Welk voer voor mijn schrale fjord?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Welk voer voor mijn schrale fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 22:27

Ik ben een beetje aan het zoeken. Het ene moment denk ik dat het huidige voer mijn paard goed doet, het andere moment weet ik het niet meer..

Mijn fjordenmerrie van 13 staat 24/7 buiten in een wei met schraal gras en 24/7 beschikking tot hooi.
Ze is altijd al een moeilijke eter geweest en wordt snel schraal. We doen wormenonderzoek en hier komt gelukkig nooit wat uit. Tandarts is recent geweest. Ze heeft soms wat stress in de kudde (ze heeft lang alleen gestaan) maar de laatste weken zie ik haar wel continue bij de ruif staan en sociaal doen met de andere paarden. Ze heeft nu dus meestal geen lege buik meer (ik voerde haar dan los hooi bij). Goed om te weten: ze staat sinds mei in deze kudde en heeft het erg moeilijk gehad, er is ook veel wisseling geweest.

Nu zit ze flink in haar wintervacht maar je kunt haar ribben redelijk goed voelen en deze zijn bij bepaalde bewegingen ook zichtbaar. Haar weidegenoten zijn overigens goed gevuld zonder extra krachvoer, dus ik vermoed dat het hooi wel goed zit.
Paar weken geleden hebben we haar een deken om gedaan toen er hommeles in de kudde was en ze slecht at. Hier trok ze direct van bij en na een paar dagen was ze voller. De afgelopen dagen vond ik het echter veel te warm voor een deken met haar vacht. Het is echter wel een normale fjorden wintervacht, geen cushing verdenking.

Wat we nu voeren is 1kg Pavo 18+ en 250g Pavo Topsport. Dit is ook wel het maximale wat ik in een keer wil voeren omdat we maar 1 keer per dag kunnen voeren.
Voordat ze van mij was kreeg ze Pavo Condition én pavo slobber zonder enige arbeid wat resulteerde in een dikke suikernek, maar verder wel mooi gevuld (niet dik).

Qua arbeid hebben we van de zomer wel flink gereden, ongeveer 40 km per week, nu zal dat ongeveer 20km per week zijn.
De ene dag ziet ze er mooi gespierd en strak uit, de andere dag kun je haar ribben zien.
Ik zoek dus voer wat laag is in suiker en hoog in eiwit. Haar spieren mogen namelijk wel wat meer. Ik vermoed dat ze geen producten zoals speedibeet eet omdat ze vrij kieskeurig is. Grasbrok hoeft ze bijv ook niet.

Moeten we gewoon nog even door blijven voeren? We voeren dit nu +/- 2 maanden, en ik zie dus wisselend resultaat. Of toch over op wat anders? Ik ben erg bang voor teveel suiker, ik lees ook dat zetmeel minder erg is omdat het niet direct een hoge suikerspiegel veroorzaakt. Hoe voer ik haar veilig meer calorieën? Help.

snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 22:47

Macs schreef:
Ik ben een beetje aan het zoeken. Het ene moment denk ik dat het huidige voer mijn paard goed doet, het andere moment weet ik het niet meer..

Mijn fjordenmerrie van 13 staat 24/7 buiten in een wei met schraal gras en 24/7 beschikking tot hooi.
Ze is altijd al een moeilijke eter geweest en wordt snel schraal. We doen wormenonderzoek en hier komt gelukkig nooit wat uit. Tandarts is recent geweest. Ze heeft soms wat stress in de kudde (ze heeft lang alleen gestaan) maar de laatste weken zie ik haar wel continue bij de ruif staan en sociaal doen met de andere paarden. Ze heeft nu dus meestal geen lege buik meer (ik voerde haar dan los hooi bij). Goed om te weten: ze staat sinds mei in deze kudde en heeft het erg moeilijk gehad, er is ook veel wisseling geweest.

