Spat in beide benen 6 jaar

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

HSPaard

Spat in beide benen 6 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-20 00:44

Graag jullie mening.

In februari 2020 heb ik een onbeleerde haflingermerrie gekocht die eigenlijk voor de fok diende. De vorige eigenaar had kanker en verkocht haar om die reden. Hij is inmiddels overleden.

Ze is op 2 punten na een elite merrie met hele ruime gangen. Ik heb haar zelf ingereden en dit ging vlot tot de hittegolf begon. Toen begon er moeilijk te doen onder zadel. 2 zadels, 2 osteopaten, beslag en een bewegingstherapeut verder geraakte we in de kliniek.
Eerst dacht de dierenarts dat het OC was in haar rechterbeen. We moesten nog 1 keer gaan en dan werd ze geopereerd. Toen
Bleek dat hij de fotos had doorgestuurd naar een professor en die was van mening dat dat oc een inactief letsel was en duidde op spat op de foto. De dierenarts zelf had de spat wel opgemerkt maar vermelde dat bij het onderzoek thuis er niet veel door kwam uit het spat onderzoek maar dat deze ook niet gunstig was verlopen. (Merrie was enorm opgefokt).
Nu had die haar linkerbeen ook op foto gezet daar was niets van OC ge zien wel ook beginnende spat.
Hij heeft nu haar twee achterbenen met cortisone ingespoten en moet ze 3 dagen stalrust daarna mag ik gewoon weer alles doen. Na 14 dagen komt hij zien hoe ze reageert op de spuiten.

Hij stelt een operatie voor. Nl deze:
Arthrodesis
Het spronggewricht wordt hierbij zodanig chirurgisch vastgezet en uitgeboord dat het volledig vergroeit aan elkaar. Hierdoor kan het paard weer zonder pijn bewegen. De beweeglijkheid van het gewricht neemt hiermee maar in beperkte mate af.

Maar nu twijfel ik. Het is een heel kostenplaatje (de kost van een nieuw paard bij wijze).

Als ik zeker was dat ik gewoon met haar recreatief kon dressuren en in de bos kon rijden zonder dat ze medische kosten zou blijven veroorzaken is me dit allemaal waard. Maar is dat zo?

Of zou ik beter een leven als weidemaatje voor haar kiezen?

Daphneeeej

Re: Spat in beide benen 6 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 05:55

Ik heb ooit een paard verzorgt/bijgereden die kreeg ook de diagnose spat. Advies was zelfs om evt in te slapen. (eigenaren hadden geen geld voor inspuiten) Paard is op speciaal spatbeslag gegaan en alleen maar rustig trainen. Het gewricht is over de tijd zelf vergroeid en paard kon gewoon weer gereden worden zonder beperking. Kon uiteindelijk ook over op normaal beslag. Dier is nog in de 20 geworden volgensmij maar had uiteindelijk andere gezondheidsproblemen.

HSPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-20 06:34

Bedankt voor je antwoord!

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 07:49

Onze quarter kreeg in 2011 spat, rechtsachter. Hij was toen 8 jaar oud. Om een heel lang verhaal kort te houden: na zo'n 1,5 jaar (hij liep alweer eerder goed, beter dan ooit zelfs) was het netjes vergroeid en kon en mocht hij alles weer wat hij voorheen ook deed. Het gewricht is in dat been logischerwijs inderdaad iets minder beweeglijk maar dat zie en merk je eigenlijk nauwelijks.
Hij kwam op spatbeslag en in die tijd heb ik veel onder begeleiding van een revalidatietrainer gereden. Hij is van nature vrij scheef en als veulen/jaarling (wij kochten hem toen hij bijna 4 was) heeft hij (heeft ook flinke littekens op dat spronggewricht) een keer goed in het draad gehangen met dat achterbeen wat waarschijnlijk ook niet meegeholpen heeft en hoewel ik echt m'n best deed was dat blijkbaar niet genoeg. We hebben in die tijd dan ook heel veel bijgeleerd, rijtechnisch etc. Verkeerde belasting/verkeerd lichaamsgebruik is een belangrijke oorzaak van o.a. spat.
Het gewricht is in de revalidatieperiode totaal 3 keer ingespoten geweest met cortisonen. Inmiddels is hij ruim 17, allang weer van het spatbeslag af, en hij gaat nog steeds als een trein.

In die tijd bestond die operatie ook al, in elk geval in de VS waar het al vrij normaal was. En als ik het goed heb deden ze het toen o.a. in Duitsland ook al. Door die operatie wordt het proces waarvan je hoopt dat het goed verloopt (dat het gewricht zodanig netjes aan elkaar groeit dat het paard pijnvrij verder kan) flink versneld en ik dacht ook dat de garantie op succes een stuk groter is.
Verder ken ik meer paarden met spat die het gewoon weer helemaal doen, maar ik heb ook gevallen gezien waarin het niet goed is afgelopen. Er is ergens een centraal spat topic hier trouwens, maar dat ligt al een tijdje stil.

Heeft de kliniek niet aangegeven hoe groot de kans op volledig herstel is?

.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 08:17

Een OC is een afvlakking op de foto’s. Voor de sport geen probleem. Op spat wordt een paard afgekeurd. Jouw paard is nog maar net onder het zadel en heeft nu al problemen. Dat klinkt niet gunstig. Een operatie is erg duur, en wat is dan de prognose?

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 08:36

sportfokker schreef:
Een OC is een afvlakking op de foto’s. Voor de sport geen probleem. Op spat wordt een paard afgekeurd. Jouw paard is nog maar net onder het zadel en heeft nu al problemen. Dat klinkt niet gunstig. Een operatie is erg duur, en wat is dan de prognose?

Dat is niet waar, paard heeft dan een bemerking maar wordt niet standaard afgekeurd voor de sport. Ik heb zelf een paard met spat, die toen ze het kreeg jonger was dan die van jou, ik zou zelf niet aan een operatie beginnen. Recreatief rijden is vaak mogelijk mar hou rekening met wisselende periodes. Ook inspuiten is slechts een tijdelijke oplossing. Veel bewegen is hier de beste remedie (na acute fase).

Murphylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 09:02

Onze eerste pony had spat (ongeveer 12 jaar geleden dat dit gebeurde). Daar kwamen we pas 10 maanden na de koop achter, omdat hij ineens kreupel uit de les kwam.

Pony was gewoon door de spat proef gekomen met vlag en wimpel. Blerk naderhand al volledige aan elkaar gegroeid. Helaas bleek er na 10 maanden een bot splinter afgebroken na onderzoek in de kliniek. Wij wilde hem toen als weidemaatje houden, maar dat werd ons afgeraden, omdat ze niet konden garanderen dan hij met zware pijnstilling nog pijn vrij op de wei zou kunnen lopen. Het weg halen van de botsplinter was volgens de kliniek ook geen optie. Helaas hebben wij toen binnen een jaar na aankoop van onze eerst pony hem moeten laten inslapen.

Als het aan elkaar groeid is leverde het eigenlijk geen problemen op (behalve dan als er een botsplinter afbreekt). Bij de een gaat dit heel snel en bij de ander is het een pijnlijk en langzaam proces ( meegemaakt met een pony die wij kende).
Ik weet niet wat de kosten en risico's zijn van een operatie, maar als dat veel lijden zou verkomen zou ik dat zeker in je overweging meenemen.

❤️Murphy ❤️ Sinds 02-03-2012 van ons.
Dressuur : B+3 eindstand

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 09:10

Ik zou denk ik de dure operatie niet doen vanwege de kansen, maar hopen dat het zelf vergroeid zoals bovenstaand al een aantal keer aangegeven is. En dan in combi met management/ rustig trainen kijken of je haar weer goed kan krijgen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 16:47

sorbetje schreef:
sportfokker schreef:

Dat is niet waar, paard heeft dan een bemerking maar wordt niet standaard afgekeurd voor de sport. Ik heb zelf een paard met spat, die toen ze het kreeg jonger was dan die van jou, ik zou zelf niet aan een operatie beginnen. Recreatief rijden is vaak mogelijk mar hou rekening met wisselende periodes. Ook inspuiten is slechts een tijdelijke oplossing. Veel bewegen is hier de beste remedie (na acute fase).

Dat is niet waar? Het is inderdaad een bemerking, namelijk een afvlakking. Dit is voor een sportpaard geen probleem, in de fokkerij heb je het liever niet.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 21:32

Ik heb ook een nu 9 jarige merrie met spat links achter. Duurde maanden voor we wisten wat het was. Paard is 3 keer ingespoten geweest waarvan alleen de eerste keer heeft gewerkt.

Ik wacht nu tot het aan elkaar is gegroeid (maar ben al 2,5 jaar bezig...). Laatst weer foto’s laten maken en het is wel aan het vergroeien maar het gaat echt tergend langszaan.

Ze is nu al een paar weken weer slecht, maar moet haar ondanks dat wel aan het werk houden. Ik hoop het proces te kunnen versnellen door middel van Osphos (net zoiets als Tildren). Hierdoor zou het sneller moeten vergroeien en het werk pijnstillend.

Glamour Girl de mooiste schimmel <3
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 21:38

Ik volg even mee!

Mijn merrie heeft zeer ernstige spat in één achterbeen, ze is wel al 18.
Twee weken geleden is het gewricht ingespoten, maar omdat ik niet mag kijken hoe ze loopt geen flauw idee of het geholpen heeft. We mogen alleen stappen..

Ze is overigens maar 1 dag echt kreupel geweest, daarna alleen stijf. Kraakbeen is volledig weg, bot enorm onrustig (probeert te vergroeien). En dus maar aan één been. Andere was wel een heel klein beetje te zien maar niet de mate waarin RA dit heeft.

Ik denk niet dat ik voor een operatie zou kiezen, dan eerder Tildren icm inspuiten.

Fedra WH ♥

Instagram: @fotografie.zd

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 21:48

Een operatie werd mij door de dierenarts wel echt afgeraden. Dit werd (volgens haar) vaak alleen gedaan bij paarden voor de fok of die heel hoog in de sport lopen/liepen.

Heb zelf ook wel zitten denken aan een operatie, maar door de prijs en het risico daar toch van af gezien. Ergens zou ik de operatie wel willen maar er is nooit een garantie.

Glamour Girl de mooiste schimmel <3
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 21:58

Een vriendin van me heeft een haflinger met spat aan beide achterbenen. Ik weet niet wat er aan gedaan is maar die is tot en met M2 gekomen als ik het goed heb. Ze is nu 23 en doet het nog steeds goed en pijnloos.

Toos paardloos :(

HSPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-20 18:29

We hebben besloten dat ze vervroegd op pensioen mag bij kennissen van ons.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie