Zie ik nog iets over het hoofd, pony komt slecht aan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-21 10:07

Hevonen schreef:
Heb je al eens een uitgebreid bloedonderzoek laten doen? Ik weet dat bij bepaalde mineraaltekorten een vieze smaak kan ontstaan, alles smaakt dan smerig. (Heb het zelf ook ooit eens gehad, echt, eten is dan geen pretje.) Ook door tandproblemen kan een vieze smaak ontstaan.

Onze welsh had cushing en moest dus dagelijks een pil (prascend), die was duidelijk zo vies, dat ze die ten eerste niet wilde eten en ten tweede de uren erna niks wilde.


Dit is inderdaad al gedaan en ook uitgekomen dat hij alles netjes opneemt en verder het bloedbeeld gewoon in orde is. Toevallig dinsdag nog gevraagd aan de dierenarts of het zinvol is om dit nog eens te doen, maar dat vond ze niet nodig.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Zie ik nog iets over het hoofd, pony komt slecht aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 10:11

Heb je 'm wel eens op zand gecontroleerd?

hagelslag
Berichten: 8998
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 10:12

Knolselder schreef:
Ik heb een merrietje gehad die net dezelfde symptomen had. Niet willen eten, vooral geen hooi. Op zich niet echt te mager, maar wel die hoge opgetrokken buik en 4 happen hooi op een nacht. Die is pas goed beginnen eten toen ze echt permanent met een vaste soortgenoot stond.
Misschien toch ook een soort van innerlijke onrust. Misschien een drachtige merrie erbij? En ze dan ook even de tijd geven om te settelen.

Al is de ooit gebroken kaak en zenuwpijn ook het onderzoeken waard.



Zien eten doet eten
Dat kan inderdaad soms helpen

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-21 10:37

Amy223 schreef:
Heb je 'm wel eens op zand gecontroleerd?


Ja hij is meerdere malen op mest gecontroleerd en in de kliniek op de foto. Hebben hem sowieso toen die kwam een flinke zandkuur gegeven.

Zien eten, doet eten heb ik zelf ook al aangedacht, maar drachtige merries erbij is helaas geen optie gezien hij die te lang opjaagt plus dan eet die alleen hooi mocht die dat wel doen en niet zijn extraatjes.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Zie ik nog iets over het hoofd, pony komt slecht aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 12:06

Mocht je zenuwpijn willen uitsluiten, gewone nsaid’s helpen daar niet bij.
Dus mocht hij met novacam nog steeds moeilijk eten. Zou ik ook denken aan eens testen met zenuwblokkades in de kaak.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: Zie ik nog iets over het hoofd, pony komt slecht aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 12:19

Magnetiseur er bij halen? Ik heb zelf Roburt Geurts bij de paarden.

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 20:23

Dustinlover schreef:
Zien eten, doet eten heb ik zelf ook al aangedacht, maar drachtige merries erbij is helaas geen optie gezien hij die te lang opjaagt plus dan eet die alleen hooi mocht die dat wel doen en niet zijn extraatjes.


Maar het is juist hooi wat die nu amper eet en hij toch meer zou moeten eten? Dus dat zou juist goed zijn. Voldoende hooi eten is goed voor de spijsvertering. Die komt dan goed op gang en maagzweren blijven beter weg. En als die dan beter wordt, krijgt hij misschien vanzelf zin in meer van de rest. Of een goede voordrooghooi voeren, daar zetten ze ook van aan (hier toch :') )

Dekt hij uit de hand? Zou hij in de wei kunnen dekken? Dan kan je er een merrie bijzetten die hij mag dekken en ze dan gewoon lekker samen laten staan. Dan gaan ze normaal gezien niet jagen.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-21 07:12

Klopt, maar zoals ik al zei werkt dat dus niet en bleef hij jagen. Hij at toen 2 hapjes hooi en viel alleen maar meer af dus dat is geen optie. Hij heeft dit jaar uit de hand gedekt. Ik heb zelf echt gewoon fijn hooi. Inderdaad voordroog ook.

Gisteren een zak Hartog Digest gehaald. Hij begon er aan, maar later trok hij zijn neus er voor op. Bak in de stal laten hangen dus ben benieuwd of hij het op heeft. Mag hopen dat hij het gewoon eet. Geen goedkoop zakje haha.

Edit bijna niks van op....

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 08:21

Niet goedkoop die digest.
Ik las dat hij pulp wel eens eet, en verder ook kieskeurig is met “natte” voeders maar heb je al eens blijven zoeken naar iets wat kwa soep-dikte erin gaat? Ipv merriebrok bijv liters pulp en grasbrok en andere ruwvoervervangers gemixt met wat brok of slobber en dat geven? Of hartig lucernebrok of grasbrok (fijn gemalen is dat) tot soepdikte oplossen en aanvullen met zemelen. Dan omzeil je de eventuele pijnlijke kaak.

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Zie ik nog iets over het hoofd, pony komt slecht aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 13:27

Dan zou ik die kaak toch inderdaad eens goed nakijken als hij bij alles n een paar happen zijn neus ophaalt. Alsof hij denk ‘oh wat nieuws, misschien doet dit geen pijn’ en dan wanneer dat toch het geval blijkt hij ermee stopt ofzo.

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Zie ik nog iets over het hoofd, pony komt slecht aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 13:59

Ik zou juist verwachten dat het probleem dan meer in de maag/ darmen zit wanneer hij na een paar happen stopt. Hier zijn de maagpatienten ook vaak na 4 happen klaar wanneer ze nog niet op medicatie staan

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 14:07

Dustinlover schreef:
Klopt, maar zoals ik al zei werkt dat dus niet en bleef hij jagen. Hij at toen 2 hapjes hooi en viel alleen maar meer af dus dat is geen optie. Hij heeft dit jaar uit de hand gedekt. Ik heb zelf echt gewoon fijn hooi. Inderdaad voordroog ook.

Gisteren een zak Hartog Digest gehaald. Hij begon er aan, maar later trok hij zijn neus er voor op. Bak in de stal laten hangen dus ben benieuwd of hij het op heeft. Mag hopen dat hij het gewoon eet. Geen goedkoop zakje haha.

Edit bijna niks van op....



Wat apart dat hij zelfs dat niet wilt eten. Vaak eten ze dat toch wel graag is mijn ervaring..

Zelf ga ik van de week voer van Equi-Magic ophalen. Indie heeft dat vorig winter al gehad op de plek waar ik toen stond en dat was echt wonderspul. Ze kwam goed aan :)

Ik wil je best wat opsturen mocht je het willen proberen? Hoef ik niks voor te hebben.


Afbeelding

Afbeelding

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-21 14:10

Wildgirl schreef:
Ik zou juist verwachten dat het probleem dan meer in de maag/ darmen zit wanneer hij na een paar happen stopt. Hier zijn de maagpatienten ook vaak na 4 happen klaar wanneer ze nog niet op medicatie staan


Ik denk zelf dat niet gezien hij dit ook deed tijdens de medicatie.
Zelf begin ik steeds meer te denken aan dat meneer pietluttig is. Ik had gisteren enorm veel pulp en dacht ach gooi het er gewoon in dan laat die helft maar liggen, maar hij had wel alles op vanmorgen. Ik ga er wel nog goed naar laten kijken dinsdag, maar anders moet die maar op de pulp blijven.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 15:42

Heb je speedibeet? Dan zou je de fibrebeet nog kunnen proberen. En een balancer mee laten weken.

hagelslag
Berichten: 8998
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 17:06

Dustinlover schreef:
Wildgirl schreef:
Ik zou juist verwachten dat het probleem dan meer in de maag/ darmen zit wanneer hij na een paar happen stopt. Hier zijn de maagpatienten ook vaak na 4 happen klaar wanneer ze nog niet op medicatie staan


Ik denk zelf dat niet gezien hij dit ook deed tijdens de medicatie.
Zelf begin ik steeds meer te denken aan dat meneer pietluttig is. Ik had gisteren enorm veel pulp en dacht ach gooi het er gewoon in dan laat die helft maar liggen, maar hij had wel alles op vanmorgen. Ik ga er wel nog goed naar laten kijken dinsdag, maar anders moet die maar op de pulp blijven.



Tsja, of alsnog maag-darm of de kaak.
Tenminste dat is mijn mening.
Of het zien eten doet eten.
Ik weet niet hoe de huisvesting is. Ik snap dat hij niet direct bij de merries in het land kan.

Maar ik hoop wel dat er zicht contact is, en dan op 5 meter tussen elkaar ofzo qua voerplek

BOTtraining
Berichten: 131
Geregistreerd: 22-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 17:14

Heb je foto van hem dat hij gewoon ergens vrij staat? In de paddoc of in de wei met zijn hoofd omhoog, waarbij hij niet aan het eten/grazen is of vast staat ergens zeg maar? En dan het liefst dat zijn hele lijf erop staat, anders alleen hoofd/hals ook voldoende.

Als je pony pijn heeft, dan kun je dat makkelijk middels een paar punten op zijn hoofd terug zien op een foto waarbij hij vrij staat met hoofd omhoog. En of hij nu een dutje aan het doen is of alert kijkt, dat maakt niet zoveel uit.
Vandaar dat ik het even vraag.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Zie ik nog iets over het hoofd, pony komt slecht aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 17:24

Als het je het zeker wil weten of het niet die kaak is die zeer doet, zou ik hem eens een week op pijnstilling zetten. Nieuw voer aanbieden waar hij geen slechte ervaring mee heeft.

Daarnaast krijgt hij nu dusdanig veel krachtvoer dat ik me afvraag of zijn darmen nog wel energie uit ruwvoer kunnen halen. Persoonlijk zou ik dan alleen wat pulp, grasbrok, luzerne, en veel lijnzaadolie geven, tot wel 250 ml. En dan die darmen een paar maanden de tijd geven om te herstellen.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-21 20:00

Daihyo schreef:
Heb je speedibeet? Dan zou je de fibrebeet nog kunnen proberen. En een balancer mee laten weken.


Hij krijgt nu fibrebeet bij sinds een week. Was er wat op uitgekeken, maar eet nu ongeveer een halve schep ervan(droog gemeten).

Gypsy hij staat op pijnstillers nu op advies van de dierenarts.

Bottraining ik geloof daar dan weer niet zo in gezien mijn dierenarts anders wel stuk makkelijker een conclusie had kunnen geven maar bij deze;

Afbeelding

Afbeelding

Hagelslag: het andere land naast hem staan de paarden van de buren. Daar zit een rij bomen tussen en op stal staat hij naast een andere pony en die 2 gaan zo op stal goed samen.

We zijn terug van het wegen en meneer is 14 kilo aangekomen in 2 maanden. In totaal is hij nu 46 kilo aangekomen wat natuurlijk al geweldig is. Blij baasje hier.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Zie ik nog iets over het hoofd, pony komt slecht aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 20:03


Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Zie ik nog iets over het hoofd, pony komt slecht aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 20:21

Ah je geeft al fibrebeet. Dat is beter dan speedibeet inderdaad :j
Hier wordt het alleen gegeten met de mash (de speedibeet dan), anders trekken ze ook echt de neus op :+

Het is wel een knapperd hoor <3

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-21 22:12

Daihyo schreef:
Ah je geeft al fibrebeet. Dat is beter dan speedibeet inderdaad :j
Hier wordt het alleen gegeten met de mash (de speedibeet dan), anders trekken ze ook echt de neus op :+

Het is wel een knapperd hoor <3


Ja sinds een weekje weer. Hij heeft gewoon normale pulp want meneer wilt wel de "donkere" soort pulp en niet de lichte dan gaat die weer in honger staking haha. Het rare is alleen dat die het savonds alleen eet. Sowieso is die gek op gras en hij heeft de luxe dat de baas gek genoeg is om bijna de hele wei voor hem te bewaren..
Ik ben benieuwd of er dinsdag nog iets uitkomt bij de veearts of donderdag bij de osteopaat. Anders gaan we lekker hierop verder.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 10:36

Ik heb goede ervaringen met fiber nuggets en fiber beet, onze IJslander van 36 met totaal versleten gebit gaat er prima op. Die kan geen hooi en geen gras meer eten.

Zerena

Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Zie ik nog iets over het hoofd, pony komt slecht aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 10:56

Je zegt gister dat hij nu ineens zijn bak leeg heeft.
Sinds wanneer krijgt hij pijnstillers?
Kan dat met elkaar in verband staan?

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-21 23:07

Zerena schreef:
Je zegt gister dat hij nu ineens zijn bak leeg heeft.
Sinds wanneer krijgt hij pijnstillers?
Kan dat met elkaar in verband staan?


Zijn bak eet hij bijna altijd wel leeg savonds dan. Overdag vind hij er niks aan. Echter had ik vd week een keer dat ik teveel had en had gedacht dat hij het niet op zou eten. Dit deed hij wel.

Vanmorgen lag er bijvoorbeeld best veel nog in wat ik vreemd vond, maar nieuwe zak pulp en ondanks zelfde merk toch de lichte grovere pulp.... Dat vind die gewoon niet lekker, dus morgen weer op pad als het niet op is en voor de donkere of speedybeet maar die vind ik erg duur gezien hij ook de normale eet.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Zie ik nog iets over het hoofd, pony komt slecht aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 23:41

Paarden zijn niet pietluttig, kan natuurlijk ook zo zijn dat hij zo’n honger heeft dat hij dan wel zijn bak leeg eet. Hij staat nu op pijnstillers geschikt voor zenuwpijn?