Pavo nature’s best samen met pavo vital.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissJG

Berichten: 386
Geregistreerd: 28-09-16

Pavo nature’s best samen met pavo vital.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-20 21:08

Hoi allemaal.

Omdat ik mijn merrie graag wat wil ondersteunen in haar voeding. Zou ik graag een schep pavo nature’s best aan haar dagelijkse voeding toevoegen.
Ze krijgt nu.
Hooi
Pavo vital
Halve schep basis brok
Scheutje lijnzaadolie

Kan het kwaad om dit samen te combineren of kan ik beter de pavo vital weg laten?

Alvast bedankt!

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Pavo nature’s best samen met pavo vital.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 21:16

Wat zoek je precies? Wat verwacht je dat die schep gaat doen voor je paard? En hoeveel in gewicht is die schep? Dat is dan 1x per dag of vaker?

MissJG

Berichten: 386
Geregistreerd: 28-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-20 21:23

Nou eerlijk. Ze is wat schraal. En aangezien ze 3 is en dus nog groeit is dat al eigenlijk niet helemaal de bedoeling. Nu weet ik dat hooi de eerste oplossing is.
Maar dat is helaas een beetje lastig. Dus mijn hoop is dat ik haar hiermee wat meer kan ondersteunen en dat schrale randje kan weg halen. Zonder dat ik haar volgooi met brokken. Ze doet kwa beweging namelijk nog erg weinig. Denk aan 1 keer in de week a 2 weken even longeren. En wandelen aan de hand.
Het zal om 1x een volle schep gaan. Dat zal denk ik gezien het musli is rond een halve kilo zijn. Ik wil het namelijk kunnen geven als ik zelf op stal ben.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Pavo nature’s best samen met pavo vital.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 22:47

Groei en dus spier, dan heb je meer aan eiwitten en ben je met een halve schep lucernebrok beter af. (Havens heeft die in 25kg zakken voor iets onder de 12 euro).

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Pavo nature’s best samen met pavo vital.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 23:02

Ik zou breed en grow van vitalbix bijgeven dan. Vooral omdat ze zo jong is.

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Pavo nature’s best samen met pavo vital.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:15

Of de grasbrok van Hartog, die voer ik m'n puppy ook bij.

Kidde
Berichten: 3447
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Pavo nature’s best samen met pavo vital.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:20

Hoezo is hooi een beetje lastig?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:24

hoeveel hooi krijgt ze? En hoe wordt het aangeboden?

ik zou ind ook eerder naar lucerne gaan, of van pavo heb je ook grasbrok die je moet weken. of fiber beet van pavo.

in iedergeval zou ik eerder dan gaan voor een ruwvoer vervanger dan dat je krachtvoer bij gaat voeren. Je kan ook pavo om advies vragen of ander merk.

hoe is haar ontworming schema? hiervan kunnen ze ook schraal van worden?

meusli is eigenlijk hetzelfde als brokken. dus of je nu van je schep brokken een halve kilo bij gaat geven of van meusli maakt niet zo veel uit. Enige is dat een brok eigenlijk samengeperste meusli is.

MissJG

Berichten: 386
Geregistreerd: 28-09-16

Re: Pavo nature’s best samen met pavo vital.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 12:04

Ze krijgt 4 x per dag hooi. Hoeveel dat exact is weet ik niet. Voer het namelijk niet zelf. Mocht ik meer hooi willen geven komt er een aanzienlijk bedrag per maand bij. En betaal naar mijn mening nu al aardig veel. Volgens de pensionhouder is ze niet te schraal dus is het bijvoeren van hooi onzin. Ontwormen doe ik om de 3 maanden ongeveer. Afhankelijk van het mestonderzoek. Ze krijgt smorgens en savonds hooi in haar stal en overdag op het land. Beide op de grond. Vandaar dat ik haar om de maand a 2 maanden behandel met zand weg.
Ik zal de andere opties ook even bekijken. Het advies van pavo was de nature’s best.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Pavo nature’s best samen met pavo vital.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:11

Eerst gaan overleggen hoeveel kg hooi ze nu krijgt. Jouw paard, jij betaald, jij bepaald. Beestje is 3 en moet gewoon onbeperkt goed hooi krijgen.

Een paard kost geld, dus dat mag geen obstakel zijn. Als je teveel betaald voor deze stalling en het is er niet goed, los je het daar op of zoekt een betere plek.

Is dit je eerste paard? Stalhouders willen nog weleens dominant zijn tegenover nieuwe paarden eigenaren en laten weten dat ze zoveel ervaring hebben en mensen naar hun hand zetten.

