Doorvoeren beschimmeld graszaadhooi.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Botermeis
Berichten: 5
Geregistreerd: 26-03-19

Doorvoeren beschimmeld graszaadhooi.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-21 20:35

Hoi allemaal,
Beetje lang verhaal wss en ik weet niet goed waarin ik deze vraag moet zetten. Hoop dat hij goed staat zo.

Wij zijn in het bezit van 3 paarden. Staan op een kleinschalige pensionstalling. Pensioneigenaar heeft sinds de afgelopen zomer de regel dat wij ons niet bezig mogen houden met het ruwvoerbeleid.

Een van de paarden is zeer koliek gevoelig. Een ander heeft astmatische klachten die momenteel aardig onder controle zijn.

Nu kwamen we erachter dat er schimmel in het (graszaad) hooi zat/zit. Dat dit is doorgevoerd. Mogelijk een van de redenen dat mijn paard koliek kreeg vorige week. Niet met zekerheid te zeggen dat dit alleen door het gradzaadhooi kwam, aangezien wij zelf ook een noodgedwongen aanpassing hebben moeten maken in ons eigen hooi(wat we bijvoeren omdat hetgeen de stal eigenaar voert niet voldoende is voor onze hoog in het bloed staande paarden om op gewicht mee te blijven. En omdat de kolieker verstoppingen van teveel graszaadhooi kan oplopen).
Maar goed, de veearts heeft de stal eigenaar gecontacteerd en verteld dat mijn kolieker geen graszaadhooi meer mag(en eigenlijk had ik de stal eigenaar al weken geleden gezegd dat ze het niet mocht, maar is hij het ondanks dat toch gewoon blijven geven). Dus voor haar is dat is dat nu hopelijk wel geregeld. Echter toen we aangaven dat het astma gevoelige paard ook liever geen graszaadhooi meer krijgt ging hij in de verdediging.


Schimmel is al not done, en ook voor dit paard nog eens extra slecht. Er kwamen allerlei argumenten, waaronder dat er geen schimmel in zit(nu niet meer op het oog zo, maar het zat er absoluut wel. We hebben het in meer balen gezien ook. En ookal zie je het nu niet, als het erin zat kan je er niet vanuit gaan dat het dus ook goed is, aangezien schimmel sporen niet altijd te zien zijn. Gisteren nog geroken eraan en inderdaad, stukken die gewoon muf en schimmelig ruiken. Verder vond hij eigenlijk dat we niet zo moeilijk moesten doen en niet teveel moeten doordraven over dit soort dingen. Hij wil het voerbeleid in eigen beheer houden en toen ik voorstelde dat wanneer ik weer schimmel constateer het hem zou zeggen bv vond hij dat ook geen plan. Basically vind hij dus dat we een probleem maken van niets en dat schimmel (graszaad)hooi geven moet kunnen bij paarden.

Ik ben toch niet gek? Of wel? Ik kan me niet voorstellen dat er eigenaren zouden zijn die Akkoord gaan dat hun paarden mogelijk schimmel van hooi binnen krijgen? Ik wil gewoon wel het beste voor mijn paarden en ik kan er gewoon niet tegen dat ze iets slechts binnen krijgen terwijl ik ervan weet.

Tegelijkertijd wil ik ook graag de sfeer op stal goed houden. Ik mag de stal eigenaar eigenlijk best heel graag over het algemeen. Maar dit, ik weet gewoon niet hoe hier goed mee om te gaan. Ik zou er zo graag uitkomen met hem. Maar toch niet door het gewoon maar te accepteren dat het zo is?


Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Re: Doorvoeren beschimmeld graszaadhooi.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 20:39

"Pensioneigenaar heeft sinds de afgelopen zomer de regel dat wij ons niet bezig mogen houden met het ruwvoerbeleid."
Als mij dit werd gezegd en er viel verder niet over te praten, was ik toch gísteren al op zoek naar een andere stal, of ik zou zelf wel ergens fatsoenlijk hooi vandaan halen.

Devil take the hindmost..
“Why does death always come as such a shock to mortals?”

Anastasia24

Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 20:42

Hooi en buiten komen is basis voor een paard. Letterlijk, het is het minste wat je kunt geven. Dus nee ts, je bent niet gek, ik vind het heel logisch dat jij hier niet mee akkoord gaat. Mensen ''zoals dit'' (Ik ben er bekend mee... ) gaan niet veranderen, zelfs niet als er crue gezegd een paard van neervalt.
De vrede, fijne sfeer, behouden op stal is hardstikke leuk, maar jouw paard word er niet beter op. Voer je eigen hooi, bespreek het nog eens en ga anders opzoek naar iets beters. Een goede pensionstal vinden is zo verschikkelijk moeilijk, maar je ''niet met het ruwvoer mogen bemoeien''? Daar zou ik al van weggelopen zijn.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 20:44

Bij een oude stal waar ik eventjes gestaan heb was dit ook. Ik heb vanaf dat moment mijn eigen hooi ingekocht, en telkens zelf klaar gezet per voerbeurt wat ze mochten hebben, zodat de staleigenaar het er alleen maar in hoefde te gooien, even veel werk dus als hij zijn eigen hooi er in gooit. Dit was prima. uiteindelijk toen ik de kans kreeg vertrokken, want er klopte wel meer niet.
Maar goed, wel zit je dan met extra kosten, al is hier misschien in overleg een kleine mindering in te brengen, maar kan mij voorstellen dat de eigenaar dit niet volledig gaat compenseren als hij zijn hooi zelf ergens goedkoper in weet te kopen dan wat jullie kwijt zijn aan zelf aanschaffen. Zo iemand ziet het probleem hier van niet, dus je moet het er mee doen, zelf bijleggen, of verhuizen.
Laatst bijgewerkt door Faelynn op 27-11-21 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 20:44

Ik zou ook heel snel op zoek gaan naar een andere plek, waar er wel over dit soort belangrijke dingen te praten is.

mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 20:45

Enige remedie bij dit soort stal eigenaren is helaas meestal enkel vertrekken en hopen dat anderen dat ook doen. Gezondheid van je paard is heel belangrijk en niet iets om op te bezuinigen. Dierenarts kosten zijn meestal duurder dan een goede bak hooi.

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

DuoPenotti

Berichten: 29318
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Doorvoeren beschimmeld graszaadhooi.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 20:48

Zo heb ik ooit eens jaren op een fijne stal gestaan.
Ineens werd het ruwvoer ook prut.
Gevraagd of dat anders kon en dat kon niet.
Binnen een week stond ik elders.

Wat iemand hier ook al aangaf er zijn een paar belangrijke basis voorwaarde voor een gezond paard.
1 daarvan is genoeg en voldoende ruwvoer, van uiteraard fatsoenlijke kwaliteit.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Botermeis
Berichten: 5
Geregistreerd: 26-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-21 21:10

Anastasia24 schreef:
Hooi en buiten komen is basis voor een paard. Letterlijk, het is het minste wat je kunt geven. Dus nee ts, je bent niet gek, ik vind het heel logisch dat jij hier niet mee akkoord gaat. Mensen ''zoals dit'' (Ik ben er bekend mee... ) gaan niet veranderen, zelfs niet als er crue gezegd een paard van neervalt.
De vrede, fijne sfeer, behouden op stal is hardstikke leuk, maar jouw paard word er niet beter op. Voer je eigen hooi, bespreek het nog eens en ga anders opzoek naar iets beters. Een goede pensionstal vinden is zo verschikkelijk moeilijk, maar je ''niet met het ruwvoer mogen bemoeien''? Daar zou ik al van weggelopen zijn.


We voeren dus ook al eigen hooi bij bovenop bij wat ze krijgen van hem, omdat het grootste deel graszaadhooi is(even afgezien van het feit dat vaak schimmel bevat). Dat is voor onze paarden gewoon bij lange na niet voldoende. Tevens hebben we voor onze kolieker en astma gevoelig paard inmiddels vlas ipv stro. We betalen dit uit eigen zak, bovenop de stalling(die dus inclusief ruwvoer en bodembedekking zou moeten zijn). Hebben we echt geen woord over vuil gemaakt. Maar er zitten grenzen aan. Als we al ons eigen ruwvoer moeten gaan betalen, en het feit dat hij dus ook 2 stallen minder heeft te vullen van zijn stro, en dus dan ook minder ruwvoer onze kant op hoeft, dan is het allemaal veel te duur betaald voor ons en teveel in zijn voordeel. Oftewel, dan zou de stal prijs omlaag moeten.

En inderdaad, hiermee is mijn vertrouwen in hem dat ik ook daadwerkelijk het voerbeleid aan hem kan overlaten best behoorlijk gedaald.

Andere stalling is zo lastig. Alleen al om er 3 tegelijk te plaatsen, in een regio waar de stallingen al behoorlijk vol staan. En ik zou er zo graag uit willen komen met hem, ipv verkassen wegens onoverkomelijke meningsverschillen :(

GUSTIxBILL

Berichten: 1981
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 21:32

Botermeis schreef:
Anastasia24 schreef:
Hooi en buiten komen is basis voor een paard. Letterlijk, het is het minste wat je kunt geven. Dus nee ts, je bent niet gek, ik vind het heel logisch dat jij hier niet mee akkoord gaat. Mensen ''zoals dit'' (Ik ben er bekend mee... ) gaan niet veranderen, zelfs niet als er crue gezegd een paard van neervalt.
De vrede, fijne sfeer, behouden op stal is hardstikke leuk, maar jouw paard word er niet beter op. Voer je eigen hooi, bespreek het nog eens en ga anders opzoek naar iets beters. Een goede pensionstal vinden is zo verschikkelijk moeilijk, maar je ''niet met het ruwvoer mogen bemoeien''? Daar zou ik al van weggelopen zijn.


We voeren dus ook al eigen hooi bij bovenop bij wat ze krijgen van hem, omdat het grootste deel graszaadhooi is(even afgezien van het feit dat vaak schimmel bevat). Dat is voor onze paarden gewoon bij lange na niet voldoende. Tevens hebben we voor onze kolieker en astma gevoelig paard inmiddels vlas ipv stro. We betalen dit uit eigen zak, bovenop de stalling(die dus inclusief ruwvoer en bodembedekking zou moeten zijn). Hebben we echt geen woord over vuil gemaakt. Maar er zitten grenzen aan. Als we al ons eigen ruwvoer moeten gaan betalen, en het feit dat hij dus ook 2 stallen minder heeft te vullen van zijn stro, en dus dan ook minder ruwvoer onze kant op hoeft, dan is het allemaal veel te duur betaald voor ons en teveel in zijn voordeel. Oftewel, dan zou de stal prijs omlaag moeten.

En inderdaad, hiermee is mijn vertrouwen in hem dat ik ook daadwerkelijk het voerbeleid aan hem kan overlaten best behoorlijk gedaald.

Andere stalling is zo lastig. Alleen al om er 3 tegelijk te plaatsen, in een regio waar de stallingen al behoorlijk vol staan. En ik zou er zo graag uit willen komen met hem, ipv verkassen wegens onoverkomelijke meningsverschillen :(


Ik weet niet welke omgeving je zoekt.
Maar ik spreek uit ervaring dat ik voor het welzijn van mijn paarden liever verhuis, dan probeer op te lossen op een stal waar je in de basis al tegenover elkaar staat.

Miran

Berichten: 4450
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Re: Doorvoeren beschimmeld graszaadhooi.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 21:51

Ik snap niet zo goed waarom perse graszaadhooi? Het is hier iig niet goedkoper of makkelijker verkrijgbaar

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 21:52

Ik zou zo snel mogelijk verhuizen. Je hebt nooit meer de garantie dat er gevoerd wordt zoals jij wil als hij alles al onzin vind.
Je bent niet pietluttig en zou veel zakelijker op je strepen moeten gaan staan. Je betaald er genoeg voor daar mag je ook kwaliteit voor krijgen.

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

Rubs

Berichten: 506
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 22:19

Gelijk weg gaan! Ik stond ook op een stal met hooi met kruiskruid en hooi dat vol zat met asfalt steentjes, ook het verhaal: niet zeuren en opvoeren. Ik was snel weg daar, wel veel verder van huis, maar geen dag spijt gehad. Koeien kunnen er misschien tegen, maar paarden niet.


Punz

Berichten: 8561
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Doorvoeren beschimmeld graszaadhooi.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 22:40

In ieder geval er voor zorgen dat je astma gevoelige paard per direct dit hooi niet meer krijgt.
Want je kunt er donder op zeggen dat dat niet goed gaat, en je wil niet dat de gevoeligheid over gaat in een chronisch beeld. Kun je je paard wegbrengen..


Iedereen een Connemara!!


.

monsera
Berichten: 3070
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Doorvoeren beschimmeld graszaadhooi.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 10:04

Ik denk dat je 2 opties hebt.
Accepteren dat het zo gaat of verhuizen naar een andere stal.

Een goede cooling-down is de warming-up voor de volgende dag

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Doorvoeren beschimmeld graszaadhooi.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 10:34

Weggaan, als voldoende goed ruwvoer aan mijn paard voeren al zo een grote moeite is, dan verspil ik daar geen cent stalgeld meer aan.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 10:44

Op dat schimmel stukje, wij hebben wel eens slechtere balen en dan gooi je die ook niet weg om een hoekje met schimmel. We proberen het dan wel zo goed mogelijk te verwijderen, maar soms mis je net een stukje.
Mijn ervaring is dat paarden die genoeg krijgen, er omheen eten.
Denk ook aan onbeperkt voeren, als je dat dan niet elke dag 100% verschoont, dan heb je ook dat het onderste in de bak na een paar dagen wat schimmelt.

Ik heb maar één keer meegemaakt dat een paard het wel op at, maar dat paard werd veel en veel te weinig gevoerd.

In deze periode van het jaar heb je wel sneller zandkoliek door kort gras of koliek door te veel op stal/stil staan.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 11:00

Tja, natuurlijk is weggaan de beste oplossing, maar vind maar eens per direct een beter alternatief nu de meeste pensionstallen overvol zitten, en dan ook nog voor drie paarden.

Ik zou toch nog een keer het gesprek proberen aan te gaan met de pensionhouder over het hooi van tevoren uitselecteren.
En als dat echt niks oplevert, toch maar zelf hooi inkopen. Dan maar tijdelijk wat meer geld uitgeven.
En ondertussen uitkijken naar een andere pensionstalling. Misschien (deels) op doe-het-zelf basis, zodat je het voerbeleid meer zelf in de hand kan houden.

Een klein plekje schimmel in een grote baal is niet zo'n punt, dat kun je nog wel weghalen (alle goede hooi eromheen ook ruim weghalen ivm schimmelsporen).
Een pak of baal waar het en der (grote) schimmelplekken in zitten, mag niet gevoerd worden, weg ermee. Uitselecteren heeft geen zin, dat hooi zit ook op de 'goede' plekken vol schimmelsporen.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Rubs

Berichten: 506
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Doorvoeren beschimmeld graszaadhooi.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 22:24

Ik ruik ook altijd aan het hooi met vullen, rot en schimmel stinkt of ruikt muf. Goed hooi ruikt lekker. Als er een slecht stuk in de baal zit kan het daaromheen nog goed zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 39 bezoekers