Nu zit ze flink in haar wintervacht maar je kunt haar ribben redelijk goed voelen en deze zijn bij bepaalde bewegingen ook zichtbaar. Haar weidegenoten zijn overigens goed gevuld zonder extra krachvoer, dus ik vermoed dat het hooi wel goed zit.
Paar weken geleden hebben we haar een deken om gedaan toen er hommeles in de kudde was en ze slecht at. Hier trok ze direct van bij en na een paar dagen was ze voller. De afgelopen dagen vond ik het echter veel te warm voor een deken met haar vacht. Het is echter wel een normale fjorden wintervacht, geen cushing verdenking.

Wat we nu voeren is 1kg Pavo 18+ en 250g Pavo Topsport. Dit is ook wel het maximale wat ik in een keer wil voeren omdat we maar 1 keer per dag kunnen voeren.
Voordat ze van mij was kreeg ze Pavo Condition én pavo slobber zonder enige arbeid wat resulteerde in een dikke suikernek, maar verder wel mooi gevuld (niet dik).

Qua arbeid hebben we van de zomer wel flink gereden, ongeveer 40 km per week, nu zal dat ongeveer 20km per week zijn.
De ene dag ziet ze er mooi gespierd en strak uit, de andere dag kun je haar ribben zien.
Ik zoek dus voer wat laag is in suiker en hoog in eiwit. Haar spieren mogen namelijk wel wat meer. Ik vermoed dat ze geen producten zoals speedibeet eet omdat ze vrij kieskeurig is. Grasbrok hoeft ze bijv ook niet.

Moeten we gewoon nog even door blijven voeren? We voeren dit nu +/- 2 maanden, en ik zie dus wisselend resultaat. Of toch over op wat anders? Ik ben erg bang voor teveel suiker, ik lees ook dat zetmeel minder erg is omdat het niet direct een hoge suikerspiegel veroorzaakt. Hoe voer ik haar veilig meer calorieën? Help.

Had ze tand problemen?
Olie of iets van subli atleet voor eiwit of soja schroot

Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Welk voer voor mijn schrale fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 22:53

Nee ze had geen tandproblemen.
Het voer wat ze nu krijgt zit vol met eiwit (15,5% en 20%), dus ik vermoed dat dat wel goed zit.. Ik denk dat we het in iets anders moeten zoeken. Maar daar kom ik niet uit.

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 22:55

Die suikernek in combinatie met schraal zou voor mij wel reden zijn om op cushing te testen. De kenmerkende vacht hoeft zeker in het beginstadium helemaal niet zo duidelijk te zijn.

Deken op is sowieso een goed idee, energie niet verspillen met warmhouden.

Als laatste ook als ze geen ei-uitscheiding hebben is het zaak minstens 1x in het najaar na de eerste nachtvorst met Equest Pramox te ontwormen. Dit werkt ook tegen ingecapselde bloedwormen en lintworm. Dat je geen eieren ziet met wormonderzoek zegt niet dat ze persé geen wormen hebben.

Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 23:01

tiwi1969 schreef:
Die suikernek in combinatie met schraal zou voor mij wel reden zijn om op cushing te testen. De kenmerkende vacht hoeft zeker in het beginstadium helemaal niet zo duidelijk te zijn.

Deken op is sowieso een goed idee, energie niet verspillen met warmhouden.

Als laatste ook als ze geen ei-uitscheiding hebben is het zaak minstens 1x in het najaar na de eerste nachtvorst met Equest Pramox te ontwormen. Dit werkt ook tegen ingecapselde bloedwormen en lintworm. Dat je geen eieren ziet met wormonderzoek zegt niet dat ze persé geen wormen hebben.

Ze heeft nu geen suikernek meer gelukkig, na het stoppen van haar vorige dieet. Denk ook dat het te maken heeft met dat ze destijds behoorlijk wat kreeg zonder arbeid. Maar ik blijf alert op IR.
Na een rondje heuveltjes stappen is ze al klammig dus ik twijfel echt over een deken. :o wil haar niet te warm zetten..
De ontworming gaan we half november sowieso doen trouwens. :)

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Welk voer voor mijn schrale fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:09

Luzerne en lijnzaadolie. Luzerne kun je als je opbouwt gewoon een emmer geven in 1 keer

Nyaleti

Berichten: 6111
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Welk voer voor mijn schrale fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:26

Kwa voer zou je eigenlijk wel goed moeten zitten ja. Pavo 18+ werkt vaak goed om ze wat voller te krijgen. Misschien toch eens een ontwormingsspuit geven, Pramox is idd een goede.
Hoe is ze verder in haar gedrag? Cushing is echt niet altijd alleen de dikke vacht (die van mij had hoge waardes maar heeft een normale vacht). Geloof dat je deze maand nog gratis kan testen op Cushing dus misschien toch de moeite waard om het maar uit te kunnen sluiten.
Als het je niet lekker zit kun je meteen een algemeen bloedonderzoek laten doen?

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Welk voer voor mijn schrale fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:44

Met krachtvoer verstoor je de darmflora te veel, dan nemen dit soort sobere paarden nog moeilijker voedingsstoffen op. Wat hierboven ook wordt gezegd: Luzerne of luzernebrokken geven, en lijnzaadolie. Alleen bij de laatste oppassen dat de mest niet te dun wordt. Als ze zich bij de voerplaats laat wegjagen en er zijn geen andere voerplaatsen dan zijn er te weinig voerplaatsen. Bij paarden die gezond moeten aankomen duurt het wat langer voordat je resultaat ziet. Ze zal door alle stress wat meer tijd nodig hebben om bij te komen, en ze maakt ook best wat kms. Misschien even een paar weken niet meer dan een km of 5 a 6 per week maken, dan kan ze de energie gebruiken om wat aan te komen ipv te verbranden. Ook een wintervacht aanmaken kost veel energie. Je ziet dan ook vaak een dipje in de weerstand. Liever een goede vitaminebrok voeren dan zetmeelrijk krachtvoer.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Welk voer voor mijn schrale fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:59

Heb je al eens een ruwvoeranalyse gedaan? Mogelijk is het erg arm hooi waar ze niet genoeg aan heeft. Deze periode van het jaar kost veel energie en kan een aanslag zijn op de weerstand. Krijgt ze met het krachtvoer genoeg vitamines en mineralen binnen? Van Pavo 18+ wordt bij een conditieachterstand bijvoorbeeld voor een paard van 400 kg 3,2 kg 18+ aangeraden. Als ze niet genoeg vitamines en mineralen binnen krijgt zou ik eens gaan kijken naar een vitaminebrok. Krachtvoer kan inderdaad de spijsvertering juist verstoren. Ik zou zelf de topsport dan ook weglaten. Als dit voer na maanden geen zode aan de dijk zet zou ik nu switchen, want de meeste paarden vallen de komende maanden eerder meer in dan dat ze weer aankomen. Zelf goede ervaringen met Equifyt Zupa om mijn pony weer aan te laten komen

skvetta

Berichten: 531
Geregistreerd: 12-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 00:06

Ik voer mijn schrale paard Masters senior. Het is een compleet voer maar daarnaast krijgt hij gras en als dat op is hooi. Hij krijgt een volle emmer verspreid in de ochtend en avond. Maar soms ook in 1x. En hij is er dol op! En mooi op gewicht!

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Welk voer voor mijn schrale fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 09:12

Jouw beschrijving van haar toestand, de ribben voelen en soms in beweging ze ook zien, is precies hoe een paard op perfect gewicht eruit ziet. Maw ik zou er juist niks aan veranderen.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Welk voer voor mijn schrale fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 09:20

Ribben hoor je juist goed te voelen. Eerlijk gezegd klinkt dit als eindelijk eens een fjord die niet met obesitas kampt.

Mochten de spieren wat schraal zijn kun je eiwit voeren, verder niks meer aan doen.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Welk voer voor mijn schrale fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 09:26

Een emmer seniores priores gemengd met de 18plus of topsport kan ook nog een optie zijn. Dat is ruwvoervervanger en zetten ze echt goed van aan.

Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 11:45

Zo is ze nu met wintervacht. Afbeelding

Zo was ze toen ze kwam
Afbeelding

Misschien ga ik haar twee keer per week een slobber bijvoeren, na het werk. Iemand een tip? Seniores priores heeft ook veel suiker..

Een ruwvoer analyse zat ik aan te denken. Weet dat het onbemest is. De rest vd kudde is vrij vet, dus vermoed dat dat wel rijk genoeg is. Heb eerder vitaminebrok gegeven maar doordat ik de 18+ omhoog deed zei iemand die er verstand van heeft dat dat niet meer hoeft. En ik weet dat ze 3kg mag hebben, maar ik wil dat niet in een keer geven..

fannetje

Berichten: 3548
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Welk voer voor mijn schrale fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:58

Ik zie toch echt wel een schraal dier, die ook wat bespiering mist. Idd door de wintervacht lijkt het nog wat, maar zelfs daardoorheen zie ik op de stilstandfoto gewoon de ribben schemeren.
Wat mijn paard helpt om op gewicht te blijven, omdat hij gewoonweg niet voldoende ruwvoer weg eet op de dag, is Seniores priores van Subli. Geen grote hoeveelheden, 1/2 tot 2/3 schep (droog, dit moet je dan nog aanlengen met water natuurlijk). Verder idd iets van luzerne (mix) erbij is voor die bespiering wel een goede. Ik doe dat altijd in combi met zijn krachtvoer, zodat hij beter kauwt.

Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Welk voer voor mijn schrale fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 13:27

Voor de duidelijkheid: sinds twee weken staat ze gewoon weer bij de ruif wanneer zij wilt. Met opzadelen enz krijgt ze nog een bak hooi en na het rijden nog gras. Dus vermoed dat ze nu sinds 2 weken genoeg ruwvoer binnen krijgt. Zie ook geen lege of opgetrokken buik meer.
Die foto is van voordat ik haar deken op deed een paar weken terug, nu is het weer minder erg.
Weet niet zo goed wat we met bespiering nog beter kunnen doen. We doen academisch grondwerk en rijden buiten veel heuveltjes. Het lijkt alsof ik alles doe wat ik moet doen. Misschien zal de tijd het toch leren. Denk dat ik na het weekend toch de deken weer op doe en kijk hoe dat gaat.

Osteopaat komt binnenkort, zal dan direct vragen of ze bloedonderzoek wilt doen.

Ik zal eens kijken naar luzerne en slobber :)
Dank voor al jullie suggesties!

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Welk voer voor mijn schrale fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:32

Foto's icm jouw beschrijving vind ik eigenlijk heel prima! Ik zou weinig veranderen juist. Heel mooi om een fjord met gezond gewicht te zien!

9jinte9

Berichten: 505
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:46

Ik zou buiten symptoombestrijding (extra voeren) vooral zoeken naar de oorzaak :o

Je schrijft dat er wormen onderzoek is gedaan, maar dat is lang niet altijd betrouwbaar.
Tanden zijn nagekeken, maar heeft de dierenarts ook bloed afgenomen of gekeken naar de mogelijkheid van maagklachten.

Verder zou ik nu niet gaan rijden op een paard die nauwelijks zichzelf op gewicht kan houden en 24/7 buiten staat. Alle energie kan ze nu wel gebruiken in het aanzetten voor de winter :o

Edit: ik zou voor de zekerheid dus toch ontwormen.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 15:29

Macs schreef:
Zo is ze nu met wintervacht. [ [url=m/EUzpcS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo was ze toen ze kwam
[ [url=m/4XtlnS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Misschien ga ik haar twee keer per week een slobber bijvoeren, na het werk. Iemand een tip? Seniores priores heeft ook veel suiker..

Een ruwvoer analyse zat ik aan te denken. Weet dat het onbemest is. De rest vd kudde is vrij vet, dus vermoed dat dat wel rijk genoeg is. Heb eerder vitaminebrok gegeven maar doordat ik de 18+ omhoog deed zei iemand die er verstand van heeft dat dat niet meer hoeft. En ik weet dat ze 3kg mag hebben, maar ik wil dat niet in een keer geven..


Seniores priores heeft 5 procent suiker. Vind ik erg meevallen, minder dan in hooi. Onze ppid pony krijgt het ook, doet het er super op.

Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 15:39

9jinte9 schreef:
Ik zou buiten symptoombestrijding (extra voeren) vooral zoeken naar de oorzaak :o

Je schrijft dat er wormen onderzoek is gedaan, maar dat is lang niet altijd betrouwbaar.
Tanden zijn nagekeken, maar heeft de dierenarts ook bloed afgenomen of gekeken naar de mogelijkheid van maagklachten.

Verder zou ik nu niet gaan rijden op een paard die nauwelijks zichzelf op gewicht kan houden en 24/7 buiten staat. Alle energie kan ze nu wel gebruiken in het aanzetten voor de winter :o

Edit: ik zou voor de zekerheid dus toch ontwormen.

Wij gaan ook ontwormen zoals ik eerder heb aangegeven :) de dierenarts is de afgelopen tijd 2x geweest en zag geen aanleiding tot onderzoek maar zoals ik aangaf in mijn vorige post ga ik dat nu wel doen :) ze vond haar verder ook niet té mager maar wel te weinig spier.

Waarom ik wel met haar rijd is omdat ze daar onwijs blij van wordt. Ik merk ook dat hoe meer ze doet, hoe beter ze er lichamelijk uit ziet. Plus, hoe werk ik aan de bespiering door haar stil te zetten? We doen een rondje stappen met een stukje draf, that's it.

Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 15:40

SuperZodiaX schreef:
Macs schreef:
Zo is ze nu met wintervacht. [ [url=m/EUzpcS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo was ze toen ze kwam
[ [url=m/4XtlnS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Misschien ga ik haar twee keer per week een slobber bijvoeren, na het werk. Iemand een tip? Seniores priores heeft ook veel suiker..

Een ruwvoer analyse zat ik aan te denken. Weet dat het onbemest is. De rest vd kudde is vrij vet, dus vermoed dat dat wel rijk genoeg is. Heb eerder vitaminebrok gegeven maar doordat ik de 18+ omhoog deed zei iemand die er verstand van heeft dat dat niet meer hoeft. En ik weet dat ze 3kg mag hebben, maar ik wil dat niet in een keer geven..


Seniores priores heeft 5 procent suiker. Vind ik erg meevallen, minder dan in hooi. Onze ppid pony krijgt het ook, doet het er super op.

Dan haal ik wat door elkaar... Heb gisteren avond zoveel slobbers bekeken :+

Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Welk voer voor mijn schrale fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 20:16

Afbeelding
Dit was net. Ze zag er goed uit, volle buik en happy. Ook niet hongerig. Ze had het niet koud en stond te dampen. Dus heb geen deken op gedaan.
Ze lust de luzerne niet. Morgen doe ik nog een poging, en ook een poging tot seniores priores. :=

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Welk voer voor mijn schrale fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:21

Sorry hoor, maar echt absurd om dit paard nog verder vet te mesten. Weten mensen nou echt al niet eens meer wat een gezond gewicht is?? Moet het allemaal maar met minimaal 100 kg overgewicht?

Er zou wat meer spier op mogen, maar dan zul je ook moeten trainen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Welk voer voor mijn schrale fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:26

Op welke manier laat je wormenonderzoek doen?

Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 20:30

LiselotZorro schreef:
Sorry hoor, maar echt absurd om dit paard nog verder vet te mesten. Weten mensen nou echt al niet eens meer wat een gezond gewicht is?? Moet het allemaal maar met minimaal 100 kg overgewicht?

Er zou wat meer spier op mogen, maar dan zul je ook moeten trainen.

Nouja zeg, wat rustiger mag ook :) ik vraag om advies omdat ik me zorgen maak over mijn paard. Als er iemand is die zich zorgen maakt over te dikke paarden ben ik het wel. Volgens mij heb je haar niet in real life gezien en gevoeld, dus da's makkelijk praten. Ik open dit topic niet voor niets. En zoals ik in mijn openingspost beschrijf is het dus de ene dag drama en de andere dag niks aan de hand. Vandaag was dus het laatste aan de hand.