En je kan wel gaan bijvoeren, maar wat kost dat?? Dan kan je voor dat geld ook wat balen hooi inkopen.Je paard heeft bouwstenen nodig en beweging. Als je dan wat wil doen, ligt daar je oplossing. Maar als je niet weet wat JOUW paard aan ruwvoer krijgt, is het wel geld over de balk gooien om van alles bij te voeren, terwijl je de oorzaak niet aanpakt.

Kidde
Berichten: 3447
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:15

Om eerlijk te zijn vraag ik me af of dit dan wel de juiste stal is voor je paard... Een paard in de groei eet nu eenmaal veel hooi en heeft dan ook nodig.

Ik zou persoonlijk pas aan ander voer gaan denken als meer ruwvoer echt niet werkt. Buiten dan kost extra voer kopen natuurlijk ook meer geld.

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Pavo nature’s best samen met pavo vital.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:25

Ik zou dan eerder inderdaad iets van grasbrok weken en bijvoeren zodat ze meer gevuld is ipv meer krachtvoer. Een paard gedijt goed op veel ruwvoer en krachtvoer is iets extra's voor als ze veel moeten werken/niet genoeg vitamines krijgen uit ruwvoer.

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Pavo nature’s best samen met pavo vital.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:33

Het kan ook zijn dat paard voldoende ruwvoer krijg in kilo’s maar dat het zaken mist die ze nu nodig heeft en dat aangevuld moet worden.

TS, is het hooi of verpakt voordroog? En is er ooit een ruwvoeranalyse op uitgevoerd?

Ik voer zelf nu een paar maanden naar tevredenheid meer eiwit bij (ouder paard) mbv Pavo InShape. Gewoon lucerne bijvoeren is praktischer, en beter prijskaartje volgens mij, maar ik voer max 2x per dag dus wou het iets geconcentreerder houden en ze eet lucerne met lange tanden, terwijl ze dit met smaak wegwerkt.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:42

Ik zou het dan inderdaad ook zoeken in meer hooi voeren, en als dat niet kan een slobber/ grasbrok ofzo? Pavo Natures Best gaat volgens mij niet veel doen als je paard niet voldoende ruwvoer krijgt. Mocht de hoeveelheid ruwvoer wel oke zijn, kan je eventueel ook de hoeveelheid olie ophogen? Of overstappen op rijstolie.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:11

MissJG schreef:
Ze krijgt 4 x per dag hooi. Hoeveel dat exact is weet ik niet. Voer het namelijk niet zelf. Mocht ik meer hooi willen geven komt er een aanzienlijk bedrag per maand bij. En betaal naar mijn mening nu al aardig veel. Volgens de pensionhouder is ze niet te schraal dus is het bijvoeren van hooi onzin. Ontwormen doe ik om de 3 maanden ongeveer. Afhankelijk van het mestonderzoek. Ze krijgt smorgens en savonds hooi in haar stal en overdag op het land. Beide op de grond. Vandaar dat ik haar om de maand a 2 maanden behandel met zand weg.
Ik zal de andere opties ook even bekijken. Het advies van pavo was de nature’s best.

Vraag de pensionhouder hoeveel ze krijgt, want je zal een paard in de groei voor het verwachte volwassen gewicht moeten voeren, zeker qua hooi en vit/min.
En mijn advies lucernekorrel is ook ivm droogte waardoor de eiwitgehaltes in gras vaak lager zijn, zeker paard in de groei heeft meer eiwit/essentiele aminozuren nodig om o.a. spier te maken.

Voor op stal voeren zou ik liever naar een hooinet/tas oid gaan. Niet alleen is het dan schoner, maar ze kauwen snel langer en dus beter op het hooi. Goed net/ruif/etc. geeft ook minder verspilling van hooi naast beter inzicht in hoeveel en hoe snel elk paard eet. Dat vertelt je ook veel over hoeveel elk paard nodig heeft en of je dat inderdaad met meer hooi moet oplossen.

MissJG

Berichten: 386
Geregistreerd: 28-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 13:42

Als ik vraag hoeveel ze krijgt is het standaard antwoord: meer dan voldoende.
Een andere stal ben ik aan het zoeken maar helaas is er momenteel niets vrij hier in de regio. En een uur enkele reis is helaas niet te doen. Van het voorjaar verwachten stallen hier in de buurt weer plekken te hebben. Dus ik zal toch iets moeten om het te overbruggen. Een hooi net heb ik gekocht. Maar die mocht ik niet in de stal hangen. Dat vinden ze namelijk gevaarlijk... ik begrijp de meningen en ik snap ook echt dat dit verre van ideaal is. Maar ik zal toch iets moeten. Ze krijgt voor droog van een rol. Ook dit al aangeboden te vervangen. Maar ook dit was helaas geen optie. Ik begrijp dat sommige van jullie nu graag commentaar geven in de trant van het is jou paard. Maar als ik ruzie ga maken omdat ik het anders wil dan hun sta ik straks met een paard zonder stal. Ik kan nu momenteel helaas niets anders dan het uitzingen tot er ergens anders een plek is voor haar.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:53

MissJG schreef:
Als ik vraag hoeveel ze krijgt is het standaard antwoord: meer dan voldoende.
Een andere stal ben ik aan het zoeken maar helaas is er momenteel niets vrij hier in de regio. En een uur enkele reis is helaas niet te doen. Van het voorjaar verwachten stallen hier in de buurt weer plekken te hebben. Dus ik zal toch iets moeten om het te overbruggen. Een hooi net heb ik gekocht. Maar die mocht ik niet in de stal hangen. Dat vinden ze namelijk gevaarlijk... ik begrijp de meningen en ik snap ook echt dat dit verre van ideaal is. Maar ik zal toch iets moeten. Ze krijgt voor droog van een rol. Ook dit al aangeboden te vervangen. Maar ook dit was helaas geen optie. Ik begrijp dat sommige van jullie nu graag commentaar geven in de trant van het is jou paard. Maar als ik ruzie ga maken omdat ik het anders wil dan hun sta ik straks met een paard zonder stal. Ik kan nu momenteel helaas niets anders dan het uitzingen tot er ergens anders een plek is voor haar.


Echt blijven zoeken hoor. Dit is geen manier van doen. Ze proberen je onder de duim te krijgen.

Maar ik begrijp helaas je probleem.

Ik zou daarom de nuggets en of fibrebeet nemen. Is van pavo en makkelijk aan te komen overal. Maar alles wat wiesencobs heet of grasbrok is mooi.
Je kan het ook aanvullen met lucerne, maar je kan daar niet vele kilo's van geven, dus vandaar dat ik zou zeggen; geef een grasbrok/nugget/wiesencob en lucerne.

Waarschijnlijk wil ze meer geld voor extra ruwvoer. Dat kan je wel overwegen, omdat al die zakken bijvoeren ook geld kosten. Maar de ervaring leert helaas, dat ze dat extra dan niet geven.........

Wat je ook kan doen, is lekker aan de hand gaan grazen. Gewoon aan de wandel en kantjes laten maaien.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Pavo nature’s best samen met pavo vital.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:57

Ik zou in eerste instantie gewoon de halve schep brok naar een hele opvoeren. Een half schepje is ook gewoon niet veel en voor je dan naar extra producten gaat grijpen is dat de simpelste oplossing.

MissJG

Berichten: 386
Geregistreerd: 28-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 14:03

superpony schreef:
MissJG schreef:
Als ik vraag hoeveel ze krijgt is het standaard antwoord: meer dan voldoende.
Een andere stal ben ik aan het zoeken maar helaas is er momenteel niets vrij hier in de regio. En een uur enkele reis is helaas niet te doen. Van het voorjaar verwachten stallen hier in de buurt weer plekken te hebben. Dus ik zal toch iets moeten om het te overbruggen. Een hooi net heb ik gekocht. Maar die mocht ik niet in de stal hangen. Dat vinden ze namelijk gevaarlijk... ik begrijp de meningen en ik snap ook echt dat dit verre van ideaal is. Maar ik zal toch iets moeten. Ze krijgt voor droog van een rol. Ook dit al aangeboden te vervangen. Maar ook dit was helaas geen optie. Ik begrijp dat sommige van jullie nu graag commentaar geven in de trant van het is jou paard. Maar als ik ruzie ga maken omdat ik het anders wil dan hun sta ik straks met een paard zonder stal. Ik kan nu momenteel helaas niets anders dan het uitzingen tot er ergens anders een plek is voor haar.


Echt blijven zoeken hoor. Dit is geen manier van doen. Ze proberen je onder de duim te krijgen.

Maar ik begrijp helaas je probleem.

Ik zou daarom de nuggets en of fibrebeet nemen. Is van pavo en makkelijk aan te komen overal. Maar alles wat wiesencobs heet of grasbrok is mooi.
Je kan het ook aanvullen met lucerne, maar je kan daar niet vele kilo's van geven, dus vandaar dat ik zou zeggen; geef een grasbrok/nugget/wiesencob en lucerne.

Waarschijnlijk wil ze meer geld voor extra ruwvoer. Dat kan je wel overwegen, omdat al die zakken bijvoeren ook geld kosten. Maar de ervaring leert helaas, dat ze dat extra dan niet geven.........

Wat je ook kan doen, is lekker aan de hand gaan grazen. Gewoon aan de wandel en kantjes laten maaien.


