wie voert er voederbieten en hoeveel ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanenson
Berichten: 84
Geregistreerd: 23-09-07
Woonplaats: riemst ( belgië )

wie voert er voederbieten en hoeveel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 17:37

Voor in de wintermaanden willen wij onze shetlanders voederbieten gaan voeren. Maar hoeveel ga je voeren omdat dat moeilijk in te schatten is, zodat ze niet teveel of te weinig gaan krijgen ? Hebben jullie hier advies voor ?

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31308
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: wie voert er voederbieten en hoeveel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:45

SMP -> VS

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:45

je moet naar je pony kijken als je voert word hij te dik trek je hem voer af word hij te dun dan geef je wat meer ,denk er wel aan een shet heeft beina niks nodig en ik weet niet wat je er nog bij wilt gaan voeren natuurlijk,ik gaf mijn shettie's enkel hooi en af en toe een appel of warteltje of stukje voeder biet,want kijk uit wat je voert voor je het weet is je pony bevangen.ook kun je hooi voeren en er zijn dan van die koeken waar de rest van de vitamine in zitten die heb je bv van pavo(summerfit koeken).ik zelf voer hier ook wel eens voeder bieten heb nu geen shetten meer,maar voer niet teveel denk dat je veel over de voeding kunt vinden op internet kijk dan ook bij de sobere rassen,want een shet heeft echt bijna niks nodig verdiep je maar in de geschiedenis en de herkomst van de pony dan weet je genoeg
sanenson schreef:
Voor in de wintermaanden willen wij onze shetlanders voederbieten gaan voeren. Maar hoeveel ga je voeren omdat dat moeilijk in te schatten is, zodat ze niet teveel of te weinig gaan krijgen ? Hebben jullie hier advies voor ?

_Marjolein
Berichten: 1388
Geregistreerd: 09-02-07
Woonplaats: Schoonrewoerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:48

Bij ons kregen de paarden ook voederbieten in de winter.
De paarden kregen 's ochtends en 's avonds een hele, gewoon normale maat
De shet kreeg 's ochtends & 's avonds een halve (dus hele in totaal op een dag)
Ze waren er helemaal gek op, en werden er niet dik van :n

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:15

het is al heel lang geleden, maar mijn vader gooide veel bieten de wei in
ze stonden 24 uur buiten en ze kregen 1x per dag de ruiven vol en dan voederbieten, witlof wortelen en gedroogd brood en soms groente en fruit afval van de supermarkt
en sommige kregen wat biks bij.
hij verbouwde ze zelf en voerde gewoon veel, het is allemaal vocht en dat kwam in de die echte winters mooi uit.

ik zou 1 grote geven :D

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:53

waarom wil je een shet voederbieten voeren ? er zitten nog best veel suikers in .... ( daarom vinden ze het ook zo lekker ;) )

xMelissaa

Berichten: 3094
Geregistreerd: 18-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:56

Mijn paarden krijgen het ook. Mijn trekpaard 2/3. En mijn Draver 1,5/2.

FrankavdT
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-01-06

Re: wie voert er voederbieten en hoeveel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:01

Wij voeren elke winter bieten. Bevat veel water en ze vinden het lekker, ideaal voer voor in de winter vinden wij.
Je moet met het oog voeren. Het ene paard geef je er meer/minder dan het andere paard.
Zo ook met je shetlander, begin bijvoorbeeld met smorgens een halve en savonds een halve en kijk dan hoe het gaat.

Kaspar

Berichten: 4018
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: Op een plek onder de zon

Re: wie voert er voederbieten en hoeveel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:13

Hier krijgt de shet een grote halve of 1 hele kleine en het paard 1 grote of 2 kleine

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: wie voert er voederbieten en hoeveel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:25

ik zou ook denken een halve grote of 1 kleine. mijn volbloed kreeg vroeger 2 middelgrote bieten/dag, maar misschien even wegen?
ik denk dat een 5kg al best veel is

Baal
Berichten: 365
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:32

Onze shet kreeg (hij 's verkocht) bij ons 'smorgens en 'savonds 1 kleine. De rest krijgt 'smorgens en 'savonds 'n grote.
Wel zeker zijn dat je voederbieten hebt, en geen suikerbieten. In voederbieten zit niet veel suiker. De eerste keren weten ze niet goed wat ze ermee moeten, maar ééns dat ze weten dat zo'n 'ding' eetbaar is zijn ze er gek op.
Laatst bijgewerkt door Baal op 16-09-10 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

giotto

Berichten: 932
Geregistreerd: 08-06-07
Woonplaats: Prov. Antwerpen,België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:52

Bj ons krijgen ze 2x per dag voederbieten.De hoeveelheid hangt er een beetje vanaf hoe groot het paard is,of hij dikker mag worden of niet,...
Die van mij loopt dag en nacht buiten in de winter en die krijgt zo'n 4 tot 6 bieten per dag,afhankelijk van de grootte van die biet.

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:42

Ik wil ook voeder bieten gaan voeren, maar geef je deze in een heel stuk of steek je ze kapot met een schop. Uit een stuk lijkt me dat ze er langer mee bezig zijn en dat ze zich minder gaan vervelen op stal. In de winter staan ze toch vaak langer binnen.

Hoeveel zou ik nodig hebben voor 2 shetjes en een fries om de winter door te komen, ik heb er geen idee van.

xMelissaa

Berichten: 3094
Geregistreerd: 18-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:44

ingedodo schreef:
Ik wil ook voeder bieten gaan voeren, maar geef je deze in een heel stuk of steek je ze kapot met een schop. Uit een stuk lijkt me dat ze er langer mee bezig zijn en dat ze zich minder gaan vervelen op stal. In de winter staan ze toch vaak langer binnen.

Hoeveel zou ik nodig hebben voor 2 shetjes en een fries om de winter door te komen, ik heb er geen idee van.


ik zou ze heel laten zijn ze lekker lang bezig en hebben ze wat toe doen! vinden ze het moeilijk kan je ze als nog met een schop in stukken hakken.
ieder shetjes 1 per keer en fries 1,5/2 per keer
dan heb je er best wat nodig en je hebt nog wel eens rotte plekken enz dus je moet ze goed uitzoeken voordat de heleboel weg rot!

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:13

waar kunnen jullie ze kopen?
hier heb ik 1 adres gezien voor 50ct per kg
maar dan ben je 30 euro p/m kwijt voor 1 paard met 1 biet p/d

ik heb vorig jaar een adv gezien voor 10ct p/kg dat is leuk.

xMelissaa

Berichten: 3094
Geregistreerd: 18-10-09

Re: wie voert er voederbieten en hoeveel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:18

Je koopt ze bij boeren gewoon even langsgaan of op internet even zoeken.

Ik weet de prijs niet want we hebben ze vanons zelf maar de boeren hebben het niet zo goed met de prijzen dus ja dan stijgt er vanalles. Maar voor een hogere prijs kan je wel betere kwaliteit verwachten.

Feelsoproud

Berichten: 917
Geregistreerd: 26-07-07
Woonplaats: Antwerpen,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 22:10

Iemand tips voor het bewaren?Ik denk er al lang over om swinters een lading bieten te laten brengen,vind het ook super voer voor paarden.Maar twijfel een beetje i.v.m. bewaren.Ik heb geen plaats om ze binnen te leggen,en buiten onderdekken maar vrees een beetje voor bevriezen/ratten/rotten...
Iemand handige ideetjes om dit te voorkomen?

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:44

Ik ga ze bewaren in houten kratten van 1m3 en zet ze binnen, maar in zo'n houtenkrat kun je ze ook buiten bewaren en dan toestoppen met dekens en afdekzeil of met noppenfolie, daar bedekken ze ook planten mee in de winter en dan uit de noordoosten wind zetten.
Die houten kratten worden vaak in de boomkwekerijen gebruikt voor transport van coniferen.
Je kunt ook kratten maken van pallets.
Bij ons worden van die houten palletboxen verkocht voor 8 euro, dus dan ga ik niet zelf klussen

giotto

Berichten: 932
Geregistreerd: 08-06-07
Woonplaats: Prov. Antwerpen,België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:55

Feelsoproud schreef:
Iemand tips voor het bewaren?Ik denk er al lang over om swinters een lading bieten te laten brengen,vind het ook super voer voor paarden.Maar twijfel een beetje i.v.m. bewaren.Ik heb geen plaats om ze binnen te leggen,en buiten onderdekken maar vrees een beetje voor bevriezen/ratten/rotten...
Iemand handige ideetjes om dit te voorkomen?


Bij ons liggen ze buiten gestapeld op een groot plastiek zeil.Daarboven ligt gemaaid lang gras ter isolatie en daarbovenop nog een paar dikke plastiek zeilen.Er wordt elke dag een kruiwagen naar binnen gebracht voor de dag erop zodat de bieten op "staltemperatuur" zijn.Recht van de hoop voederen is niet goed want dan zijn ze te koud.
Je kan ze bv ook in je voederhok leggen,daar zal het warmer zijn dan buiten hé.

xMelissaa

Berichten: 3094
Geregistreerd: 18-10-09

Re: wie voert er voederbieten en hoeveel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:57

Bij ons zitten ze in kisten in de schuur waar het ook maar een paar graden is of soms zelf vriest. Er ligt wel altijd een deken op zodat ze een beetje warmer blijven.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: wie voert er voederbieten en hoeveel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 23:29

k Zou wel even proberen...onze paarden lusten ze vrijwel niet! Was wel blij dat ik geen krat vol had gekocht...

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: wie voert er voederbieten en hoeveel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:35

even ter controle omdat het wel goed klinkt onder voeder bieten, verstaan jullie de suiker peen ( althans zo worden ze hier genoemd) en aan gezien ze in over vloed hier liggen kan ik ze dus gaan rapen en voeren

MiniLoe

Berichten: 3405
Geregistreerd: 08-08-08
Woonplaats: omg. arnhem

Re: wie voert er voederbieten en hoeveel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:34

waar kan je ze kopen? en gaat zoiets ook per zak zoals bv winterpenen?

wat kosten ze ongeveer?

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:42

hutch84 schreef:
even ter controle omdat het wel goed klinkt onder voeder bieten, verstaan jullie de suiker peen ( althans zo worden ze hier genoemd) en aan gezien ze in over vloed hier liggen kan ik ze dus gaan rapen en voeren

ik denk dat jij suikerbieten bedoeld deze gaan naar de suikerfabriek
een voederbiet is wat ovaal vormig en een suikerbiet meet driehoek met platte kant

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: wie voert er voederbieten en hoeveel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:56

inderdaad dan heb ik de verkeerde voor mijn ogen ik bedoel dus de suikerbieten. wat zijn dan voederbieten heeft iemand een plaatje zo bij de hand anders moet ik even op zoek