Fjord en shetlander opgevangen, extreem overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Fjord en shetlander opgevangen, extreem overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 14:19

Hoi bokkers,

aanstaande zaterdag komen er bij mij 2 nieuwe pony's. Een 15 jarige fjord en een 8 jarige shetlander.

Nu heb ik deze pony's opgevangen omdat de eigenaar een nieuw plekje voor ze zocht, hij durft ze niet op marktplaats oid te zetten want is bang dat ze dan in de verkeerde handen terrecht komen.
Hele aardige mensen die echt het beste met hun dieren voor hebben. Iets té.....

De pony's hebben namelijk heel erg extreem overgewicht (persoonlijk heb ik nog nooit zulke dikke paarden gezien).

Ze zijn momenteel niet bevangen, maar wel allebei geweest.


Nu vroeg ik mij af wat de meest verantwoorde en gezondste manier is om ze af te laten vallen.
Als ik ze nu ineens 24/7 op het zand zet met arm hooi, en ze zijn afgevallen dan ben ik bang dat ze nooit meer op het gras kunnen, omdat ze het niet meer gewend zijn en dan dus direct bevangen zullen worden.

Zelf dacht ik aan in de paddock, en iedere dag een uurtje of 2 op het gras. Het gras bij ons moet je niet veel van voorstellen dan hoor, ze komen op een kaalgevroten stuk, waar ook veel stukken alleen maar zand is. Maar ze hebben iets te knabbelen.

De fjord is bereden en gaan we ook weer oppakken, ,aar ze zal eerst wat af moeten vallen want zoals ze nu is zal het niet goed voor haar zijn als er ook nog iemand op gaat zitten, ze heeft al zoveel gewicht om mee te zeulen.
We gaan denk ik wel rustig beginnen met een beetje longeren/lange lijnen, kijken hoe ze dat oppakt.



Ik open dit topic om ervaringen van mensen te horen maar ook om onder de aandacht te brengen de ernst van overgewicht onder paarden. Wat een steeds groter probleem wordt.
Ik zal zaterdag, als de paarden aankomen, foto's maken en zal de progressie bijhouden in dit topic :)

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:21

Kaalgevreten stuk, bedoel je het letterlijk dat er alleen nog maar zand staat?
Want te kort gevreten gras is vaak ook erg gestressed gras en kan bomvol suikers zitten en dat is heel erg ongezond.

Ik zou hier zelf de dierenarts bij halen voor echt goed advies :)

Ik heb zo een keurig dieetplan gekregen voor verantwoord afvallen. Mijn pony kreeg bv ook 2 plakken stro erbij om toch te kunnen knabbelen.

Qua beweging zeg ik; afstanden maken. Niet korte belasting aan de longeerlijn maar lange stukken wandelen en als de conditie beter is, veel draven.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 21-08-12 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 14:23

vuurneon schreef:
Kaalgevreten stuk, bedoel je het letterlijk dat er alleen nog maar zand staat?
Want te kort gevreten gras is vaak ook erg gestressed gras en kan bomvol suikers zitten.

Ik zou hier zelf de dierenarts bij halen voor echt goed advies :)



Het gras is onbemest en heel erg arm, de grond zeg maar. Het gras komt zelfs niet eens meer op als ik er weken/maanden geen paarden op heb staan.


Echt krot gras ben ik mij van bewust. Deze eigenaren dachten ook dat ze het wel goed deden want zoveel gras stond er niet. maarja, juist dat afgevroten gras wat wil groeien zit bomvol fructaan en eiwitten.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:25

Zo'n stukje heb ik inderdaad ook, erg handig als 'dieetland' :j

Overigens is het ook handig om brandnetels af te knippen en in het land te leggen als gezonde knaagstengel.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:26

kaalgevroten stukken is vragen om zandkoliek
ze trekken de polletjes met wortel en al uit de grond en eten die op

hoefbevangen dieren mogen nooit meer op een wei tenzij het lang taaig gras is

Buffelo
Berichten: 1124
Geregistreerd: 28-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:26

Uit ervaring weet ik dat wandelen toch echt 1 van de beste manieren is om je paard af je laten vallen. Super dat je dit wilt doen. Hou je ons op de hoogte?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:15

sowieso heel arm hooi regelen, misschien dat je aan overjarig graszaadhooi kunt komen (minstens een jaar oud) op die manier kun je wel ruim hooi aanbieden zodat ze aan voldoende vezel krijgen en bezigheid hebben
fijnmazig hooinet is ook een goed idee, doen ze er ook extra lang mee,
water en hooi flink ver uit elkaar zetten dat ze ook echt aan de wandel moeten om het 1 of het ander te nuttigen.

daarnaast zou ik idd het gras beperken, als ze echt zo te zwaar zijn is het misschien niet zo ene goed idee om ze op een mooie weide te zetten, dan is het stuk wat je in gedachten hebt waarschijnlijk beter.

daarnaast zou ik ivm het arme hooi en weinig gras sowieso ene alggemeen vit/min supp geven
in korrelvorm is misschien het handigste, dan kun je zelf strak in de hand houden wat ze krijgen ipv dat je een steen oid neerlegt/hangt
als het nogal verwende veelvraatjes zijn is er kans dat ze overmatig van een steen gaan likken/knagen omdat ze te weinig of eenzijdig te eten krijgen naar hun zin .

en daarnaast idd bewegen, bewegen, bewegen , aan de hand wandelen, drafwerk naast de fiets, lange lijnen , longeren, km maken onder het zadel waarbij het tempo echt niet hoog hoeft te zijn maar wel lekker doorlopen (allemaal netjes opbouwen natuurlijk)

wat betreft weide in de toekomst
als ze eenmaal op gewicht zijn zul je ze echt wel weer op een weide kunnen zetten, maar waarschijnlijk zijn deze twee ponybeesten niet echt geschikt voor onbeperkt in een vette weide ...maar dat ze nu nooit meer in het gras zouden kunnen als ze er nu een tijd niet meer op komen is niet direct zo
maar het zal waarschijnlijk wel altijd opletten blijven kwa gewicht

liever wat minder weidegang en wat meer schraal hooi en gezonde paardenbeesten , dan de hele dag in de wei en ze vooruit kunnen rollen ;)

maar dit is een beetje het eerste wat mij te binnen schiet wat betrfet de spekjes ;)

top dat je ze opvangt en ze weer in conditie wil brengen :j

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Fjord en shetlander opgevangen, extreem overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:18

Ik zou wel proberen om ze minimaal alvast aan het werk te zetten. Al is het maar 5 minuten longeren per keer.
Stiekem ben ik wel benieuwd naar een foto :P

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 15:29

spatter schreef:
kaalgevroten stukken is vragen om zandkoliek
ze trekken de polletjes met wortel en al uit de grond en eten die op

hoefbevangen dieren mogen nooit meer op een wei tenzij het lang taaig gras is


Ik heb ook zelf een shet die hoefbevangen is geweest en staat nu gedoseerd gewoon op de wei hoor. Gaat prima :j


Mijn eigen paarden staan altijd snachts op het 'kale' stuk land. Nog nooit 1 met zandkoliek gehad :n Dus daar ben ik niet zo bang voor.

(al krijgen ze hier altijd wel 2 keer per jaar een flinke bak lijnzaad, 'just in case' :j


Buffelo schreef:
Uit ervaring weet ik dat wandelen toch echt 1 van de beste manieren is om je paard af je laten vallen. Super dat je dit wilt doen. Hou je ons op de hoogte?


