloed van licht, dus alleen een deken beperkt niet meteen de hele vacht aanmaak. Als je welshcob nu zo'n 12 kilo hooi + gerstestro op eet dan zou je denken dat hij al behoorlijk onbeperkt krijgt. Als de welshcob 's nachts het toch beetje koud blijft hebben met dit voer... zou ik ook proberen of je de nacht met dekentje kan doen, als dat mogelijk is.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Onbeperkt hooi of toch een deken? Of voer ik al onbeperkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 13:13

Vorig jaar stond hij in Nederland met een hele dikke vacht en had hij het nooit koud als het hard vroor. ( Toen kregen ze zelfs nog minder hooi.) Hij is wel gevoeliger want als het langdurig regent moet hij ook een regendeken op omdat hij anders met samengeknepen billen staat. Inprincipe is het hier ook al niet meer zo lang licht rond 4 uur wordt het echt al donker, hij is ook wel met zijn vacht bezig maar kan zich nu dus toch niet warm houden. Twijfel, twijfel. Ik denk dat ik het vanavond even aankijk en anders bij de laatste voerbeurt er een 100 grams deken op doe.

Pacific

Berichten: 3146
Geregistreerd: 18-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:16

Heeft hij het hooi wel als je opnieuw komt voeren helemaal op? Dan kun je misschien gebruik gaan maken van slowfeeders? Dan kun je met dezelfde hoeveelheid hooi toe (of minder) en hebben de paarden continu wat te eten. Want ruwvoer zorgt ervoor dat ze warm blijven.

branka16

Berichten: 3874
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: Coevorden

Re: Onbeperkt hooi of toch een deken? Of voer ik al onbeperkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:17

Heb je hem al eens laten nakijken?
Als hij het in nederland zo goed deed en nu opeens niet ga je toch nadenken?
Misschien heeft ie wel iets onder de leden wat je zo niet zou opvallen.

Suusje1986

Berichten: 1153
Geregistreerd: 31-08-03

Re: Onbeperkt hooi of toch een deken? Of voer ik al onbeperkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:20

Het nadeel van dekens is wel dat je de haren plat drukt, waardoor de isolerende werking van de vacht voor een groot deel verdwijnt! Je hebt dan van de winter wel meer dan 1 deken nodig.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 13:21

Elk sprietje is op. Slowfeeders heb ik wel aangedacht en ook gebruikt maar dan bewegen ze amper.
Misschien wel handig om weer te proberen want dan doen ze er wel langer over inderdaad :j
Ik denk niet dat hij verder iets mankeert want hij is gewoon nog aan het verharen en een paar weken geleden was het hier overdag nog +12.
Temperatuursverschil is best groot.

branka16

Berichten: 3874
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: Coevorden

Re: Onbeperkt hooi of toch een deken? Of voer ik al onbeperkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:24

Misschien heeft ie moeite met het zo snel kouder worden.
Heeft ie een schuilstal dat hij uit te wind kan staan?
Je kunt ook meerdere hooinetten ophangen op diverse plekken, zo moeten ze wel lopen.
Ook hier en daar een lekkere liksteen(zo'n bal met appelsmaak bijvoorbeeld) zal ze wel meer in beweging zetten.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:24

Als elk sprietje op is, voer je dus niet onbeperkt. Kijken of je echt arm, schraal ruwvoer kunt kopen ( graszaadhooi bv) en zorgen dat dat in ieder geval onbeperkt gegeven wordt ( dat wil dus zeggen dat er bij elke voerbuurt nog een restje over moet zijn van de vorige voerbeurt).

En in ieder geval even de gezondheid van je paard in de gaten houden, wat het is inderdaad raar als vacht/warmhouden nooit een probleem in geweest, en nu ineens wel.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:25

als het eten op is + de inhoud van de stal, is het voor hun misschien toch nog niet onbeperkt. Dan zou meer voeren mijn eerste optie zijn, maar als de ander daar dik van wordt dan inderdaad met slowfeeders erbij, zodat het deel wat je ze extra voert in elk geval tot de volgende voerbeurt voldoende is.
Op die manier eten ze misschien ook de schuilstal niet leeg, wat daar ook weer meer warmte geeft door de vloerbedekking. Is de schuilstal voldoende winddicht, zodat hij daar in elk geval geen last van heeft?

Denk niet dat vorig jaar NL te vergelijken is met de huidige situatie, dus kan best zijn dat hij er nu dit 1e jaar wat moeite mee heeft. Kacheltje is dan het belangrijkste denk ik, pas als dat niet wil zou ik met dekens beginnen.

die van mij eet echt onbeperkt en wordt er niet heel dik van, zijn weinig bij ons die echt dik zijn en dan komt het door het voer (kuil-achtig of in elk geval vet voer op dat moment).
Ze verbranden ook heel wat om warm te blijven he.
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 09-11-13 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:25

Vorig jaar stond hij nog in Nederland zeg je? Dan denk ik dat ik hem deze winter onder de dekens zou zetten. Kennelijk heeft je paard moeite met de omschakeling. Zijn lichaam moet er blijkbaar te veel aan wennen. Dat komt vast vanzelf wel goed. Maar ik zou de problemen niet gaan opzoeken, en 'm gewoon wat winters betreft lekker laten acclimatiseren daar in Zweden. Juist omdat hij nu al aangeeft dat hij het koud heeft. Kijk je gewoon volgend jaar (en eventueel de jaren daarna) of hij al beter tegen de Zweedse winters kan.

