Krachtvoer stoppen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AmazCowg

Berichten: 126
Geregistreerd: 01-04-13

Krachtvoer stoppen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 23:43

Hej allemaal!

Via een vriend kreeg ik een artikel te lezen over wat krachtvoer doet. Hierdoor was ik wel even geschokt.
Hier even een korte vergelijking van ruwvoer en krachtvoer.
Vullen jullie even aan?

RUWVOER
- natuurlijke eethouding ( nek naar beneden)
- moet onbeperkt aanwezig zijn ( paard eet gemiddeld 14 uur per dag)
-Vitamine E aanwezig , de rest maakt het paard zijn maag aan
- natuurlijke PH waarde van het paard stimuleren waardoor de overige vitaminen aangemaakt worden
- energie komt binnen in de vorm van vet, waardoor er langdurige energie is
- duurder ?
- gras in het voorjaar kan zorgen voor hoefbevangenheid
- Paard eet het constant ( geen motivatie voor vrijheidsdressuur)
- in het begin van overschakel een eventueel suplement nodig ( Aloe Vera, zonnebloemolie of lijnzaadolie)

KRACHTVOER
- wordt vaak in bakken gegeven
- paard heeft 5 minuten eten , daarna niet meer
- te veel suikers en zetmeel aanwezig, het paard is niet gemaakt om dit te verteren
- maag van paard wordt aangepast waardoor deze de energie en vitamines niet meer uit het ruwvoer wordt gehaald
- energie komt binnen in vorm van koolhydraten, die zorgen voor hevige momenten gevolgd door futloze momenten
- niet heel duur
- vergroot kans op koliek 4,5 keer
- volgens producenten geen suplementen nodig
- paard lust het heel graag, gebruikt als beloning.


In dat artikel stond dat alles wat zoet smaakt eigelijk niet voor een paard is. Toch vind ik het raar... maar is dit gewoonte?
Sommigen zeggen dat je ze moet combineren ( beetje krachtvoer, veel ruwvoer) anderen zeggen juist dat enkel ruwvoer goed is en dat
krachtvoer het natuurlijke systeem van het paard vernield .Anderen beweren dan weer dat krachtvoer voldoende is en dat het paard anders niet goed presteert.


GEEF TIPS AUB :)

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Krachtvoer stoppen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:45

Uiteraard liefst onbeperkt ruwvoer krachtvoer kan aanvullend zijn voor vitamine en mineralen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Krachtvoer stoppen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:55

VSW -> VS

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:58

Was dit nog niet bekend dan?
En volgens mij is het niet echt een zwart wit keuze: Of krachtvoer of ruwvoer.
Ik geef beide.
Het is gewoon een feit dat paarden die veel moeten werken krachtvoer nodig hebben. De naam zegt het niet voor niets... Ze halen er veel energie uit.
Daarnaast vind ik het vanzelfsprekend dat er altijd ruwvoer of gras tot beschikking moet zijn.

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 00:02

Dit is nogal eenzijdig beschreven.
Krachtvoer krijgen ze maar kort, maar daarnaast krijgen ze ruwvoer dus dan maakt dat niet uit.
Bij grote hoeveelheden komt er teveel in je paard maar dat is een sommetje van 1+1=2.
Je hebt verschillende soorten krachtvoer: biks is voor de snelle energie en heeft daarna een "suikerdip" tot gevolg, muesli daarintegen geeft gewoon langdurige energie omdat het onbewerkt is (de goede soorten dan).
De maag zou zich echt pas aanpassen bij grote hoeveelheden of langdurige onthouding van ruwvoer en daarbij vervanging voor krachtvoer.
Teveel suikers en zetmeel; dan voer je het verkeerde en/of teveel.

Het is dus inderdaad nogal zwart/wit neergezet alsof je OF ruwvoer OF krachtvoer aan een paard moet geven.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 00:13

Ruwvoer is de basis, daarna komt krachtvoer en indien beperkt krachtvoer (=minder dan aanbevolen door de fabrikant), dan ook een vitaminekorrel.

