voerbeleid, ik om er niet meer uit * zucht*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

voerbeleid, ik om er niet meer uit * zucht*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 19:32

Ik zal eerst eens beginnen met wat voorgeschiedenis:
2010 is niet ons jaar, ik geloof dat de veearts dit jaar echt rijk aan ons is geworden helaas.nog nooit zoveel kosten en medische problemen gehad..

Mijn paarden kregen altijd 24/7 hooi, onbeperkt.
Ze waren flink te dik en een aantal mogen zeker nog slanker,toch al die jaren nooit geen medische problemen gehad.
Tot januari,mijn haflingerruin raakt bevangen.oorzaak, het gestreste gras waar ze een dagje op mochten of winterpeeen..
gelukkig waren we er op tijd bij en na een maand stalarrest en aangepaste voeding kon hij weer meedraaien met de routine van de dag..

Ik had vreselijk op mijn falie gekregen dat ik absoluut teveel voerde en moest gaan minderen.
Ik heb alle lekkernijen zoals appels peen enz afgeschaft, het enigste wat ze kregen was hooi en zo nu en dan na het werk een kruidensnoepje.

Helaas ging mijn toen 2 jarige zand eten en kreeg zandkolie,daarbij ook nog eens een maagzweer.
ik ben ze vanaf toen s nachts binnen gaan zetten s winters,zodat ik haar meer hooi kon voeren zonder dat mijn haflinger hier te dik van werd.ook hoopte ik het zand eten zo te beperken.

verder loopt er nog een ZE haflingermerrie rond,dus ook voor haar is het opassen met voeding.
na allerlei andere klachten die eigenlijk niet in dit topic van toepassing zijn ( hoefzweer,gaskoliek enz)
zijn we beland bij vandaag.

gister had mijn haflinger merrie (met ZE ) koliek, zandkoliek was de conclusie.
Ze had het flink te pakken en eigenlijk pas sinds vanavond lijkt ze wat op te knappen.
Ze moet nog 12 uur vasten en indien dit goed gaat mag ze morgen weer eten.

Dit is de 2e keer dat ik dus een zandeter meemaak en ik weet niet goed hoe ik mijn voer/weidebeleid nu moet aanpassen.

Ze gaan overdags op strookbegrazing,geen groot stuk ivm gewichttoename.
helaas trekken ze pollen eruit en krijgen zo zand binnen, ook ondanks het hooi wat ze erbij krijgen.
Nu wil ik dus overstappen op 3 uurtjes gras ( weidegang), dat het gras kort staat maar niet dat ze de pollen eruit trekken.
Verder weer terug op hooi,maar hoeveel kilo per paard?
mijn veearts adviseerde mij voor mijn haflingermerrie van 145 , 4 kilo.
dit in combi met zand eten maakt het voor mij erg moeilijk om te bepalen hoe ik ze nu ga houden.
Ik ben bang dat als die 4 kilo hooi op zijn,ze weer aan het zand begint.

ze gaan zo en zo vanaf morgen s nachts weer op stal,zo kan ik het al tot 50% beperken.
Overdags wil ik ze uiteraard graag buiten houden.
Ze hebben 1 flink stuk wat om is geploegd,zwart zand, zou ik ze hier risicoloos op kunnen houden?
Hoe houden medebokkers met zandeters hun paarden?
ik lees al over muilkorfen maar is dit niet ontzettend sneu en hoe combineer je dit met een baan?

graasmaskers heb ik ook over gelezen, maar kun je hier echt gevoelige pony's een dag mee op het land laten staan?ik ben erg bang voor weer HB en natuurlijk het aankomen in gewicht.

sávonds in stal voer ik een handje meusli met een soort agrobs, dit om nu tijdelijk psylliumzaadjes doorheen te doen en voor de benodigde vitamines.

ik ben afgelopen jaar al zovaak veranderd en weet niet goed wat het beste is..

Eten ze niet van geel zand,had al bedacht paddocks te maken met geel zand.

iemand misschien andere oplossingen?

zo en zo ben ik me al meer aan het verdiepen in slowfeeding, op stal is dit al gerealiseerd door hooinetten met hele kleine mazen, nu moet ik dit nog buiten realiseren zodat ze lekker lang met hun voer doen.

iemand nog andere tips suggesties? ik weet het niet meer...

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:30

Lastig zeg met zoveel verschillende paarden...

Maar wat ze allemaal gemeen hebben is, wat ik begrijp, dat ze iets te dik zijn en het lastig is om ze af te laten vallen en toch voldoende te doen te laten hebben...

Ik zou op zoek gaan naar zo arm mogelijk hooi en dit mengen met stro en dat buiten in de zandpaddocks in bakken met roosters geven of netten met fijne mazen.
Zo hebben ze een lange periode wat te doen, zonder dat ze heel veel of rijk voer binnen krijgen...
Mochten ze op die manier vitamines te kort komen kun je dit opvangen met een vitamine brokje (bijv. Marstall)

Krachtvoer zou ik ook zo min mogelijk en zo arm mogelijk geven en dit mengen met bijv. wat lucerne, zodat ze ook weer langer bezig zijn.

Succes!

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:40

Minimum hoeveelheid ruwvoer per etmaal is 1kg per 100kg als droge stof, dus zonder het vocht gehalte, Hooi is ong. 80% droog, 1,5 uur niet te lang en vet gras is 1% droge stof. Jouw haf van 145 zal als ze gezond is al minstens 400kg wegen en bij alleen hooirantsoen dan minimaal 5 kg hooi nodig hebben. Echter een paard dat te dik is en daar gezondheidsklachten van heeft kan je niet op een crashdieet zetten. Daarnaast kan flink te dik en hoefbevangen ook duiden op insuline resistentie. Dan helemaal moet je de hoeveelheid voer langzaam omlaag brengen.

Zand eten kan zowel door verveling komen als door sommige tekorten of het eten van leem ivm ontgiften/opname mineralen.

Hoe rijk je gras is hangt af van grassoorten, weersomstandigheden en bemesting. Pollen uittrekken gebeurt makkelijker bij heel natte, slappe grond en een (nog) niet aaneen gesloten grasmat. Mits je erbij kunt blijven en het vangen makkelijk gaat ben je vaak makkelijker af met x minuten weidegang op het volle gras ipv stripbegrazing. Hou je wel streng aan je max. aantal minuten.

Slow feeders buiten zijn inderdaad een heel goede stap om eetsnelheid omlaag te krijgen, je kan ook je hooi mengen met voederstro (haver- of gerstestro) voor meer massa met minder calorieën. Kan je een stuk verharden om op te voeren? Voor de stal bv. Aanvullen met zandpaddock en paadje om meer te bewegen (water zo ver mogelijk weg van je hooi), takken van wilg, hazelaar en berk kan je ook geven voor de paarden om op te knagen.
Paddock moet uitnodigen tot onderzoeken en bewegen, dan zijn zowel de benen als het hoofd bezig en is er minder tijd voor zandeten, etc.
Kijk eens in dit topic voor ideeën :
[VSW] Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: voerbeleid, ik om er niet meer uit * zucht*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:46

Een zandeter bij ons op stal krijgt een graasmasker om in de paddock. Staat wat sneu maar werkt heel goed (en koliek is nog veel sneuer natuurlijk).

fojoe

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Roelselare

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:48

zoals hierboven al gezegd: armer hooi en slowfeeders.
op http://www.paddockparadijs.nl vind je heel wat voorbeelden.
maar als de graspollen loslaten zullen ze toch altijd een beetje zand binnen krijgen.
regelmatig een handje gekookt lijnzaad geven zorgt ervoor dat de darmen dit zand kunnen afvoeren.
sommige paarden gaan zand eten als ze een mineralentekort hebben, dus je zou ook kunnen proberen om extra mineralen te geven.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 20:51

het topic paddock paradise ken ik, helaas staat de stal eigenaar niet open voor deze 'moderne 'tijd.
hij ziet het liefst mooie groene weilanden voor zijn stallen.
Dus hoe overtuig ik hem?
Ik denk dat we al een flinke stap gaan zetten in het hopelijk zover krijgen dat er (geel) zand paddocks komen.
ik probeer dingetjes mee te pakken die ik hier lees,maar helaas mag ik niet heel de weides 'verbouwen'al is het een ideale plek hiervoor.
het advies van 4 kilo hooi aan mijn merrie is overigens in combi met de paar uurtjes gras.

tamary, hoeveel minuten zou jij aanraden qua weidegang?

