Bokbenig paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loeloe01
Berichten: 16
Geregistreerd: 14-06-22

Bokbenig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 08:22

Ik vroeg mij af wat jullie standpunt is omtrent een bokbenig paard?

Stel dat een paard aan 1 knie bokbenig is. Tussen 5 en 10 jaar oud.

Is deze voor jullie meteen afgekeurd? Zou je eentje kopen ja of nee?
Zou je er dan in de sport mee rijden?

Kan een geslaagde klinisch en röntgenologische keuring jullie gedacht doen veranderen?

Ben benieuwd naar jullie meningen!

Elisa2

Berichten: 37101
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bokbenig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 08:44

Als het aan 1 knie is dan heeft het een oorzaak, aan twee knieen is het een stand afwijking. Het zou voor mij liggen aan de mate van de bokbenigheid en of het paard rontgenologisch en klinisch goed is +plus het advies van de DA.

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:44

Elisa2 schreef:
Als het aan 1 knie is dan heeft het een oorzaak, aan twee knieen is het een stand afwijking. Het zou voor mij liggen aan de mate van de bokbenigheid en of het paard rontgenologisch en klinisch goed is +plus het advies van de DA.


Dit. Aan 1 been is heel vreemd. Dan is er iets aan de hand. Of ongelijke voeten of iets in de knie, of iets in de peesaanhechting.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Bokbenig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 14:25

Is het echt bokbenig of "hangt het paard in zijn kniegewricht" ? dat is een heel verschil..... kun je pas iets over zeggen met foto's, maar voor beide zou ik het dier niet kopen!

Yvon

Berichten: 534
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Bokbenig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 14:31

Ik had er ooit 1 die bokbenig was aan beide knieen, bij het keuren adviseerde de dierenarts ook daar even foto's te maken, niks aan t handje, volledig goedgekeurd.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Bokbenig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 14:58

tja, en hangen in de gewrichten duidt toch op problemen elders.
Anyway, ieder zijn keuze, mijne is er 34 mee geworden met die gekke knietjes en dat is niet de reden van overlijden geweest.
Als je alleen toch gaat kijken naar en paard , zou ik verder kijken.... ( ligt ook aan de vraagprijs)

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Bokbenig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 15:08

Ik zou er ook niet aan beginnen.
Vaak wordt er dan ergens in het lijf gecompenseerd. Het kan goed gaan, maar het kan ook heel snel fout gaan. :)

Problemen niet kopen, die krijg je vanzelf gratis bij een gezond paard. :')

Loeloe01
Berichten: 16
Geregistreerd: 14-06-22

Re: Bokbenig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 08:49

Haha wel mooi om het te lezen.

Voor alle duidelijkheid, ik ben zelf niet aan het kopen.. Ik vroeg het mij vooral af zeg maar.
Meningen en opinies zijn dus nog altijd welkom.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Re: Bokbenig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 09:13

Mijn paard heeft haar hele leven 1 licht bokbenig been. Nooit problemen mee gehad en loopt op ZZ-Zwaar niveau

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Bokbenig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 20:01

Bokbenig zie je steeds vaker, vooral bij de wat hogere bloedlijn paarden. Dit word er licht in gefokt, net als wat wekere koten. Dit zorgt ervoor dat het paard een prachtige dansende beweging kan maken, maar des te meer belangrijk om de juiste training te volgen om overbelasting te voorkomen.
Het hoeft dus niks ergs te zijn. Wel opvallend, net als hier boven beschreven, dat het maar 1 been is...

Elisa2

Berichten: 37101
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 08:48

Nou nee hoor, bokbenigheid is een ongewenste eigenschap. Vroeger zag je het regelmatig bij paarden die veel volbloed voerden, daar komt het dan ook vandaan. Langere koten geven wel wat meer "vering" en ook een hogere blessure gevoeligheid.


"
Vervolgens
trekken we een rechte lijn door het voorbeen. Dröge: “We kijken dan of het been hol
of juist bokbenig is. Bij allebei vinden we
een beetje niet erg, maar nooit té! Regelmatig zien we een behoorlijk hol voorbeen,
waarbij de knie iets achter de loodlijn is
gepositioneerd en relatief wat overstrekt
wordt. We horen uit de praktijk dat dit
regelmatig tot een versnelde slijtage leidt.
Dierenarts Harold Brommer: “Je zou denken
dat dit effect heeft op de druk op de structuren aan de achterkant van het been zoals de
pezen, de hoefkatrol en diverse banden. Maar
hier hebben we nooit bewijs voor gezien. Bij
een bokbenig voorbeen is een denkbeeldige
lijn vanaf de elleboog door de onderarm en
pijp naar voren gebroken in de voorknie. Als
dit van nature zo is, is dit niet fraai, maar
heeft weinig betekenis. Maar het is een ander
verhaal als paarden over de tijd bokbenig
gaan staan. Dit zie ik met enige regelmaat. Ze
knikken er dan soms een beetje doorheen.
Veelal ontstaat dit omdat er elders in het
voorbeen, of hoger, een probleem is. Dit kan
bijvoorbeeld de schouder zijn, de hals of ze
ontlasten de achterste helft van de hoef. Heb
je dus een paard dat in de loop van de tijd
bokbenig is gaan staan, dan is het wel zaak er
alert op te zijn dat er iets mis kan zijn.”
Dirksen: “Bij springpaarden zien we nog
weleens paarden met een bokbenig voorbeen.
Dit werkt zeker niet in hun nadeel. Ze hebben
een beter kniegebruik en lijken daardoor
minder te slijten.” Bij dressuurpaarden komt
bokbenigheid maar weinig voor".

https://www.kwpn.nl/Files/Files/Artikel ... tanden.pdf

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Bokbenig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 08:56

Mijn zus haar paard is licht bokbenig aan beide voorbenen. Afstammeling van Falco (v. Heartbreaker)

Paard loopt prima.

Verder vind ik aan 1 been wel vreemd.

pillow
Berichten: 7793
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 09:11

Art_Ificious schreef:
Mijn zus haar paard is licht bokbenig aan beide voorbenen. Afstammeling van Falco (v. Heartbreaker)

Paard loopt prima.

Verder vind ik aan 1 been wel vreemd.

Zoals ik het lees is het een vraag als ,stel dat, dus dit paard is hypothetisch. Een paard met 1 bokbenig been komt nauwelijks voor en ik zou het niet kopen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Bokbenig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 11:29

Quà antwoorden op de vragen

Als er maar 1 been bokbenig is zou ik dit paard laten staan en eerder naar een ander paard kijken.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 22:48

Elisa2 schreef:
Nou nee hoor, bokbenigheid is een ongewenste eigenschap. Vroeger zag je het regelmatig bij paarden die veel volbloed voerden, daar komt het dan ook vandaan. Langere koten geven wel wat meer "vering" en ook een hogere blessure gevoeligheid.


"
Vervolgens
trekken we een rechte lijn door het voorbeen. Dröge: “We kijken dan of het been hol
of juist bokbenig is. Bij allebei vinden we
een beetje niet erg, maar nooit té! Regelmatig zien we een behoorlijk hol voorbeen,
waarbij de knie iets achter de loodlijn is
gepositioneerd en relatief wat overstrekt
wordt. We horen uit de praktijk dat dit
regelmatig tot een versnelde slijtage leidt.
Dierenarts Harold Brommer: “Je zou denken
dat dit effect heeft op de druk op de structuren aan de achterkant van het been zoals de
pezen, de hoefkatrol en diverse banden. Maar
hier hebben we nooit bewijs voor gezien. Bij
een bokbenig voorbeen is een denkbeeldige
lijn vanaf de elleboog door de onderarm en
pijp naar voren gebroken in de voorknie. Als
dit van nature zo is, is dit niet fraai, maar
heeft weinig betekenis. Maar het is een ander
verhaal als paarden over de tijd bokbenig
gaan staan. Dit zie ik met enige regelmaat. Ze
knikken er dan soms een beetje doorheen.
Veelal ontstaat dit omdat er elders in het
voorbeen, of hoger, een probleem is. Dit kan
bijvoorbeeld de schouder zijn, de hals of ze
ontlasten de achterste helft van de hoef. Heb
je dus een paard dat in de loop van de tijd
bokbenig is gaan staan, dan is het wel zaak er
alert op te zijn dat er iets mis kan zijn.”
Dirksen: “Bij springpaarden zien we nog
weleens paarden met een bokbenig voorbeen.
Dit werkt zeker niet in hun nadeel. Ze hebben
een beter kniegebruik en lijken daardoor
minder te slijten.” Bij dressuurpaarden komt
bokbenigheid maar weinig voor".

https://www.kwpn.nl/Files/Files/Artikel ... tanden.pdf


Ja interessante kwestie.
Het klinkt alsof je het niet eens bent met mij, maar deze tekst is dus precies wat ik ook zeg en bedoel haha.
De stand is niet gewenst, maar de beweging wel. Blessure gevoeligheid is hoger, maar kan worden gereduceerd met de juiste training en omstandigheden.
Buiten dat, is geen 1 paard perfect.

Goede toevoeging overigens van je ; dat het wel verschil maakt of het vanaf veulen af aan al is of latere leeftijd ontstaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 23:19

lissie_zigor schreef:
Elisa2 schreef:
Nou nee hoor, bokbenigheid is een ongewenste eigenschap. Vroeger zag je het regelmatig bij paarden die veel volbloed voerden, daar komt het dan ook vandaan. Langere koten geven wel wat meer "vering" en ook een hogere blessure gevoeligheid.


"
Vervolgens
trekken we een rechte lijn door het voorbeen. Dröge: “We kijken dan of het been hol
of juist bokbenig is. Bij allebei vinden we
een beetje niet erg, maar nooit té! Regelmatig zien we een behoorlijk hol voorbeen,
waarbij de knie iets achter de loodlijn is
gepositioneerd en relatief wat overstrekt
wordt. We horen uit de praktijk dat dit
regelmatig tot een versnelde slijtage leidt.
Dierenarts Harold Brommer: “Je zou denken
dat dit effect heeft op de druk op de structuren aan de achterkant van het been zoals de
pezen, de hoefkatrol en diverse banden. Maar
hier hebben we nooit bewijs voor gezien. Bij
een bokbenig voorbeen is een denkbeeldige
lijn vanaf de elleboog door de onderarm en
pijp naar voren gebroken in de voorknie. Als
dit van nature zo is, is dit niet fraai, maar
heeft weinig betekenis. Maar het is een ander
verhaal als paarden over de tijd bokbenig
gaan staan. Dit zie ik met enige regelmaat. Ze
knikken er dan soms een beetje doorheen.
Veelal ontstaat dit omdat er elders in het
voorbeen, of hoger, een probleem is. Dit kan
bijvoorbeeld de schouder zijn, de hals of ze
ontlasten de achterste helft van de hoef. Heb
je dus een paard dat in de loop van de tijd
bokbenig is gaan staan, dan is het wel zaak er
alert op te zijn dat er iets mis kan zijn.”
Dirksen: “Bij springpaarden zien we nog
weleens paarden met een bokbenig voorbeen.
Dit werkt zeker niet in hun nadeel. Ze hebben
een beter kniegebruik en lijken daardoor
minder te slijten.” Bij dressuurpaarden komt
bokbenigheid maar weinig voor".

https://www.kwpn.nl/Files/Files/Artikel ... tanden.pdf


Ja interessante kwestie.
Het klinkt alsof je het niet eens bent met mij, maar deze tekst is dus precies wat ik ook zeg en bedoel haha.
De stand is niet gewenst, maar de beweging wel. Blessure gevoeligheid is hoger, maar kan worden gereduceerd met de juiste training en omstandigheden.
Buiten dat, is geen 1 paard perfect.

Goede toevoeging overigens van je ; dat het wel verschil maakt of het vanaf veulen af aan al is of latere leeftijd ontstaat
Er staat in dat stuk juist dat bokbenigheid helemaal niet leidt tot meer blessures. Als dat zo was, dan zouden de springpaarden wel de laatste richting zijn waarin het een acceptabele afwijking is, die krijgen toch wat meer te verduren op hun voorbenen dan dressuurpaarden.

jazzejam

Berichten: 396
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Bokbenig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 23:25

Ooit geleerd bij extrieur beoordelen van warmbloeden dat je beter een paard kan hebben wat een beetje bokbenig is als eentje die hol staat. Maar zou wel dit paard goed laten keuren met Rx om problemen uit te sluiten.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 08:09

Nee dat klopt want anders zouden die paarden niet in de topsport lopen

Het komt vaak voor, bokbenigheid opzich zelf is niet erg (maakt vaak zelfs mooie beweging). In combinatie met een slechte training of afwijkende hoefstand wel uitkijken voor overbelasting

Elisa2

Berichten: 37101
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bokbenig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:54

Springpaarden zien ze liever bokbenig dan hol en daar is het minder erg, bij dressuurpaarden komt het nauwelijks voor staat er in het artikel. De weke koten komen juist wel meer voor bij dressuurpaarden. Bi

Ik vind het juist frappant dat de DA aangeeft dat bokbenigheid op latere leeftijd eigenlijk altijd voorkomt uit compensatie en andere gezondheidsproblemen.

Om dan terug te komen op de vraag van de TS dan zou ik nog weleens een keer extra keuren met dit in het achterhoofd.

Loeloe01
Berichten: 16
Geregistreerd: 14-06-22

Re: Bokbenig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 09:44

Oké, leuk om te lezen.

Ik stel de vraag omdat wij eentje kennen die het aan 1 been heeft en dan wil ik daar graag meer over weten. Kennis vergaren zeg maar.

Dat stukje van dat springpaarden gedoe, had ik ook al eens gelezen en als je er dan verder bij nadenkt, zou het inderdaad niet schadelijk mogen zijn. Mijn dierenarts (paarden) had me ook verteld dat als zoiets aangeboren is, het vaak niet per sé schadelijk kan zijn maar indien op latere leeftijd, dit vaak gebeurt door compensatie vanuit de hals of de schouder. Hij zou dus ook altijd foto's laten maken.

Een ander zegt dan weer dat het niks is en gewoon een schoonheidsfoutje zoals koehakken bijvoorbeeld.

Als je dan hier ook leest dat paarden echt wel presteren, is het allemaal een beetje dubbel.

Dat paard wat wij kennen, dat staat met dat ene beentje wel wat te trillen als die stil staat maar in zijn bewegingen, zie je dan weer niks.

Ik vind keuringen ook vaak dubbel, want net zoals hierboven gezegd wordt, is geen enkel paard perfect. Ik denk dat als ze mij zouden keuren, ik er ook niet door geraak voor de topsport (zogezegd) omdat ik een voet heb die niet helemaal goed is maar dat wil niet zeggen dat ik geen prestatie kan leveren.
Er wordt soms iets opgemerkt op een foto en dan is het al onmiddellijk afgeschreven terwijl de foto je vertelt hoe je er mee om zou kunnen/moeten gaan.
Via trainingen of gewoon opgroeien zijn er toch echt wel al dingen veranderd.

Elisa2

Berichten: 37101
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bokbenig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:24

Heeft het paard die het aan een been heeft niet gewoon een springknie? Optisch kan het dan lijken alsof het aan 1 been bokbenig is. Een springknie is een zacht beengebrek wat verder vaak geen problemen geeft.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:40

Loeloe01 schreef:
Oké, leuk om te lezen.

Ik stel de vraag omdat wij eentje kennen die het aan 1 been heeft en dan wil ik daar graag meer over weten. Kennis vergaren zeg maar.

Dat stukje van dat springpaarden gedoe, had ik ook al eens gelezen en als je er dan verder bij nadenkt, zou het inderdaad niet schadelijk mogen zijn. Mijn dierenarts (paarden) had me ook verteld dat als zoiets aangeboren is, het vaak niet per sé schadelijk kan zijn maar indien op latere leeftijd, dit vaak gebeurt door compensatie vanuit de hals of de schouder. Hij zou dus ook altijd foto's laten maken.

Een ander zegt dan weer dat het niks is en gewoon een schoonheidsfoutje zoals koehakken bijvoorbeeld.

Als je dan hier ook leest dat paarden echt wel presteren, is het allemaal een beetje dubbel.

Dat paard wat wij kennen, dat staat met dat ene beentje wel wat te trillen als die stil staat maar in zijn bewegingen, zie je dan weer niks.

Ik vind keuringen ook vaak dubbel, want net zoals hierboven gezegd wordt, is geen enkel paard perfect. Ik denk dat als ze mij zouden keuren, ik er ook niet door geraak voor de topsport (zogezegd) omdat ik een voet heb die niet helemaal goed is maar dat wil niet zeggen dat ik geen prestatie kan leveren.
Er wordt soms iets opgemerkt op een foto en dan is het al onmiddellijk afgeschreven terwijl de foto je vertelt hoe je er mee om zou kunnen/moeten gaan.
Via trainingen of gewoon opgroeien zijn er toch echt wel al dingen veranderd.


Ja grappig dat je dat zegt. Ik heb verschillende dierenartsen hierover gesproken en ze zeggen inderdaad allemaal dat wanneer je een paard helemaal van top tot teen onderzoekt, je altijd iets kunt vinden.
Wat betreft de bekende klinische aankoopkeuring zegt de dierenarts dat een paard nooit word 'goed gekeurd ' of 'afgekeurd' .
De dierenarts kijkt of er bemerkingen zijn en dan is het aan de koper de vraag of het paard geschikt is voor het koop doel. Stel een paard blijkt met de keuring beginnende artrose te hebben, zal een koper die de topsport in wil niet passen bij het paard. Indien de koper een paard zoekt om lekker stapritten te maken , zal het paard misschien juist zeer geschikt zijn voor dit doel.

Geen 1 paard (of mens) is inderdaad perfect :)

Loeloe01
Berichten: 16
Geregistreerd: 14-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 16:05

Goh, van een springknie heb ik nog nooit gehoord.
Ik zal een foto toevoegen, heb er eentje gevonden. Wel geen super kwaliteit.

En inderdaad! De aankoopkeuring wordt soms zo opgeblazen.. En mensen weten niet goed hoe ze er mee om moeten gaan. ‍♂️
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37101
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bokbenig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 16:21

Moeilijk te zeggen vanaf deze foto..omdat beide voorbenen niet gelijk zijn ga ik toch eerder uit van iets medisch. Bokbenigheid komt altijd voor aan beide voorbenen als het gewoon de stand is.

Loeloe01
Berichten: 16
Geregistreerd: 14-06-22

Re: Bokbenig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 16:24

Gek he want in het gangwerk is niks te zien. Vandaar. Ik wil er dan altijd het fijne van weten.