Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 13:27

Muze schreef:
Waar is dat van?



Agrobs dacht ik

Muze schreef:
Welke hoeveelheden houden jullie van Metazoa aan?
Van de versies zonder luzerne?



Destijds hield ik gewoon de dosering aan die Metazoa zelf aanraadt.

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 13:35

Maar dat product is toch “ gewoon” een muesli? Zonder granen en troep maar ook niet met toegevoegde vitaminen en mineralen?

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 13:46

Muze schreef:
Maar dat product is toch “ gewoon” een muesli? Zonder granen en troep maar ook niet met toegevoegde vitaminen en mineralen?


Klopt. Het is een ruwvoer mengsel aangevuld met rozenbottels, bloemen, zonnepitten, knollen en schors.
Ik voer geen aanvullende vitamines en mineralen meer tenzij er een tekort naar voren komt tijdens bloedonderzoek (doe ik jaarlijks).
Ze hebben ook een liksteen van PN.

Sowieso ben ik geen fan van allerlei poedertjes of supplementen.

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 14:11

Matheno schreef:
Muze schreef:
Maar dat product is toch “ gewoon” een muesli? Zonder granen en troep maar ook niet met toegevoegde vitaminen en mineralen?


Klopt. Het is een ruwvoer mengsel aangevuld met rozenbottels, bloemen, zonnepitten, knollen en schors.
Ik voer geen aanvullende vitamines en mineralen meer tenzij er een tekort naar voren komt tijdens bloedonderzoek (doe ik jaarlijks).
Ze hebben ook een liksteen van PN.

Sowieso ben ik geen fan van allerlei poedertjes of supplementen.


Ik zou het graag willen onderzoeken met bloedonderzoek maar mijn pony laat zich amper in de spier verdoven laat staan bloedprikken. 1x was noodzakelijk maar toen zijn we 1.5 uur bezig geweest. Denk dat m'n DA zegt succes kom het bloed maar brengen :')

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 16:42

Marigo schreef:
Lees regelmatig dat paarden van een bepaalde vitaminekorrel wat heet of spooky worden. Las op een Brits forum dat dit kan liggen aan het Vitamine E gehalte. Van een hoog vitamine E gehalte kunnen ze spooky worden.


nou dat geloof ik wel.
ik geef namelijk ook wel bodybuilder van mijten bij en daar zit ook extra vitamine E in.
merk altijd dat de paarden die dat krijgen heeeel blij en opgewekt zijn.

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 16:56

ellepel schreef:
Marigo schreef:
Lees regelmatig dat paarden van een bepaalde vitaminekorrel wat heet of spooky worden. Las op een Brits forum dat dit kan liggen aan het Vitamine E gehalte. Van een hoog vitamine E gehalte kunnen ze spooky worden.


nou dat geloof ik wel.
ik geef namelijk ook wel bodybuilder van mijten bij en daar zit ook extra vitamine E in.
merk altijd dat de paarden die dat krijgen heeeel blij en opgewekt zijn.

Maar is dat dan blij, of is het spooky? Dat eerste lijkt me toch alleen maar goed?

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 16:58

Maar zit ook in die bodybuilding supplementen niet ook altijd erg veel suiker? Dat ze daar juist op reageren ipv op de vit E?

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 18:41

Bij mijn paard is net een te kort gemeten op zink en selenium. Hij kreeg 50gr victorious secret en onbeperkt hooi. Hij staat jaar rond niet op gras.

De victorious hebben we nu verhoogd naar 200gr en dan gaan we over 6 weken opnieuw meten. Dan neem ik gelijk ook alle vitamine en mineralen mee. Ik ben namelijk vooral bang voor een overschot. Wellicht geheel onterecht :+ maar ik zal dat hier ook delen tegen die tijd.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 19:34

zink?
hoe dat dan, weet je dat ook?
selenium hoor ik vaker,maar zink nog niet zo.


duopenotti.
de naam is wat raar,je zou dan aan die bodybuilders denken met hun shakes.
maar het is een product op basis van rijstzemelen, het zijn ook kleine brokjes.
suiker gehalte is 7,7% dus dat is niet veel.


achterom,, ik vind het niet spooky.
ze zijn niet ril of schrikkerig, maar hebben wel lekker energie.

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 19:37

ellepel schreef:
achterom,, ik vind het niet spooky.
ze zijn niet ril of schrikkerig, maar hebben wel lekker energie.

Precies... mijn paard is erg gevoelig voor tekorten in die hoek. Je merkt dat ook... hij is wat strammer, beweegt ook minder makkelijk. Logisch, want eigenlijk heeft hij een soort spierpijn.
Als hij goed in zijn vel zit, loopt hij ook meer en makkelijker, is vrolijker. Eigenlijk is hij dan in mijn ogen zoals hij zou moeten zijn.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 20:46

ellepel schreef:
zink?
hoe dat dan, weet je dat ook?
selenium hoor ik vaker,maar zink nog niet zo.


Hij is zes weken ziek geweest en heeft daarvoor lange tijd nsaid gekregen. Dit kan het slijmvlies aantasten, maar ook opname van voedingsstoffen weerhouden omdat die hele darmflora van de leg is.
We wilden nu checken of ‘t lijf alles zelf weer in orde kon krijgen of dat hij hulp nodig heeft. Zodoende kwam dit eruit.

Toevallig bleken meerdere stalgenoten die combinatie in tekort ook al eens gehad te hebben bij hun destijds zieke paarden. Wellicht heeft dat dan toch iets met de weerstand te maken op dat moment?

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 20:52

Volgens mij hebben vrij veel paarden tekort aan zink, maar wordt het niet zo snel opgemerkt.

