Zoektocht naar grofstengelig hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jurisno
Berichten: 21
Geregistreerd: 13-11-20

Zoektocht naar grofstengelig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 14:04

Hoi,

Ik ben nieuw hier, hopelijk staat dit onderwerp hier goed.

Wij zijn sinds een maand of 8 nu de trotse eigenaar van een eigenwijze fjord :D Mijn meisjesdroom is uitgekomen en we zijn enorm blij met hem.

Waar we nu tegenaan lopen is het volgende: hij staat op een kleine pensionstalling en krijgt alleen ruwvoer. Dit is nu hooi van de eerste snede. Hier reageert hij slecht op, sinds ze van de wei af zijn is het continu diarree en zijn stal is iedere dag ontzettend vies. Dit hooi is te rijk voor hem. Nu ben ik op zoek naar alternatieven en bij zijn vorige eigenaars kreeg hij wat ouder, grofstengelig hooi gevoerd. Toevallig hadden we laatst op stal ook zo'n baal en dat ging gelijk een stuk beter. Maar als ik zoek kom ik echt nauwelijks wat tegen, of ik zoek gewoon niet goed, dat kan natuurlijk ook.

Hebben jullie tips? Ik heb van Pavo de guthealth gekocht, dat leek even te werken maar nu is het weer helemaal mis.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 14:06

Is het wel echt hooi? Of voordroog/kuil (dan zit het in plastic verpakt).En ligt er stro in de stal of iets anders?

Jurisno
Berichten: 21
Geregistreerd: 13-11-20

Re: Zoektocht naar grofstengelig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 14:08

Het is hooi van de 1e snede. In zijn stal ligt vlas. De eigenaresse stelde voor om hem wat stro bij te voeren. Is dat een idee inderdaad? Ik lees daar ook weer wisselende dingen over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 14:09

Linde1982 schreef:
Hoi,

Ik ben nieuw hier, hopelijk staat dit onderwerp hier goed.

Wij zijn sinds een maand of 8 nu de trotse eigenaar van een eigenwijze fjord :D Mijn meisjesdroom is uitgekomen en we zijn enorm blij met hem.

Waar we nu tegenaan lopen is het volgende: hij staat op een kleine pensionstalling en krijgt alleen ruwvoer. Dit is nu hooi van de eerste snede. Hier reageert hij slecht op, sinds ze van de wei af zijn is het continu diarree en zijn stal is iedere dag ontzettend vies. Dit hooi is te rijk voor hem. Nu ben ik op zoek naar alternatieven en bij zijn vorige eigenaars kreeg hij wat ouder, grofstengelig hooi gevoerd. Toevallig hadden we laatst op stal ook zo'n baal en dat ging gelijk een stuk beter. Maar als ik zoek kom ik echt nauwelijks wat tegen, of ik zoek gewoon niet goed, dat kan natuurlijk ook.

Hebben jullie tips? Ik heb van Pavo de guthealth gekocht, dat leek even te werken maar nu is het weer helemaal mis.




https://paardenhooi.nl/vind-goed-paardenhooi
+ verkooppunten

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 14:10

Hebben meerdere paarden last van het hooi dat ze voeren?

Kun je geen hooi vinden uit 2019 van de 2e snede op marktplaats?

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 14:14

Het zou wel kunnen helpen, stro is lekker grof en vind ik sowieo een fijne bodembedekking wanneer paarden langer op stal staan en geen 24/7 ruwvoer krijgen. Zorgt dat er altijd wat te knabbelen is.

Eerste snede hoeft niet altijd verkeerd te zijn en ook niet perse hoger qua bv. suiker en eiwit. Ik had eerst altijd van een biologische boer in de buurt en die haalde er uberhaupt maar 1 snede vanaf en maaide pas in juni, soms zelfs juli. Dus ik vind het lastig er wat van te zeggen. Hoe ziet er eruit en ruikt het? En inderdaad hebben andere paarden er ook last van?

