Ervaringen vaccineren tegen Westnijl virus

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kidde
Berichten: 3423
Geregistreerd: 24-10-09

Ervaringen vaccineren tegen Westnijl virus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-22 09:11

Er wordt al jaren voor gewaarschuwd, maar het Westnijl virus lijkt nu echt dichterbij te komen. Mede hierom zit ik er aan te denken om onze paarden hiertegen te enten dit voorjaar.

Je hoort alleen ook weleens van heftige bijwerkingen.

Zijn er hier mensen die al langer tegen het Westnijl virus enten en hoe zijn jullie ervaringen hiermee?


Marije_jiplover

Berichten: 25224
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 09:48

Ik heb die van mij vorig jaar voor het eerst gevaccineerd, omdat ik 2020 in mijn regio (buurt van Arnhem) een aantal mensen besmet bleken met Westnijlvirus.
Ik heb aan mijn paard verder helemaal niks gemerkt.
Geen zwelling op de prikplek, geen last van minder fit zijn ofzo. Hij heeft vorig jaar 2x een injectie gehad, als het goed is hoeft hij er nu dit jaar maar 1.
Heb voor dit jaar weer een vaccin besteld, maar die zit er nog niet in, dus hoe hij dit jaar zal gaan reageren, weet ik nog niet.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Tancreda4

Berichten: 23923
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 09:49

Niet al langer, maar vorig jaar hebben ze er 2 gehad (omdat je het als booster ook na x weken moet herhalen). Geen van de paarden op stal hebben er bijwerkingen van gehad dat ik mij kan herinneren. Mijn twee iig niet. Dit jaar laat ik ze weer doen.

Yessy

Berichten: 23008
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Ervaringen vaccineren tegen Westnijl virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 10:02

Mijn paard heeft deze tussen 2010 en 2018 jaarlijks gehad, in eerste instantie omdat het virus toen dichterbij leek te komen en bijna de hele stal mee deed. Daarna jaarlijks blijven geven met het idee dat het stress zou schelen als het virus ineens onverwachts z'n intrede zou doen (en dan wil natuurlijk ineens iedereen), plus ik had geen zin in gedoe met opnieuw twee basis/start-entingen. Na 2018 ben ik er mee gestopt omdat het paard aardig op leeftijd was en na 9 dezelfde vaccinaties was ik niet heel bang dat ze niet beschermd zou zijn. Ik heb nooit bijwerkingen waargenomen en ik kan me ook niet herinneren dat we ooit andere paarden op stal hadden met bijwerkingen.

Monody

Berichten: 206
Geregistreerd: 28-09-19
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 10:04

Marnix heeft vorig jaar 2 keer westnijl enting gehad omdat ik er toen net mee begonnen was. Geen bijwerkingen gehad. Gister heeft hij hem weer gehad. Hij wordt in de zomer vaak echt lekgeprikt door muggen en andere insecten dus better safe than sorry.

Kidde
Berichten: 3423
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Ervaringen vaccineren tegen Westnijl virus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-22 11:42

Bedankt voor de reacties, gelukkig positieve verhalen tot nu toe. Ik denk dat ik alvast bij de dierenarts ga informeren of het daar besteld kan worden

Skessa_
Berichten: 10529
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:50

Mijne krijgt ze ook al jaren, tegelijk met influenza enting. Nog nooit problemen mee gehad.

Mist

Berichten: 9442
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Ervaringen vaccineren tegen Westnijl virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:52

hier ook geen problemen

Jasmijn159

Berichten: 4427
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:53

Het geeft juist heel weinig bijwerkingen. Ik combineer het zelfs met influenza/tetanus en rhino.. Op de prikplek van de rhino zie ik nog wel eens wat zwelling en pijnlijkheid.
Ze krijgt wel 2-3 dagen rust er na.

Tancreda4

Berichten: 23923
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Ervaringen vaccineren tegen Westnijl virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 12:04

Ik heb er toen wel voor gekozen het niet te combineren met de andere entingen. Ik doe het ook dit jaar weer apart van elkaar voor ze zekerheid.

Anoniem

Re: Ervaringen vaccineren tegen Westnijl virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 12:09

Mijn pony is vorig jaar voor het eerst ingeënt (2x) en nergens last van gehad. De enting is tegelijk gegeven met tetanus/influenza.

SimplySusan

Berichten: 190
Geregistreerd: 06-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 19:18

Hier wordt sinds vorig jaar gevaccineerd met west-nile gecombineerd met influenza. We hebben geen bijwerkingen gezien.
We zitten in de buurt van de uiterwaarden met veel vogels en muggen, voor ons een reden om ook tegen west-nile te enten

capopjekop

Berichten: 30588
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 19:21

Ik heb m'n ponys jaren terug ieder jaar tegen het wnvirus geënt, maar ben er toen mee gestopt omdat het niet in Nederland was. Ze hebben nooit bijwerkingen gehad. Sinds dit jaar pak ik die enting er weer bij omdat er veel muggen zitten bij ons. Ik combineer ook gewoon met tetanus en influenza

mysa

Berichten: 10347
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Ervaringen vaccineren tegen Westnijl virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 19:24

Hier vorig jaar voor het eerst. Niets aan ze gemerkt.

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 19:54

Hier vorig jaar voor het eerst tegen west Nijl geënt en ook geen bijwerkingen

AnnemiekvM

Berichten: 8228
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Ervaringen vaccineren tegen Westnijl virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 19:59

Bij mij ook goede ervaringen met deze enting. Geen last en het voelt wel veiliger met al die muggen. Er zal maar één verkeerde tussen zitten.

Voor altijd in m'n hart, Tommie

mooney

Berichten: 7759
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 20:08

Ik heb 1 van mijn pony's al laten enten, vorig jaar dus 2x . Ze reageerde er prima op. Geen bijwerkingen. De eerste tegelijk met tet+inf.
Haar dochter is erg lastig te prikken dus heb ik voor nu nog niet gedaan. De jonkies staan wel op de lijst om mee te nemen.


Slmt9

Berichten: 4705
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Ervaringen vaccineren tegen Westnijl virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 22:43

Vorig jaar de eerste twee prikken gegeven, nul bijwerkingen :)

Saaams

Berichten: 13232
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Ervaringen vaccineren tegen Westnijl virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 23:01

2021 geprikt.
1e gewoon, 2e op dezelfde dag als de basis enting. Van beide 0,0 last.

Laerkens Beauty

Jessix

Berichten: 16365
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ervaringen vaccineren tegen Westnijl virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 23:06

Vorig jaar opgestart met alle 4 mijn paarden. Ook tetanus en influenza weer opnieuw gestart. (ik enten al een niet meer) Geen van de paarden heeft bijwerkingen gehad. Nu krijgen ze WN vaccin in het voorjaar en influenza in het najaar.

Eve_16
Berichten: 251
Geregistreerd: 19-11-21

Re: Ervaringen vaccineren tegen Westnijl virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 23:01

De kliniek hier gaf aan vrijwel geen bewerkingen te hebben gezien.

Er zijn er hier meer dan 20 gevaccineerd, er was er 1 met een bult op de plaats van de enting. Verder allemaal nergens last van gehad.

beegee
Berichten: 944
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 23:22

Mijne is vorig jaar geënt, gecombineerd met tetanus en influenza. Hij was van de eerste prik flink beroerd, maar achteraf denk ik dat dat kwam doordat de arts de prik er veel te ruw in geragd heeft en hij onwijze spierpijn had. 't Arme beest nam me skiënd mee over het erf met de tweede enting. Die arts komt dus niet meer. Hij had echt een pijnlijke hals, maar ik denk dat dat niet door de inhoud van de enting zelf komt. Ik laat hem dit jaar ook weer enten. DA van m’n vaste kliniek zei ook echt dat ie hoopte dat een stuk meer mensen gaan enten dit jaar. En dat 't een goede keuze was om al mee te beginnen, ondanks dat het nog niet zo bekend is. Bij ons op stal ben ik ook de enige die geënt heeft.

Marije_jiplover

Berichten: 25224
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Ervaringen vaccineren tegen Westnijl virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 07:03

Ik zou deze enting wel in de borstspier laten zetten en niet in de hals. (Dat geldt wat mij betreft overigens voor elke enting, maar zeker een enting die je paard nog niet kent en je dus niet weet of hij erop zal reageren of niet).
Ik combineer bewust niet met influenza en tetanus, die ent ik eind augustus, zodat ze de herfst en winter optimaal beschermd zijn en WNV ent je net voor of aan het begin van de lente om ze optimaal te beschermen wanneer de muggen actief zijn.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Celebi
Berichten: 3448
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Ervaringen vaccineren tegen Westnijl virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 08:00

Hier vorig jaar ook voor het eerst op 20 jarige leeftijd (nog enorm fit en veel muggen). Niets aan hem gemerkt volgens mij. Hooguit een iets stijve nek.

Jessix

Berichten: 16365
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 11:55

Marije_jiplover schreef:
Ik zou deze enting wel in de borstspier laten zetten en niet in de hals. (Dat geldt wat mij betreft overigens voor elke enting, maar zeker een enting die je paard nog niet kent en je dus niet weet of hij erop zal reageren of niet).
Ik combineer bewust niet met influenza en tetanus, die ent ik eind augustus, zodat ze de herfst en winter optimaal beschermd zijn en WNV ent je net voor of aan het begin van de lente om ze optimaal te beschermen wanneer de muggen actief zijn.


Ik laat ook in de borst prikken. Mede omdat één van mijn paarden panisch is geworden van alle niet goed gelukte entingen in de nek. Ik heb nu zelfs geen zwelling gehad. En dat terwijl ze dit jaar dus 2 keer WN en 3 keer influenza hebben gehad om op te starten. Nu inderdaad ook WN voorjaar en infuenza/tenanus najaar.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Mars, Eefje_Sammy, goesju, HopeMyDay, Lauke, manonnevot, meggiemeg, Moonlight17, Myrsky, Nickeltje, Piekosjj, Room_Soesje, Sokje_6 en 25 bezoekers