Weer zo'n psyllium-topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 19:45

Verdelen over twee keer was aldus Utrecht in ieder geval prima. Drie keer weet ik niet, maar misschien kun je met wat kortere tussenpozen voeren?
Ik gaf een deel als ik op stal kwam, ging dan mesten en hooi uitdelen en gaf dan het tweede deel.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 10:28

Nee prima, dan ga ik het in 2x voeren. Anders is de oude nogal euhm, zeurderig over al dat vlozaad in zijn bak :')

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 08:27

Mijn paard eet de vliesjes en de zaadjes bijna niet. Nu kreeg ik het altijd met veel moeite naar binnen, maar ik ben nu niet in de mogelijkheid om 7 dagen achter elkaar elke dag naar stal te gaan. Daarom dacht ik dat brokjes wellicht makkelijker zijn. Dat kan iemand anders even snel tussendoor voeren voor me.

Wie heeft er zandwegbrokjes gevoerd en weet welke fijn zijn?

Ik kwam zelf deze tegen:

Floris pellets https://www.paardendrogist.nl/floris-ps ... ents-11~kg

Paardendrogist https://www.paardendrogist.nl/paardendr ... ents-14~kg

Makana https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... lium-brok/

Sandclear https://www.agradi.nl/sandclear-99-korr ... 0-gram.htm

TinkerTreas

Berichten: 3669
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:07

Mijn pony eet dus ook geen vlo zaad.
Pffff, ik dacht dat shetlanders altijd alles aten, maar daar denkt zij duidelijk anders over :')

Hebben jullie een tip om toch een zandkuur naar binnen te krijgen?.
Ze krijgt verder 50 gram oerbalans en 2 handjes sluesli, en daar maak ik slobber van.
Maar ze mag verder geen extra krachtvoer ofzo.

Eten ze die brokjes over het algemeen wel goed?. Dan is het maar duurder, ik zit niet op zandkoliek te wachten.

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:17

Toevallig anderhalve week geleden de brokjes van paardendrogist besteld met 30% korting dus dat scheelde behoorlijk op die 4 kg emmer. Ik hoop dat mijn fjord het lust. Hier ook altijd gedoe met psylliumhusk naar binnen krijgen.

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:25

Die brokjes van Floris gaan er hier heel goed in, gemengd met wat vitamine brok of muesli. wel een duur grapje als je de juiste hoeveelheden voert.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:27

Ik voer het met de senior priores. De husk of zaadjes op het laatste moment door de slobber heen roeren, en dan eet die van mij het prima.
Toen ik 200 gram per keer voerde van de husk werd het hem na een aantal dagen wel wat veel en liet ie soms wat over.

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:40

Hier ervaring met de brokjes van de paardendrogist. Werd en wordt goed gegeten door 2 heel kieskeurige dames ;-)

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:43

Alleen geef je met die brokjes veel te weinig dus dan kun je het net zo goed laten. Tegen zand doet het namelijk niks.

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:48

Spenk schreef:
Alleen geef je met die brokjes veel te weinig dus dan kun je het net zo goed laten. Tegen zand doet het namelijk niks.


Het is toch maar net hoeveel je er van geeft? Van die brokjes krijgen de mijne ook 4-500 gram per dag.

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 15:04

koenlover schreef:
Spenk schreef:
Alleen geef je met die brokjes veel te weinig dus dan kun je het net zo goed laten. Tegen zand doet het namelijk niks.


Het is toch maar net hoeveel je er van geeft? Van die brokjes krijgen de mijne ook 4-500 gram per dag.

Maar dat doen de meeste mensen niet.

Als jij werkelijk 500 gram geeft een kuur maandelijks van 7 dagen dan is dat toch een ongelooflijk dure hobby?
Dat is 3500 gram per maand. Dus dan kost het je een emmer ervan in de maand van 80 euro.

Dat is mooi dat jij dat wel doet!

Maar veel volgen helaas de aanbevolgen hoeveelheid van 150 gram wat veel te weinig is.

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 16:13

Klopt, maar op de poeder vorm staat ook bijna altijd een veel te lage dosering, dus wat dat betreft is het altijd afhankelijk van de research van de eigenaar.
Maar inderdaad, voor maandelijks is het een hele dure grap. Ik koop ze vaak als de paardendrogist 25% korting heeft.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 17:11

TinkerTreas schreef:
Mijn pony eet dus ook geen vlo zaad.
Pffff, ik dacht dat shetlanders altijd alles aten, maar daar denkt zij duidelijk anders over :')

Hebben jullie een tip om toch een zandkuur naar binnen te krijgen?.
Ze krijgt verder 50 gram oerbalans en 2 handjes sluesli, en daar maak ik slobber van.
Maar ze mag verder geen extra krachtvoer ofzo.

Eten ze die brokjes over het algemeen wel goed?. Dan is het maar duurder, ik zit niet op zandkoliek te wachten.


Ik maak voor de Welsh ‘slobber’ van hooibrokjes met eventueel een klein pompje lijnzaadolie. Gaat zo alles op!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 17:18

Charmaine schreef:
Hier ervaring met de brokjes van de paardendrogist. Werd en wordt goed gegeten door 2 heel kieskeurige dames ;-)

Mooi! Deze heb ik nu besteld, want volgens mij zijn deze het goedkoopste.
De brokjes die ik in de linkjes liet zien, bevatten allemaal bijna alleen maar physiliumzaad. In theorie moet het dus niet uitmaken of je brokjes of zaadjes geeft qua werking. Ik was van plan 250 gram te geven. Ik dacht dat het 0.5 gram per kg lichaamsgewicht was. Ik heb een paard van 1.60m dus ik ga uit van 500kg paard. Klopt dat dan niet?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 19:58

Onderhoudsdosering is 0,5 g/kg LG idd. Bij verdenking van zand of bewezen zand is het 1 g / kg LG.

Maar mijn paard is bijna 10 cm kleiner en weegt 500 kg (op de weegschaal), dus ik denk dat je wellicht met 500 kg voor jouw paard iets te laag kan zitten.

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 20:01

Annetje schreef:
Charmaine schreef:
Hier ervaring met de brokjes van de paardendrogist. Werd en wordt goed gegeten door 2 heel kieskeurige dames ;-)

Mooi! Deze heb ik nu besteld, want volgens mij zijn deze het goedkoopste.
De brokjes die ik in de linkjes liet zien, bevatten allemaal bijna alleen maar physiliumzaad. In theorie moet het dus niet uitmaken of je brokjes of zaadjes geeft qua werking. Ik was van plan 250 gram te geven. Ik dacht dat het 0.5 gram per kg lichaamsgewicht was. Ik heb een paard van 1.60m dus ik ga uit van 500kg paard. Klopt dat dan niet?

500 kilo is denk ik te laag ingeschat mijn paard van 1,62 woog al 570.

0,5 is alleen onderhoud, voor zandafvoeren zit je op 1 gram per kilo lichaamsgewicht. Dus voor een volwassenpaard zit je dan al snel op een 550 gram per dan.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 20:06

Ooooh dan heb ik alsnog te weinig besteld... :') gelukkig heb ik ook nog die vliesjes dus daar vul ik het dan wel mee aan en maar hopen dat hij het eet.

hagelslag
Berichten: 9021
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 20:20

Annetje schreef:
Ooooh dan heb ik alsnog te weinig besteld... :') gelukkig heb ik ook nog die vliesjes dus daar vul ik het dan wel mee aan en maar hopen dat hij het eet.

Lust ie lijnzaad olie?
Dan ff de vliesjes daardoor mengen

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 20:36

Annetje schreef:
Ooooh dan heb ik alsnog te weinig besteld... :') gelukkig heb ik ook nog die vliesjes dus daar vul ik het dan wel mee aan en maar hopen dat hij het eet.


De stokmaat zegt niet zoveel over het gewicht. Bij je DA kan je van die meetlinten krijgen van wormkuren, daar mag je zo’n 10% bij op tellen en dan heb je een ruwe schatting.

Mijn paard van 1.62 weegt zo’n 550kg.

Qua hoeveelheid geef ik mijn paard elke vier weken een kuur van 300gr. Wat ook uitmaakt is hoe de rest vh management is. Mijn paard eet geen (kort) gras, staat 24/7 op een track en er wordt niet van de grond gegeten.

Afbeelding

Voor meer info van een DA:
https://irisvangulik.nl/psyllium-vlozaa ... uur-paard/

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 12:59

Iemand heeft voor mij net dag 1 gevoerd, maar het ging er maar moeilijk in. Hij heeft ook veel laten staan, helaas.
Lijnzaadolie heb ik niet, dus ik had er Zonnebloemolie overheen gedaan, appeltje erdoor, gebroken lijnzaad, maar hij vond het nog steeds vies.

Iemand een goed idee hoe ik het lekker krijg voor hem? Ik kan het niet laten staan, paard staat op de wei samen met een ander paard. Ik wil het eigenlijk ook niet te nat maken ivbm de werking van de brokjes/vliesjes.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 13:38

Merk dat de mijne er altijd eventjes aan moet wennen, ik bouw het daarom over 2-3 dagen op naar de volle portie. Budgettechnisch niet direct fijn, maar dat is weggooien ook niet natuurlijk.

TinkerTreas

Berichten: 3669
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 13:59

Ik ga ook proberen om haar eerst een paar dagen wat minder te geven, zodat ze er misschien een beetje aan went.
Maar het is echt een verschrikkelijke muts met eten.

Ik las ergens dat lijnzaad een zo goed als zelfde werking zou hebben. Is dit zo? En hoeveel moet je daarvan voeren om zand af te voeren?

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 17:30

Geen idee, maar je moet lijnzaad altijd eerst koken voor je het geeft, want anders is blauwzuur een groot risico!

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 17:43

Nee hoor. Advies Kliniek Bodegraven was ongekookt te voeren ivm zandafvoer. Blauwzuur was dan te verwaarlozen zei ze. Je moet alleen wel zorgen dat de zaadjes niet nat worden of in de voerbak achterblijven

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 14:14

Ik zag bij die brokjes van de paardendrogist dat ze psylliumpoeder erin hebben. Dat zette mij aan het denken, want mijn paard weet op magische wijze in zn slobber altijd psyllium over te laten :+ hoe nat of halfnat het ook is.
Dus bedacht me: heeft iemand al eens geprobeerd het te malen en dan te geven?