Jurisno
Berichten: 21
Geregistreerd: 13-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 15:33

De andere paarden hebben er nauwelijks tot geen last van. Er staan één merrie Haflinger, zij reageert er een beetje op, maar niet zo erg als hij doet.

Dankjewel voor de link, ik ga eens kijken!

Tja hoe ziet het eruit, ik kan vanavond wel een foto maken? Ik vind het zelf wat natter ogen. We zijn nu bezig met de laatste baal geloof ik, vandaag wordt er weer een nieuwe lading bezorgd.

2e snede hooi kan ik inderdaad nauwelijks vinden op MP, tenminste niet hier in de buurt (Gelderland, bij Arnhem in de buurt).

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Zoektocht naar grofstengelig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:37

Je zou wat koolzaadstro of gerstestro bij kunnen voeren deze zijn wat veiliger bij te voeren dan tarwestro omdat ze minder vocht opnemen. Bij tarwestro komt nog wel eens koliek voor.

Wij verkopen wel wat jij zoekt maar zitten niet in jouw buurt

MarliesV

Berichten: 15189
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Zoektocht naar grofstengelig hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:43

Mengen met hooi wat grof is en laag in waarde zou je ook kunnen doen.

Ik voer zelf graszaadhooi bij van Venhorst Fourage. Ons 'gewone' hooi is geanalyseerd en op basis van die 2 zaken voer ik ook eiwitten bij in poedervorm. Maar dat is vooral afhankelijk van de waardes van je huidige hooi.

1e snede is vaak erg rijk en niet echt 'paardenhooi'

Venhorst kan je ook prima adviseren trouwens

Poekkie

Berichten: 7350
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:44

Is je fjord nu op gewicht? Dan zou ik ook eerder wat stro bijgeven in een net.

Aangezien je het nat vindt ogen ga ik ervan uit dat het geen hooi is, maar voordroog of zelfs kuil? Dan kan droog hooi de oplossing zijn, maar hoeft niet altijd feilloos te werken. Ik heb er hier eentje staan die de laatste tijd ook aan de diarree zit terwijl ze alleen droog, grof hooi krijgt en ben nu met een probiotica kuur bezig...

Zijn ze trouwens van de wei naar de stal gegaan zonder overgang? Dat kan ook de darmen ontregelen, en lost meestal wel vanzelf op.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 16:03

Linde1982 schreef:
De andere paarden hebben er nauwelijks tot geen last van. Er staan één merrie Haflinger, zij reageert er een beetje op, maar niet zo erg als hij doet.

Dankjewel voor de link, ik ga eens kijken!

Tja hoe ziet het eruit, ik kan vanavond wel een foto maken? Ik vind het zelf wat natter ogen. We zijn nu bezig met de laatste baal geloof ik, vandaag wordt er weer een nieuwe lading bezorgd.

2e snede hooi kan ik inderdaad nauwelijks vinden op MP, tenminste niet hier in de buurt (Gelderland, bij Arnhem in de buurt).

Nat is dus uit plastic en vrijwel altijd voordroog ipv hooi. Hooi knispert en breekt makkelijk, voordroog is taai.
Je kan gerstestro bijvoeren in een apart net, adviezen over mengen leverde hier veel rotzooi/verspilling en geen langere eettijd op. Naf heeft ook een haylage (voordroog in het engels) balancer voor dit soort paarden en die schijnt goed te werken. Echter er zijn meer mogelijke symptomen bij paarden die slecht tegen voordroog kunnen incl. raar schrikgedrag wat weer onhandig is met omgang en rijden. Kijk dus naast oplossen diarree ook naar de rest van het plaatje, er kan meer op terug te voeren zijn dan enkel vieze benen en staart (invlechten helpt).

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:14

zet op marktplaats even een oproep met wat je zoekt.
dan krijg je wel genoeg reactie denk ik :j