Dikker worden van... ? Lucht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Jorinda

Berichten: 13455
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Dikker worden van... ? Lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-12 22:26

Pff nou ik heb dus een heel erg lastig issue... Mijn zesjarige Fjordenruin wordt sinds een maand of twee dik van lucht.
Nee dat is natuurlijk niet waar, want dat kan niet, maar waar het wel van komt? Ik weet het niet...

Hij is op dit moment behoorlijk te dik en hij wordt alleen maar dikker. De kudde staat alleen 's morgens en begin van de middag op erg kort gras, tussen 12 en 14 gaan ze naar de schuilstal en staan ze alleen op stenen en zand, 's avonds laat of 's morgens vroeg gaan de draadjes pas weer open (hij staat 24/7 buiten). Gras is enorm kaal gegeten, want ze begrazen deze twee weides al vanaf maart/april. Enige wat er nog hoog staat, is onkruid. Volgens mij eten ze dat niet, want dat is in die paar maanden niet minder of korter geworden. Heb het ze ook nog niet zien eten. Verder krijgt hij alleen Subli Zonder (dus zonder suikers en haver) als ik er ben, dat is dus één of twee keer per week een of twee kleine handjes. Hooi krijgen ze op dit moment niet onbeperkt, omdat al het oude hooi op is en is in de buurt ook niet meer te vinden, nieuwe hooi komt van eigen land en is nog te rijk. Hij krijgt 1x per dag een klein hoopje, anders krijgt hij echt teveel suikers binnen. Wortels krijgt hij niet en heel af en toe krijgt hij een mini appel uit eigen boom. Appels zijn denk ik het formaat van een tennisbal, hooguit, misschien zelfs kleiner. That's all he gets...

Qua beweging wordt hij ongeveer twee keer per week, door degene waar hij aan huis gestald staat, consequent gelongeerd/dubbele lange lijnen/gereden, soms vaker. Ik ben er dus een of twee keer per week en rijd dan redelijk intensief in de bak of ik maak een buitenrit (negen van de tien keer draaf en galoppeer ik ook op buitenrit). Op zich zou hij misschien iets meer beweging kunnen krijgen, maar het is niet dat hij hele dagen, hele weken stil staat...

Ik zit echt met mijn handen in het haar. Ik kan hem niet minder gaan voeren, want dan krijgt hij helemaal te weinig voedingsstoffen binnen.

Achterste weiland waar ze regelmatig in staan grenst wel aan een woonwijk, maar sinds er stroom op de weide staat (sinds een half jaar nu), komen er geen pennymeisjes meer in de buurt van het weiland en aangezien hij aan huis staat, worden ze constant in de gaten gehouden en worden er ook nooit mensen aan het hek gevonden, dus dat is ook niet echt een optie, dat ze bijgevoerd krijgen van buitenstaanders.

Ik ga sowieso morgen de dierenarts bellen voor (telefonisch) advies, want als hij nog dikker wordt, komt het niet goed...
Degene waar hij bij aan huis staat dacht aan insulineresistentie of enorm veel gassen en vocht vasthouden (hij laat wel veel scheten altijd, om het maar even stom te zeggen).

Een foto van oktober 2011 (toen was hij ook dik, maar dit kwam van veel te weinig beweging en teveel gras):
Afbeelding

Een foto van mei 2012 (toen was hij weer op gewicht):
Afbeelding

En de meest recente foto, van een weekje geleden, augustus 2012 dus:
Afbeelding

Als jullie meer foto's of informatie oid willen hebben, dan hoor ik het wel.
Nogmaals: ik ga morgen ook een dierenarts bellen en laat echt niet alles van de mening van Bokt af hangen.. Daar is mijn paard me wat te kostbaar voor (ze zeggen wel: onbetaalbaar, maar toch zo kostbaar...), maar ik dacht, misschien hebben Bokkers hier ervaring mee? En wilde eigenlijk ook wel mijn verhaal delen, ik voel me best wel schuldig omdat ik niet weet hoe ik dit kan verhelpen en waar het van komt.. :o Hulp/tips is altijd welkom.


Jorinda

Berichten: 13455
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-12 23:21

Gras wordt niet bemest hoor, en zeker niet met kunstmest :n Voor zover ik weet ook niet geïnjecteerd.
En voor zover ik weet is het ook geen productiegras? Niet ontwikkeld voor melkvee in ieder geval... Staat ook nergens in mijn verhaal geloof ik dat hij op dat soort gras staat? Is gewoon gras wat ze hebben laten groeien toen ze er een aantal jaar geleden zijn komen wonen... Daarvoor stond er ook geen melkvee op.

Dat wist ik niet, van het korte gras! Bedankt voor jullie reacties in ieder geval!
Het hooi is dus een probleem, ze hadden vorig jaar te weinig pakjes en was dus in april op... Nieuwe hooi is nog veel te rijk aan suikers en er is nergens meer oud hooi te vinden in de buurt. Staat in mijn verhaal als 't goed is..

Jorinda

Berichten: 13455
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-12 23:37

Eerste snede, dus van dit jaar, is nog te rijk. Komt van eigen land.

Nou sorry hoor, dat ik dat niet wist, Koper? :o Niet fijn dat je meteen een aanvallende toon opzet, of in ieder geval, zo kom je over, als ik niet zeker weet of dat productiegrassen zijn of niet. Ik kan toch zo ook niet ruiken dat het ook productiegrassen zijn als er géen melkvee op heeft gestaan? :\ Wil best van jullie dingen aannemen, maar niet als het op een "Als jij zo zeker weet dat het geen productiegrassen zijn weet je vast ook wel welke rassen dan wel?"-manier... Kan ook op een normale manier verteld worden... Ik maak me al flink druk om de gezondheid van mijn paard en dan krijg ik dit over me heen, sorry maar daar kan ik niet goed tegen.

Als je een PB wilt sturen met die adresjes Depende? Heel graag!
Ehm, wat voor onkruid... Heb het geloof ik wel ergens op een foto staan, moment.

Ah k heb ook een foto van de weide, kan je zien wat voor gras het is, want nee daar heb ik toevallig geen verstand van met mijn medische opleiding.
Afbeelding
Niet egaal groen dus...

Hmm ik heb het onkruid zelf niet op de foto staan, maar het komt bij mij (ik ben 1.73) tot mijn middel of heupen en het is groen met een bruin pluimpje, als ik het me goed herinner :o

Jorinda

Berichten: 13455
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 00:13

Dat dacht ik helemaal niet meteen... :\

Ze hebben overigens ook een Himalaya liksteen, vergeten erbij te vermelden.
Waar is dat andere voer zoal te koop? Weet je dat toevallig? :) Zit de aankomende 3 à 4 dagen alleen op mobiel overwegend en dat zoekt erg lastig.. Haha. :P

Oh en de foto is van begin of half juli.

Jorinda

Berichten: 13455
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Dikker worden van... ? Lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 10:28

Ik zit op mobiel en is dus erg lastig om op iedereen te reageren, dat doe ik als ik een laptop tot beschikking heb. Heb wel alles al gelezen en wil in ieder geval iedereen bedanken alvast voor alle reacties.! Heel leerzaam ook.

Wilde wel even melden dat Cas geen droog stro mag (vooral even voor Claudia dit) omdat daar redelijk veel stof in zit en Cas daar erg slecht tegen kan. Heeft daar vorig jaar een hele fikse luchtweginfectie aan overgehouden..

Dierenarts die ik vanmorgen heb gebeld kon me niet verder helpen (holistische dierenarts, maar zit ergens in Utrecht, en nu hoeft niet iedereen op de achterbenen te gaan staan omdat ie holistisch is, mijn paard, mijn keuze). Ga dus straks nog even een reguliere dierenarts bellen die Cas kent.

Zo heb een half uur over dit berichtje gedaan :')

Jorinda

Berichten: 13455
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 10:24

Nogmaals, die foto van Cas in de wei, is van ongeveer begin juli, dus dat weiland ziet er allang niet mee zo uit... Ik zou het op prijs stellen als mensen ook andere reacties van mij zouden lezen, want dit heb ik al eerder aangegeven...

Jorinda__ schreef:
Oh en de foto is van begin of half juli.


Bedankt voor alle reacties in ieder geval, kan hier zeker wat mee :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers