Wat vindt Bokt?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Wat vindt Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-21 22:59


Welsh Ponies en allerlei soorten kippen


alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Wat vindt Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 23:01

Hoe zien ze dit voor zich dan, een shetlander met drie benen is toch niet humaan. Snap ook oprecht niet hoe de dierenarts dit als optie aanbied. En dan met een maand zeker een crowd funding voor een prothese.

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

Zebrastreep

Berichten: 9737
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 23:05

Ik hou het heel vaak voor mij , maar soms ontsporen wij als mens echt een beetje met dieren. Hoe vaak mensen wel niet te lang doorgaan met een dier terwijl inslapen soms echt zoveel beter is.

Maar dan verschilt het ook weer per mens , ik vindt eigenlijk al dat als een dier belemmerd wordt in het uitvoeren van gedrag wat bij het dier hoort op wat voor manier dan ook dat het vaak beter is om het dier nog een vredig einde te geven.


Moet wel zeggen dat je vaak dit soort Shetlanders ziet met vreselijk verminkte beentjes en voetjes. Mensen houden het juist in stand door dit soort dieren te redden. Ze zouden de fokkers beter aan moeten pakken want daar begint het in dit geval al.

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush

Dusja1

Berichten: 364
Geregistreerd: 02-02-14

Re: Wat vindt Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 23:09

Die verkoper is degene die het hardst lacht, manke pony weg en centjes in de hand. Ik heb ook altijd wat moeite met die crowdfunding acties, als je als volwassen meid toch met je volle verstand zo'n pony koopt, wees dan ook zo'n grote meid om zelf de kosten te dragen ipv. om geld te gaan bedelen.

Zebrastreep

Berichten: 9737
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 23:12

Dusja1 schreef:
Die verkoper is degene die het hardst lacht, manke pony weg en centjes in de hand. Ik heb ook altijd wat moeite met die crowdfunding acties, als je als volwassen meid toch met je volle verstand zo'n pony koopt, wees dan ook zo'n grote meid om zelf de kosten te dragen ipv. om geld te gaan bedelen.


Je bent niet de enige! Genoeg acties die goed zijn hoor , maar soms heb ik het idee dat iedereen bij het kleinste dingetje al een crowdfunding opstart.

En inderdaad de verkoper haalt dit trucje nu vaker uit

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush

axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 23:14

Aan de ene kant denk ik: Grote honden hebben al moeite met drie poten al hebben die meestal nog een heel goed leven. Dus 100-150 kg op drie beentjes? Niet ideaal. Aan de andere kant zijn er olifanten die op landmijnen hebben gestaan en naar verluid (ik heb nogal wat twijfels) goed vooruit komen met een geveerde prothese. Dan weer aan de andere kant doet een olifant niet aan draf en galop voor zo ver ik weet. Maar dan aan beide kanten: Ik ben geen dierenarts. Mijn intuïtie zegt heel hard NOPE!

Edit: De scepticus in mij vraagt zich ook af wat er waar is van dit verhaal. >;)

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

Zoolgangster

Berichten: 9570
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 23:27

In Emmeloord liep vroeger bij de dierenkliniek een shet met een prothese. Maar of je elke misvormde pony dat moet willen aandoen. Hopelijk heeft de pony een pijnvrij bestaan na de ingreep...

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 23:31

Goh ik zou het toch eerder laten inslapen.

Welke levenskwaliteit heeft de pony met prothese, in kudde verband of isolement (laatste vind ik niet OK) ? Wetend dat mensen met een prothese ook regelmatig last hebben van pijn/ontsteking op het stompje door wrijving van de prothese.
Daarnaast zal de pony ook gaan compenseren in zijn lijf en gaat er heel waarschijnlijk sneller artrose vormen in de meer belaste benen (waarschijnlijk de voorbenen in dit geval).

Dus tja... Hoe paard waardig kan deze pony het hebben zelfs na operatie?

Axel_1997: in het filmpje zie je beelden, de hoef ontbreekt idd. Maar of het bot idd aangetast is. Als de dierenarts het zegt zal het wel zeker? Een hoef kan aangroeien maar als het hoefbeen er niet meer is lijkt me dat ook geen optie meer. En misschien is de wond nooit goed verzorgd door de verkoper en is alles gaan ontsteken, dan kan het bot ook aangetast geraken.

Leef en laat leven.

