spieren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fjordfreak1
Berichten: 47
Geregistreerd: 13-07-12

spieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 17:01

Ik heb even een vraagje. Ik heb een fjord van 4 jaar oud. Ik ben begonnen met hem te trainen aan de pessoa
en de slof die ik op een bepaalde manier knoop zodat hij over zijn rug gaat lopen. dit probeer ik zeker 3x in de week te doen.
Nu valt mij op dat hij soms niet voorruit te branden is, nu vraag ik mij dus af of het niet kan liggen aan zijn spieren, spierpijn?
Kan ik hem misschien ondersteunen met een supplement?

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (Belgiƫ)

Re: spieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:29

Als je fjord spierpijn heeft is dit ook een teken dat jij het bijzetten niet hebt opgebouwd... Mijn paard wordt 4x/week gereden en die kan ik ook nog steeds zodanig bijzetten dat ze op 10minuten "spierzwakte" vertoont, maar dat is absoluut niet de bedoeling.
Om spieren te ondersteunen heb je veel supplementen, maar ik zou eerst naar je training kijken en eventueel bloed laten controleren alvorens te gaan supplementeren.

Tegen acute spierverzuring: maagzout
Om de spieren te helpen ontspannen: magnesium
soepele spieren: vitamine E (en Selenium)
spieropbouw: meerdere supplmenten

fjordfreak1
Berichten: 47
Geregistreerd: 13-07-12

Re: spieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 17:43

de bijzet staat heel trouwens heel los hij kan gewoon met zijn hoofd naar beneden.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (Belgiƫ)

Re: spieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:24

ik weet niet hoe jouw fjord in vrijheid loopt, maar als hij met een vrij hoge hoofd-halshouding loopt is losjes vw-nw soms al vrij intensief...

fjordfreak1
Berichten: 47
Geregistreerd: 13-07-12

Re: spieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 22:42

nee dan loopt hij in principe altijd wel heel relax, niet hoog met zijn hoofd omhoog eigenlijk. Als we longeren dan loopt hij eerst lekker warm en daarna word hij aan het werk gezet. We maken veel overgangen, galopperen doen we nog niet. Vaak gaat hij tijdens het longeren lekker met zijn neus over de grond als we met de slof longeren.

Karrimh

Berichten: 3528
Geregistreerd: 02-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:38

3x in de week (bijgezet) longeren is ook een beetje te van het goede in mijn ogen, erg saai

ik doe dit slechts 1x in de week, afwisseling is zeker voor jonkies belangrijk

wat je ook nog extra kunt geven is de 2G van www.soulmate-nutrition.nl ze krijgen hier net even wat meer lijf/body/glans en dat laatste beetje "humpf" van....

fjordfreak1
Berichten: 47
Geregistreerd: 13-07-12

Re: spieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 13:40

Karimmh je zegt 1x in de week maar wat doe je dan de rest van de week? Want rijden doen we nog niet op hem.

Karrimh

Berichten: 3528
Geregistreerd: 02-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:58

meenemen als handpaard
wandelen
los aan het "werk" in de bak, zelfde als longeren maar dan zonder longeerlijn
en dit naast longeren is dit 4x "werken" en vind ik meer dan voldoende voor een jong paard. wandelen kun je natuurlijk vaker doen, maar bij ons is wandelen - flink doorlopen, lang touwtje zodat het hoofdje lekker laag kan en ze over hun rug kunnen lopen

daarnaast kun je natuulijk ook al een zadeltje op doen, hoofdstelletje in en dan heb je ze geestelijk aan het werk en is ook goed voor ze.