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 20:52

Zink wordt voor vele processen in t lichaam gebruikt. Daardoor slinken de voorraden dan, omdat de behoefte groter is dan de aanvoer.

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 21:11

Ik dacht dat bij zink tekort paarden heel nerveus en onrustig kunnen worden

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 22:19

Dat is meer magnesium dacht ik?

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 23:53

Mijn paard merk je aan gedrag precies niets. Hij bleef schuren terwijl hij de medicatie al een tijd niet meer krijgt, ook zijn eotrh verergerde, maar dat nam ook weer af.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 01:48

Blaze1994 schreef:
Jets schreef:
Ik vind zelf de Nutri Support heel voordelig voeren. Met een 20 kg zak doe je 400 dagen als je 1 paard hebt.


Ik ga deze even onderzoeken. Bedankt! Hoeft niet perse voordelig te zijn maar duurder dan nodig vind ik niet overbodig


Ik heb 3 paarden en heb ook de nutri support van 20 kilo gehaald.
De mannen vinden alles eetbaar maar bij mijn merrie krijg ik het er niet in. Met van alles gemengd begonnen met een heel klein beetje en opbouwend maar ze moet het echt niet.
Dus voor haar maar weer een zak vitalbix gehaald dat eet ze met smaak.

JackieT
Berichten: 514
Geregistreerd: 14-10-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 00:49

Hier eten ze de nutri support wel, maar alleen vermengd met slobber of lucerne. Als ik niet goed meng dan blijven de brokjes liggen.

Is er nog een ander soort wat qua gewicht hetzelfde is? Heb al metazoa en vitalbix gevoerd maar daar werd ze heel heet van. Hier doet ze het goed op, behalve dat het niet lekker gegeten word

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 01:18

Matheno schreef:
Ik voer Pferdgerecht Futter Natur en onbeperkt ruwvoer in slowfeeders.
Geen aanvullende supplementen of balancers of brok.

Ik kan wel een klein zakje opsturen als iemand het wil testen/voelen/ruiken/proeven.


Ik heb de Pferdgerecht Futter Natur even pgezocht en het klinkt wel als heel mooi voer. :j

Hoe doet jouw paard het erop en hoeveel geef je ervan?

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 07:23

salamaleque schreef:
@laura_ equifyt ga ik naar kijken. In de Oerbalans zit tarwe en wortelen (en daar reageert hij ook niet goed op).

@marigo okapi zijn volgens mij alleen mineralen en daar zag ik ook al een en ander tussen staan wat niet past.

Toch alweer 3 ideeën opgedaan dus dat is fijn. Dank jullie wel!

Zit in Oerbalans echt tarwe?

The_Cat

Berichten: 7285
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 08:36

Steentje schreef:
Matheno schreef:
Ik voer Pferdgerecht Futter Natur en onbeperkt ruwvoer in slowfeeders.
Geen aanvullende supplementen of balancers of brok.

Ik kan wel een klein zakje opsturen als iemand het wil testen/voelen/ruiken/proeven.


Ik heb de Pferdgerecht Futter Natur even pgezocht en het klinkt wel als heel mooi voer. :j

Hoe doet jouw paard het erop en hoeveel geef je ervan?


En ook, bestel je dat online? Want daar vind ik 28 euro voor een zak van 15kg. Best stevig lijkt me

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:29

Rizette schreef:
salamaleque schreef:
@laura_ equifyt ga ik naar kijken. In de Oerbalans zit tarwe en wortelen (en daar reageert hij ook niet goed op).

@marigo okapi zijn volgens mij alleen mineralen en daar zag ik ook al een en ander tussen staan wat niet past.

Toch alweer 3 ideeën opgedaan dus dat is fijn. Dank jullie wel!

Zit in Oerbalans echt tarwe?

Ik vind sowieso de producten van vitalstyle nooit zo gezond als dat ze doen lijken. Oerbalans zit graan en melasse in dacht ik.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 10:29

Steentje schreef:
Ik heb de Pferdgerecht Futter Natur even pgezocht en het klinkt wel als heel mooi voer. :j

Hoe doet jouw paard het erop en hoeveel geef je ervan?


Ik geef 3x per dag een voerschep vol, dus in totaal gewicht zal dat een halve kilo zijn?
Eerder had hij snel veel gasvorming en een bolle buik. Dat is in positieve zin veranderd. :j

The_Cat schreef:
En ook, bestel je dat online? Want daar vind ik 28 euro voor een zak van 15kg. Best stevig lijkt me


Per pallet online.. Dan voelt het mee. Maar het is wel iets prijziger dan gangbare muesli.

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 11:17

Matheno schreef:
Steentje schreef:
Ik heb de Pferdgerecht Futter Natur even pgezocht en het klinkt wel als heel mooi voer. :j

Hoe doet jouw paard het erop en hoeveel geef je ervan?


Ik geef 3x per dag een voerschep vol, dus in totaal gewicht zal dat een halve kilo zijn?
Eerder had hij snel veel gasvorming en een bolle buik. Dat is in positieve zin veranderd. :j


Voer je het gewoon droog of geweekt?

Het ziet er prachtig uit, maar ik vind het suikergehalte wel redelijk hoog..

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 11:18

Steentje schreef:
Voer je het gewoon droog of geweekt?

Het ziet er prachtig uit, maar ik vind het suikergehalte wel redelijk hoog..


Ik voer het gewoon droog, het is ook niet "poederig" of iets dergelijks. Veel structuur. Mijn paard eet het heel rustig op.

Mijn paard is vrij gevoelig op suikers, maar heeft hier geen last mee. Het proeft ook absoluut niet zoet.