[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 22:48

Hier een heel klein beetje muesli en dan stop ik t in de mondhoek.

Mijn pony staat nu bijna een jaar op prascend. Z'n vacht houdt t wonderwel goed.

Heb van t weekend z'n hals en onderkant hoofd geschoren, omdat ie t zo warm had.
Maar nog geen gekke plekken gevoelt bij hem.

laura22

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Veenendaal

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 08:18

Hoe snel merkten jullie verbetering na het starten met de medicijnen?

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 10:21

Dat duurde wel een paar weken

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 10:30

Dat duurde bij de mijne ook wel een tijdje. Denk zeker wel een maand of 2.

Hij krijgt nu weer een mooie wintervacht, eigenlijk hetzelfde als mijn gezonde paard. Hij heeft op zijn billen wel een iets andere vacht structuur, maar ziet er super uit.

Ik heb de pil eerst ook alleen in water opgelost, maar na een paar dagen liep hij al weg als hij me aan zag komen. En het was een heel gedoe om de spuit in zijn mond te krijgen. Nu met wat ranja gaat het prima. Hij vindt het zelfs lekker. De hoeveelheid suiker valt ontzettend mee, hij krijgt zo'n 2 milliliter. Op een paard van 600 kg is dat verwaarloosbaar. Hij staat jaarrond overdag op het gras. Ik gok dat hij met gras eten vele malen meer suiker binnenkrijgt :j .

Mijne is 24 en al jaren met pensioen. Zijn laatste jaren moeten zo aangenaam mogelijk zijn. Elke dag een worsteling met een pilletje ga ik hem niet aandoen.

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 11:21

Duurde bij die van mij ook wel ff. Z'n huid was al drama toen we startte en dat is niet hersteld. Eht lijkt t nu wel goed.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 11:52

laura22 schreef:
Hoe snel merkten jullie verbetering na het starten met de medicijnen?


ik lees hier ook wel eens dat mensen echt al na een paar dagen verschil zagen !

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:18

Hier was het vooral het vele haar, dus ik heb moeten wachten tot de volgende rui eer ik verschil zag. Geduld is een schone deugd :D

laura22

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:30

Dat is iets wat bij mij ontbreekt :+
Maar dan wacht ik rustig lees ongeduldig af

Ik heb gister een half pilletje gegeven, maar las later dat het beter is om op te bouwen met de medicatie, kan ik daar dan vandaag mee beginnen of is dat slecht om nu minder te geven.

Sorry voor de vele vragen maar hoe meer ik lees hoe meer vragen ik heb

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:56

Kan geen kwaad, je kan vandaag gewoon 1/4 geven.

laura22

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Veenendaal

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:23

Oke doe ik dat, en dan na een weekje, de dosis die de da voorschrijft een half pilletje

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:47

laura22 schreef:
Hoe snel merkten jullie verbetering na het starten met de medicijnen?


Ik merk meestal na 2-3 weken al een verschil.

salamaleque
Berichten: 987
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:18

kiki1976 schreef:
Voor volgende week de afspraak staan bij de kliniek, sws ook voor een ppid test en aanvullend bloedonderzoek

Merrie 13 jaar
*Zweet snel (nu al deels geschoren) ook gewoon in rust. Niet geheel wat wil dat ze nu gewoon nog lekker 24/7 buiten kan staan zonder deken.
* Snel snelle ademhaling en hersteld langzaam terug. Eerder herstelde ze juist altijd snel.
* Niet mooi in dr vacht, en krijgt her en der langere haren over haar buik en rug.
Verder is ze blij, actief.

Qua voer:
Onbeperkt ruwvoer (helaas uit plastic, maar ben al blij dat we een stal hebben waar ze overdag de hele dag buiten komt met de winter. Ze is geen paard voor met de winter 24/7 buiten, of moet een grote loopstal zijn waar ze droog kan liggen),
Overdag het jaar rond op de weide (met de winter wel wat korter qua uurtjes)
Pavo vital, handje hartog lucerne. En na een wat zwaardere training een aanvulling met vitamine E/selenium.
Liksteen (doet ze niets mee).

Momenteel staat ze te dik. Iets met, ze vinden het hooi van dit jaar te lekker en blijven eten. Terwijl ze normaal stopt. Alle paarden staan nu te dik op stal overigens.

Arbeid normaal:
5-6 dagen per week onder het zadel. Dressuur, springen/cross, buiten/strand/bos ritten, longeren of gewoon lol met je knol (grondwerk, zonder tuig rijden, wandelen)

NU:
Half uurtje is al veel en is ze leeg, moe en zweet flink, in de bak overigens. Buiten doet ze prima ritjes van 2 uur, maar is minder intensief.
Snel buitenadem (incl openstaande neusgaten) en Zoals gezegd hersteld dit trager.

Overigens lees ik in de openingspost, monnikspeper.
Dit heeft ze afgelopen voorjaar en halve zomer gehad ivm extreem hengstig, en een zeer vervelende ruin.
Eind juli hiermee gestopt, overigens wel heel langzaam aan afgebouwd en niet in 1x mee gestopt. Raadzaam om dat toch weer te gaan geven? Ze eet het overigens prima.

Verder nog suggesties (naast het afwachten natuurlijk)?


Groot deel van jouw klachten herken ik wel. Deze week bloed laten afnemen. Mijn Paard is 20 dus ppid zou kunnen. Hart en longen kijken goed maar DA zei dat zwaar ademen en en slecht herstel ook kan duiden op een long probleem. Kunnen ze alleen met zekerheid zeggen na een scopie/longspoeling. Heb ook maar een algeheel bloedonderzoek laten doen. Paard heeft ook problemen met de darmen en vacht ziet er op het moment niet zo mooi uit. Na het weekend krijg ik de uitslag en dan maar even verder kijken.

Hollyleaves
Berichten: 1944
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 19:19

Ik herken de klachten ook. Ook het verloop van hoe je uiteindelijk toch besluit te testen, zo ging het bij mij ook. Na bijna 9 maanden prascend geven is de waarde nu 22,5 ipv dik in de 1000. Nog steeds is de ademhaling wel afwijkend en hoor ik haar af en toe wat geluid maken als ze in beweging is. Het zweten en de gekke vacht is er niet meer. Wel duurde het wennen aan de prascend zeker een maand of 3. Daar was ze in het begin ook heel lusteloos van, geen honger en heel down. Nu lijkt het goed te gaan. Ik ga straks iom de DA kijken of we er 1/4 af kunnen halen. Helaas is ze in haar slechte staat wel heel erg (winter)bevangen geweest en ze heeft sindsdien een afwijkende groei in de voeten. Dat gaat met de prascend helaas niet weg. Dat vond ik wel echt bizar, zo snel als die symptomen er ineens waren. Monnikspeper heb ik een tijdje geprobeerd maar deed voor haar in elk geval niets. Ik zou het wel aandurven om te proberen als de waarde niet zo hoog is om te kijken of het voldoende kan werken voor je overgaat op prascend. Het is ook zo ontzettend verschillend per paard. Daar waar de mijne absoluut niet op gras kan zonder reactie te krijgen en ik het hooi moet testen kan die van een stalgenootje weer wel op de wei en is niet dik te krijgen. Hopelijk valt de waarde mee. Hoe eerder je er bij bent des te beter ook.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 09:35

Dank jullie wel.
Long problemen, ik weet niet of ik het daar in moet zoeken, tenminste dat zegt mijn gevoel.
Het is sws een paard wat niet goed tegen de warmte kan. En het was nu de laatste tijd best warm en ze had al een flinke wintervacht aangemaakt.
Moet wel zeggen dat het aanmaken van de wintervacht haar altijd wel energie kost, dat heeft ze al zolang ik haar heb ( in december heb ik haar 10 jaar).

Bevangen is ze tot op heden gelukkig nog niet geweest en hopelijk blijft dat zo! Want dat is wel mijn angst.

Monnikspeper:
Ergens zegt mij dat het nu wat extra heeft getriggerd, tenminste dan had ze het al gehad natuurlijk maar door het stoppen is het actiever naar boven gekomen.

Woensdag naar de kliniek en weten we hopelijk meer.
Hoe lang moesten jullie wachten op de uitslag? Hoorde dat sommige echt enorm lang moesten wachten....

Hollyleaves
Berichten: 1944
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 12:34

Ik heb beide keren bijna twee weken op de uitslag gewacht. Als je je paard goed kent, volg vooral je gevoel. Ziektebeelden staan lang niet altijd op zichzelf en soms is er meer aan de hand, soms niet en soms lijkt het ook niet te gevonden te worden. Als je richting ondersteunende kruiden of siroop gaat denken om de ademhaling te ondersteunen kan je wellicht kijken of het verschil maakt? Luchtvochtigheid en verharen draagt natuurlijk ook niet goed bij. Dat merk ik in deze periode ook altijd bij mijn gezonde ruin.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 13:35

Geef in ieder geval even geen monnikspeper totdat het bloed wordt gecontroleerd.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 13:35

Voor nu houd ik het eerst even op wat ze nu krijgt hoor.
Gras, hooi, vitamine korrel en een scheutje lijnzaadolie.
Wacht eerst even de da af, wat ze zeggen.
Even voor het meest duidelijke beeld zeg maar.

Verder is ze een blij en vrolijk ei. Komt vrolijk uit de wei naar je toe met een hinnik. Heeft nog steeds haar humor en streken. En denk dat buitenstaanders het verschil (op vacht na) niet zien.
Gelukkig wel een afspraak met een da die haar goed kent. Eerder kwam ze eens op stal met een nieuwe collega (liep eerst een tijdje mee) die haar onderzocht en haar gezond verklaarde. Enigste wat hij kon zien is dat ze wat verhoging had. Maar zij zei gelijk, nee ze is niet goed maar ik speel vals, ik ken dit paard langer (heeft haar gehele dracht begeleiding gedaan).

salamaleque
Berichten: 987
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 14:07

kiki1976 schreef:
Dank jullie wel.
Long problemen, ik weet niet of ik het daar in moet zoeken, tenminste dat zegt mijn gevoel.
Het is sws een paard wat niet goed tegen de warmte kan. En het was nu de laatste tijd best warm en ze had al een flinke wintervacht aangemaakt.
Moet wel zeggen dat het aanmaken van de wintervacht haar altijd wel energie kost, dat heeft ze al zolang ik haar heb ( in december heb ik haar 10 jaar).

Bevangen is ze tot op heden gelukkig nog niet geweest en hopelijk blijft dat zo! Want dat is wel mijn angst.

Monnikspeper:
Ergens zegt mij dat het nu wat extra heeft getriggerd, tenminste dan had ze het al gehad natuurlijk maar door het stoppen is het actiever naar boven gekomen.

Woensdag naar de kliniek en weten we hopelijk meer.
Hoe lang moesten jullie wachten op de uitslag? Hoorde dat sommige echt enorm lang moesten wachten....


Mijn paard kan ook slecht tegen de warmte, behalve als het langdurig warm is en hij er langzaam aan kan wennen. Deze periode is lastig voor hem (al een paar jaar eigenlijk). Hij krijgt al een behoorlijke wintervacht en dan wordt het ineens boven de 20 graden. Het verschil met de vorige jaren is dat hij dit jaar slechter / heel langzaam herstelt van inspanning. En dan heb ik het niets eens over hele zware inspanning. Gewoon stappen, draven en een galopje in de bak. Eerder deze zomer liep hij tijdens een buitenrit een veel jonger/goed getraind sportpaard er gewoon uit qua uithoudingsvermogen. Ik heb een online test gedaan op verdenking van PPID https://www.paardenkamp.nl/kennisbank/p ... ing-check/ ik kon best veel vragen met nee beantwoorden en toch kwam er uiteindelijk uit dat hij mogelijk PPID kan hebben. Nou ja, we wachten maar geduldig op de uitslag van het bloedonderzoek.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 14:29

Eigenlijk misschien wat out of topic. Maar mijn paard kon ook altijd slecht tegen de warmte, ook snel buiten adem dan. Wat bij mijn paard daarvoor echt super hielp zijn meidoornbloesem en bladeren. Dat scheelde echt enorm veel. Meidoorn ondersteunt het hart en de bloedsomloop. Vooral op duitse sites is daar meer info over te vinden. ( meidoorn = weissdorn )

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 15:03

Wie o wie kan mij, of vooral ook mijn paard, helpen?
Voor het eerst moet er hier om medische redenen, te dikke niet loslatende zweetvacht, een paard geschoren worden.
Ik wil zelf niet gaan prutsen, dus zoek een ervaren en kundig iemand met het juiste "gereedschap" en geduld ( dier heeft slechte ervaringen in het verleden opgedaan)
Paard staat in zuidwest Friesland.
Roept u maar !

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 19:11

Ughhh. Hier ook een zeiknatte pony vandaag.
Van de week deels geschoren, wilde proberen zonder deken te laten... deze week even aankijken, anders volgende week kaal.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 19:39

salamaleque schreef:
kiki1976 schreef:
Dank jullie wel.
Long problemen, ik weet niet of ik het daar in moet zoeken, tenminste dat zegt mijn gevoel.
Het is sws een paard wat niet goed tegen de warmte kan. En het was nu de laatste tijd best warm en ze had al een flinke wintervacht aangemaakt.
Moet wel zeggen dat het aanmaken van de wintervacht haar altijd wel energie kost, dat heeft ze al zolang ik haar heb ( in december heb ik haar 10 jaar).

Bevangen is ze tot op heden gelukkig nog niet geweest en hopelijk blijft dat zo! Want dat is wel mijn angst.

Monnikspeper:
Ergens zegt mij dat het nu wat extra heeft getriggerd, tenminste dan had ze het al gehad natuurlijk maar door het stoppen is het actiever naar boven gekomen.

Woensdag naar de kliniek en weten we hopelijk meer.
Hoe lang moesten jullie wachten op de uitslag? Hoorde dat sommige echt enorm lang moesten wachten....


Mijn paard kan ook slecht tegen de warmte, behalve als het langdurig warm is en hij er langzaam aan kan wennen. Deze periode is lastig voor hem (al een paar jaar eigenlijk). Hij krijgt al een behoorlijke wintervacht en dan wordt het ineens boven de 20 graden. Het verschil met de vorige jaren is dat hij dit jaar slechter / heel langzaam herstelt van inspanning. En dan heb ik het niets eens over hele zware inspanning. Gewoon stappen, draven en een galopje in de bak. Eerder deze zomer liep hij tijdens een buitenrit een veel jonger/goed getraind sportpaard er gewoon uit qua uithoudingsvermogen. Ik heb een online test gedaan op verdenking van PPID https://www.paardenkamp.nl/kennisbank/p ... ing-check/ ik kon best veel vragen met nee beantwoorden en toch kwam er uiteindelijk uit dat hij mogelijk PPID kan hebben. Nou ja, we wachten maar geduldig op de uitslag van het bloedonderzoek.

Beetje hetzelfde verhaal dus.
Eerder deed ze samen met mijn dochter mee aan cross/springlessen, eerste eventing wedstrijd gereden. Echt meer dan genoeg conditie en uithoudingsvermogen. Ook mee op vakantie, ritten van 4 uur (ook genoeg stappen en pauze tussendoor) hield ze prima vol.
Nu na een paar rondjes draf of galop, wijde neusgaten, sneller ademen etc. Ook nadat we haar geschoren hebben en meestal pas met de avond rijden.
Normaal had ze dit echt niet zo extreem.

