voeding -> dikker worden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Evikes

Berichten: 926
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: Nieuwerkerken

voeding -> dikker worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 12:59

Hey!

Sinds deze winter heb ik een 2de paard erbij gekocht. Het is een witte Poolse ruin van 10 jaar oud om mee te springen.

Toen hij aankwam op de stal van waar ik hem heb, zat hij onder de modder, echt niet verzorgd en was heeeel mager. Ik heb hem gekocht om mee te spirngen (paard heeft parcours 1m20 gelopen) dus voor een beginner in het springen is dit een ideaal leerpaard. Hij is nu al veel verdikt maar toch blijft hij nog te mager om goed te zijn. Vanavond komt hij naar huis en kan ik hem zelf eten beginnen geven.
Nu is mijn vraag...wat kan ik hem geven om wat aan te komen?

Ik heb al een gewone klassieke sportmengeling gekocht. Ik dacht al aan melace om bij te geven maar in de zomer is er naar het schijnt meer kans op koliek door de suikerstroop die daarin zit... Maisvlokken heb ik ook al eens gehoord... boetenpulp heb ik nog staan...

Wat is er het beste voor hem? Hij staat hevig genoeg, hij heeft energie zat, dus heviger hoeft hij niet te staan. Hij moet alleen wat zien te verdikken. Hebben jullie lekkere ideetjes? Het betreft een paard van 1m78.

Groetjes, Evi xXx

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: voeding -> dikker worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 13:09

Olie is een "rustige" energieleverancier, gewoon zonnebloemolie over het voer geven. Wel even opbouwen, anders gaat hij ervan aan de dunne en dan wordt hij juist magerder Knipoog
Bietenpulp of mais kan ook helpen bij het dikker worden, maar de allerbeste dikmaker is toch goed gras.

Paan

Berichten: 2165
Geregistreerd: 18-06-06
Woonplaats: Putten

Re: voeding -> dikker worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 21:30

Je kunt maismeel als slobber gaan geven. Dit geeft geen extra energie maar is puur om je paard wat te laten aankomen. Die van mij krijgt het ook en ik ken nog een ander paard dat het ook krijgt. Je moet niet op kort termijn resultaat verwachten, maar het even de tijd geven.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: voeding -> dikker worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 10:01

Oja, houdt er rekening mee dat verhuizen stress oplevert voor een paard. Stress is bepaald geen dikmaker, dus misschien zijn wat aanvullende maatregelen voor de verhuisstress ook zinvol.

Whizzard
Berichten: 1367
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: Markelo

Re: voeding -> dikker worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 10:40

Mijn paard was ook erg mager! Het hangt natuurlijk van je paard af hoe hij op bepaalde soorten voedsel reageerd. Mijn paard (Mistralle) werd niet heet van meer voedsel. Zo kreeg zij i.p.v 1 kg brokken, 1.5 kg brokken. Ik gaf haar ook niet zo'n zware training meer en 's avonds kreeg ze wat extra hooi (maar van hooi worden ze pas echt dikker als je er héél veel van geeft).
Mijn paard was in ongeveer 3 maanden weer op gewicht Knipoog .

Nog even: Je hebt hem wel ontwormd? Ook op lintwormen? Als je paard die heeft, kun je blijven voeren maar komt hij waarschijnlijk niet aan. Lintontwormers zitten niet in een gewone wormspuit Knipoog .

Anoniem

Re: voeding -> dikker worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 17:11

VSW --> VS.

