Welk voer voor mijn schrale fjord?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Macs

Berichten: 7614
Geregistreerd: 19-06-09

Welk voer voor mijn schrale fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-20 21:27

Ik ben een beetje aan het zoeken. Het ene moment denk ik dat het huidige voer mijn paard goed doet, het andere moment weet ik het niet meer..

Mijn fjordenmerrie van 13 staat 24/7 buiten in een wei met schraal gras en 24/7 beschikking tot hooi.
Ze is altijd al een moeilijke eter geweest en wordt snel schraal. We doen wormenonderzoek en hier komt gelukkig nooit wat uit. Tandarts is recent geweest. Ze heeft soms wat stress in de kudde (ze heeft lang alleen gestaan) maar de laatste weken zie ik haar wel continue bij de ruif staan en sociaal doen met de andere paarden. Ze heeft nu dus meestal geen lege buik meer (ik voerde haar dan los hooi bij). Goed om te weten: ze staat sinds mei in deze kudde en heeft het erg moeilijk gehad, er is ook veel wisseling geweest.

Nu zit ze flink in haar wintervacht maar je kunt haar ribben redelijk goed voelen en deze zijn bij bepaalde bewegingen ook zichtbaar. Haar weidegenoten zijn overigens goed gevuld zonder extra krachvoer, dus ik vermoed dat het hooi wel goed zit.
Paar weken geleden hebben we haar een deken om gedaan toen er hommeles in de kudde was en ze slecht at. Hier trok ze direct van bij en na een paar dagen was ze voller. De afgelopen dagen vond ik het echter veel te warm voor een deken met haar vacht. Het is echter wel een normale fjorden wintervacht, geen cushing verdenking.

Wat we nu voeren is 1kg Pavo 18+ en 250g Pavo Topsport. Dit is ook wel het maximale wat ik in een keer wil voeren omdat we maar 1 keer per dag kunnen voeren.
Voordat ze van mij was kreeg ze Pavo Condition én pavo slobber zonder enige arbeid wat resulteerde in een dikke suikernek, maar verder wel mooi gevuld (niet dik).

Qua arbeid hebben we van de zomer wel flink gereden, ongeveer 40 km per week, nu zal dat ongeveer 20km per week zijn.
De ene dag ziet ze er mooi gespierd en strak uit, de andere dag kun je haar ribben zien.
Ik zoek dus voer wat laag is in suiker en hoog in eiwit. Haar spieren mogen namelijk wel wat meer. Ik vermoed dat ze geen producten zoals speedibeet eet omdat ze vrij kieskeurig is. Grasbrok hoeft ze bijv ook niet.

Moeten we gewoon nog even door blijven voeren? We voeren dit nu +/- 2 maanden, en ik zie dus wisselend resultaat. Of toch over op wat anders? Ik ben erg bang voor teveel suiker, ik lees ook dat zetmeel minder erg is omdat het niet direct een hoge suikerspiegel veroorzaakt. Hoe voer ik haar veilig meer calorieën? Help.

Maks :+:


Macs

Berichten: 7614
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Welk voer voor mijn schrale fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-20 21:53

Nee ze had geen tandproblemen.
Het voer wat ze nu krijgt zit vol met eiwit (15,5% en 20%), dus ik vermoed dat dat wel goed zit.. Ik denk dat we het in iets anders moeten zoeken. Maar daar kom ik niet uit.

Maks :+:

Macs

Berichten: 7614
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-20 22:01

tiwi1969 schreef:
Die suikernek in combinatie met schraal zou voor mij wel reden zijn om op cushing te testen. De kenmerkende vacht hoeft zeker in het beginstadium helemaal niet zo duidelijk te zijn.

Deken op is sowieso een goed idee, energie niet verspillen met warmhouden.

Als laatste ook als ze geen ei-uitscheiding hebben is het zaak minstens 1x in het najaar na de eerste nachtvorst met Equest Pramox te ontwormen. Dit werkt ook tegen ingecapselde bloedwormen en lintworm. Dat je geen eieren ziet met wormonderzoek zegt niet dat ze persé geen wormen hebben.

Ze heeft nu geen suikernek meer gelukkig, na het stoppen van haar vorige dieet. Denk ook dat het te maken heeft met dat ze destijds behoorlijk wat kreeg zonder arbeid. Maar ik blijf alert op IR.
Na een rondje heuveltjes stappen is ze al klammig dus ik twijfel echt over een deken. :o wil haar niet te warm zetten..
De ontworming gaan we half november sowieso doen trouwens. :)

Maks :+:

Macs

Berichten: 7614
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-20 10:45

Zo is ze nu met wintervacht. Afbeelding

Zo was ze toen ze kwam
Afbeelding

Misschien ga ik haar twee keer per week een slobber bijvoeren, na het werk. Iemand een tip? Seniores priores heeft ook veel suiker..

Een ruwvoer analyse zat ik aan te denken. Weet dat het onbemest is. De rest vd kudde is vrij vet, dus vermoed dat dat wel rijk genoeg is. Heb eerder vitaminebrok gegeven maar doordat ik de 18+ omhoog deed zei iemand die er verstand van heeft dat dat niet meer hoeft. En ik weet dat ze 3kg mag hebben, maar ik wil dat niet in een keer geven..

Maks :+:

Macs

Berichten: 7614
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Welk voer voor mijn schrale fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-20 12:27

Voor de duidelijkheid: sinds twee weken staat ze gewoon weer bij de ruif wanneer zij wilt. Met opzadelen enz krijgt ze nog een bak hooi en na het rijden nog gras. Dus vermoed dat ze nu sinds 2 weken genoeg ruwvoer binnen krijgt. Zie ook geen lege of opgetrokken buik meer.
Die foto is van voordat ik haar deken op deed een paar weken terug, nu is het weer minder erg.
Weet niet zo goed wat we met bespiering nog beter kunnen doen. We doen academisch grondwerk en rijden buiten veel heuveltjes. Het lijkt alsof ik alles doe wat ik moet doen. Misschien zal de tijd het toch leren. Denk dat ik na het weekend toch de deken weer op doe en kijk hoe dat gaat.

Osteopaat komt binnenkort, zal dan direct vragen of ze bloedonderzoek wilt doen.

Ik zal eens kijken naar luzerne en slobber :)
Dank voor al jullie suggesties!

Maks :+:

Macs

Berichten: 7614
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-20 14:39

9jinte9 schreef:
Ik zou buiten symptoombestrijding (extra voeren) vooral zoeken naar de oorzaak :o

Je schrijft dat er wormen onderzoek is gedaan, maar dat is lang niet altijd betrouwbaar.
Tanden zijn nagekeken, maar heeft de dierenarts ook bloed afgenomen of gekeken naar de mogelijkheid van maagklachten.

Verder zou ik nu niet gaan rijden op een paard die nauwelijks zichzelf op gewicht kan houden en 24/7 buiten staat. Alle energie kan ze nu wel gebruiken in het aanzetten voor de winter :o

Edit: ik zou voor de zekerheid dus toch ontwormen.

Wij gaan ook ontwormen zoals ik eerder heb aangegeven :) de dierenarts is de afgelopen tijd 2x geweest en zag geen aanleiding tot onderzoek maar zoals ik aangaf in mijn vorige post ga ik dat nu wel doen :) ze vond haar verder ook niet té mager maar wel te weinig spier.

Waarom ik wel met haar rijd is omdat ze daar onwijs blij van wordt. Ik merk ook dat hoe meer ze doet, hoe beter ze er lichamelijk uit ziet. Plus, hoe werk ik aan de bespiering door haar stil te zetten? We doen een rondje stappen met een stukje draf, that's it.

Maks :+:

Macs

Berichten: 7614
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-20 14:40

SuperZodiaX schreef:
Macs schreef:
Zo is ze nu met wintervacht. [ [url=m/EUzpcS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo was ze toen ze kwam
[ [url=m/4XtlnS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Misschien ga ik haar twee keer per week een slobber bijvoeren, na het werk. Iemand een tip? Seniores priores heeft ook veel suiker..

Een ruwvoer analyse zat ik aan te denken. Weet dat het onbemest is. De rest vd kudde is vrij vet, dus vermoed dat dat wel rijk genoeg is. Heb eerder vitaminebrok gegeven maar doordat ik de 18+ omhoog deed zei iemand die er verstand van heeft dat dat niet meer hoeft. En ik weet dat ze 3kg mag hebben, maar ik wil dat niet in een keer geven..


Seniores priores heeft 5 procent suiker. Vind ik erg meevallen, minder dan in hooi. Onze ppid pony krijgt het ook, doet het er super op.

Dan haal ik wat door elkaar... Heb gisteren avond zoveel slobbers bekeken :+

Maks :+:

Macs

Berichten: 7614
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Welk voer voor mijn schrale fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-20 19:16

Afbeelding
Dit was net. Ze zag er goed uit, volle buik en happy. Ook niet hongerig. Ze had het niet koud en stond te dampen. Dus heb geen deken op gedaan.
Ze lust de luzerne niet. Morgen doe ik nog een poging, en ook een poging tot seniores priores. :=

Maks :+:


Macs

Berichten: 7614
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-20 19:30

LiselotZorro schreef:
Sorry hoor, maar echt absurd om dit paard nog verder vet te mesten. Weten mensen nou echt al niet eens meer wat een gezond gewicht is?? Moet het allemaal maar met minimaal 100 kg overgewicht?

Er zou wat meer spier op mogen, maar dan zul je ook moeten trainen.

Nouja zeg, wat rustiger mag ook :) ik vraag om advies omdat ik me zorgen maak over mijn paard. Als er iemand is die zich zorgen maakt over te dikke paarden ben ik het wel. Volgens mij heb je haar niet in real life gezien en gevoeld, dus da's makkelijk praten. Ik open dit topic niet voor niets. En zoals ik in mijn openingspost beschrijf is het dus de ene dag drama en de andere dag niks aan de hand. Vandaag was dus het laatste aan de hand.

Maks :+:

Macs

Berichten: 7614
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-20 19:31

Cayenne schreef:
Op welke manier laat je wormenonderzoek doen?

Bij hipposupport via de mest.
Maar bij de eerste vorst ontwormen we dus.
Huidig mestonderzoek laat alles onder 50 EPG zien. Ik weet natuurlijk dat dit geen garantie geeft, dat zeggen ze zelf ook :)

Maks :+:

Macs

Berichten: 7614
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-20 20:04

_Nelleke_ schreef:
Hoe zijn de andere paarden TS? Ik vind het toch wel zorgelijk dat een sober dier met 24/7 ruwvoer niet goed op gewicht kan blijven en allerlei extra voer nodig heeft. Echt op leeftijd is ze ook nog niet.

De andere paarden zijn normaal of vet (allemaal koudbloeden). Mijn paard is altijd al zo geweest en ook een slechte eter. Ik ken haar al 3 jaar en heb haar een half jaar geleden gekocht.

Ik ga morgen mn best doen met de luzerne maar ik kan geen trechter in haar mond doen uiteraard.
Maar het bizarre vind ik dus dat ze dagelijks er zo anders uit kan zien. Vandaag heel prima en soms de volgende dag weer echt ingevallen.

Maar hoe zorg ik dan voor meer bespiering naast ons huidige beleid? We doen dus 3x in de week academisch grondwerk en ong 3x in de week wandelen of rijden in het bos met heuvels. Zeg 5 tot 10 km. We zijn nu dus een half jaar bezig, daarvoor stond ze een soort van stil.

Maks :+:

Macs

Berichten: 7614
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-20 20:42

jowien schreef:
Mijn fjord is op gewicht maar schraal qua bespiering (18jr). Mijn dierenarts raadde fibrebeet aan (naast onbeperkt hooi in de groep en vitaminekorrel of koek). Fibrebeet geeft veel vezels en eiwit maar geen suikers. Ze eet het erg graag, smult er echt van (en de andere drie vinden het ook heerlijk). Ik geef het tijdens het poetsen of na het rijden. Is met warm water in 15min klaar (met koud water 45min).

Dit is inderdaad een goede optie als ze de seniores niet wilt. Maar ik heb er een hard hoofd in omdat ze dus grasbrok (geweekt en ongeweekt) ook niet wilt. Maar ga het zeker proberen!

Maks :+:

Macs

Berichten: 7614
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-20 21:54

Hannanas schreef:
Interessant topic. Ik zie wel wat je bedoeld. Helemaal een goed en gezond beeld geven de foto’s niet. Misschien al vermeld maar krijgt je fjord wel sowieso een vitaminemineralen supplement naast het ruwvoer? En vanwege het wisselende beeld zou ik idd ook wormen meepakken en een bloedtestje doen. Plus zand. Mogelijk heeft ze soms wat last van haar buik? Kan dat? Je ziet zeker niet dagelijks mest? Heb je al eens gekeken of er zand in zit als ze mest waar je bij staat?

De wormentest test ook op zand. Zat er niet in gelukkig! Dank voor je fijne antwoord trouwens.
Iemand die er veel vanaf weet in een ander topic had gezegd dat ik met deze hoeveelheid krachtvoer geen extra vitaminebrok hoefde te voeren.
Ik zie dagelijks mest en daar is niks geks mee gelukkig. Geen buikklachten ook!

Maks :+:

Macs

Berichten: 7614
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Welk voer voor mijn schrale fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-20 20:06

De seniores priores ging er met aanmoediging met lange tanden in. Maar toch nog een half kilootje (droog gewogen, maar uiteraard wel geweekt). De luzerne wil ze nog steeds niet.. ik laat de 18+ even voor wat het is. Ze krijgt nog wel de 250-500 g topsport erbij + schepje magnesium. En dan verhogen we de seniores langzaam naar meer (denk aan 1 tot 2 kg per keer.)

Maks :+:

Macs

Berichten: 7614
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-20 09:23

_Nelleke_ schreef:
Toch vind ik het paard aanvullen met seniores priores voor de korte termijn prima maar ik vraag me wel af waarom een sober paard die nog niet heel erg op leeftijd is zo schraal staat. Lijkt me dan toch meer aan de hand.

Ik snap je bezorgdheid en ik deel 'm. Ik ga er vanuit dat het stress is van de verhuizing. Onze fjord hebben we sinds mei en is toen in een kudde geplaatst na minstens 3 jaar alleen te hebben gestaan. Ze heeft het zwaar gehad in de kudde. Werd achterna gezeten en heeft behoorlijk wat krassen opgelopen. Haar beste maatje waar ze altijd mee samen stond in de kudde is laatst ook nog verhuisd. Direct viel ze weer in en stond ze niet meer bij de ruif.
Nu lijkt het gestabiliseerd gelukkig, sinds 2 a 3 weken! Elke keer als ik kom staat ze hooi te eten of te soezen met 2 andere merries. Ze heeft bijna geen wondjes meer en ze stuurt de anderen ook weg als ze wilt eten. Weidegenoten letten ook op en zien ook dat het beter gaat. Ik heb in de tussentijd toen ze af was gevallen niet toegekeken, maar van alles geprobeerd. En dat werkte ook af en aan. Ik heb het aan iedereen gevraagd (dierenarts, zadelmaker, instructeur, stalgenoten etc) en gelukkig vond iedereen het meevallen. Het heeft tijd nodig denk ik, het duurt minstens een jaar voordat een paard echt gesetteld is, dus de tijd zal het leren.

Maks :+:

Macs

Berichten: 7614
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-20 16:38

Muze schreef:
Bij stress is zetmeel( krachtvoer) nou net niet een helpend voer.
Ik zou het zoeken in energie uit ruwvoer: olie, eiwit... luzerne, grasbrok, dergelijke producten
Stress doet veel, heeeeeeel veel met een paardenlijf op cel niveau.

Waar lees je dit dan? :)
Ik voerde al laag in zetmeel en ben daar heel kritisch op. Zoals ik heb genoemd voeren we nu seniores priores, luzerne, topsport (veel eiwit) en magnesium. Dus precies wat jij benoemd.

Maks :+:

Macs

Berichten: 7614
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-20 17:11

Dan zie je het verkeerd op de foto, want mijn paard is echt niet vet. :) Anders had ik wel een heel ander topic gemaakt ;)
Afbeelding

Maks :+:

Macs

Berichten: 7614
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Welk voer voor mijn schrale fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-20 18:24

Geen idee :) we hebben haar een half jaar.
Maar we gaan met de vorst ontwormen.

Maks :+:

Macs

Berichten: 7614
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-20 19:08

Tja, en ik zie wel een bolle buik maar haar ribben, heupen en schouders bevatten geen grammetje vet, je voelt en ziet direct bot. Dit verschil is er dus binnen een paar dagen he? Ze heeft die buik nu sinds 4 dagen denk ik. Ik geloof niet dat ze zo snel dik wordt met hetzelfde rantsoen.
Wat ik denk is dat ze nu eindelijk ontspannen is en haar buik niet meer opgetrokken heeft, en dat ze de hele dag genoeg ruwvoer kan eten waardoor haar buik gevuld is. En het gebrek aan spieren waardoor het een hangbuikje wordt.
Ik wil haar trouwens niet moddervet hebben, maar ik vind een gezond laagje wel een fijn idee, mocht ze ooit iets mankeren dat ze wat reserve heeft. Er zit ook nog iets tussen mager en vet.

Ik ga nu gewoon door met waar ik me goed bij voel. Ik kan sparren met mensen in mijn cirkel, heb de dierenarts en andere professionals om me heen en daar laat ik het even bij. Ik merk dat ik toch alleen maar stress krijg van dit topic, en daar is niemand mee geholpen. Bedankt iedereen voor de adviezen namen mij en mijn paardje :)

Maks :+:

Macs

Berichten: 7614
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-20 23:09

Hannanas schreef:
Als je zeker weet dat ze nu voldoende ruwvoer binnen krijgt en geen wormen heeft zou je ook een andere weg in kunnen slaan. Alleen nog een vitaminenbrokje en eiwit. Bijv een balancer plus lucernbrokjes of een balancer plus iets als sojaschroot, Subli atleet, microniseerd lijnzaad. Zoveel mogelijk suiker en zetmeel vermijden.

Dit heb ik gedaan toen we haar kochten en op stal kwam. Ik gaf haar alleen wat metazoa en magnesium en ze kreeg behoorlijk wat gras Gevolg was afvallen en spierafbraak.. het was niet genoeg, ze bleek achteraf toch veel stress te hebben. Ik heb het niet gemerkt, omdat ze hier veel relaxter was dan op haar oude plekje. Dus ik dacht dat ze eindelijk tot rust kwam, achteraf gezien dus toch niet helemaal.

996981, je boodschap is duidelijk. Zal ik nu dan nog één keer aangeven dat ik absoluut geen voorstander ben van te dikke paarden en ik dit net zo'n groot probleem vind als jij? Ik werk met paarden en ken tientallen fjorden en ja, 90% van de paarden in Nederland is veel te dik. Dus ik zorg er absoluut voor dat het mijn paard niet gebeurt. Ik heb vroeger een paard verzorgd met 200 kg overgewicht en deze laten afvallen. Ik weet wat dit doet met een paard, jaren later is het alsnog zijn dood geworden ondanks zijn mooie gewicht. Dat ik dit topic open is niet omdat ik vind dat mijn paard er wel prima uitziet maar ik me oprecht zorgen maak over haar. Ik open nooit topics op bokt, en dit was puur omdat ik er zelf even niet meer uit kwam. Ook omdat ik haar al een tijd ken en ik weet dat ze wel iets meer kan hebben en nog steeds mooi slank kan zijn. De foto's geven niet weer hoe het in het echt is. Ik heb er slapeloze nachten van gehad. Dat geeft misschien een beeld.

Misschien ben ik niet duidelijk geweest in mijn posts, dat kan absoluut. Maar heb het idee dat ik nu dingen aan het herhalen ben en mezelf moet verdedigen.. en dat wilde ik niet bij het openen van dit topic.
Dank iedereen, en we gaan dit even proberen. Ik check haar elke dag en stem het voer af op wat ze doet en hoe ze er uit ziet. Ze is happy, niet meer opdringerig en hongerig en geniet van de dingen die we met haar doen. En daar gaat het om :)

Maks :+:

Macs

Berichten: 7614
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-20 23:04

Blussem schreef:
Macs,
Probeer niet al te veel aan te trekken van sommige bokkers. Die zitten hier duidelijk te trollen.

Wel een vitaminebrokje, zoals je ook zei.
Ik vergeet dat Bokt alles gespecificeerd wil hebben :+
Met het mopje gaat het nu in een stijgende lijn trouwens :D dus ik slaap weer goed :) ze is zo happy en meewerkend in de training aan de hand en in het bos <3

Maks :+:

Macs

Berichten: 7614
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-20 10:38

Hannanas schreef:
Citaat:
Wel een vitaminebrokje, zoals je ook zei.
Ik vergeet dat Bokt alles gespecificeerd wil hebben :+

Met het mopje gaat het nu in een stijgende lijn trouwens :D dus ik slaap weer goed :) ze is zo happy en meewerkend in de training aan de hand en in het bos <3


Pardon? Zit ik je hier serieus van advies te voorzien krijg ik dat antwoord?

Zo was het niet bedoeld hoor :) ik ben super blij met alle adviezen!
Jij zei een vitaminebrokje+ eiwit. Ik antwoordde daar metazoa + gras op. Dus ik nam aan dat je snapte dat ik met metazoa de vitaminebrok bedoelde en met gras het eiwit.
Sorry voor het misverstand, ik dacht dat ik eerder in mijn berichten duidelijk was geweest met wat ik voerde. :)

Maks :+:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ArtHorse en 6 bezoekers