wat heeft mijn paard aan zijn luchtwegen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
vierhoef
Berichten: 174
Geregistreerd: 08-08-20
Woonplaats: NL

wat heeft mijn paard aan zijn luchtwegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-21 18:55

mijn paard is sinds zolang ik weet al gevoelig op zijn luchtwegen. in het verleden heeft hij eventing, springwedstrijden en jachten op hoger niveau gelopen. we hebben hem sinds juni vorig jaar, en dus gekocht met luchtweg problemen (don't judge me, zou het nu niet meer doen), het begon met een klein kuchje tijdens het rijden. Toenmalige eigenaar zei dat het al was onderzocht en het niks was. Paard stond toen btw op houtkrullen en een paar uur per dag op de wei. toen hij eenmaal bij ons op stal stond werd het al gauw iets erger, iets meer hoesten tijdens het (los)rijden en op stal af en toe. Hij maakte toen ook proppen van zn hooi, tandarts is er toen bij geweest en toen was het proppen maken weer over. Hij stond overdag op de wei en 's nachts op stal met hooi en stro. Van de winter is het hoesten met periodes erger en beter geweest. Hij ging in de winter 's nachts op stal en overdag op de paddock met hooi. Hij kan niet op kuil, dan krijgt hij last van zn darmen en maag. Nat hooi eet hij niet. In maart heeft hij nog op slijmoplosser gestaan en dat hielp enigszins. In feb. is de tandarts nog geweest, alles in orde.

In april toch besloten naar de kliniek te gaan voor een bronchoscopie. Hij was na arbeid al vaak snel buiten adem. Uit de bronchoscopie kwam een lichte bronchitis/astma. Advies was om hem veel aan het werk te zetten zodat de conditie zou verbeteren en hem 24/7 naar buiten te doen. Dat hebben we gedaan, in het begin merkte ik veel verbetering maar na een tijdje ook niet meer. Hij heeft ook een tijdje stil gestaan ivm blessure, zo'n 3/4 weken. Hij bleef na arbeid zwaar ademen en hoesten. Ook viel het me op dat hij bij het uit de wei halen ook benauwd was en zwaar ademig. we hebben toen ook nog contact met de kliniek gehad, die zeiden dat een kwestie was van opbouwen.

in juli is er een vrouw gekomen die hem heeft 'gelezen' en daar kwam uit dat hij geen astma/bronchitis heeft maar dat het opgekropte stress/verdriet is van vroeger die hij nu uit nu hij zich veilig voelt bij ons, en niet meer de wedstrijdruk en prestatiedruk hoeft te ervaren.

3 weken geleden is hij behandeld voor 2 weken voor een kleine maagzweer. Nu vandaag merkte ik bij het halen uit de wei dat hij weer erg benauwd is en vaak hoestte. normaal hoest hij niet, alleen bij arbeid een paar keer. Morgen nemen we even contact op met de da over hoe of wat omdat we ons veel zorgen maken om ons lieve vriendje. Heeft iemand anders tips/advies wat we nog zouden kunnen doen/ wat het zou kunnen zijn?

bedankt voor het lezen van het hele verhaal :)

:# choose happy :#


Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 19:11

Het wordt nooit echt meer beter.

Wel kun je erger voorkomen…..of iets verbeteren.

Maar hoe en met wat?: dat is helaas puzzelen….

Het is ook warm buiten en dan hebben ze het lastiger.

Ik spreek uit ervaring.

Met mijn paard wist ik hoe en wat: enkel beweging in alle gangen waren voldoende. Dat houdt de longen schoon door het diepe adem.

Helaas toen hij kreupel werd…. Was het ondoenlijk…. Kan je alles proberen en doen wat je wil…. Helpt niks.

Nogmaals: dit was bij mijn paard he. Dat wil nog niet zeggen dat het bij jouw paard ook werkt of niks meer werkt.

Het is puzzelen….



Ik wist de oorzaak en in overleg met dierenarts.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 16-09-21 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Re: wat heeft mijn paard aan zijn luchtwegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 19:14

Nat hooi geven. Je kan wel zeggen dat eet hij niet... Maar het helpt enorm.

Laat het goed uitlekken zodat het niet drijfnat is.

vierhoef
Berichten: 174
Geregistreerd: 08-08-20
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-21 19:20

Majolen schreef:
Nat hooi geven. Je kan wel zeggen dat eet hij niet... Maar het helpt enorm.

Laat het goed uitlekken zodat het niet drijfnat is.


op dit moment staat hij 24/7 op de wei, met alleen gras en ook dan heeft hij er helaas last van. dus ik vrees dat nat hooi niet gaat helpen, hij heeft namelijk al enkele maanden geen hooi gehad en ik merk geen verschil. alsnog heel erg bedankt voor je antwoord!