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Wat vindt Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 23:35

Ik ben vooral erg benieuwd hoe het afgelopen is. Dit is een bericht van juni/juli 2020.

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 23:45

Renske_W schreef:
Ik ben vooral erg benieuwd hoe het afgelopen is. Dit is een bericht van juni/juli 2020.

Goed opgemerkt.
Had ik nog niet gezien :')

Leef en laat leven.

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 23:48

Zoolgangster schreef:
In Emmeloord liep vroeger bij de dierenkliniek een shet met een prothese. Maar of je elke misvormde pony dat moet willen aandoen. Hopelijk heeft de pony een pijnvrij bestaan na de ingreep...

En nu geven ze aan, dat ze dat tegenwoordig echt niet meer zouden doen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 23:49

Art_Ificious schreef:
Goh ik zou het toch eerder laten inslapen.

Welke levenskwaliteit heeft de pony met prothese, in kudde verband of isolement (laatste vind ik niet OK) ? Wetend dat mensen met een prothese ook regelmatig last hebben van pijn/ontsteking op het stompje door wrijving van de prothese.
Daarnaast zal de pony ook gaan compenseren in zijn lijf en gaat er heel waarschijnlijk sneller artrose vormen in de meer belaste benen (waarschijnlijk de voorbenen in dit geval).

Dus tja... Hoe paard waardig kan deze pony het hebben zelfs na operatie?

Axel_1997: in het filmpje zie je beelden, de hoef ontbreekt idd. Maar of het bot idd aangetast is. Als de dierenarts het zegt zal het wel zeker? Een hoef kan aangroeien maar als het hoefbeen er niet meer is lijkt me dat ook geen optie meer. En misschien is de wond nooit goed verzorgd door de verkoper en is alles gaan ontsteken, dan kan het bot ook aangetast geraken.


Aan die beelden kan een hoop geschminkt en gedokterd zijn (camera's liegen niet? camera's liegen dat ze barsten.) En met een voet in het Duct tape hink ik ook. Maar dat is alleen de scepticus in mij. Ik ben het met je eens dat de beelden er overtuigend uit zien.

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 23:52

Ik lees dat de operatie 3000E is.. maar dan zit je er nog mee dat er een prothese moet komen die ook nog eens vele 1000en euro's kost.
Ikzelf vind het absurd dat een DA aan deze dierenmishandeling wilt meewerken en dat hij beter het beestje direct had moeten laten inslapen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 23:53

axel_1997 schreef:
Aan die beelden kan een hoop geschminkt en gedokterd zijn (camera's liegen niet? camera's liegen dat ze barsten.) En met een voet in het Duct tape hink ik ook. Maar dat is alleen de scepticus in mij. Ik ben het met je eens dat de beelden er overtuigend uit zien.

Er zijn ook beelden van de pony zonder iets en dan zie je gelijk dat het onderbeen een stuk korter is en het eruit ziet dat zijn (bijna?) hele hoef mist.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

ZEJA

Berichten: 3101
Geregistreerd: 05-12-05

Re: Wat vindt Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 23:57

Dierenmishandeling vind ik dit onder vallen.


Een enkele reis is veel humaner.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 00:00

Hoezo betaal je een handelaar voor dit dier? Hoezo bedenk je dat een hoefschoen dit wel ff kan fixen? Hoezo moet je daar dan €10 per week voor apart leggen terwijl je net een stuk paardje hebt gekocht? Hoezo haal je in je hoofd dat dit dier een paardwaardig leven zou hebben met 3 benen en geïsoleerd van andere paarden? Als dit diertje bij een pensionstal staat/stond, hoezo laat een stalhouder dit op z'n erf?

Echt, wat gaat er in je om dan.

Zo onwijs veel vragen. Ik snap dit echt niet. Weet iemand hoe dit is afgelopen?

He who neglects the present moment, throws away all that he hath

Anastasia24

Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Wat vindt Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 00:21

Dus wat? 3 benen? De andere word dan waarschijnlijk te veel belast, nog een probleem. Kan niet meer vluchten van andere paarden, weetje met een kat of hond, fijn dat het kan, met een vluchtdier van een paar honderd kilo(ook een schattig shetlandertje dat iemand wilt redden) laten inslapen.
Wat is er toch met sommige mensen die kosten wat kost een dier levend willen houden? Alles proberen in je macht, daar heb ik bewondering voor niet snel opgeven, maar er zijn zeker grenzen. Dit lijkt me toch wel een duidelijke.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.


JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 04:27

Een kat of soms een hond op 3 poten, zie en hoor je vaker, daar kan ik nog in komen, sommige zijn verrekte handig nog.

Maar een paard op 3 benen?! Een vluchtdier, wat moet kunnen rennen bij het (idee van) gevaar, een kuddedier wat met of zonder dat been niet met de kudde mee kan?!
Het is niet voor niets dat 95% vd paarden met een gebroken been ook meteen worden afgemaakt....

Je reinste dierenmishandeling is dit, zowel met 4 benen als met 3 benen. En dan ook nog een crowdfunding opzetten.... Pfff. |o
Dier had nog liever gisteren moeten gaan hemelen dan morgen.

En er dan ook nog geld voor betalen... "Slachtprijs". :O voor een Shet vang je meestal niks bij slachten; weinig vlees, bijna net zoveel werk, en vlees wat eraf komt is taai, niet geschikt voor biefstuk, puur voor ten hoogste gehakt of separator vlees in frikandel. Vaak betaal je daarom zelfs bij voor het slachten van een Shet.

Net als met destijds die Pagella, paard geboren met enorm mismaakte neus/mond, ook via crowdfunding flinke operaties, uiteindelijk alsnog niet lang daarna ingeslapen, ik dacht vanwege toch moeite met ademhalen etc...

Als paardenmens/liefhebber zou je toch juist moeten weten dat dit totaal niet paardwaardig/diervriendelijk is?
Enige redding van dit arme diertje is een spuit of de slacht.

Edit; oh enneh, "iedere maand ieders een 10tje sparen", voor een operatie van 3000+ euro?! Terwijl het beestje nu al duidelijk veel pijn heeft? Dan moettie nog jaaarenlang met pijn leven voor je die 3k bij elkaar hebt. Of kunnen de dames soms niet rekenen? :+

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-21 06:24

Art_Ificious schreef:
Renske_W schreef:
Ik ben vooral erg benieuwd hoe het afgelopen is. Dit is een bericht van juni/juli 2020.

Goed opgemerkt.
Had ik nog niet gezien :')


Dat had ik ook niet gezien. Het stond op fb

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 06:26

Art_Ificious schreef:
Renske_W schreef:
Ik ben vooral erg benieuwd hoe het afgelopen is. Dit is een bericht van juni/juli 2020.

Goed opgemerkt.
Had ik nog niet gezien :')

Wat ik zo snel kon vinden is de crowd funding binnen 3 dagen geslaagd en hebben ze ruim drieduizend euro opgehaald. De pony is naar de kliniek gebracht en zou daar drie maanden moeten staan (juli 2020), maar ik kan niet vinden hoe die er uit is gekomen.

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Wat vindt Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:34

Ik verplaats dit topic naar [PP] Paardenpraat :)

heb vertrouwen, houd moed

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat vindt Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 10:36

Echt bizar....Laat zo'n beestje inslapen....

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2638
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 11:11

Ik snap hun gevoel an sich wel, mensen hebben nou eenmaal het idee dat alles en iedereen te redden en te helpen valt en dat het hoogst haalbare goed het leven is. (kijk maar eens hoe ellendig lang wij onze eigen soortgenoten door laten lijden, zelfs nadat er aangegeven is dat het genoeg is)
Deze pony moet gewoon een spuitje krijgen. Imo is de stress, angst en pijn die dit gaat opleveren het niet waard voor het beestje.

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

fleurtjeuh
Berichten: 10308
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 11:16

Hiraeth schreef:
Art_Ificious schreef:

Goed opgemerkt.
Had ik nog niet gezien :')

Wat ik zo snel kon vinden is de crowd funding binnen 3 dagen geslaagd en hebben ze ruim drieduizend euro opgehaald. De pony is naar de kliniek gebracht en zou daar drie maanden moeten staan (juli 2020), maar ik kan niet vinden hoe die er uit is gekomen.

Ik denk dat alles goed was gegaan en het een blije pony was geworden dat er dan meer over te vinden was.

Love is Love

My current situation is not my final destination.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Elegance_, JenniferU, laura22, Lizeeetjr, Milow2018, nayla, nien81, Titsia, ulaantje, Winged en 92 bezoekers