Ja hier gaan we ook mee bezig. De shetlander is niks mee gedaan dus weet niet of die meeloopt, maar de fjord is ooit ook betuigd geweest dus zou ook verkeersmak moeten zijn. Komen we maar op 1 manier achter :)



Sonja_vR schreef:
sowieso heel arm hooi regelen, misschien dat je aan overjarig graszaadhooi kunt komen (minstens een jaar oud) op die manier kun je wel ruim hooi aanbieden zodat ze aan voldoende vezel krijgen en bezigheid hebben
fijnmazig hooinet is ook een goed idee, doen ze er ook extra lang mee,
water en hooi flink ver uit elkaar zetten dat ze ook echt aan de wandel moeten om het 1 of het ander te nuttigen.

daarnaast zou ik idd het gras beperken, als ze echt zo te zwaar zijn is het misschien niet zo ene goed idee om ze op een mooie weide te zetten, dan is het stuk wat je in gedachten hebt waarschijnlijk beter.

daarnaast zou ik ivm het arme hooi en weinig gras sowieso ene alggemeen vit/min supp geven
in korrelvorm is misschien het handigste, dan kun je zelf strak in de hand houden wat ze krijgen ipv dat je een steen oid neerlegt/hangt
als het nogal verwende veelvraatjes zijn is er kans dat ze overmatig van een steen gaan likken/knagen omdat ze te weinig of eenzijdig te eten krijgen naar hun zin .

en daarnaast idd bewegen, bewegen, bewegen , aan de hand wandelen, drafwerk naast de fiets, lange lijnen , longeren, km maken onder het zadel waarbij het tempo echt niet hoog hoeft te zijn maar wel lekker doorlopen (allemaal netjes opbouwen natuurlijk)

wat betreft weide in de toekomst
als ze eenmaal op gewicht zijn zul je ze echt wel weer op een weide kunnen zetten, maar waarschijnlijk zijn deze twee ponybeesten niet echt geschikt voor onbeperkt in een vette weide ...maar dat ze nu nooit meer in het gras zouden kunnen als ze er nu een tijd niet meer op komen is niet direct zo
maar het zal waarschijnlijk wel altijd opletten blijven kwa gewicht

liever wat minder weidegang en wat meer schraal hooi en gezonde paardenbeesten , dan de hele dag in de wei en ze vooruit kunnen rollen ;)

maar dit is een beetje het eerste wat mij te binnen schiet wat betrfet de spekjes ;)

top dat je ze opvangt en ze weer in conditie wil brengen :j



Bedankt voor de tips. Wij hebben ons eigen hooi van eigen land. Ik heb zelf tinkrs die ook niet op vet land staan, gaat geheid mis (heb er nog nooit 1 hoefbevangen gehad *klopt af*), maar ben dus wel op de hoogte hoe of wat, en ook wel gewend dat ze nu eenmaal niet allemaal lekker 24/7 op de volle weide kunnen. Daarom ben ik ook blij met een stukje schaal land wat we hier hebben :j.

Ons eigen hooi is van onbemest land, wij hooien vrij laat, als het gras echt lang is en uitgebloeit. Ik heb zoveel ervaring met bagger hooi, helemaal als het in plastic zit. Wij huren nu een aantal hectare land bij zodat we ons eigen hooi hebben en ik precies bij kan houden wat mijn paarden binnen krijgen. Dat is voor deze 2 bollies ook wel ideaal.

Dat van die liksteen had ik niet aan gedacht, die zullen ze inderdaad wel snel opeten als ze verder niks te doen hebben. Ik ga eens kijken naar vitamine korrels :j

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 23:27

Het is wel belangrijk dat ze rustig aan afvallen, anders kan hun bloed gaan 'vervetten'. Dat is erg gevaarlijk en gebeurd als paarden opeens snel afvallen.
Dus voeding rustig afbouwen en de beweging rustig opbouwen.

Ik zou beide 2x per week longeren (niet te gek, rustig opbouwen)
2x per week een halfuur rijden
en dan nog 3 dagen een halfuur wandelen

En dat opbouwen naar halfuur longeren en uur rijden en misschien 1 dag extra rijden.
Misschien kun je met de fjord ook naar buiten, bos/strand zijn heel goed om lekker te bewegen en ben je vaak wat langer weg waardoor ze meer lopen.

Qua paddock/wei zou ik beiden een graasmasker opdoen en ze smorgens/overdag lekker op de wei zetten. Zeker omdat ze waarschijnlijk eerst dag en nacht op een te rijke wei stonden? (dat neem ik aan hoor) En savonds/snachts op stal met heel droog hooi. Geen brok, wel een liksteen. Als je ze snachts ook buiten wilt kun je de graaskorf gewoon omlaten. :j

Mijn fjord was ook te dik toen ik haar kocht (al 4 jaar geleden) en met de graaskorf en veel beweging is ze in een halfjaar super strak/slank geworden. Maar doe het dus wel rustig aan!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Fjord en shetlander opgevangen, extreem overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:51

dat is idd ook een goede, met graasmasker (als ze er mee overweg kunnen ) gedeelte van de dag toch de weide op, dat geeft ze ook wat te doen
met "er mee over weg kunnen" bedoel ik trouwens dat ze er dus wel wat mee kunnen knagen, maar sommige paarden zijn er iets te handig mee, dan hebben ze een graasmasker, maar presteren ze het nog om veel te eten :=

liksteen blijf ik afraden bij koudbloeden vreetijzers op dieet , sommige van de lekkerbekkies weten een blok heel snel binnen te werken :+
en ik maar denken "waar blijft dat ding nou (zo een grote vierkante rode )

excuus trouwens voor typo's in mijn vorige post, iets met een smartphone :roll:


edit: wat kregen ze bij de vorige eigenaars te eten trouwens?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:55

spatter schreef:
kaalgevroten stukken is vragen om zandkoliek
ze trekken de polletjes met wortel en al uit de grond en eten die op

hoefbevangen dieren mogen nooit meer op een wei tenzij het lang taaig gras is


Vooral als het ook nog nat weer is, dan plakt het blubber extra goed aan de plantjes.
Zandkoliek zeker risico als je echt stuk met zand hebt.

Zou gaan voor dieet en meer beweging.
Mocht je voor een graasmasker gaan, ook dan in de gaten houden dat ze niet te hard afvallen,
hun stofwisseling gaat dan fout en kom je te zitten met geen bevangen paard, maar een met leververvetting.
Dus zeker dan elke dag ook zorgen dat ze voldoende voeding binnen krijgen, dus of 2 x per dag af en
gewoon grazen of in die tijd dat hij af is hooi voeren.
Als ze handiger zijn met graasmasker kunnen ze vaak wel weer voldoende eten, maar ze moeten er eerst mee leren omgaan.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 10:07

Sonja_vR schreef:
dat is idd ook een goede, met graasmasker (als ze er mee overweg kunnen ) gedeelte van de dag toch de weide op, dat geeft ze ook wat te doen
met "er mee over weg kunnen" bedoel ik trouwens dat ze er dus wel wat mee kunnen knagen, maar sommige paarden zijn er iets te handig mee, dan hebben ze een graasmasker, maar presteren ze het nog om veel te eten :=

liksteen blijf ik afraden bij koudbloeden vreetijzers op dieet , sommige van de lekkerbekkies weten een blok heel snel binnen te werken :+
en ik maar denken "waar blijft dat ding nou (zo een grote vierkante rode )

excuus trouwens voor typo's in mijn vorige post, iets met een smartphone :roll:


edit: wat kregen ze bij de vorige eigenaars te eten trouwens?



Mijnen hebben een himalaya steen, die hebben ze ook altijd vrij snel op :=. Alstie op is krijgen ze een poos niks, ik blijf niet bezig natuurlijk :+


Bij de vorige eigenaar rkegen ze niks, alleen op de weide, daar stond niet eens zulk lang gras maar wel genoeg. En tja, voor paarden die niks doen....

Zo'n graaskorf is inderdaad een idee ja. Dat snel/extreem afvallen leek mij ook niet goed dus we doen het rustig aan. OVerdag paar uurtjes op schrale wei, dan dus eventueel met graasmasker, en snachts inderdaad op de paddock met arm hooi.

Het shetje heb ik een ander plekje voor gevonden dus die komt alleen even bij mij als 'tussenstation'. Die kan ik namelijk niet houden maar kon het ook niet maken om alleen de fjord op te halen en de shet in zn uppie achter te laten.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Fjord en shetlander opgevangen, extreem overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:19

Wat ga je met de fjord doen? fijn dat de shet al wel een plekje heeft.