ze krijgen als krachtvoer overigens red horse en natural base. ( niet dagelijks en als ze het krijgen gemengd 3 kleine handjes)

het hooi word nu buiten gevoerd in bakken, ik heb nog niet het ideale systeem gevonden om dit goed af te sluiten.

helft van de paarden beschikken over een verhard stuk voor de stallen, de andere helft gaat dit krijgen in het najaar.

hooi wat ze nu nog krijgen is van vorig jaar.

overigens is bij de merrie met zandkoliek een week geleden een contactallergie gevonden waarvoor zij is behandeld. Misschien houd dit verband met elkaar?maar goed dat is misschien niets voor dit topic.

overigens bedankt voor alle tips :-)

fojoe

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Roelselare

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:57

je hoeft niet meteen een hele pp te gaan aanleggen, het gaat vooral om de slowfeeders ;)
bakken met een rooster erop om het eten te vertragen, fijnmazige hooinetten, ...
deze hooinetten zijn niet duur, hebben héél fijne mazen en er past een kleine baal hooi in.
je zou het hooi in dergelijke hooinetten kunnen stoppen en zo in de bakken leggen (wel vastmaken zodat ze de netten er niet uit trekken).
simpel en betaalbaar ;)

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: voerbeleid, ik om er niet meer uit * zucht*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 20:59

dat is een goed idee,dank je.Zeker erg bruikbaar en niet duur idd.
hoe zou je dit het beste kunnen bevestigen met slopers ;-)

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:01

timokyana schreef:
tamary, hoeveel minuten zou jij aanraden qua weidegang?

ze krijgen als krachtvoer overigens red horse en natural base. ( niet dagelijks en als ze het krijgen gemengd 3 kleine handjes)

Haal een meetlint en reken uit hoeveel je pony's wegen, dan pas kan je dieet gaan uitrekenen. Makkelijk te dikke pony hier krijgt max 15 min, maar meer als extra. Hooi rantsoen is genoeg voor hem. Als je gras meerekent in het totaal rantsoen kan je daar meer van maken, maar dat hangt dan van de omstandigheden af. In elk geval of je er zelf bij kan blijven of dat wie erin zet/er uit haalt zich goed aan de tijden houd.

Lage hoeveelheden krachtvoer voorzien niet in de behoefte aan vitamines en mineralen. Tenzij je hooi/gras zo goed is dat alles er in zit (dat is twijfelachtig) krijg je tekorten en ook weer afwijkend eetgedrag en geen eetrem hebben. Voer dus een vitamine mineralen supplement bij of in plaats van het huidige krachtvoer.

fojoe

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Roelselare

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:19

timokyana schreef:
dat is een goed idee,dank je.Zeker erg bruikbaar en niet duur idd.
hoe zou je dit het beste kunnen bevestigen met slopers ;-)

ligt eraan wat voor bakken je hebt :D
kan je het touw waarmee je het hooinet sluit ergens onderin de bakken vastknopen?
of door een gat in de bodem/zijkant steken en aan de buitenkant vastmaken?

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: voerbeleid, ik om er niet meer uit * zucht*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 21:22

het zijn van die blauwe kunstofbakken.
ik heb wel pulkers,dus touwtjes moeten uit het zicht zijn.trekken ze die netten niet kapot? (zodat ze scheuren)

fojoe

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Roelselare

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:44

mijn paardjes eten hooi, geen netten :+

nee, ff serieus.
die specifieke netten heb ik nog niet (ik heb ze wel besteld, en ik heb gehoord dat ze goed sterk zijn).
de andere netten die ik heb houden het vrij goed vol, ondanks dat de paarden er soms flink mee tekeer gaat.
mijn 3-jarige schopt soms met zijn voorbeen tegen de netten in de ijdele hoop dat het hooi er dan vlotter uit komt.
mijn tinker wordt veel sneller dik dan de andere paardjes, dus die gaat 's nachts apart met 1 dik plak hooi.
ik wil wel dat hij zo lang mogelijk over dat ene plak doet, dus maak ik het hem zo moeilijk mogelijk om het hooi te pakken te krijgen :D
momenteel gaat het plak in een zachte emmer (iets als dit) en dan ondersteboven in een hooinet.
het hooinet hangt op aan het plafond van de schuilstal, en komt tot net boven de grond.
om het hooi te bemachtigen moet hij dus helemaal onderaan het net peuteren, en dat net slingert natuurlijk vrolijk heen en weer.
als meneer het even op zijn heupen krijgt wordt dat net wel behoorlijk hardhandig aangepakt 8-)

voor iemand mij beschuldigt van mishandeling: meestal staan ze gewoon lekker relaxed hooi te plukken, zonder frustraties ;)

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: voerbeleid, ik om er niet meer uit * zucht*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 21:48

ohh geniaal dit,super voor de haf die hier te dik is en in januarie HB heeft gehad,haha zal even wennen zijn want hij is niet zo'n held!

hoe kom je erop fojoe!

fojoe

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Roelselare

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:05

hihi, de paardjes worden steeds slimmer dus moet ik ook creatiever worden :D
of misschien heb ik wel gewoon een slecht karakter :+

op het forum van http://www.paddockparadijs.nl is er een gedeelte gereserveerd voor langzame voersystemen.
je moet maar eens gaan kijken, daar staan echt geniale dingen tussen.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: voerbeleid, ik om er niet meer uit * zucht*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 13:19

op het moment heb ik 3 slowfeeders hangen bij de twee haffen en driejarige.een soort hooizakken met kleine maas.
mooi gezicht en ze konden er direct mee overweg.
in stal heb ik ook kleine mazen hangen.
Nu nog wat verzinnen voor in de hooi bakken.

heb trouwens besloten om ze weidegang te bieden met grassmasker,hopelijk scheelt dat ook zand eten en vetzucht.

fojoe

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Roelselare

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:29

super +:)+

met graasmaskers heb ik geen ervaring.
de tijd dat ze op het gras lopen beperken is ook een goed alternatief.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: voerbeleid, ik om er niet meer uit * zucht*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 13:32

ze staan nu een uurtje of 2 op het gras,maar ik merk dat de merrie toch naar de korte sprietjes trekt en ben dus bang voor zand.
Met een graasmasker heb ik minder risico en ze kunnen langer op de weide.

heb me trouwens aangemeld bij het forum van paddockparadise, staan veel leuke tips op over slowfeeding.
moet nog eens goed rondneuzen of we wat dingen mee kunnen pikken voor als ze op het zand staan om zich te vermaken.

fojoe

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Roelselare

Re: voerbeleid, ik om er niet meer uit * zucht*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:38

hihi, dan kom ik je daar ook nog wel tegen :-)

ja, misschien is dat graasmasker wel een oplossing voor het zandprobleem.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: voerbeleid, ik om er niet meer uit * zucht*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 13:46

overigens is het graasmasker maar voor een uurtje of 8,daarna op de paddock met hooi ;-)

haha dacht al dat ik je daar voorbij zag komen ;-)

fojoe

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Roelselare

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:52

anders misschien nog een idee voor het slowfeeder topic: hooi eten met een graasmasker :')

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: voerbeleid, ik om er niet meer uit * zucht*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:33

TS even iets tussendoor. voor de paarden die zand binnenkrijgen door het gras met wortel en al op te eten. kan je misschien op stal een beetje grasmix met afwisselend lijnzaad en psyliumzaad geven, dit om het zand zoveel mogelijk uit de darmen te laten verwijderen.

Carline
Berichten: 127
Geregistreerd: 08-09-03

Re: voerbeleid, ik om er niet meer uit * zucht*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:38

Ik geloof dat er ook speciale supplementen bestaan om het zand uit de darmen te verwijderen. Zal niet goedkoop zijn, maar dat is de DA ook niet.

Weet niet of dit hier al gezegd werd, maar misschien kan je ook likemmers neerzetten? Dan houden ze zich daarmee bezig en gaan ze niet zoveel in het zand wroeten.

Roxxiejj

Berichten: 6403
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Overal en nergens!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:58

Carline schreef:
Ik geloof dat er ook speciale supplementen bestaan om het zand uit de darmen te verwijderen. Zal niet goedkoop zijn, maar dat is de DA ook niet.

Weet niet of dit hier al gezegd werd, maar misschien kan je ook likemmers neerzetten? Dan houden ze zich daarmee bezig en gaan ze niet zoveel in het zand wroeten.


Bedoel je Zand-weg?

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: voerbeleid, ik om er niet meer uit * zucht*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 20:01

likemmers?wat moet ik me daar bij voorstellen?liksteen bedoel je?

momenteel krijgen ze psylliumzaad idd.bedankt!