Bij een paard zal ik in eerste instantie het dier op onbeperkt hooi zetten. Als hij hier van afvalt, dan kijken of er een hogere kwaliteit hooi te koop valt of voordroog (geen kuil), als hij hier van aankomt, dan kijken voor een deel vervangen door graszaadhooi, pas daarna eventueel beperken in het hooi. Maximaal de helft graszaadhooi in principe, en minimaal 1.0kg hooi per 100kg lichaamsgewicht.

Indien het dier op gewicht blijft met ruwvoer, daarnaast dan een vitaminekorrel voeren. Ik kies dan zelf voor Marstall Force, 10-20gr per 100kg lichaamsgewicht per dag.

Indien het dier afvalt met ruwvoer, krachtvoer voeren. Rustig opbouwen totdat je een balans gevonden hebt. Krachtvoer het liefst voeren gemengd met een gehakseld ruwvoer. Dit kan daily plus zijn, of grasmix of luzerne, of nog iets anders. Of een gemengd voer waar dit ruwvoer al in zit.

Bij meer dan een kg luzerne, ca-f verhouding corrigeren met zemelen. 1kg luzerne op ½kg zemelen. In principe zou ik dus maximaal een kg luzerne voeren en de rest bijvullen met grasmix o.i.d.

Eventueel kan je de hoeveelheid krachtvoer beperken door er olie bij te voeren, zonnebloemolie werkt prima. Rustig opbouwen tot maximaal 100ml per kg lichaamsgewicht per dag.

Kijk wat de fabrikant aanraadt qua hoeveelheid brok, bereken het % dat je het dier voert en vul het eventueel aan met de vitaminekorrel. (dus 75% van de aanbevolen hoeveelheid brok, 5gr marstall Force per 100kg lichaamsgewicht per dag).

Ik voer zelf 1 schep muesli (1kg) op 1 schep luzerne (0.5kg), 50mL olie en 50gr Force (groot paard). Dit krijgt hij nu twee keer per dag en gaat op zich goed. Vanwege dat hij nu niet meer op het land kan en hij daardoor nogal energiek is met rijden, gaan we wisselen. Hij stond vrij hoog op de vitaminekorrel omdat hij in slechte conditie was. Eigenlijk stond ik op het punt deze af te bouwen maar dit gaat toch anders.
Hij gaat nu over op ½ schep muesli op 1 schep luzerne, 100mL olie en 50gr Force.

Daarnaast eet hij onbeperkt hooi, dit is zo'n 10 tot 20kg op een dag. Het gaat hier om een kwpn ruin van 1.80m en ruim 700kg, even om het voorbeeld compleet te maken.

Van de muesli mag hij volgens de fabrikant ruim 3kg/dag bij lichte arbeid (marstall Cornmuesli). Hij krijgt op dit moment dus 2kg en gaat terug naar 1kg.

Ik ben van mening dat je het beste een premium krachtvoer kan geven. Voor mij heeft Marstall wat ik zoek, maar St. Hippolyt en Dodson & Horrell zijn ook merken die in dit rijtje thuis horen. En mogelijk ook nog wel anderen. Ze zijn wel duurder dan de gemiddelde brok maar vaak hoef je er ook flink minder van te geven en zie je de paarden ervan opknappen als je ze naar dit voer overschakeld.

AmazCowg

Berichten: 126
Geregistreerd: 01-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 00:16

Ja ik maakte het maar even zwart wit om juist zo een reacties te krijgen.
Ik heb net een paard gekocht dat altijd op stal heeft gestaan en dus enkel krachtvoer kende, hij kreeg een kilo per dag en is net anderhalf. .

Nu bij mij staat hij constant op de wei en krijgt hij savonds 500 gram krachtvoer en met vrijheidsdressuur per dag nog ongeveer 500 gram maar heb het gevoel dat dat nog wel te veel is omdat hij 7800 m² heeft om op te grazen. Nu ga ik die vetscore eens proberen die ik ergens gelezen heb.

Nu voor de winter is het natuurlijk moeilijker om puur op gras en hooi te geven denk ik dan?

Die korrels die hij krijgt zijn " veulenvoer" voor paarden van 1 tot 2 ( hij is anderhalf)
Op de verpakking zeggen ze een kilo per dag maar dat vind ik zeker te veel !

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Krachtvoer stoppen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 09:56

Ruwvoer is de basis en enorm belangrijk voor de gezondheid van je paard. Voer minimaal 1,5% van het lichaamsgewicht aan drogestof uit ruwvoer voor een gezond verteringsstelsel. In hooi zit gemiddeld 85% droge stof en in gemiddelde voor droog kuil 70%.

Helaas voldoet ruwvoer niet meer aan de vitaminen, mineralen en spoorelementen behoefte van een paard, ook niet wanneer een paard niet werkt en onbeperkt ruwvoer krijgt. Daarom moet je deze dingen aanvullen. Dat kan met brok of muesli maar dat is in der daad een ongezonde oplossing. Maar er zijn ook aanvullingen op de markt die wel gezond zijn. Ik voer Fibra waar ik heel tevreden over ben, Dit bevat geen toegevoegde suikers, geen melasse, heel veel structuur dus het paard moet hier goed op kauwen en doet veel langer over de opname dan brok of muesli. Deze structuur prikkelt ook de darmen wat je activeert hun werk goed te doen. Daarnaast zitten er wel alle vitaminen, mineralen en spoorelementen in die je paard nodig heeft.

De voederwaarde van het gras is nu zeer zeer laag, zeker voor een jong paard zit er veel te weinig in! Het is verstandig om ook kwalitatief goed ruwvoer bij te voeren, een paard heeft structuur "prik" nodig voor een gezond verteringsstelsel. Het gras is heel slap en zacht en activeert de darmen weinig.

Juiste voeding voor jonge paarden is enorm belangrijk om in de toekomst problemen als OCD te voorkomen.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:05

AmazCowg schreef:
Hej allemaal!

Via een vriend kreeg ik een artikel te lezen over wat krachtvoer doet. Hierdoor was ik wel even geschokt.


Heb je een link naar dat artikel, of kun je vertellen waar dat artikel in stond?

AmazCowg

Berichten: 126
Geregistreerd: 01-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 11:22

Jannepauli schreef:
AmazCowg schreef:
Hej allemaal!

Via een vriend kreeg ik een artikel te lezen over wat krachtvoer doet. Hierdoor was ik wel even geschokt.


Heb je een link naar dat artikel, of kun je vertellen waar dat artikel in stond?


Ik denk dat het stond op Paardnatuurlijk :)

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Krachtvoer stoppen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:39

Daar noem je dan ook een site. Op zich zijn het goede mensen en staat er veel nuttigs, maar ze zijn behoorlijk extreem in hun opvattingen en behoorlijk zwart-wit. Oftewel, neem hun teksten met een korrel zout. Zorg dat je dier onbeperkt ruwvoer heeft, vul het aan met krachtvoer als het dier er niet genoeg aan heeft (afvalt) en zorg voor voldoende mineralen en vitaminen met een vitaminekorrel.

miezelke

Berichten: 1316
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:53

AmazCowg schreef:
Ja ik maakte het maar even zwart wit om juist zo een reacties te krijgen.
Ik heb net een paard gekocht dat altijd op stal heeft gestaan en dus enkel krachtvoer kende, hij kreeg een kilo per dag en is net anderhalf. .


Wil je nu zeggen dat het dier geen ruwvoer (hooi) kreeg, en het dus moest stellen met enkel 1 kg krachtvoer?? Dan was die toch al lang dood en begraven denk ik...

AmazCowg

Berichten: 126
Geregistreerd: 01-04-13

Re: Krachtvoer stoppen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 12:20

Nee hij kon een uurtje of 2 per dag op het gras denk ik, hij zag er wel gezond uit :)
Maar hij kende geen hooi , ik heb hem echt moeten tonen dat dat er was en dat echt aan moeten bieden zodat hij het at

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Krachtvoer stoppen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:46

Alle 3 mijn paarden krijgen onbeperkt hooi. De aanvulling is bij allen verschillend:

Fries: 2x daags 1/3 schep muesli met een flinke hand lucerne
Arabier: 2x daags Pavo vital complete met een flinke hand lucerne
Twenter: 2x daags 1/2 schep Pavo Podo Grow met een flinke hand lucerne

De twenter voer ik puur bij omdat wij haar kochten met een groeiachterstand. Zij heeft de extra bouwstoffen nodig om dit op een goede manier in te halen. Te veel zou voor haar ook niet goed zijn, ik wil dat ze rustig een gestaag groeid.

De Fries krijgt muesli omdat ze anders in combinatie met de trainingen afvalt en te weinig energie heeft.

Zoals de arabier gevoerd word is voor mij het ideaal beeld, dus enkel de aanvulling van de vitamines.

BarbaraNova

Berichten: 4202
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Krachtvoer stoppen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:08

mijn Arabieren werken matig/recreatief en heb ze meestal alleen op onbeperkt hooi staan. Heel soms na pittige arbeid krijgen ze wat krachtvoer maar anders nooit. Ze doen het hier al jaren op naast de dagelijkse weidegang en zien er goed en gezond uit en werken graag en vol energie. Flinke strandrit van twee uur gebeurt met regelmaat maar je moet het zelf een beetje in balans houden door goed naar je paard te kijken

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Krachtvoer stoppen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:23

Uit onderzoek is gebleken dat paarden die enkel ruwvoer krijgen (gras, voordroog/ kuil, hooi) tekorten oplopen. Dit onderzoek is vorig jaar gedaan door Dr. Ir. David van Doorn en Dr. Henk Everts (Afd. Voeding, Faculteit Diergeneeskunde, Universiteit Utrecht)

De resultaten zijn tijdens een super interessante themadag "Mineralen- en sporenelementenvoorziening van paarden" 26 september 2012 georganiseerd door het PDV (Productschap Dier Voeders).

Een tekort hoeft ook NIET ALTIJD te betekenen dat een paard ziek is of wordt. Zelf eet ik ook niet iedere dag 2 stuks fruit en 2 ons groente en voldoende noten en peulvruchten.... maar ik ben ook niet ziek. Maar het zou wel beter zijn (gezonder) om het wel te doen. Daarom slik ik iedere dag een (goede!) vitamine/ mineralen pil naast dat ik natuurlijk groente en fruit blijf eten! Dit om te voorkomen dat ik op langere termijn wel last zou krijgen van eventuele tekorten. Onze groente en fruit bevatten momenteel vaak ook minder vitaminen en mineralen dan jaren geleden.

Wanneer je er voor zorgt dat je paard of pony wel voldoende van alles binnen krijgt, zit hij misschien nog beter in zijn velletje, voelt hij zich nog beter, krijgt hij misschien pas op 22 jarige leeftijd artrose in plaats van op zijn 17e enz enz.

Zie ook dit artikel: http://www.voervergelijk.nl/column/74/d ... en-ruwvoer

BarbaraNova

Berichten: 4202
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Krachtvoer stoppen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:56

maar de vitaminen en mineralen kan je ze toch ook anders geven ipv krachtvoer....ik vindt die koeken van pavo bv geen krachtvoer (ik gebruik deze niet hoor) daar zit toch ook in?

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:21

Princesj schreef:
Alle 3 mijn paarden krijgen onbeperkt hooi. De aanvulling is bij allen verschillend:

Fries: 2x daags 1/3 schep muesli met een flinke hand lucerne
Arabier: 2x daags Pavo vital complete met een flinke hand lucerne
Twenter: 2x daags 1/2 schep Pavo Podo Grow met een flinke hand lucerne

De twenter voer ik puur bij omdat wij haar kochten met een groeiachterstand. Zij heeft de extra bouwstoffen nodig om dit op een goede manier in te halen. Te veel zou voor haar ook niet goed zijn, ik wil dat ze rustig een gestaag groeid.

De Fries krijgt muesli omdat ze anders in combinatie met de trainingen afvalt en te weinig energie heeft.

Zoals de arabier gevoerd word is voor mij het ideaal beeld, dus enkel de aanvulling van de vitamines.

Lastige hier is dat zowel lucerne als de pavo vital dezelfde scheve balans c/p hebben. Vraag is dan of je ruwvoer genoeg fosfor bevat om dit recht te trekken.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Krachtvoer stoppen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:32

Ik zet heel even een stipje, ik heb er een zeer interessant boek over namelijk. Maar dat staat op mijn studentenkamer, gezien ik nu bij mijn ouders ben, heb ik die nu niet tot m'n beschikking.

Kort gezegd komt het op het volgende neer: paarden kunnen in principe al hun benodigdheden halen uit het ruwvoer. Door het geven van krachtvoer 'verpest' dit het natuurlijke systeem van een paard om uit ruwvoer al z'n voedingsstoffen te halen. Daardoor lijkt het alsof een paard krachtvoer nodig heeft, maar juist dit krachtvoer zorgt er voor dat het natuurlijke systeem van een paard ook die voedingsstoffen niet meer uit ruwvoer kan halen.

Dit is even vrij ruw van wat ik me nog herinner van het lezen hier van. Zodra ik het boek weer heb zal ik dat weer even opzoeken.

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 00:35

Maartje1990 schreef:
Ik zet heel even een stipje, ik heb er een zeer interessant boek over namelijk.

Kort gezegd komt het op het volgende neer: paarden kunnen in principe al hun benodigdheden halen uit het ruwvoer. Door het geven van krachtvoer 'verpest' dit het natuurlijke systeem van een paard om uit ruwvoer al z'n voedingsstoffen te halen. Daardoor lijkt het alsof een paard krachtvoer nodig heeft, maar juist dit krachtvoer zorgt er voor dat het natuurlijke systeem van een paard ook die voedingsstoffen niet meer uit ruwvoer kan halen.

Dit is even vrij ruw van wat ik me nog herinner van het lezen hier van. Zodra ik het boek weer heb zal ik dat weer even opzoeken.


volgens mij komt die tekst uit het boek van Paard Natuurlijk. Ik denk dat het logisch is om paarden zoveel mogelijk alleen op ruwvoer inclusief aanvullende mineralen en vitamines te houden - het is ook logisch… krachtvoer is ontwikkeld om paarden snel voer te laten opnemen omdat ze door de mens vrijwel de hele dag aan het werk werden gezet. Dat was vroeger, nu staan ze bij velen de hele dag op stal, hebben ze dus volop tijd om voldoende ruwvoer te eten… Ik ben benieuwd naar de resultaten van paarden die toch actief worden gebruikt en geen krachtvoer krijgen?!

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:58

een paard dat genoeg goed ruwvoer krijgt kan daar prima mee werken.
we hebben verschillende paarden waarmee we aangespannen rijden. dat houd in 2-3 keer per week zo'n 15km trainen en 2 keer per maand ritten van 30-35km en meer.
dit doen ze alleen op gras en goed hooi. super fit en nooit ergens problemen mee.
ook heb ik een springpaard gehad dat op dit rantsoen jaren in de Z heeft gesprongen. en ook die was fit en is zonder problemen oud geworden.

ik voer liefst zo natuurlijk mogelijk als het kan.