Wat is nu echt compleet voer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Wat is nu echt compleet voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-20 09:01

Bestaat dat? Of ontkom je niet aan aanvullende supplementen?

Begin 2020 had m'n merrie vitamine E tekort en selenium te laag. Dus dat moest opgekrikt. En heb ik in de vorm van een supplement bij gegeven.
Ik ben toen ook eindelijk eens een vitamine korrel ook aan geven: Vital bic daily complete. Vorige maand weer bloed laten controleren en had ze zink tekort. Blijkbaar zit dat niet voldoende in ons gras en ook niet in daily complete. Een ander paard dat ook vital bix krijgt had ook te laag zink.

Nu geef ik Synovium Prefit bij op advies om de tekorten aan te vullen. Maar eigenlik wil ik iets dat beter is dan de vital bix daily complete. Is dat er? Of is het verstandig vitamine E los bij te geven en om de zoveel tijd de Prefit?

Zelf ben ik niet zo fan dit in poeders te doen. Want die krijgt ze al genoeg...

Iemand tips??

Het betreft een gelderse merrie die snel gestrest en schrikachtig wordt, maar wel snel moe is met werk, 17 is en steeds ouderdoms kwalen aan het krijgen is qua stijfheid en opwarmen. En recreatief in het werk momenteel.


Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-20 20:57

Ik geef de dosering zoals aanbevolen. Weet het even niet uit m'n hoofd. Voor een paard van 600 kilo en geen/matig werk.

Nu krijgt ze de helft ivm het suppelement dat ik bij geef. Dat was na de bloed uitslag.

Hooi is helaas steeds verschillend. Ik hoop dit jaar niet elke 3 weken, maar elke 6 weken nieuw hooi te bestellen. Dat is het onbeperkte graszaadhooi. Het voordroog dat ze bij krijgt (rodn 5 kilo per dag) is wel heel winter hetzelfde. Dat heb ik vorig jaar via Pavo laten testen. En heb ik nog voor 2 maanden van vorig jaar.


Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Wat is nu echt compleet voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-20 08:42

Bedankt voor de reacties en je overzicht mizora!!

Ze krijgen als het goed is kraan water. Weet dat eigenlijk niet precies... Maar volgens mij gewoon leidingwater.

Equimineral heb ik nog niet eerder van gehoord. Ik ga er eens induiken! Evenals de soorten die Skippy noemt.

Blijft echt lastig. Ik heb nu net voor 1.5 maand hooi laten bezorgen. Helaas past er niet veel meer in m'n opslag. Ik wil het wel laten testen.

Ook voor m'n shet. Zij krijgt alleen graszaadhooi (geen voordroog) en daily complete. En geen gras in de zomer wat m'n grote merrie wel krijgt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers