Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 13:14

Wiwabalia schreef:
Zijn er bokkers die ervaring hebben met Hartog Comfort?

Mijn muesli gaat hard erdoorheen terwijl het enkel opvul is voor de oerbalans.. alleen in de comfort zit ook een vitamine korrel..


Hoi hoi.

Ik ben niet zo vaak meer op bokt te vinden dus vandaar mijn late reactie.
Ik voer mijn fjordenmerrie de comfort van Hartog. Als compleet voer. Ik gaf haar 670 gram. Dat was toen het advies van hartog. Maar ze begon weer af te vallen, dus weer contact opgenomen met hartog. En kreeg nu contact met iemand anders. En ze vertelde me dat het minimum was. En adviseerde om een kilo te gaan voeren. Dat ben ik nu gaan doen en dus even afwachten hoe ze het op 1 kilo gaat doen. Ik vind het verder een prachtig product. En ze eet het graag. Ze is een behoorlijk heet typetje dus heeft niet veel energie nodig.ze krijgt er wel dagelijks 2 scheutjes lijnzaadolie bij voor de omega. Voer wel tijdelijk daily complete bij. Als de zak leeg is ga ik volledig over op de hartog. En krijgt ze af toe voor de lekker een halve schep slueslimix slobber.van vitalstyle.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 13:27

Spenk schreef:
Met de hartog comfort 1 kilo voor je al alle mineralen en vitamine met ook nog daily plus ben je aan het overvoeren. Is daar een reden voor?

Als het gaat om afvallen zou ik een ander product geven daarvoor :j want van extra vitamines komt ze niet aan.


Ze moet juist aankomen niet afvallen. Vandaar dat ook door hartog is geadviseerd om meer te voeren. Ik had nog een zak daily compleet staan vandaar. Geef nu iets meer comfort, maar minder dan het advies en vul dat aan met de vitalbix tot die zak leeg is. En ga dan compleet over naar een kilo comfort. Zonde om de vitalbix weg te gooien.


uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 13:30

SunnyHorse schreef:
Ik voer hier mijn Tinker ook de hartog comfort; mooi product! Ipv een ienie minie beetje marstal force wat zo op is, heeft ze nu mooi klein emmertje en dat vindt ze heel fijn als groot liefhebber van eten.

Uudje, ik verwacht eigenlijk niet dat ze van 330 gram extra comfort weer aankomt.


We zullen het zien. Het is ook weer niet dat ze broodmager is. Maar ze begon wat in te vallen bij de flanken. Dus misschien kan dan een kilo comfort net genoeg zijn.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 13:52

Spenk schreef:
Ik bedoel ook aankomen ja!

Mijn paard kreeg een kilo comfort om af te vallen en dat werkte goed := dus ik verwacht niet dat je paard er van aankomt eigenlijk. Daar is het voer ook niet voor.

Ik snap dat dit voer ook niet is om aan te komen. Maar ze heeft net als ieder paard natuurlijk wel die vitamine nodig. En als ze door net wat te weinig vitamine, mineralen, eiwitten, te kort komt omdat het voeradvies te laag was, kan het dus wel degelijk zo zijn dat als dat advies word opgehoogd en dus meer vitamine mineralen en eiwitten binnen krijgt ze ook weer wat aankomt.
Hooi krijgt ze 12 kilo van, dus dat is niet te weinig. Maar zou kunnen dat er misschien in de laatste aantal pakken wat te weinig eiwitten zitten. Dus dat ga ik van de week ook nog even voor de zekerheid na laten kijken.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 15:57

Spenk schreef:
Ah ja dat zou ik zeker doen :)

Hier was het wat ik begreep met name voor te dikke paarden die comfort die verder niks nodig hebben.

Eiwitten zit dit jaar amper in hooi heel laag ik voer standaard eiwitpoeder bij.

Ik heb de laatste 4 pakken hooi niet laten analyseren. De vorige pakken wel. Daar was het eiwitgehalte voor een recreatie paard goed. Maar de pakken komen van verschillende percelen, dus kan nu zo maar anders zijn.
De comfort is zeker niet voor te dikke paarden, maar voor paarden die recreatief gereden worden.en samen met goed hooi alles binnen krijgen. De meeste paarden hebben dan zat aan die basis.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 17:46

Spenk schreef:
Hartog heeft me zelf verteld dat het voor alle paarden is en zeer geschikt voor te dikke paarden :) daar adviseerden ze het vooral voor paarden die verder niks nodig hebben omdat ze er van aankomen.

Mijn paard was te dik en daar adviseerden ze het ook voor (voor je idee dier loopt Z dressuur) hij is er ook goed mee afgevallen :=

Maar ik voer het niet meer omdat die steeds vaker het liet liggen.

Moet je zelf weten maar vandaar dat ik denk dat je paard daarom niet dikker wordt. Daar is dit ook helemaal niet voor :) hier dus afgevallen met een kilo hartog comfort per dag :j het is juist geschikt voor paarden met insuline resistentie ppid of gevoelig voor hoefbvangen. Juist omdat er niks in zit waar ze van kunnen aankomen.

Dikker kun je ze krijgen met dingen als bietenpulp. Pavo fibrebeet etc. Of juist echt luzerne in grotere hoeveelheden.

Er zitten inderdaad geen dikmakers in. En daarom inderdaad voor paarden die al te dik zijn een goede oplossing. Want ze worden meestal te dik door te veel of verkeerde voeding. Geef je ze voeding als comfort of andere balancer dan zal een te dik paard dat waarschijnlijk te dik is geworden door de voeding die hij toen kreeg , nu inderdaad afvallen. Maar dat komt dus niet door comfort opzich, maar door anders voeren. Ik heb zelf een heel voedingsadvies van hartog gehad. En omdat mijn paardje wat dunner werd en ik vertelde dat wat ze aan comfort kreeg, werd me dus gezegt dat dat te weinig en ik dus een kilo moest gaan voeren en even aanzien of dat dat wel ging werken. Ik vind het namelijk niet gek dat als een paard wat te weinig vitamine mineralen binnen krijgt ze ook afvallen.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 15:18

Wiwabalia schreef:
Voor degene die het intressant vinden;
Mijn merrie krijgt nu al een tijdje de oerbalans en gaat hier erg goed op. Ze had nog weleens een vieze kont maar sinds ze op de oerbalans staat nooit meer en glimt je tegemoet.

Helemaal tevreden hier. :)

Ja oerbalans is heel fijn. Alleen erg jammer dat het zo enorm duur is geworden.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 17:44

Spenk schreef:
Waar zie jij dat dan? Als ik naar onderen scroll zie ik geen analyse van de vitalbix hoor.

Edit: Grapje op een andere pagina wel.

Ik vind hem echt mega laag in eiwit! Dan vind ik de pavo inshape een mooier product maar die heeft wel luzerne.

Tja wat is mega laag! Ik denk soms wel eens slaan mensen tegenwoordig niet door met al die hoge eiwitten. Denk dat het voor recreatiepaarden juist een prima muesli is. Ik zelf ben vooral blij dat er geen luzerne in zit. De muesli van vitalstyle is ook mooi, maar bevat weer luzerne en vind die stukjes luzerne ook erg hard. En hij is enorm duur, want nu betaal je nog een leuk bedrag, maar word straks 30 euro en je moet er kilo's van voeren wil je aan de vitamines komen, of je moet een balancer bij geven. Nee dan geef mij de vitalbix balance + maar. Ga hem ook zeker kopen als ik de hartog comfort op heb. Want die word nu met 2 paarden en een shet toch wat te duur voeren.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 17:53

Spenk schreef:
Maar een recreatie paard heeft toch genoeg aan een balancer alleen? :) Eventueel met een handje ruwvoermix of een handje muesli.

Mijn sportpaard die Z loopt loopt ook op een balancer met alleen wat luzerne en dat was het :D die krijgt wel extra eiwitten bijgevoerd.

Op deze manier hoef je niet meer een balancer en ruwvoermix apart te geven. Nu heb je alles in een. Ik vond de dailey complete altijd een mooie balancer op 1 ding na, er zit geen vitamine B in. En dat zit wel in deze muesli. En mijn paarden komen maar heel weinig in de wei, vanwege een paard met insuline resistentie en hoefbevangen verleden, dus de extra vitamine E zijn dan ook fijn. En denk dat verder iedereen die keuze voor zich moet maken. En niet ieder paard is hetzelfde. En iedereen weet het beste wat ie aan zijn of haar paard kan geven.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 18:07

Spenk schreef:
Oh absoluut! Maar mensen mogen toch wel zeggen dat het een hele dure muesli is voor wat je ervoor krijgt :D ? Ik vind hem laag in eiwitten en vitamine E voor waar ze het voor promoten zéker voor dat geld. Maar ik geloof absoluut dat het een mooie muesli is maar ik vind het echt veel te duur voor wat je ervoor krijgt.

Je moet alsnog best wat op een dag geven. Een stuk meer dan ik bijvoorbeeld geef met die 300 gram luzerne op een dag en 100 gram balancer (marstall).

Ja daar heb je wel een punt inderdaad. Al heeft marstall dan weer geen aminozuren die deze muesli wel heeft. En zo is er altijd wel iets. Ik twijfel ook nog wel hoor. Want wil sowieso van de comfort af. Maar valt niet mee om het goede voer te vinden voor een paard dat nogal wat gezondheids problemen heeft.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 10:03

MarjanB schreef:
Ze hebben nu ook een meusli van vitalbix balance + heet die en die is geconcentreerder daar zou ik een euro per dag kwijt zijn voor 1 paard. Zitten wel echt grote verschillen tussen qua prijs.

Ik heb hem nu vanaf dat je hem kon bestellen. De paarden vinden het heerlijk. En is een mooie muesli om te zien met lekker veel vezels. Voorlopig blijf ik hem voeren. Geef er nog wel een schep honeychop bij, zodat ze nog meer moeten kauwen en er langer mee doen. Ik moet voor een van mijn paarden heel erg uitkijken met suikers,dat was 1 van de redenen dat ik voor haar moest stoppen met de comfort van hartog helaas.maar de balance+ in combinatie met honeychop is een mooie vervanger, met veel minder suiker.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 14:14

Muze schreef:
Ik sta ook niet zo achter kruidenmixen. Geef liever Max 2 a 3 losse dingen samen.

Ben ik het met je eens. Heb het helaas zelf moeten ondervinden toen een van paarden slecht reageerde op een kruidenmix waar echt enorm veel kruiden inzitten. En sommige best pittig. Ik geef ze nu max 3 soorten die ik zelf bepaal voor dat moment. En doen dat dan door de balancer. Of muesli.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 15:15

Nimmy schreef:
1 van onze pony's is een dramatisch slechte eter. Pavo vital en metazoa filtert ze keurig uit een handje muesli of slobber om mee te mixen. De cavalor nutri fiber eet ze wel goed op maar is niet altijd verkrijgbaar bij de voerlevancier. Zijn er meer makkelijk verkrijgbare erg smakelijke balancers zodat ze wel d'r vitaminen binnen krijgt?


Vitalbix? Die heeft ook een mooie balance+ muesli. Een balancer met ruwvoer. In een muesli jasje zeg maar. Maar ook gewone balancers. Is prima aan te komen en ook online te bestellen.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 09:29

Hoi hoi!
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met pure feed fibre balance?
Ik voerde de comfort van hartog maar stop daar mee.
Ben wel opzoek naar een balancer met een grasmix er door, want vind dat wel erg mooi voeren. Heb de vitalbix al geprobeerd. Heel mooi product,en paarden vinden het lekker, maar de ( ik denk) timothee is soms best hard en een van mijn paarden reageerd er daardoor niet goed op.Toen kwam ik dus de pure feed tegen bij Astrid. Ziet er zo op de foto goed uit. En ook mooi qua suikers en zetmeel. En vitamine en mineralen.wel prijzig, maar voor 1 paard nog wel te doen. De andere blijven op de vitalbix.

Ik kan niet zo veel ervaringen vinden, dus vroeg me af of er inmiddels meer mensen zijn die het voeren en wat hun mening er over is.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 19:10

Faya__ schreef:
Ik heb een zak gevoerd. Was prima, paard at t ook goed. Ben uiteindelijk verder gegaan met de Balance en losse fibre mix van Vitalbix. Was daar ook heel tevreden over.


Helaas reageren mijn paardjes heftig op de fibermix van vitalbix. Raken enorm aan de diaree. Heb het 2 keer geprobeerd, met 2 verschillende zakken. Maar helaas. In de balancer van vitalbix zit helaas geen vitamine B die voor mijn paard met gezondheidsproblemen wel nodig heb. Was dus enorm blij met de nieuwe balance muesli van vitalbix. 2 van de paardjes doen het er goed op, maar mijn andere met de gezondheids problemen, die reageerd er niet goed op. De timothee stukjes zijn voor haar te hard en dan hoest ze zich te pletter. Ja valt niet mee op zoek gaan naar voer.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 23:07

MarjanB schreef:
Ik heb vandaag een zak hugho meegenomen. Paarden zijn er gek op en het ruikt heerlijk. Ben benieuwd hoe ze het er op doen.

Heb het net even opgezocht , want ken het niet. Maar heel eerlijk vond ik het een beetje vreemd. Zogenaamd een product gemaakt zoals de natuur het bedoeld heeft( waar ken ik deze quote toch van, oh ja van vitalstyle) en vervolgens bestaan hun producten met name uit maïs en granen? Kan ook nergens een analyse van de producten vinden. Want lijkt me namelijk dat het heel hoog in suikers en zetmeel is. Maar ik hoop natuurlijk dat ik het mis heb. En dat jij een mooi product hebt gevonden voor jou paard.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 20:34

michelle933 schreef:
Iemand al ervaring met de nieuwe vitalbix combi muesli met vitaminebrok? Naam ff kwijt :+

Neem aan dat je de balance + muesli bedoeld?
Fijne muesli, paarden vinden het lekker. Je hoeft maar 2 vitalbix schepjes te gebruiken en dan heb je voor een recreatie paard al genoeg. Ik ben er blij mee. Een van mijn paarden reageerde op de af en toe op de harde stukjes timothee. Ze ging er van hoesten. Dasr is ze nogal gevoelig voor.Die vis ik er nu tussen uit en gaat prima.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 19:41

PSvanLot schreef:
Ik voer mijn sportpaard op Z niveau ook maar 750 gram per dag. Het is van zichzelf geen heet paard, maar wil wel altijd werken.

Ben benieuwd of er voerscheppen van Vitalbix komen waar ook de balance op staat.

Volgens vitalbix komen die er inderdaad. Maar ik voer het gewoon met het oude schepje en gaat prima. Daar ga ik geen nieuwe voor aanschaffen.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 19:44

Stal_Fiore schreef:
Ik voer nu de active+ van Vitalbix, maar ben eigenlijk op zoek naar een muesli zonder luzerne wat wel wat extra energie geeft.

Misschien weten jullie nog wat?

Dan probeer je toch de nieuwe balance + muesli. Daar zit geen luzerne in. Wel timothee.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:50

Allejandro schreef:
Ik zoek een vitamine brokje voor mijn shet die absoluut niet aanzet in gewicht (hij is rond genoeg).

Is de Pavo vital dan een idee?

Ja dat kan zeker. Is laag in suiker en zetmeel. Helaas zit daar wel luzerne in.weet niet of je shetje daar gevoelig voor is? Je zou anders ook naar vitalbix kunnen kijken, of oerbalans. Of metazoa. Ze zijn allemaal laag in suiker.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 16:09

Stal_Fiore schreef:
Heeft iemand ervaring met de Pure Fiber Balance?

Sorry voor mijn late reactie. Ik heb deze vraag laatst ook gesteld, maar kreeg maar van 1 iemand antwoord.
Omdat ik het op de foto's er mooi uit vond zien, en het mooie vitaminen en mineralen heeft en goed eiwit gehalte, had ik besloten een zak te bestellen. Hij is nu met 20% korting in de aanbieding. En kreeg ook nog 10% extra korting, omdat ik me had opgegeven voor de nieuwsbrief.
Dus dan is het wel het proberen waard dacht ik.

En wauw, wat een mooi voer is dat zeg! Ruikt heerlijk en mooie fijne ruwvoermix er in. Mijn paardje vind het ook onwijs lekker en likt de bak helemaa
l schoon. Is alleen nog even afwachten hoe ze het er uiteindelijk op gaat doen. Want kan daar nog niks over zeggen. Wil het wel langer gaan gebruiken als ze het er goed op doet.
Afbeelding

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 17:34

Hoodie schreef:
Wow ik schrik wel van de prijs... Als ik het nareken voor mijn paard (550 kg) ben ik 66 euro per maand kwijt. In de aanbieding... :')

Ik blijf voorlopig nog even mixen met de equilin balancer en een ruwvoermix (vitalbix fibermix). De nieuwe vitalbix balance+ muesli vind ik er ook interessant uitzien.

Ja hij is zeker duur. Had zelf ook liever een gewone balancer en losse ruwvoermix gehad. Maar die van vitalbix de fibermix daar raken op een of andere manier mijn paarden gigantisch van aan de diaree. Mijn shet heeft er vorig jaar zelfs koliek van gehad.snap niet waar het in zit, maar is nu eenmaal wel zo. Heb het zelfs met tussenpozen 2 keer geprobeerd, en tot 2 keer toe ging het mis. Luzerne gaat sowieso niet, want heb 2 paarden die er niet tegen kunnen. Heb wel nog de comfort geprobeert van hartog, maar na 4 verschimmelde pakken ben ik daar wel klaar mee helaas. Heb ook de seniormix van pavo geprobeerd, maar die aten ze alle 3 niet. Vandaar dat ik nu de fibre balance wil proberen.ik voer geen kilo zoals geschreven staat, maar 1 voerschep, dat is 400 gram en dan een 80 gram oerbalans er bij.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 21:21

manzano schreef:
Cavalor heeft nu ook een combinatie van muesli (fiber force) en balancer.

Ja klopt. Ziet er mooi uit en laag in suiker. Maar helaas wel met luzerne.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 13:25

Calimero_ schreef:
Daihyo schreef:
Ik gebruik een ruwvoermix. Fibremix van Vitalbix bijvoorbeeld.


Ja die durf ik dus niet aan omdat ze op die in combinatie met de daily complete waterige mest kreeg.

Dan zijn mijn paarden dus niet de enige. Die van mij deden het ook heel slecht op de fibermix. Die liepen gewoon helemaal leeg. Ook met een andere balancer erdoor.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 13:31

Calimero_ schreef:
Ik ben niet zo van het weken, ook omdat mijn merrie snel mestwater bij de mest heeft. Dus in dit geval gekozen voor de fasern. Ben benieuwd.

Die heb ik ook geprobeerd. Ruikt heel lekker en paardje vond het ook heerlijk, alleen ging ze er enorm van hoesten,want het is heel fijn spul, bijna stoffig. Dus ook daarmee gestopt. Maar ik heb dan ook een paardje met heel gevoelige luchtwegen. Denk dat als je een paard hebt die daar geen last van heeft, je dat probleem niet hebt.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers