Paard met artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frysian90
Berichten: 77
Geregistreerd: 09-03-18

Paard met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-21 23:10

allo allemaal!

Ik zit heel erg met een ding..
3 jaar geleden heb ik mijn nu 13jarige fries gekocht(mijn eerste paard) 2020 maart heeft hij een pees blessure gekregen en in september zijn we weer op gaan pakken. In mei 2020 laatste check gedaan en alles was helemaal hersteld. Alleen helaas de diagnose artrose gekregen, wss daardoor ook de peesblessure. Afgelopen winter heeft hij periodes gehad dat hij moelijk zijn stal uit kwam en heb ik hem op duivelsklauw gezet. Onder het zadel heeft hij nooit moeilijk gelopen  en liep hij altijd gewoon zuiver. Wel met goed instappen en uitstappen altijd.

Nu een jaar later moest ik naar de DA om zijn tanden te laten trekken, ik dacht ik doe meteen een check voor zijn artrose. De dierenarts schrok heel erg en was verbaasd dat ik nog rijd en hij goed loopt. Toen ik dit hoorde hem ik hem meteen verhuisd naar een plek waar hij de hele dag buiten staat. Omdat ik 4 weken geleden 2 tanden heb laten trekken heb ik er niet meer op gereden (ik durf ook niet meer). Nu zag ik van de week in de wei dat hij 1 dag moeilijk mee rende met de groep, maar aan de hand stapr hij super en komt ook niet moeilijk zijn stal uit. Ik heb een paar dagen veel gestapt en eergister weer een stukje aan de hand gedraafd en weer niks te zien. Ik zit echt in dubio in mijn hoofd en weet niet wat ik er mee aan moet. Of proberen op te pakken en te blijven rijden? Of er nooit meer op gaan en lekker aan de hand af en toe stappen. Waar ik doe ik goed aan.. veel mensen zeggen volg je gevoel maar dat is zo lastig in mijn situatie. Ik heb hem pas 3 jaar en hij is 13. De dierenarts zegt dat er echt niks meer aan te doen is en zelfs inspuiten geen optie meer is. En aan de ene kant zegt mijn gevoel dat hij nu misschien juist achteruit gaat en aan de andere kant voel ik mij egoistisch als ik er weer op ga. Ik word gek van deze gedachttes..

Hebben jullie tips? Ik geef nu glucosamine en msm van pharmahorse en duivelsklauw van pharma horse van ik geef osteo druppels.

Ik hoor het graag van jullie!
Ik heb de fotos van de artrose bijgevoegd

Ps ik hoop dat ik het hier goed geplaatst heb, zit bijna nooit op bokt!
Afbeelding


Afbeelding

M_arjolein

Berichten: 1427
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: Paard met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 23:51

Ja super lastig zeg. En heel erg vervelend. Ik herken je gevoel heel erg. Ik heb zelf ook een 13 jarige Fries met vrij ernstige artrose, maar die loopt ook gewoon goed onder het zadel. Komt wel gewoon ook nog makkelijk de stal uit etc. Ik ben bij de kliniek geweest en die gaf aan dat als ze zo nog liep ik gerust nog kon rijden. Niet meer zwaar werk maar gewoon recreatief. Die van mij doet ook nog vaak gek in het land en dan is er ook niks te zien. Ze zeggen vaak ook dat rust roest maar kan me voorstellen na de opmerking van de veearts dat je heel erg gaaf twijfelen.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:36

Bij artrose is het zo dat het erger wordt als je ze stil zet, rust roest inderdaad.

Duivelsklauw is een pijnstiller dus je paard zal minder voelen qua ernst/ pijn van de artrose zolang hij dit krijgt. Aangepaste beweging is belangrijk, dus bijv veel rechtuit stappen in het bos, niet longeren, geen voltes, geen zwaar dressuurwerk e.d. En dan kun je er prima op zitten imo.

