Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

BSH
Berichten: 18
Geregistreerd: 07-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 00:24

LB2003 schreef:
Hoi, mensen die Gastro+ voeren?
Hoeveel voeren jullie ervan voor optimaal resultaat?
Ik heb een paard van 1m70, 4 jaar die in de lichte sport loopt.

Ik voer het niet, maar in onze zoektocht naar het juiste voer voor mijn sportmerrie was deze geen optie. Ondanks toevoeging gasto in de naam te hoog in zetmeel en suiker


Gitana

Berichten: 2697
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 08:18

Mij vielen de ingrediënten ook tegen. Nu een zak speedibeet gekocht maar nog niet aan begonnen

Nouvel

Berichten: 28530
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 11:13

BSH schreef:
LB2003 schreef:
Hoi, mensen die Gastro+ voeren?
Hoeveel voeren jullie ervan voor optimaal resultaat?
Ik heb een paard van 1m70, 4 jaar die in de lichte sport loopt.

Ik voer het niet, maar in onze zoektocht naar het juiste voer voor mijn sportmerrie was deze geen optie. Ondanks toevoeging gasto in de naam te hoog in zetmeel en suiker



Wij zijn het ook niet gaan voeren vanwege de vrij hoge hoeveelheid suiker en zetmeel.
Die van ons krijgt Pure feed balance met een Pure feed ruwvoermix en wat bietenpulp.

MenteamJoey

Berichten: 104
Geregistreerd: 25-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 12:24

romyvs schreef:
MenteamJoey schreef:
Onze pony heeft zo´n 4 weken geleden een maagscopie gehad en ik was voor de maagscopie, sedatie en overnachting €392,- kwijt. Hier kwamen nog medicatie bij (voor drie weken) en in totaal heeft mij dat €793,48 gekost...


En in welke mate bleek je paardje maagzweren te hebben?

Bedankt voor de reacties allemaal dusver!

Daar is verder eigenlijk niks over gezegd, maar ze waren redelijk klein en de dierenarts zag ze meestal veel groter of dat er veel meer aanwezig zijn.

~ Work hard in silence. Let success make the noise! ~

romyvs

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 08:04

MenteamJoey schreef:
Onze pony heeft zo´n 4 weken geleden een maagscopie gehad en ik was voor de maagscopie, sedatie en overnachting €392,- kwijt. Hier kwamen nog medicatie bij (voor drie weken) en in totaal heeft mij dat €793,48 gekost...


Hoe zag je behandel schema eruit?

Ik heb nu voor onze 2e pony ook een kuur.
Hij zal in de eerste instantie nu voor 4 weken krijgen.
Heb al voor 2 weken volle dosis meegekregen.

Andere pony moet vrijdag terug naar de kliniek in belgie. Wanneer daar ook nog vermoedens uitkomen dat het niet over is zal ook hij weer opgestart moeten worden.
Wil dan beide tegelijk een scopie laten doen.
Dan krijgen we niet dat eentje lekker zijn eten krijgt en de ander niet (staan naast elkaar op stal).

MenteamJoey

Berichten: 104
Geregistreerd: 25-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:47

romyvs schreef:
MenteamJoey schreef:
Onze pony heeft zo´n 4 weken geleden een maagscopie gehad en ik was voor de maagscopie, sedatie en overnachting €392,- kwijt. Hier kwamen nog medicatie bij (voor drie weken) en in totaal heeft mij dat €793,48 gekost...


Hoe zag je behandel schema eruit?

Ik heb nu voor onze 2e pony ook een kuur.
Hij zal in de eerste instantie nu voor 4 weken krijgen.
Heb al voor 2 weken volle dosis meegekregen.

Andere pony moet vrijdag terug naar de kliniek in belgie. Wanneer daar ook nog vermoedens uitkomen dat het niet over is zal ook hij weer opgestart moeten worden.
Wil dan beide tegelijk een scopie laten doen.
Dan krijgen we niet dat eentje lekker zijn eten krijgt en de ander niet (staan naast elkaar op stal).


Hij heeft drie weken op Gastrogard (1x daags) en Sucralfaat (2x daags) gestaan. Krijgt nu nog Sucralfaat totdat dit flesje leeg i (1x daags) en daarnaast voorlopig nog Gastrogard als wij gaan rijden.

Daarnaast krijgt hij als wij thuis gaan rijden een bak geweekte grasbrok van te voren en als wij ergens anders gaan rijden een bak met een ruwvoermix. Ondanks dat hij onbeperkt hooi heeft, heb ik het idee dat hij hierdoor wel rustiger wordt, omdat er dan tijdens het rijden iets in de maag zit. (Dat volgens mij niet te zwaar op de maag valt zoals krachtvoer)

~ Work hard in silence. Let success make the noise! ~

maartje0987
Berichten: 90
Geregistreerd: 12-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 18:33

Citaat:
Daarnaast krijgt hij als wij thuis gaan rijden een bak geweekte grasbrok van te voren en als wij ergens anders gaan rijden een bak met een ruwvoermix. Ondanks dat hij onbeperkt hooi heeft, heb ik het idee dat hij hierdoor wel rustiger wordt, omdat er dan tijdens het rijden iets in de maag zit. (Dat volgens mij niet te zwaar op de maag valt zoals krachtvoer)


Hoeveel grasbrok geef je voor het rijden?

MenteamJoey

Berichten: 104
Geregistreerd: 25-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 15:13

maartje0987 schreef:
Hoeveel grasbrok geef je voor het rijden?

Hij krijgt dan (Droog gewogen) een halve kilo grasbrok. Meestal pak ik ruim de tijd om hem te poetsen en op te tuigen en ben ik al snel een half uurtje kwijt, in die tijd eet hij rustig deze geweekte brokjes op.

Mocht hij er 's morgens nerveus uit zien (hij heeft dagen dat hij erg nerveus is en ook minder hooi eet), dan krijgt hij eerst in zijn paddock een halve tot een hele (als ik pas na een uur wil gaan rijden) kilo grasbrok. Als hij deze op heeft en rustiger is (dit kan ook gerust een uur erna zijn) dan neem ik hem mee naar de poetsplaats en dan krijgt hij daar nog een halve schep ruwvoermix.

Hij staat bij ons aan huis en dat maakt het voeren wel gemakkelijker, vooral omdat ik 's morgens vroeg bij de paarden ben en je dan wel een goede indruk krijgt van hoe hij zich voelt (Nerveus of op zijn gemak). Hier pas ik zijn voeding (Een keertje een beetje extra grasbrok of een andere vorm van ruwvoer) en zijn training op aan. Deze pony trainen, terwijl hij echt nerveus is, is (denk ik) in dit stadium vragen om maagzweren en dan sla ik liever een training over.

Verder ben ik ook nog een beetje zoekende wat voor hem het beste werkt :)

~ Work hard in silence. Let success make the noise! ~

Gitana

Berichten: 2697
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 06:20

Ik hoor verschillende verhalen over het voeren van luzerne tijdens maagzweer behandeling.
Zouden jullie dit aanraden of juist afraden?

plutolover

Berichten: 11700
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 07:11

Tijdens een maagzweer geen Lucerne geven zei mijn DA dar kan ind prikken.

Pas als maagzweer echt weg is dan kan je wel geven en is goed voor extra speeksel aanmaak

Gitana

Berichten: 2697
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 07:15

Oke dankje!
Mijn DA had geadviseerd na 2 weken alweer af te bouwen met omeprazol. Dit bleek natuurlijk veel te kort te zijn, dus nu weer terug naar hele dosis, en zonder luzerne #) zo sneu voor mn merrie

Hieperdi
Berichten: 2426
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 15:24

Hoi ik kom ook even kijken hier. Ik heb een zeer gespannen stress gevoelig kwpner. Die soms wat nijd heeft bij het aansingelen. En onder het zadel maar ook in omgang weinig ontspanning kan vinden. Blijft vaak lang hangen in zijn spanning en kijkerigheid. Gister is de osteopaat geweest en aan de hand van zijn klachten zou hij wel eens een maagzweer kunnen hebben. Nu ben ik toch stiekem aan het rondkijken voor voer om uit teproberen of hij hier wat minder stress van krijgt en prikkelbaarheid (in maag). Hij ziet er verder erg goed uit, het is een vol paard, en ook niet dof. Koliek naar mijn weten nooit gehad

Popstra
Berichten: 13587
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 19:11

Ik had nog een vraag over het geven van Nexium tabletten.
Wat is nu een aanbevolen hoeveelheid verdeeld over de dag?
Ik word namelijk niet helemaal wijs uit berichten die hier eerder over zijn geplaatst.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

plutolover

Berichten: 11700
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 09:58

Gelukkig heeft mijn paard geen maagzweer meer. Maar in juni ga ik 4 dagen met hem weg. Mijn oudere haflinger gaat mee dus dan is het minder stressvol

Wat is een fijn product om hem die dagen te ondersteunen? Ik vind het zonde om een hele pot van iets te kopen terwijl ik maar 1 of 2 weken ga gebruiken (alvast paar dagen voor de dagen weg en erna)

Zodra we vertrekken zorg ik wel dat hij wat ruwvoer binnen heeft ook al heeft hij 24/7 toegang tot eten. Ook daar op de paddock zorg ik dat er constant eten is voor ze.

romyvs

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 11:15

plutolover schreef:
Gelukkig heeft mijn paard geen maagzweer meer. Maar in juni ga ik 4 dagen met hem weg. Mijn oudere haflinger gaat mee dus dan is het minder stressvol

Wat is een fijn product om hem die dagen te ondersteunen? Ik vind het zonde om een hele pot van iets te kopen terwijl ik maar 1 of 2 weken ga gebruiken (alvast paar dagen voor de dagen weg en erna)

Zodra we vertrekken zorg ik wel dat hij wat ruwvoer binnen heeft ook al heeft hij 24/7 toegang tot eten. Ook daar op de paddock zorg ik dat er constant eten is voor ze.


Kun je hem dan niet beter een weekje op lage dosering Ulcergold zetten?

Die tip kreeg ik van onze dierenarts. Een paar dagen daarvoor beginnen tm een paar dagen daarna en dan voor 100 kilo per keer.
(Onze pony weegt 475 ongeveer).

Dan weet je zeker dat het werkt. Supplementen is altijd maar de vraag of het iets doet voor je paard.

Unravelation
Berichten: 298
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 11:34

Popstra schreef:
Ik had nog een vraag over het geven van Nexium tabletten.
Wat is nu een aanbevolen hoeveelheid verdeeld over de dag?
Ik word namelijk niet helemaal wijs uit berichten die hier eerder over zijn geplaatst.


Er is een onderzoek gedaan waarbij is aangetoond dat 40 mg een voldoende effect geeft voor tenminste 6 uur. Na 24 uur is de pH van de maag weer terug op het oude niveau. Ik ben daarom begonnen met 2 keer 40 mg per dag. Er zijn geen onderzoeken uitgevoerd met lagere doseringen of meer metingen gedurende de dag. Dus het is onbekend of de 40 mg 7 uur werkt of 23 uur of er iets tussenin, wat mij het meest waarschijnlijk lijkt.

Popstra
Berichten: 13587
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 12:05

O.k dankjewel voor de info
Ik heb ze thuis, kan dus vroeg en laat op de dag geven. Dat is wel gunstig

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 16:41

Mijn paard heeft nu 7,5 week op medicatie gestaan. Omeprazol en sucralfate. De eerste 4-5 weken merkte ik echt niks van verbetering. Maar de laatste 2 weken werd ze iedere dag minder sacherijnig naar haar buik. In de eerste weken kon ik haar deken bijna niet meer vast maken, en nu let ze niet eens meer op als ik het doe.

Dus vandaag ben ik weer met haar bij de kliniek geweest voor een maagscopie om te kijken of het weg was. Nou helaas. In het bovenste deel van de maag zaten ze er nog gewoon. Gelukkig waren ze wel zo goed als weg in het klierrijke (onderste) deel van de maag.

We gaan dus nog even door met medicatie.

Mijn vraag is, heeft iemand ervaring met het toedienen van Omeprazole via een spuit in de bilspier? (intramusculair) Zo ja, waarom heb je daarvoor gekozen en hielp het goed / beter als oraal toedienen van Omeprazole?

Gitana

Berichten: 2697
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 18:57

Dat is wel heftig dat je de eerste maand niets van verbetering hebt gemerkt.
Ik heb helaas geen antwoord op je vraag maar, kan het zijn dat je paard een beetje vast zit in de rug?
Door maagzweren krijgen ze vaak rugpijn en gaan ze zich soms vastzetten. Daardoor kan het zijn dat de doorbloeding naar de maag minder goed verloopt en de zweren daarom niet zo snel helen.

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 19:17

Ze is 2 x door de osteo nagekeken en verder gelukkig in orde. Ik rij haar ook al bijna 5 maanden niet. We wandelen en longeren bijvoorbeeld. Ging in december al naar de DA voor een scope maar die vond haar geen maagzweer beeld hebben en teste haar oa op pssm! Dat heeft ze niet maar probleem werd wel erger. Toen de osto weer gehad en die dacht toch aan maagzweren. Maar geen vast zittende rug gelukkig.

Phonix
Berichten: 1067
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 21:35

Krijgt ze dan wel voldoende hooi?

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 08:14

Phonix schreef:
Krijgt ze dan wel voldoende hooi?


Onbeperkt. En dan ook echt onbeperkt. In hooinetten.

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 08:26

Weet iemand of maagzweren ook vanzelf over kunnen gaan bij een paard? In combinatie met de juiste huisvesting, hooi en vriendjes etc. Hier kan ik vrij weinig over vinden op het internet.

Eve_16
Berichten: 251
Geregistreerd: 19-11-21

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 08:29

Nee, maagzweren dienen altijd met medicijnen behandeld te worden. Die gaan helaas niet vanzelf over.

Phonix
Berichten: 1067
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 12:41

Nee, dat is blijkbaar niet waar. Er is recent een studie gedaan bij Utrecht over dit waar ze het wel voor elkaar heb gekregen zonder medicijnen. Het ligt ook aan welke maagzweren je hebt. Maar die studie moeten ze nog publiceren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Christie126, kamsel, Lottehorse27, Plop1997 en 11 bezoekers