Inge_

Berichten: 3609
Geregistreerd: 18-05-06

Re: voeding -> dikker worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:28

De beste dikmaker is gras/hooi. Dus onbeperkt gras/hooi aanbieden Lachen

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: voeding -> dikker worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 15:15

wat krojgt hij momenteel precies?

dus wat voor ruwvoer?
hooi, voordroog...
en wat krijgt hij aan krachtvoer

verhuizen kan idd stress opleveren waardoor een wat dunner paard vaak nog weer even terugvalt in conditie

ik zou het huidige rantsoen eens bekijken en vandaaruit bekijken wat er verbeterd kan qworden
ik ben sowieso van mening dat het rantsoen op ruwvoer gebaseerd moet zijn
dus liefst onbeperkt ruwvoer aangevuld met krachtvoer in een zo natuurlijke vorm (geen brok maar mengelingen)

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Re: voeding -> dikker worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 17:46

Hooi is in mijn ogen niet een grote dikmaker.
Goed gras daarintegen wel.

Maisvlokken kan je ook goed erbij voeren.

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: voeding -> dikker worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:00

Ik volg dit even. Lachen

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: voeding -> dikker worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 07:05

Hooi daar krijgen ze alleen een buik van, geen vetlaagje.. Die buik is na arbeid vaak weer weg..

Ik zou kiezen van een aanvuling van mais, geen hele korrels, daar worden ze niet heter van, maar wel dikker.
Ook zoals gezegd, wat zonnebloemolie over het krachtvoer gieten, wil ook wel helpen.

Gras moet je mee oppassen, tuurlijk zet het wta aan, maar daar kunnen ze ook behoorlijk dunne mest van krijgen.. Het is natuurlijk ook voornamelijk vocht wat erin zit.
En in gras zitten ook weer verschillen, lang gras met weinig voedingsstoffen, kort gras met veel, bemest en onbemest en ga zo maar door.

Niet te snel willen he!!

Anoniem

Re: voeding -> dikker worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 07:40

Ligt eraan wat voor hooi.
Mijn paard kreeg van de winter behoorlijk rijk hooi en ze
werd daar dus wèl dik van.
Maar sowieso krijgen ze doordat de darmen uitzetten
een bolle buik van veel hooi.

Ik sluit me verder helemaal aan bij de reactie van Jeskim.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: voeding -> dikker worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:34

Gebruik ook even de zoekfunctie. Er zijn inmiddels al aardig wat topics met de vraag hoe een paard dikker te krijgen....

Boneless
Berichten: 44
Geregistreerd: 17-08-06
Woonplaats: Lutjebroek

Re: voeding -> dikker worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 00:36

Mijn paard moet ook aankomen..Ik heb bietenpulp geprobeerd, maar dat wilde ze niet eten Clown Kieskeurig paard, zo eet ze ook geen slobber :/

Nu geef ik op advies van de DA maisolie over het voer, een kopje per dag. Hier worden ze ook niet drukker van. Ik doe het nu net een aantal weken, dus ik kan er nog niet veel over zeggen. En de paarden gaan nu weer het land op overdag, dus ik hoop dat ze nu toch wel wat dikker gaat worden.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: voeding -> dikker worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 08:41

slobber lustte die van mij ook eerst niet. evenals maismeelpap. ik deed er onwijs veel muesli door. dan at ze het wel. en dan steeds iets minder muesli... nu eet ze beide wel met een halve kilo muesli er door...

L_ola

Berichten: 3399
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: noord-brabant

Re: voeding -> dikker worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 08:42

Bij mij heeft maismeel geholpen Knipoog

linda_walter

Berichten: 365
Geregistreerd: 18-04-07
Woonplaats: OP DE RUG VAN EEN HAFLINGER

Re: voeding -> dikker worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 19:08

Slobber is erg dikmakend

Equerion
Berichten: 11
Geregistreerd: 05-07-06

Re: voeding -> dikker worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:21

Een hele goede tip is het voeren van Havens slobber. Hier zitten veel gepogte granen in, waar ze dus van aankomen.
Zoe ie zo zijn gepofte granen goede dikmakers, zonder dat ze extra energie leveren.
Verder onbeperkt hooi voeren.

Wat ook goed werkt is veulen brok voeren ipv gewone brok. Deze tip kreeg ik van de DA

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: voeding -> dikker worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 10:39

Oud topic. Voor dit soort vragen is er inmiddels een centraal topic.