Dit doen we ook geregeld hoor. Waar ze overigens heel erg blij mee is. :D

Ze wil voor wat extra hooi €40 per maand extra. En ik weet dat een volle rol de grote* in deze omgeving rond de €25 a €30 ligt.
Nu snap ik dat ze dan wat extra wil meer voer kost natuurlijk geld.
Maar dit gaat me toch echt wel tegen mijn gevoel in.
Betaal met alle liefde meer elke maand maar dan moet het wel realistisch blijven.
Ondanks dat in het beste wil voor mijn paard.

Ik ga eens kijken naar een grasbrok.
Misschien dat aanvullen met een handje muesli voor de smaak.

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:46

Veel paarden zijn te vet, en te vet zijn is niet gezond. Ons beeld is vertekend en vele paarden die er 'goed uitzien' zijn eigenlijk gewoon te dik.
Een jong paard dat nog niet werkt ziet er niet zo 'vol' uit als een paard dat goed in de spieren zit. Veel mensen noemen dat schraal. Maar een jong paard wil je echt niet te dik hebben, dat is een aanslag op het lichaam.

Ik vind het opvallend dat hier meteen naar de stalhouder gewezen wordt, zonder het paard in kwestie te kennen of er überhaupt een foto van gezien te hebben. Het dier krijgt volgens de TS 4x per dag hooi, dat is 1 á 2x meer dan de gemiddelde stal.

Als het om de fjord je profiel gaat zou ik oppassen met veel krachtvoer. Zulke types doen het prima op hooi en een vitamine brokje met bietenpulp of lucerne.

MissJG

Berichten: 386
Geregistreerd: 28-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 14:53

Thokkadisje schreef:
Veel paarden zijn te vet, en te vet zijn is niet gezond. Ons beeld is vertekend en vele paarden die er 'goed uitzien' zijn eigenlijk gewoon te dik.
Een jong paard dat nog niet werkt ziet er niet zo 'vol' uit als een paard dat goed in de spieren zit. Veel mensen noemen dat schraal. Maar een jong paard wil je echt niet te dik hebben, dat is een aanslag op het lichaam.

Ik vind het opvallend dat hier meteen naar de stalhouder gewezen wordt, zonder het paard in kwestie te kennen of er überhaupt een foto van gezien te hebben. Het dier krijgt volgens de TS 4x per dag hooi, dat is 1 á 2x meer dan de gemiddelde stal.

Als het om de fjord je profiel gaat zou ik oppassen met veel krachtvoer. Zulke types doen het prima op hooi en een vitamine brokje met bietenpulp of lucerne.



Ik wil haar ook zeker niet te dik hebben. Maar ben wel van mening dat er gewoon wel iets bij mag.
Haar ruggengraat steekt bv goed uit. Nu snap ik dat ze bespiering mist. Maar ik ben wel van mening dat ze wel iets meer reserves kan gebruiken voordat ze echt aan het werk moet.
Dit zijn de meest recente foto’s.


Afbeelding


Afbeelding

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Pavo nature’s best samen met pavo vital.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:01

Ik voer mijn paard sinds 1,5 maandag Pavo Fibrebeet bij, daar komt hij heel mooi van aan, ook in spier. Voor hem is onbeperkt hooi helaas niet voldoende.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:02

Hier zou ik in ieder geval sojaschroot in gooien. Eerst 4 dagen 100g, daarna 200g per dag en na een aantal weken kijken of het zelfs tijdelijk naar 300g per dag moet (mag allemaal in 1 portie). Ze is ook wel wat aan de magere kant, maar vooral compleet spierloos.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:10

Sjah, dat is het lastige van een pensionstal. Begrijp heel goed dat dit voor nu dan even is zoals het is.
Qua aanvulling zou ik het dan echt zoeken in ruwvoervervanger, zoals gezegd slobber, hooicobs, grasbrok, of gewoon bietenpulp. Met muesli en brok ga je dit naar mijn mening niet oplossen.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:19

is inderdaad wel wat schraal.
billen mogen gewoon altijd wel rond zijn vind ik hoor :j en nu zijn ze wat ingedeukt.
teken dat er toch wel wat mist.
wat je ook kunt proberen.
haal een zak fibrebeet of fibrenuggets, van pavo, dat is meestal wel makkelijk te krijgen.
en dat kun je vrij makkelijk met water even aanmaken en laten weken.

kom je er zelf elke dag?
dan geef je een schep daar van, even in een emmer met water laten weken en doe je er eventueel een goede muesli door en dan kom je ook al een eind.
is wat extra buikvulling,wat meer eiwit en vitamines

maar 40 euro per maand meer aan meer hooi kan ook.
want als je supplementen en extra voeders gaat halen zit je ook zo op 40 euro.