Eiwitrijk voer voor paard wat weinig eiwit mag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vikawiek

Berichten: 1481
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Eiwitrijk voer voor paard wat weinig eiwit mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-21 18:48

Ja dat dus :')

Mijn 21 jarige begint nu toch wat in te vallen in haar bespiering. Ik zou haar dus wat meer eiwit willen voeren. Alleen, en hier komt het, heeft ze CPL en mag ze dus niet te veel eiwit.

Ze krijgt momenteel 400 gram Vitalbix daily complete en qua arbeid maken we zo'n 3 max 4 keer in de week een buitenritje en 2/3 keer in de maand wat lichte dressuur.

Heeft er iemand advies?

lovelucydan

Berichten: 2065
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: Eiwitrijk voer voor paard wat weinig eiwit mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 19:01

Dierenarts om raad vragen? Dan weet je zeker wat het verstandigste is om te voeren. Ipv bokt vragen, dan blijft het toch een beetje gissen.

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Eiwitrijk voer voor paard wat weinig eiwit mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 19:10

Rijstolie?

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 19:12

Eiwitrijk voeren bij een paard wat geen eiwitten mag, dat lijkt mij een bijna onmogelijke opgave... Je kan met mate eiwitten bijvoeren dat wel, maar je zal nooit voldoende kunnen voeren om effectief een meerwaarde voor de spieren te kunnen betekenen volgens mij. Ik voer bijvoorbeeld luzerne voor de spieren, maar dat is een volle emmer per dag. Dat moet je bij een paard met CPL niet doen lijkt mij. Je hebt ook wholegain van Cavalor, misschien is dat iets? Geen idee hoeveel eiwitten daar inzitten.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 19:12

Lijnzaad bijvoeren oid. Vet van het lijf word omgezet in spier bij training. Dus hm iets dikker maken en dan je training opbouwen

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 19:43

Eiwit bijvoeren voor een paard dat eigenlijk geen extra eiwit mag. Dan zou ik beginnen met een aminozuur-supplement. Om spieren te bouwen heb je van alle aminozuren wat nodig. Een aantal aminozuren zijn essentieel, die kan het lichaam niet zelf aanmaken, de rest van de aminozuren kan een lichaam zelf maken mits het voldoende stikstof binnen krijgt. Ruw eiwit is eigenlijk het gehalte stikstof *6.25. Want een gemiddeld aminozuurmolecuul bestaat voor 16% uit stikstof (100/6.25 = 16).

De meeste paarden krijgen met 2% hooi voldoende of bijna voldoende stikstof binnen. Hooi testen (via pavo) kan dus wel een aanwijzing bieden of het paard uberhaupt voldoende ruw eiwit binnen krijgt. Zodra dit het geval is, moet je alleen de essentiële aminozuren aanvullen.

Hoeveel van ieder essentieel aminozuur in een grondstof zit, hangt af van de grondstof. Sommige grondstoffen zijn rijk aan lysine en arm aan methionine, zoals peulvruchten. Andere grondstoffen zijn juist rijk aan methionine en arm aan lysine, zoals granen. Lysine, Methionine en Threonine zijn de 3 essentiële aminozuren die het snelst limiterend zijn. Want dat is het probleem. Op het moment dat het lichaam door de voorraad van één van zijn essentiële aminozuren heen is, kan hij geen spieren meer aanmaken. Je kunt het vergelijken met een vat water. Het water (de spieraanmaak) kan niet hoger dan de laagste plank (het eerst beperkende aminozuur).

Afbeelding

Door deze 3 aminozuren aan te vullen, kan je er dus voor zorgen dat je met een minimale hoeveelheid extra eiwit (denk aan 10-15g) al een flinke winst kan krijgen, mits er op zich wel voldoende ruw eiwit, dus stikstof, in het (ruw)voer zit.

Een optie voor deze 3 aminozuren is deze: https://www.vaesen.eu/nl/mediguard-amino-mare.html
Ik heb met deze fabrikant overigens zelf geen ervaring.

Een paard kan dus geen vet omzetten in spier, want vet bevat geen stikstof terwijl spier uit eiwitten bestaat en dus uit (voor 16%) uit stikstof. Wel is het zo dat een paard dat aan het afvallen is de eiwitten uit het voer deels zal gebruiken om energie te krijgen en ook neigt naar spieren afbreken, terwijl een paard dat (een heel klein beetje!) aankomt deze eiwitten niet nodig heeft voor de energie en dus ze echt spiermassa om kan zetten. Lijnzaad is overigens een mooie eiwitbron, wel raad ik de gemicroniseerde versie aan. Dan hoef je het niet meer te koken of de risico's van rauw voeren te nemen.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 28-10-21 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

rensju

Berichten: 1591
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: Eiwitrijk voer voor paard wat weinig eiwit mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 19:59

Van wie mag ze geen eiwit vanwege de CPL?

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 20:37

ik heb hier twee tinkers, een met cpl en de ander is mijn merrie van 28 en die heeft hyperkeratose.(rasp in de knieholte)
ben je niet in de war met suikers?
die worden wel afgeraden,maar dat is voor elk paard niet zo goed als ze teveel eten.

eiwitten zijn wel bouwstenen van het lichaam en nodig voor heel veel processen.
zeker voor een goed functioneren van het lymfestelsel zijn wel goede eiwitten nodig.


ik heb ze allebei op de bodybuilder van Mijten staan.
en ze krijgen ongeveer 200 gram
suiker is 7,7% mooi laag dus en eiwitgehalte is geloof ik 16%
niet erg hoog,maar ik merk echt zeker verschil.
er is ook wat extra vitamine E toegevoegd en beide tinkers doen het er echt goed op.
eventueel kijk je nog maar het gebruik van coolstance copra?

mijn merrie krijgt er trouwens ook nog geweekte fibrenuggets bij,dat is grasbrok.
dat kun je ook gaan geven, het eiwit daar in is natuurlijk ook niet te hoog maar wel goed.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 20:46

Gezien de leeftijd en het terugvallen in bespiering lijkt het mij verstandig om te testen op Cushing.
Ik ben ook wel benieuwd naar de onderbouwing van het voedingsadvies. Heeft het paard nierproblemen?

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 08:50

vikawiek schreef:
Ja dat dus :')

Mijn 21 jarige begint nu toch wat in te vallen in haar bespiering. Ik zou haar dus wat meer eiwit willen voeren. Alleen, en hier komt het, heeft ze CPL en mag ze dus niet te veel eiwit.

Ze krijgt momenteel 400 gram Vitalbix daily complete en qua arbeid maken we zo'n 3 max 4 keer in de week een buitenritje en 2/3 keer in de maand wat lichte dressuur.

Heeft er iemand advies?

CPL is niet gerelateerd aan eiwit maar wel aan suiker. Je kan dus prima eiwitten bijvoeren :)

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 08:53

senna21 schreef:
Gezien de leeftijd en het terugvallen in bespiering lijkt het mij verstandig om te testen op Cushing.
Ik ben ook wel benieuwd naar de onderbouwing van het voedingsadvies. Heeft het paard nierproblemen?



Dat inderdaad, de eerste vraag is: waarom gebeurd dit, bij een ouder paard is dit in veel gevallen PPID(Cushing)

vikawiek

Berichten: 1481
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-21 12:13

Mizora schreef:
Eiwit bijvoeren voor een paard dat eigenlijk geen extra eiwit mag. Dan zou ik beginnen met een aminozuur-supplement. Om spieren te bouwen heb je van alle aminozuren wat nodig. Een aantal aminozuren zijn essentieel, die kan het lichaam niet zelf aanmaken, de rest van de aminozuren kan een lichaam zelf maken mits het voldoende stikstof binnen krijgt. Ruw eiwit is eigenlijk het gehalte stikstof *6.25. Want een gemiddeld aminozuurmolecuul bestaat voor 16% uit stikstof (100/6.25 = 16).

De meeste paarden krijgen met 2% hooi voldoende of bijna voldoende stikstof binnen. Hooi testen (via pavo) kan dus wel een aanwijzing bieden of het paard uberhaupt voldoende ruw eiwit binnen krijgt. Zodra dit het geval is, moet je alleen de essentiële aminozuren aanvullen.

Hoeveel van ieder essentieel aminozuur in een grondstof zit, hangt af van de grondstof. Sommige grondstoffen zijn rijk aan lysine en arm aan methionine, zoals peulvruchten. Andere grondstoffen zijn juist rijk aan methionine en arm aan lysine, zoals granen. Lysine, Methionine en Threonine zijn de 3 essentiële aminozuren die het snelst limiterend zijn. Want dat is het probleem. Op het moment dat het lichaam door de voorraad van één van zijn essentiële aminozuren heen is, kan hij geen spieren meer aanmaken. Je kunt het vergelijken met een vat water. Het water (de spieraanmaak) kan niet hoger dan de laagste plank (het eerst beperkende aminozuur).

[ [url=m/vIz8jj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Door deze 3 aminozuren aan te vullen, kan je er dus voor zorgen dat je met een minimale hoeveelheid extra eiwit (denk aan 10-15g) al een flinke winst kan krijgen, mits er op zich wel voldoende ruw eiwit, dus stikstof, in het (ruw)voer zit.

Een optie voor deze 3 aminozuren is deze: https://www.vaesen.eu/nl/mediguard-amino-mare.html
Ik heb met deze fabrikant overigens zelf geen ervaring.

Een paard kan dus geen vet omzetten in spier, want vet bevat geen stikstof terwijl spier uit eiwitten bestaat en dus uit (voor 16%) uit stikstof. Wel is het zo dat een paard dat aan het afvallen is de eiwitten uit het voer deels zal gebruiken om energie te krijgen en ook neigt naar spieren afbreken, terwijl een paard dat (een heel klein beetje!) aankomt deze eiwitten niet nodig heeft voor de energie en dus ze echt spiermassa om kan zetten. Lijnzaad is overigens een mooie eiwitbron, wel raad ik de gemicroniseerde versie aan. Dan hoef je het niet meer te koken of de risico's van rauw voeren te nemen.


wow, dankjewel voor de informatie! ik vind het super interessant :D


rensju schreef:
Van wie mag ze geen eiwit vanwege de CPL?

Van mij niet :D
Nee grapje. Toen ze de diagnose kreeg adviseerde de dierenarts om minder rijk te voeren. Maar ik zie nu van de andere reacties dat ik daarin een fout heb gemaakt. Ik was in de veronderstelling dat CPL ook gevoelig was voor eiwit. Ik zal sowieso met de dierenarts overleggen, ook over mogelijke PPID. Dom dat ik daar niet eerder aan heb gedacht dat ik aan haar ook dit soort vragen kan stellen.

Bedankt voor jullie adviezen en aanbevelingen!

rensju

Berichten: 1591
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: Eiwitrijk voer voor paard wat weinig eiwit mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 19:31

Nee, eiwitten zijn juist nodig. Suiker en zetmeel moet geminimaliseerd, dat maakt het een stuk makkelijker denk ik.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 19:36

Één ding scheelt: ook bij PPID wil je suiker en zetmeel beperken en juist wat eiwitrijker voeren. Mijn merrie (26, PPID, chronisch bevangen) krijgt Marstall Bergwiesen Mash, gemicroniseerd lijnzaad en luzernebrok. Dat is allemaal eiwitrijker, maar niet hoog in suiker en zetmeel. Verder krijgt ze uiteraard onbeperkt hooi, een vitaminebrokje en Marstall Wiesen Fasern. En af en toe Hartog 5* senior complete.
Laatst bijgewerkt door Hilary op 29-10-21 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 19:37

Hilary schreef:
Één ding scheelt: ook bij PPID wil je suiker en zetmeel beperken en juist wat eiwitrijker voeren. Mijn merrie krijgt Marstall Bergwiesen Mash, gemicroniseerd lijnzaad en luzernebrok.

Ik wilde exact hetzelfde typen. En wat ook een goede optie is: agrobs myo protein flakes. Dat is een eiwitrijke grasbrok. Dus ruwvoer en geen toegevoegde suikers en/of granen.

LindyHJarig

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Eiwitrijk voer voor paard wat weinig eiwit mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 20:13

Wat Mizora zegt over aminozuren. Ik heb toevallig vandaag hetzelfde gezegd in een ander topic en ik wilde hier hetzelfde doen, maar het is dus al gezegd.

Overigens heb ik wel eens uitgerekend dat met name Lysine veruit tekort is in een gemiddeld dieet. Als je dat flink aanvult maak je al zo'n ongelooflijk verschil. Methionine en Threonine zijn voor de puntjes op de i, en wellicht voor (top)sportpaarden wel interessant, maar voor ons eigenlijk nauwelijks. Natuurlijk hebben ze het nodig, maar het is over het algemeen wel aardig aanwezig. Lysine is meestal echt tekort.
Ik zie helaas veel supplementen met die drie aminozuren, maar met nog steeds te weinig Lysine. Dan heeft dat nog weinig zin. Dan is Lysine alleen, in de juiste hoeveelheid, nuttiger.

Edit: Ik heb onlangs uitgerekend dat mijn paard 10 gram Lysine per dag extra nodig heeft. De dagelijkse behoefte is ca. 30 gram en in zijn dieet zit maar 20 gram. Dat kun je zelf ook uitrekenen. Dan heb je een indicatie van hoe veel Lysine je paard nodig heeft, welke supplementen enigszins zoden aan de dijk zetten, en vooral ook dat je niet snel bang hoeft te zijn dat je te veel geeft.