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Fjord en shetlander opgevangen, extreem overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:52

Zoals je bij een paard wat 24/7 op de wei moet/mag in de zomer opbouwt, bij dit paard afbouwen. Als je minder eten wilt gaan geven is het erg belangrijk om dit op gezette tijden, op vaste plekken te doen. Mijn merrie is een onwijze vreetzak en het was bij haar gewoon niet altijd zeker óf ze wat extra kreeg en wanneer.. Dat resulteerde in een pony die zich volvrat op de wei en pas stopte als het gras op was. Nu ligt dat ook in het karakter natuurlijk.. maar misschien is het iets om in de gaten te houden?

'Sobere rassen' zijn gewoon écht niet makkelijk om te houden.. Als ik jou was zou ik inderdaad Fjordjelief uiteindelijk (na het afbouwen) 3 uurtjes op de wei zetten, daarna lekker de paddock op met arm hooi. Desnoods nog een muesli waar weinig slechts (eiwitten, suikers) en waar veel vitamientjes in zitten.. zoals een Marstall Faser Light, vooral omdat je ook aangeeft dat ze die steen zo gauw ophebben. Dan komen ze toch ergens iets tekort :) Een gezond paard is immers een blij paard :D

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 22:39

Anne. schreef:
Zoals je bij een paard wat 24/7 op de wei moet/mag in de zomer opbouwt, bij dit paard afbouwen. Als je minder eten wilt gaan geven is het erg belangrijk om dit op gezette tijden, op vaste plekken te doen. Mijn merrie is een onwijze vreetzak en het was bij haar gewoon niet altijd zeker óf ze wat extra kreeg en wanneer.. Dat resulteerde in een pony die zich volvrat op de wei en pas stopte als het gras op was. Nu ligt dat ook in het karakter natuurlijk.. maar misschien is het iets om in de gaten te houden?

'Sobere rassen' zijn gewoon écht niet makkelijk om te houden.. Als ik jou was zou ik inderdaad Fjordjelief uiteindelijk (na het afbouwen) 3 uurtjes op de wei zetten, daarna lekker de paddock op met arm hooi. Desnoods nog een muesli waar weinig slechts (eiwitten, suikers) en waar veel vitamientjes in zitten.. zoals een Marstall Faser Light, vooral omdat je ook aangeeft dat ze die steen zo gauw ophebben. Dan komen ze toch ergens iets tekort :) Een gezond paard is immers een blij paard :D



Dikgedrukte is niet over de jord hoor. Mijn Tinkertjes zijn verslaafd aan die liksteen, de een likt er niet aan, maar mijn hengst is echt verslaafd aan dat ding.

Hij hangt dus niet altijd beschikbaar. Maar om de dag op een bepaald tijdstip :j

Ik voer niks bij. Ben van mening zolang ze het niet nodig hebben krijgen ze (naast voldoende ruwvoer natuurlijk) niks bij, dus ook geen muesli.

Maargoed, het is natuurlijk een kwestie van aankijken hoe het gaat en wat ze nodig zal hebben en daarop afstemmen. Elk paard is anders :j



belle_boef schreef:
Wat ga je met de fjord doen? fijn dat de shet al wel een plekje heeft.


De fjord wordt hier recreatief gebruikt, mits ze het rijden leuk oppakt, wat ik wel verwacht.
Als ze het echt goed gaat doen kan ze ook in de lesjes meelopen :j Maar dat is allemaal nog even afwachten, eerst maar eens afvallen :)

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 08:00

pas wel op met 'zo sober mogelijk voeren'. ik lees hier van alles over paarden die niks bijgevoerd krijgen, overjarig hooi en dergelijke.

weet wel dat er aan suikers nauwelijks vermindert in hooi, hoe lang je het ook laat liggen. wat wél in kwaliteit en hoeveelheid achteruitgaat, zijn vitaminen en mineralen. oud hooi is dus leuk voor de knabbel, maar een paard kan daar niet op leven, gegarandeerd dat je tekorten krijgt.

Verder is overmatig gebruik van een liksteen mogelijk een teken van een aanwezig tekort. een keer een andere liksteen proberen is sowieso niet onverstandig. likstenen zijn ervoor bedoeld dat het paard zelf zijn behoeften kan aanvullen. gaan wij die steen weghalen wanneer wij vinden dat het paard teveel gebruikt, dan zal het overmatig gebruik nooit afnemen aangezien het 'aanvul effect' niet meer werkt.

als een paard de liksteen gewoon écht opvreet, en dat blijft doen, zou ik een bloedonderzoekje overwegen. dikke kans dat hij probeert voedingsstoffen aan te vullen die niet of onvoldoende in de steen voorkomen. Ook is het altijd verstandig om de ingrdiëntenlijst van de steen eens goed na te kijken en te vergelijken met andere stenen. soms kan overstappen naar een andere steen voldoende zijn.

Zelf gaf ik mijn dieren altijd een himalaya en een rockies rood of trainers choice, waarmee ze lang deden/doen (vooral de himalaya). nu had ik ze een keer op stal en hield ze een 'gewoon' goedkoop wit blok voor. was een regelrechte aanval terwijl ze hun andere blokken op dat moment amper gebruikten (terwijl ze een paar maanden daarvoor de rockies behoorlijk vlot soldaat maakten). nu hebben ze er dus ook zo'n witte bij. in de witte zit een iets hogere Mg waarde maar mag nauwelijks naam hebben. maar goed, bevalt prima zo en er wordt normaal gebruik van gemaakt. de eerste twee weken ongeveer werd het witte blok behoorlijk veel gebruikt, nu weer een stuk minder.

likstenen kan je gewoon door blijven geven in de meeste gevallen, ze stoppen echt wel als het tekort is aangevuld. uiteraard moet het blok dan wel de mogelijkheid bieden om het tekort aan te vullen en dus van de juiste samenstelling zijn.

verder bij sober voeren, altijd ruim voorzien in een aanvulling vitaminen/ mineralen/ spoorelementen. een veelgemaakte fout is dat men de paarden van het gras afhoudt/ de gras inname beperkt, en alleen oud hooi geeft. dat is leuk tegen de vetjes, maar er zijn een hoop voedingsstoffen die een paard uit vers groenvoer moet halen, welke bij een dergelijk dieet dus goede kans maken tekort te gaan schieten.
graaskorf voor op de weide lijkt me een goed idee, op die manier kan je de inname wel beperken maar krijgen ze in ieder geval nog wel eea aan vers groen binnen.

Daarnaast zijn er natuurlijk genoeg commerciële bijvoeders om te voorzien in de behoeften vitaminen/ mineralen/ spoorelementen. enkele daarvan zijn hier al genoemd, maar er zijn op Bokt ook al diverse topics over.

hou er rekening mee dat de behoeften van een paard per individu heel verschillend kunnen zijn. een sober ras is een sober ras, maar wat voor de één goed werkt kan voor de ander weleens een stuk minder goed werken. Hou het paardje dus vooral heel goed in de gaten, meet bijv. zijn buikomvang net achter de schouders eens in de twee weken op om te kijken wat er precies gebeurt.
inderdaad het afvallen vooral niet te snel laten gaan (ivm hyperlipaemie), en bij voorkeur door veel beweging. de beweging het liefst verdeeld over de dag, en bij voorkeur lang en rustig, ipv kort en krachtig. buitenritten in een vlotte stap bijvoorbeeld, dat soort dingen.

ik ben ook wel heel benieuwd naar foto's, en dan over een jaartje weer!

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 11:23

Ik zei in mijn post hierboven ook dat ik het per paard gewoon aankijk.

Mijn ene paard die zo aan de liksteen likt heeft al bloedonderzoek e.d. gehad :j alles prima in orde.
Overjarig hooi voeren wij niet, heb ik ook nergens gezegd :) Ik zei hooi van niet erg rijk land, en het gras maaien wij pas als het uitgebloeid is.
Hooi ligt hier een 8-10 weken en dan wordt het gevoerd in hetzelfde seizoen als dat het gemaaid is. We redden dat nu hopenlijk precies tot volgend jaar (ik zit nog op de laatste snee te wachten, maar dan moet het eerst even gaan regenen want mn gras wil niet zo best groeien :\).


Mijn paarden staan allemaal gewoon op het gras :j 24/7 :j Al is het wel zo dat ze in de nacht op een schaal stuk staan, anders worden ze echt heel erg dik :j

Ik ben ook van mening dat paarden echt wel gras nodig hebben en er zit nu eenmaal alles in wat een paard nodig heeft. In de natuur hangt er ook geen liksteen of bak muesli onder een boom :+

Daarbij denk ik ook dat als je ze juist van gras afhoud ze zich op het moment dat ze wel op gras mogen zich volvreten en de kans op hoefbevangenheid alleen maar groter wordt.

Geen van mijn tinkers is ooit hoefbevangen geweest, en dat terwijl ze dus het grootste deel van de dag op een grote weide met genoeg gras staan :j. Ze worden ook regelmatig verweidt zodat ze altijd een mooi stuk met genoeg gras hebben waar ze op kunnen.

Afbeelding



Ook omdat ik fok vind ik het met name voor de veulens erg belangrijk dat ze voldoende gras binnen krijgen. Een jong paard heeft het hard nodig.

Afbeelding

Afbeelding






Maargoed, dat is de discussie niet natuurlijk. Ik ga gewoon kijken wat we gaan doen, ik denk voor nu snachts in de bak met wat hooi (eventueel in zo'n fijnmazig net). En dan overdag gewoon op de schale weide en dan dus eventueel met een graaskorf om :j En dan kijken hoe het gaat :)

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 11:34

Mijn pony's waren te dik en bevangen.Ze lopen sinds de bevangenheid op een kaal weiland (dus mss 5 sprieten gras en de rest kleigrond). Ze krijgen onbeperkt graszaadhooi bij. In het begin 90% en iedere dag mengde ik daar een klein plakje gewoon weidehooi doorheen. Ik voerde ze wel een vitamine supplement bij, want in graszaadhooi zit nauwelijks iets. Verder ben ik veel met ze gaan wandelen, door de hb heb ik dat rustig opgebouwd, met iedere week 5 minuten erbij. Later toen ze op goed gewicht waren ben ik de verhouding in mijn hooi gaan veranderen, steeds wat meer gewoon weidehooi ipv graszaadhooi. Hier speel ik mee als ze te dik worden of juist teveel invallen. Toen ze op goed gewicht waren ben ik rustig weer af en toe gras bij gaan voeren. Eerst 10 minuten grazen, bleven de nekken goed soepel en slank dan de week erop 5 minuten erbij. Nu mogen ze regelmatig een half uurtje grazen. Ik houd daarna wel rekening met het overige voer, dus als ze gras op hebben krijgen ze minder weidehooi, om de totale inname toch enigszins in balans te houden (doe ik op gevoel). Hier doen ze het super op, ze zitten goed in hun vel en glanzen mooi. Proberen waar ze vroeger mee te maken hadden toen ze 24/7 op de wei stonden zijn er niet meer (schuren, slechte vacht, opgeblazen eruit zien). Ik denk dat ze ook prima zonder gras kunnen, mits je andere ruwvoer van goede kwaliteit is.

Mijn welsh mag overigens wat langer grazen en zij krijgt naast haar safe and sound en marstall force nog een scheut omega olie over haar voer, omdat zij momenteel wat ingevallen is.

Daarvoor voerde ik pavo vital bij, maar dat is eigenlijk alleen geschikt als je granen bijvoert (en dat is over het algemeen niet aan te raden voor ir/hb paarden), anders is de calcium/fosfor verhouding scheef. Daardoor gingen ze echt veel aan hun liksteen en aan de modder likken. Sinds ik overgestapt ben naar de force doen ze langer met hun liksteen.

Het is nu erg jammer dat mijn voordroog bijna op is en we dit jaar niet gehooid hebben. Ik bemest het landje met onze eigen mest en ik had het ook erg laat laten maaien (vorig jaar eind augustus). Daarvoor had ik het wel een paar keer gemaaid. Het was lang en uitgebloeid en er zat echt heel weinig suiker in, 3,5% per kilo.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:24

@ cp112, niet mijn hele post was enkel een reactie op jou, ik lees over het geheel gewoon erg vaak dat het minder minder minder moet, en waarschuw daarvoor. volgens mij heb je mijn hele post opgevat als een reactie die enkel voor jou bedoeld was, is dus niet zo.

dit wel (deels) ;) :

overigens is het een misvatting dat in gras alles zit wat een paard nodig heeft, in de natuur leven paarden juist niet op enkel gras, zij eten daarnaast diverse andere planten, bomen en kruiden die in onze moderne weides niet voorkomen. zodoende is de aanname dat ze van het gras kunnen leven een gevaarlijke. juist bij paarden die enkel op het gras lopen zie je bepaalde problemen verhoudingsgewijs veel ontstaan. bovendien is de ene weide de andere niet, de kwaliteit en voedzaamheid van het gras zijn afhankelijk van vele factoren, zoals bodemsamenstelling, bemesting, weersinvloeden et cetera.

natuurlijk zijn er weides waarop een paard het 24/7 goed doet, bij mijn oude stalling was dat in een aantal weides het geval. daar liep vaak jong spul en moeders met veulens. mijn eigen beestjes deden het er ook prima op.

maar goed, de ervaring leert dat dat meer toevalstreffers zijn, óf er is sprake van gericht weidebeleid. in de meeste gevallen is het helaas niet mogelijk om een paard te laten leven van wat er groeit op de beschikbare weides.

@ capopjekop, klinkt goed. inderdaad zou ik ook eerder een supplement van bijv. Dodson & Horrell, Marstall of dergelijke aanraden ipv Pavo.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Fjord en shetlander opgevangen, extreem overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 19:02

Hier lopen ze al jaren op gras en hooi en een himalaya liksteen. Regelmatig een testje toont dat ze nergens een tekort aan hebben. Zal vast verschillen ook per grondsoort :j

Maar daar gaat het hier niet om, het gaat om verandwoord af laten vallen :j en er staan zeker goede tips tussen de reacties, waar ik wat mee kan :)


(Overigens, krijgen mijn drachtige dames in de laatste maand wel wat bij, pavo natures best, bevalt mij prima :) )

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Fjord en shetlander opgevangen, extreem overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 15:34

Nou ze zijn gearriveerd. De Fjord laden duurde even maar het is allemaal gelukt.

Ze staan nu even op de schale weide omdat mn eigen shet de draden bij de paddock heeft gesloopt.... Dus moet het even zo. Is ook niet zo'n ramp want dan kunnen ze rustig wennen en langzaam afbouwen.

Mij werd gezegd dat de shet een merrie was, maar volgens mij is het toch echt een ruintje wat ik net in het voorbij gaan (toen ik de honden aan het uitlaten was) kon zien :+
Kreeg hem/haar net niet te pakken dus kon het niet goed zien :P maar 90% zekerheid ruin, of ze heeft vreemde uiers :')


Foto's komen eraan.
Ik weet trouwens de naam niet van de shet, of nouja, ze hadden er niet echt een naam voor. Ze heeft geen paspoort of chip oid dus we moeten maar even wat verzinnen, als mensen nog suggesties hebben ik hoor het graag.

Maandag de hoefsmid even bellen want ze zijn nodig toe aan een pedicure.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 16:06

En dit zijn ze dan :)

Sarina en .....
Afbeelding



Close upjes van de vetjes....
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Mijn hengst vond het ook wel interessant zo'n nieuwe dame :)
Afbeelding




Puntjepuntjepuntje pony :')
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding




Leuk sjouwen kan ze ook nog :)
Afbeelding

Afbeelding



En de afsluiter
Afbeelding

Anoniem

Re: Fjord en shetlander opgevangen, extreem overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 16:08

ik ben in love met die shet :P , heerlijke wandelingen maken haha. Longeren opbouwen , moet goed komen!

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Fjord en shetlander opgevangen, extreem overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 16:11

Dat zij idd heule dickies.
Naam voor de shet, dikkie :P