:# choose happy :#

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Re: wat heeft mijn paard aan zijn luchtwegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:02

Mischien tijdje aan de puffer zetten?


hagelslag
Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-09-10

Re: wat heeft mijn paard aan zijn luchtwegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:47

Beweging is flink belangrijk.
Tevens kan inhaleren helpen om het slijm losser te krijgen

vierhoef
Berichten: 174
Geregistreerd: 08-08-20
Woonplaats: NL

Re: wat heeft mijn paard aan zijn luchtwegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-21 20:52

bedankt voor alle reacties tot nu toe.

als hij tijdens het rijden hoest, moet ik dan stappen of juist doorrijden? aan de ene kant lees en hoor ik juist dat je moet stappen zodat de longen kunnen bijkomen, maar aan de andere kant hoor ik juist dat je er doorheen moet rijden zodat je paard meer conditie opbouwt. en hoe bouw ik het beste conditie op? misschien domme vragen maar ik zie ondertussen door de bomen het bos niet meer

:# choose happy :#

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:58

Weet je zeker dat ie niet gewoon dampig is?

Als dat niet zo is, dan hierbij de versie die bij mijn paard werkt: zorg dat ie geen nat pak haalt.
Zweten is niet erg maar houdt de regen van z'n lijf. Regendeken is al voldoende (voor de mijne).

Maar zoals al aangegeven; ook voor deze oplossing geldt: garantie tot de deur.


Ik heb het overigens niet uit laten zoeken maar het lijkt erop dat ze een vernauwing van de luchtwegen heeft, volgens mijn dierenarts. Krijgt ze geen of niet te veel regen op d'r lijf, gaat het goed, wordt ze nat, gaat ze hoesten in het werk.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Cookie2222

Berichten: 844
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 21:10

Asthma kan onderhouden worden door management, dus idd stof en allergenen verminderen door voeding, stalbedekking etc te veranderen. Mocht hij daar onvoldoende op verbeteren zul je hem moeten behandelen met prednison (via mond/injectie of puffer) omdat dit de (allergie) reactie in de longen stopt. Evt icm zo’n hoestdrank (nooit alleen hoestdrank doen, dit zet de longblaasjes open waardoor de allergeen/stofdeeltjes dieper weg kunnen zakken. Dan komt de asthma erger terug zodra je met de drank stopt.)
Je kan ook kijken naar vernevelaars. De flexineb staat goed aangeschreven. Daar kun je zowel medicijnen als homeopatische oplossingen in vernevelen. Sommige paarden blijft het nodig om dit bv wekelijks te herhalen

Ik zou niet doordrukken met rijden. Maar als het lukt door laten lopen met lang en lage aanleuning, zo kan het slijm er makkelijker uit. Conditie opbouwen met door laten lopen is onzin... conditie bouw je op door goed te trainen niet door een hoestend paard vooruit te schoppen

Brownie, Naida, Happy Day en Zoo Zoo <3
Volg ons op Instagram

hagelslag
Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 21:48

vierhoef schreef:
bedankt voor alle reacties tot nu toe.

als hij tijdens het rijden hoest, moet ik dan stappen of juist doorrijden? aan de ene kant lees en hoor ik juist dat je moet stappen zodat de longen kunnen bijkomen, maar aan de andere kant hoor ik juist dat je er doorheen moet rijden zodat je paard meer conditie opbouwt. en hoe bouw ik het beste conditie op? misschien domme vragen maar ik zie ondertussen door de bomen het bos niet meer



Buikgevoel.
Doorrijden doe ik niet, maar zodra als dat ze hoest terug naar stap totdat ze merkbaar aangeeft dat ze weer kan.
Vaak na het hoesten briest ze en dan kunnen we weer even verder

Dreamboy

Berichten: 2420
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: wat heeft mijn paard aan zijn luchtwegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 22:17

Ik weet niet waar je woont maar in kraggenburg (Noordoostpolder) zit iemand die zouttherapie geeft. Schijnen ze goed baat bij te hebben.

Dreamboy

Berichten: 2420
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: wat heeft mijn paard aan zijn luchtwegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 22:38

Maar er zijn er vast wel meer die zouttherapie geven

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: wat heeft mijn paard aan zijn luchtwegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 08:32

[MD] [INFO] hoestende paarden

Je kunt tips op doen in dit topic.

Er is absoluut heel veel te doen aan luchtwegenproblemen.
Mogelijk is er door het op stal staan en het hooi/ stro teveel slijm opgezameld en zit hij nu nog wat 'vol'.
In combinatie met een zomer met erg veel pollen, en nu het wisselen van de vacht en hoge temperaturen is een beetje benauwdheid niet heel gek.

Fijn dat je dit paard wil helpen!

Een scope is soms wel fijn om te weten waar je precies mee te maken hebt. Vervolgens werkt het beter de medicatie te vernevelen (zo'n vernevelaar kun je huren) dan oraal te voeren.
Deze arts heeft mij goed geholpen:
https://sportpaardenarts.nl

De zouttherapie hoor ik inderdaad ook erg veel goede dingen over.

De weerstand wat helpen door een goed supplement en je realiseren dat zo'n paard het niet goed doet op stal met droog hooi en stro. Je kunt hooi ook stomen wanneer hij nat hooi niet eet.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 12:01

Bij het aandraven hoestte mijn pasrd 1 of 2 x en dan is t klaar. Maar meestal hoestte hij niet. Door dagelijkse beweging en veel naar buiten met zijn speelmaatjes. Regen of geen regen, zweten of niet zweten. Doet m niks. Was n zeer sterk paard. Tot hij kreupel werd (opgelopen bij iemand anders en hij weer terugkwam in mijn bezit). Niks hielp, enkel beweging masr dst kon niet meer. Want van enkel stappen verhelp je het niet en houdt m ook niet in conditie, dat is het moeilijke eraan!

Bij het aandraven gaf ik m altijd de vrije teugel en reed ik zonder neusriem. Kan hij zelf brpalen of hij doordraaft of in stap wil gaan om te kunnen hoesten, maar hij draafde altijd gewoon vrolijk door.


Maar als ik jouw verhaal zo lees…. Denk ik wel dat het bij jouw pasrd al wat verder is dan slechts slijm. Mogelijk al wat licht dampig…. Dat gaat helaas niet meer herstellen.

Maar ik ken jouw pasrd niet en ik ben geen dierenarts. Niks is zeker tot het is vastgedteld door de dierenarts.

vierhoef
Berichten: 174
Geregistreerd: 08-08-20
Woonplaats: NL

Re: wat heeft mijn paard aan zijn luchtwegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-21 16:31

bedankt voor de tips en adviezen allemaal. Dinsdag komt de dierenarts langs om hem opnieuw helemaal te checken. vanuit daar kunnen we het beste een plan van aanpak opstellen om ervoor te zorgen dat paard zo min mogelijk last heeft, we gaan er alles aan doen om hem weer zo goed mogelijk te krijgen.

vind het alleen zo moeilijk dat hij nooit pijn oid aangeeft. Hij is zo hard voor zichzelf, daarom vind ik het ook enorm lastig om te bepalen of hij wel/niet pijn of ongemak ervaart

:# choose happy :#

Padoertje
Berichten: 1515
Geregistreerd: 12-06-15

Re: wat heeft mijn paard aan zijn luchtwegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 18:09

Een hooistomer kan al een groot verschil maken. Ondersteund audevard balsamic air, maar dat zal de DA wellicht ook voorschrijven. Veel klinieken hebben dit staan. Zouttherapie kan even verlichting geven, maar vaak reageren ze daar op langere termijn minder goed op. Management is het belangrijkste; houtkrullen, geen paarden opstrooien als je paard binnen staat, goed ventileren (stal met luik) en het liefst zoveel mogelijk naar buiten.

Succes en hopelijk komt er niets geks verder uit de scopie.

Training, verkoop, fok-en opfok van talentvolle dressuurpaarden.
Binnenkort weer twee fijne 3 jarigen klaar om iemand heel gelukkig mee te maken!

Sandra_H

Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 21:02

Padoertje schreef:
Een hooistomer kan al een groot verschil maken. Ondersteund audevard balsamic air, maar dat zal de DA wellicht ook voorschrijven. Veel klinieken hebben dit staan. Zouttherapie kan even verlichting geven, maar vaak reageren ze daar op langere termijn minder goed op. Management is het belangrijkste; houtkrullen, geen paarden opstrooien als je paard binnen staat, goed ventileren (stal met luik) en het liefst zoveel mogelijk naar buiten.

Succes en hopelijk komt er niets geks verder uit de scopie.


Die van mij heeft wel eens een fles balsamic air gegeven voor na de prednison/ventipulmin. De meeste dierenartsen schrijven dat laatste namelijk juit nog veel voor. Dat "helpt" meestal maar even. Neemt de oorzaak niet weg en pred is niet bepaald een onschuldig/onschadelijk spulletje.
Met zouttherapie zijn juist al heel veel paarden op de langere termijn geholpen. Waaronder de mijne. Ik denk niet dat die zonder de zoutkuur nog rond had gelopen. Hij is daarna anderhalf jaar helemaal klachtenvrij geweest en toen ie daarna weer wat begon te hoesten heb ik het onder controle kunnen krijgen met de flexineb.

Management is inderdaad wel heel belangrijk. Geen stro, hooi stomen, en omgeving stofvrij houden. En inderdaad zoveel mogelijk buiten en geen binnenstal.

.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Armani1985, MiekeFS, Sjafrane en 96 bezoekers