Zo'n liksteen met een leuk smaakje is overigens één en al suiker, ik denk dat de haflinger dan inderdaad gaat ontploffen.

branka16

Berichten: 3874
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: Coevorden

Re: Onbeperkt hooi of toch een deken? Of voer ik al onbeperkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:27

Van 1 liksteen ontploft een paard niet hoor :P
Bovendien zijn er ook likstenen die lekker zijn én gezond.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:32

Was ook niet letterlijk bedoeld slimmerd. Maar als dat paard nu al te vet is moet je 'm geen liksteen met suiker geven. Pak dan een mineralenblok, of iets waar een paard ook wat aan hééft.

sporten

Berichten: 1153
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Friesland

Re: Onbeperkt hooi of toch een deken? Of voer ik al onbeperkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:40

Zou met 150 grams regendeken beginnen

En biks iets meer verhogen

Mocht nog kouder worden zou dan waterdicht winterdeken 500 grams om doen en dagelijks 2 keer biks flink verhogen


De haflinger zou minder biks geven en minder gevoerd regendeken


Paard stijf wordt heeft te koud en lichaam heeft te kort voeding om zich warm te houden


Ruwvoer is voldoende

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:42

Juist niet meer krachtvoer geven. Krachtvoer verteren kost ook weer energie.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 13:54

Dankjewel voor alle reacties! Blij dat ik een topic heb geplaatst! :)
Ik ga eerst proberen om ze weer hooi te geven in slowfeeders en deze op verschillende plaatsten hangen dat ze ook meer bewegen. Dat ze het stro zouden laten liggen in de schuilstal daar zou ik ookal heel blij mee zijn want ik had al overwogen om op zaagsel over te gaan. Lege natte stal als het vriest is niet tof natuurlijk. Schuilstal staat overigens uit de wind, staan ook meerdere schuurtjes naast het stuk waar ze nu staan en het waait hier gelukkig nooit echt hard. (windkracht 1/2 gemiddeld.)
Mocht het zo zijn dat hij koud blijft krijgt hij een licht gevoerde deken om. Maar ik denk inderdaad dat als ze het hooi verspreid over de dag zouden eten hij wel warm blijft. Ook omdat hij na 5 min hooi eten gewoon weer lekker staat. Het stuk tussen de laatste en de eerste voerbeurt is voor hem te lang.

Sporten, ze staan nu beide zonder deken en zijn niet gewend om biks te krijgen.
De haf krijgt 1 handje en de welshcob 2 en dan de bietenpulpmix.
Bietenpulpmix wil ik als het -20 is wel verhogen naar 2 maal daags zodat ze lekker warme slobber krijgen.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Onbeperkt hooi of toch een deken? Of voer ik al onbeperkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:59

Kijk wel uit dat ze de slowfeeder niet irritant vinden om te eten en hierdoor eerst het stro gaan eten...

Anders kijken voor goedkoop hooi voor erbij.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:10

xSlvna schreef:
Kijk wel uit dat ze de slowfeeder niet irritant vinden om te eten en hierdoor eerst het stro gaan eten...

Anders kijken voor goedkoop hooi voor erbij.

Hoe kun je iemand nou in vredesnaam adviseren om goedkoop hooi "voor erbij" te halen? Die paarden moeten het ETEN.

TS, waarom voer je stro? Stro is een bijproduct van gerst of tarwe, en dat zijn producten die niet zo geschikt zijn voor paarden...

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Onbeperkt hooi of toch een deken? Of voer ik al onbeperkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:14

Ze voert geen stro, dat is de stalbedekking (die ze vervolgens opeten, ze krijgen dus te weinig hooi).
Weet niet hoe het bij jullie in zweden zit maar mijn merrie hier kreeg een paar kilo duur hooi en voor erbij (voor de knabbel, dat ze van het stro bleef) kuilvoer.
Er is niks mis met goedkoop hooi 'voor erbij'.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:17

Er bestaat een verschil tussen stro wat gevoerd wordt (en dus deel uitmaakt van het rantsoen) en stro wat bodembedekker zou moeten zijn, maar 'gewoon' opgegeten wordt.

Als de haf bij dit voerregime tonnetje rond wordt en de welshcob niet, krijgen ze dan beiden wel hun rechtmatige portie? Als de haf ook nog de halve portie van de welshcob opeet, dan schiet het natuurlijk niet op. Een extra portie voor de welshcob buiten bereik van de haf zou dan een idee kunnen zijn.

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Onbeperkt hooi of toch een deken? Of voer ik al onbeperkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:25

Hoe oud zijn de paardjes?

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:28

Goed. TS legt stro neer (als bodembedekking of als voer) en de paarden eten het op. Stro blijft even goed of slecht voor ze.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Onbeperkt hooi of toch een deken? Of voer ik al onbeperkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:16

en dat komt waarschijnlijk uit honger of verveling. Dus als er extra hooi bijgevoerd wordt of via slowfeeders, is er een grote kans dat ze het stro ook als bodembedekking laten liggen.

Johanna59

Berichten: 1673
Geregistreerd: 12-03-09

Re: Onbeperkt hooi of toch een deken? Of voer ik al onbeperkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:20

Gerstestro is eigenlijk geen goede bodembedekker. Dat eten ze namelijk altijd op. Tarwe stro is veel beter.