@Maris dank je wel.

salamaleque
Berichten: 987
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 20:30

Maris schreef:
Eigenlijk misschien wat out of topic. Maar mijn paard kon ook altijd slecht tegen de warmte, ook snel buiten adem dan. Wat bij mijn paard daarvoor echt super hielp zijn meidoornbloesem en bladeren. Dat scheelde echt enorm veel. Meidoorn ondersteunt het hart en de bloedsomloop. Vooral op duitse sites is daar meer info over te vinden. ( meidoorn = weissdorn )


Dank je!

Maartje_M

Berichten: 9364
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:19

Kunnen jullie eens met mij meedenken? Mijn pony heeft al jaren PPID en prascend. Hij staat echt al een hele tijd op 1/2 pil. Dit jaar gaat het niet zo lekker.
In het voorjaar/begin zomer werd hij bevangen, terwijl ze niet op gras kwamen en geweekt hooi kregen ivm een andere bevangen pony. Ik heb met de dierenarts overlegd en medicatie verhoogd. Opgebouwd naar eerst 3/4 en idee was daarna op te bouwen naar 1. Maar hij werd er echt slecht van: afzonderen van de rest, eetlust weg, grumpy en hij werd heel snel mager. Wel even aangekeken omdat ik weet dat ze soms even nodig hebben, maar na een paar weken was hij alleen maar slechter dus weer terug naar een halve pil. Zijn stemming werd in ieder geval beter, maar hij bleef mager.
Nu sinds een week of 2, vind ik hem weer niet zichzelf. Trekt zich weer veel terug en loopt ook echt heel gevoelig (smid vond hem er ook niet fijn uit zien). Hij krijgt alleen maar voer laag in suikers. Hooi is getest (6-8%). Maar hij lijkt het leven even niet zo leuk te vinden. En ik durf nu, door de ervaring eerder in het jaar, dus niet de medicatie te verhogen.

Wat zouden jukllie doen? Zou het 'gewoon' de seizoenspiek zijn en zal hij dalijk opknappen? Of opnieuw waarde laten testen? En zo ja, wat doe ik daar dan mee als ik de medicatie toch niet durf te verhogen... Ik vind het even heel lastig

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 15:21

Maartje_M schreef:
Kunnen jullie eens met mij meedenken? Mijn pony heeft al jaren PPID en prascend. Hij staat echt al een hele tijd op 1/2 pil. Dit jaar gaat het niet zo lekker.
In het voorjaar/begin zomer werd hij bevangen, terwijl ze niet op gras kwamen en geweekt hooi kregen ivm een andere bevangen pony. Ik heb met de dierenarts overlegd en medicatie verhoogd. Opgebouwd naar eerst 3/4 en idee was daarna op te bouwen naar 1. Maar hij werd er echt slecht van: afzonderen van de rest, eetlust weg, grumpy en hij werd heel snel mager. Wel even aangekeken omdat ik weet dat ze soms even nodig hebben, maar na een paar weken was hij alleen maar slechter dus weer terug naar een halve pil. Zijn stemming werd in ieder geval beter, maar hij bleef mager.
Nu sinds een week of 2, vind ik hem weer niet zichzelf. Trekt zich weer veel terug en loopt ook echt heel gevoelig (smid vond hem er ook niet fijn uit zien). Hij krijgt alleen maar voer laag in suikers. Hooi is getest (6-8%). Maar hij lijkt het leven even niet zo leuk te vinden. En ik durf nu, door de ervaring eerder in het jaar, dus niet de medicatie te verhogen.

Wat zouden jukllie doen? Zou het 'gewoon' de seizoenspiek zijn en zal hij dalijk opknappen? Of opnieuw waarde laten testen? En zo ja, wat doe ik daar dan mee als ik de medicatie toch niet durf te verhogen... Ik vind het even heel lastig


Ik ben van een halve naar 5/8 gegaan. Misschien is dat voor jou ook nog een idee?
Ik doe niet aan hertesten, geef medicatie op het beeld dat hij geeft en in deze periode krijgt hij dus iets meer ivm SR. Hertesten vind ik persoonlijk weggegooid geld. Je weet dat hij het heeft.