[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:09

Ook ik meld me aan. Mijn shet staat op een kaal stuk, krijgt ook langstengelig hooi en vanaf vandaag elke dag een handje lucerne, natgemaakt met een schepje feelgood 30 kalmerend. Verder doe ik er twee pompjes olie over van de paardendrogist voor zijn vacht. Hij is al een heel stuk afgevallen en krijgt nu bijna elke dag beweging naast de fiets, naast mijn paard, voor de sulky of in de molen. Ben benieuwd hoe dit gaat lopen! Hij moet gewoon slank zijn en in goede conditie ivm zijn luchtwegproblemen, die met overgewicht verergeren.


DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:35

Weet iemand of er in zemelen veel calcium zit? Want daar staat me zoiets van bij, en je kunt de magnesium beter niet geven icm voer waar (veel) calcium inzit. Ik dacht het goed te doen met lucerne, maar daar zit dus ook veel calcium in blijkt uit paardnatuurlijk.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:51

Nog een vraag, maar best wel een moeilijke. Hoe moet de calcium-fosfor verhouding zijn, en dan ook nog weer eens in verhouding tot de magnesium? Want de magnesium opname is afhankelijk van calcium, maar te veel fosfor zorgt weer voor een slechte opname van het calcium. Maar neemt een paard dan wel alsnog zijn magnesium op?

Beetje ingewikkeld maar wie weet dit?


DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:20

Franka ja dat had ik gelezen idd Ja maar dat riep juist mijn vragen op. De fosfor wordt hier ook helemaal niet in genoemd. De fosfor verstoord de calciumopname namelijk, maar wat is de invloed hiervan op het magnesium?

*edit* heb net een mail naar paardnatuurlijk gestuurd met deze vragen* Haha!

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 20:25

Djilan bedankt!

Je zou dus verwachten, als je even voor het gemak aanneemt dat fosfor de magnesium-opname niet verstoord, dat je magnesium dus het beste met zemelen of graanproducten kan voeren. Dan is alleen nog de vraag of fosfor de Mg-opname idd niet verstoord.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gitje1973 en 5 bezoekers