Op een gegeven moment zal de artrose erger worden en de kreupelheid door de duivelsklauw e.d. heen gaan komen dan zou ik er niet meer op gaan zitten. Maar om hem langer goed te houden is de gedoseerde beweging dus juist enorm belangrijk.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:42

Pff schrik wel beetje van die foto's
Mijn reeds verkocht paard had ook diagnose artrose (rug en voorbenen ook aan de kogels) maar dat was op de foto's zelfs amper zichtbaar en hij liep echter wel onregelmatig. Hij is behandeld met inspuitingen, maar of inspuitingen in uw fase nog helpen durf ik niet te zeggen.

Zit de artrose op een plaats waar de pezen overheen lopen? Want dan lijkt het me wel verstandig rustig aan te doen.
Misschien recreatief rijden, kijken naar wat het paard aangeeft en niet overvragen.

Eigenlijk zoals Elisa2 ook al aangeeft.

Rust roest dus zorg dat je paard dagelijks buiten kan zijn. Die van mij staan 24/7 buiten. 2 hebben er artrose.

Frysian90
Berichten: 77
Geregistreerd: 09-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 10:03

M_arjolein schreef:
Ja super lastig zeg. En heel erg vervelend. Ik herken je gevoel heel erg. Ik heb zelf ook een 13 jarige Fries met vrij ernstige artrose, maar die loopt ook gewoon goed onder het zadel. Komt wel gewoon ook nog makkelijk de stal uit etc. Ik ben bij de kliniek geweest en die gaf aan dat als ze zo nog liep ik gerust nog kon rijden. Niet meer zwaar werk maar gewoon recreatief. Die van mij doet ook nog vaak gek in het land en dan is er ook niks te zien. Ze zeggen vaak ook dat rust roest maar kan me voorstellen na de opmerking van de veearts dat je heel erg gaaf twijfelen.


Ja die van mij komt nu ook heel vlot zijn stal uit en loopt vlot mee. Doet soms ook nog lekker gek.. ja doordat de veearts dat heeft gezegd ven ik eigelijk echt bang geworden..

Frysian90
Berichten: 77
Geregistreerd: 09-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 10:05

Elisa2 schreef:
Bij artrose is het zo dat het erger wordt als je ze stil zet, rust roest inderdaad.

Duivelsklauw is een pijnstiller dus je paard zal minder voelen qua ernst/ pijn van de artrose zolang hij dit krijgt. Aangepaste beweging is belangrijk, dus bijv veel rechtuit stappen in het bos, niet longeren, geen voltes, geen zwaar dressuurwerk e.d. En dan kun je er prima op zitten imo.

Op een gegeven moment zal de artrose erger worden en de kreupelheid door de duivelsklauw e.d. heen gaan komen dan zou ik er niet meer op gaan zitten. Maar om hem langer goed te houden is de gedoseerde beweging dus juist enorm belangrijk.


Ja dat dacht ik dus inderdaad ook. Nu zijn we verhuisd naar een stal naast het bos en daar kan ik gewoon lekker recht uit inderdaad. Maar vind het gewoon zo moeilijk om er op te gaan. Maar er naast is hij soms niet te houden ook

Frysian90
Berichten: 77
Geregistreerd: 09-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 10:07

Art_Ificious schreef:
Pff schrik wel beetje van die foto's
Mijn reeds verkocht paard had ook diagnose artrose (rug en voorbenen ook aan de kogels) maar dat was op de foto's zelfs amper zichtbaar en hij liep echter wel onregelmatig. Hij is behandeld met inspuitingen, maar of inspuitingen in uw fase nog helpen durf ik niet te zeggen.

Zit de artrose op een plaats waar de pezen overheen lopen? Want dan lijkt het me wel verstandig rustig aan te doen.
Misschien recreatief rijden, kijken naar wat het paard aangeeft en niet overvragen.

Eigenlijk zoals Elisa2 ook al aangeeft.

Rust roest dus zorg dat je paard dagelijks buiten kan zijn. Die van mij staan 24/7 buiten. 2 hebben er artrose.


Ja de dierenarts zei dat het inspuiten niet meer zou helpen. Heb bij een andere kliniek contact gehad over goud korrels en die zei dat het zou kunnen maar dat kost gigantisch veel geld en dan denk ik ja voor misschien een jaar langer maak ik hem daar gelukkig mee of mezelf? Ik weet het gewoon niet.. ik weet het niet ik heb deze fotos gekregen en heb er zelf niet veel verstand van. Weet wel aan wie ik het laat zien dat ze schrikken :(

BigOne
Berichten: 38235
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:14

Je weet nu dat hij iets heeft, net als bij oudere mensen met artrose, niets meer doen verergert de stijfheid. Zolang hij gewoon onder het zadel geniet van bosritten gewoon doen. Je merkt snel genoeg wanneer het toch te veel is. Inspuiten zou ik niet direct aan beginnen, wel zo sterk en soepel mogelijk houden en lichte dressuuroefeningen kunnen ook op het bospad.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Paard met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:25

In laten slapen, hoe bruut het ook klinkt. Beest heeft pijn en het gaat nooit meer over. Je kunt tutten en proberen wat je wilt. Kapitalen uitgeven aan goedbedoelde rommel maar niets helpt. Ja je bestrijd de pijn heel even. En vervolgens ga jepas weer wat doen als het paard het aangeeft, maar een paard geeft altijd pas veel te laat aan. Hij mag instinktief niet laten zien dat er wat loos is anders komen de wolven.
In laten slapen, das het enige humane wat je kunt doen en je bespaart er je paard (en jezelf) een boel ellende mee.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Paard met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:44

Goed luisteren naar je dierenartsen. Hier ook een paard met artrose (in de rug), wel bewust met pensioen gezet maar staat op een weide dus beweegt veel en met hoofd naar beneden (opent de rug), bijna elk paard krijgt last van artrose op een bepaalde leeftijd, het ene paard al wat sneller dan het ander. Je merkt denk ik snel wanneer het 'op' is, ik ken nog een aantal paarden die op hoog niveau lopen met dit soort artrose maar die worden wel ingespoten en dat kost een bak geld. Dus het is ook wat je er nog aan wil uitgeven.

DuoPenotti

Berichten: 29439
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:47

Als je die tanden niet had laten trekken had je nog gereden... nu ben je ineens bang door de foto's, niet door zijn lopen.
Ik zou zeggen nog lekker rustig buitenritten maken.
Je merkt wel als dat niet kan, dan kun je alsnog stoppen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 11:47

mrie schreef:
In laten slapen, hoe bruut het ook klinkt. Beest heeft pijn en het gaat nooit meer over. Je kunt tutten en proberen wat je wilt. Kapitalen uitgeven aan goedbedoelde rommel maar niets helpt. Ja je bestrijd de pijn heel even. En vervolgens ga jepas weer wat doen als het paard het aangeeft, maar een paard geeft altijd pas veel te laat aan. Hij mag instinktief niet laten zien dat er wat loos is anders komen de wolven.
In laten slapen, das het enige humane wat je kunt doen en je bespaart er je paard (en jezelf) een boel ellende mee.

Beetje kort door de bocht vind ik.
Paard met artrose kan prima nog een leven op de wei hebben. En lichte arbeid mits hij dit zelf aangeeft aan te kunnen.

Dan had ik er anders al 2 moeten laten inslapen omwille van artrose.
Er lopen zat veel paarden met artrose rond waarvan eigenaar het zelfs nog niet weet omdat paard niks laat zien van pijn ofzo.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 12:48

DuoPenotti schreef:
Als je die tanden niet had laten trekken had je nog gereden... nu ben je ineens bang door de foto's, niet door zijn lopen.
Ik zou zeggen nog lekker rustig buitenritten maken.
Je merkt wel als dat niet kan, dan kun je alsnog stoppen.



Hier sluit ik me bij aan en ik zou zeggen ga af op het klinische beeld, niet op de foto's. Ik ken(de) er genoeg met artrose die bij veel pijn echt niet vrolijk meer liepen. Het paard geeft het wel aan.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Paard met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 13:05

Ga af op het klinische beeld inderdaad..zolang je paard aangeeft dat hij er plezier in heeft zou ik hem "aan het werk" houden. Stilstand en artrose is een slechte combi, bewegen is juist goed.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Paard met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:42

Niet aanvallend bedoeld maar in hoeverre kun je beoordelen of het paard aangeeft dat hij er nog plezier in heeft of af gaan op een klinisch beeld als er Duivelsklauw gevoerd wordt?

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 15:04

Chapeau2002 schreef:
Ga af op het klinische beeld inderdaad..zolang je paard aangeeft dat hij er plezier in heeft zou ik hem "aan het werk" houden. Stilstand en artrose is een slechte combi, bewegen is juist goed.


Helemaal mee eens. Genoeg (aangepast) bewegen houdt je paard veel langer fit!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:42

MelissaV schreef:
Niet aanvallend bedoeld maar in hoeverre kun je beoordelen of het paard aangeeft dat hij er nog plezier in heeft of af gaan op een klinisch beeld als er Duivelsklauw gevoerd wordt?


Nou hij heeft op t laatst drie weken naast de ruif gestaan, wilde de wei niet meer op. Zegt dat genoeg?

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:44

Art_Ificious schreef:
Beetje kort door de bocht vind ik.
Paard met artrose kan prima nog een leven op de wei hebben. En lichte arbeid mits hij dit zelf aangeeft aan te kunnen.

Dan had ik er anders al 2 moeten laten inslapen omwille van artrose.
Er lopen zat veel paarden met artrose rond waarvan eigenaar het zelfs nog niet weet omdat paard niks laat zien van pijn ofzo.


Misschien had je dat wel moeten doen ja. Want als jij jezelf rechtvaardigd door te zeggen dat er zat paarden met artrose rondlopen dan vind ik dat nogal een armoede argument.

Zucchero

Berichten: 2493
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:58

mrie schreef:
Art_Ificious schreef:
Beetje kort door de bocht vind ik.
Paard met artrose kan prima nog een leven op de wei hebben. En lichte arbeid mits hij dit zelf aangeeft aan te kunnen.

Dan had ik er anders al 2 moeten laten inslapen omwille van artrose.
Er lopen zat veel paarden met artrose rond waarvan eigenaar het zelfs nog niet weet omdat paard niks laat zien van pijn ofzo.


Misschien had je dat wel moeten doen ja. Want als jij jezelf rechtvaardigd door te zeggen dat er zat paarden met artrose rondlopen dan vind ik dat nogal een armoede argument.

Hoe kun jij dit vanachter je laptop beoordelen? Hangt helemaal af van de mate van. Ik kan het voor jouw paard ook niet beoordelen. Wees eerlijk naar jezelf en je paard.
Mijne heeft al jaren (voorstadium van) artrose. Was op de foto's nog goed, maar, bij "te zware arbeid", klinisch niet meer. Ik heb het management waar nodig omgegooid, mezelf zwaar bij laten spijkeren als het gaat om het rijtechnische en de belasting aangepast (nooit meer crossen/springen en geen ritten van meer dan 20km meer). Hij wordt, op regelmatig een stijve start en verminderde belastbaarheid na, echt alleen maar beter!!! Hij gaat graag met mij mee en ja ik sta echt open voor signalen als dat niet zo zou zijn.
It all depends!! Goed naar je paard kijken en het nemen zoals het komt.

Er is ook een speciaal artrose topic, maar ik heb vanaf mijn telefoon even geen linkje voor je.
Veel wijsheid en inzicht gewenst. :) :j

libert
Berichten: 46
Geregistreerd: 14-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 22:19

Weet je Mrie, ik heb ook artrose, mij ook maar laten inslapen dan?

Okay, da's een ongenuanceerde reactie. Maar het komt denk ik heel veel voor en of het paardwaardig is hangt wat mij betreft af van de ernst van de artrose en wat er met management nog bereikt kan worden.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 22:27

Mijne van 8 heeft milde artrose in de SI gewrichten, en wordt morgen ingeslapen.

Danwel niet alleen door de artrose, maar helaas heeft dagelijks rijden, aquatraining regelmatig fysio en therapiedekens niet geholpen de artrose te verbeteren, zo ook niet 24-/7 op de weide. Maar nogmaals mijn paard heeft meer problemen dus of het volledig door de artrose komt weet ik helaas niet.

Verder denk ik zolang het paard aangeeft het nog te kunnen en leuk te vinden, en niet onbelangrijk, ook echt niet kreupel loopt, lijkt mij dat je nog ontspannen ritjes kunt maken...

libert
Berichten: 46
Geregistreerd: 14-03-11

Re: Paard met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 22:31

Sterkte ApplePapple!

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Paard met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 10:55

Wat verdrietig, ApplePapple, heel veel sterkte vandaag!!

Het is al door velen gezegd. Bij artrose is (vrije) beweging, liefst onbelast, heel goed. Rust, stil staan is niet fijn bij artrose. Natuurlijk moet er altijd gekeken worden naar de mate van artrose, waar het zit of het paard nog wil, iets aan kan en levenslust heeft...

Ik heb zelf artrose in knieën, heupen, rug en schouders. Maar ik beweeg mijn hele leven al veel door sporten, dansen en alle fysieke arbeid bij mijn paarden. Waarschijnlijk is dat ook de oorzaak, mijn hypermobiliteit. Moet ik nu ook in geslapen worden? Oh, en ik heb er last van, hoor, het is echt geen feestje. Maar zolang ik beweeg, maar ook op tijd mijn rust neem en sommige dingen niet meer doe (hardlopen bijvoorbeeld, heb ik jaren lang gedaan, zware dingen tillen doe ik ook niet meer), gaat het redelijk. In plaats daarvan loop/wandel/fiets/yoga ik nu...

Artrose verbeteren, ach... dat lijkt mij lastig, je moet er vooral mee leren leven op een aangepaste manier. Ik eet gezond, heb geen overgewicht en beweeg heel veel, maar ik zeg nu ook sneller 'nu even niet'. Dat is voor een paard wat lastiger, mits je je paard goed kent en naar hem luistert.

Mijn 17-jarige ruin kraakt wat in zijn achterbenen soms. Aangezien alles bij mij kraakt door de artrose, denk ik dat hij inmiddels ook wat lichte artrose heeft. Gewoon lekker veel bewegen, hij staat ook 24/7 buiten met schuilstal en ik hou hem altijd wel in de gaten, luister altijd naar wat hij aan geeft. Krijgt hij artrose op plekken, waarbij het rijden lastig wordt, dan blijven we lekker grondwerken of wandelen buiten. Pas je aan, aan het paard en je kunt nog een tijd genieten van elkaar. Wordt je paard depressief, krijgt teveel pijn(tjes), dan is het wat anders....

Zucchero

Berichten: 2493
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 21:58

Twiggy2008 schreef:
Artrose verbeteren, ach... dat lijkt mij lastig, je moet er vooral mee leren leven op een aangepaste manier. Ik eet gezond, heb geen overgewicht en beweeg heel veel, maar ik zeg nu ook sneller 'nu even niet'. Dat is voor een paard wat lastiger, mits je je paard goed kent en naar hem luistert.


Ik vermoed dat je hiermee op mijn bericht reageert en ik realiseer mij dat ik niet duidelijk was: artrose wordt inderdaad niet meer beter, maar qua training is er in veel gevallen gelukkig nog wel wat mogelijk, daarin groeien wij als combinatie iig nog steeds. Iedere situatie en iedere artrose is anders. Inderdaad goed naar je paard kijken en kleine signalen willen zien. Heel veel sterkte met deze lastige situatie.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Paard met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 07:53

Zucchero, dank voor je uitleg. Klopt hoor, artrose gaat ook met ups en downs. Soms heb je dagenlang minder last en dan ineens een periode dat je wel veel meer pijn hebt. En dat ligt niet altijd aan het weer ;-)

Bewegen helpt zeker, niet bewegen is geen optie.

Mijn paard heeft zware insuline resistentie, dus ook last van zijn spieren. De ene dag meer als de andere dag. Ik kijk altijd naar wat hij aan geeft. Hij is een erg optimistisch paard, dat scheelt. Of hij nou wat artrose heeft, geen idee, maar dat zijn achterbenen wel eens kraken en hij toch ook naar de 18 gaat, ik blijf kijken en luisteren naar hem. Succes met jouw paard, fijn dat jij ook luistert.