Sportpaard natuurlijk voeren, equivit? Agrobs? Vitalbix?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Sportpaard natuurlijk voeren, equivit? Agrobs? Vitalbix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 21:56

Hey allemaal, voor mijn 12-jarige ruin die z2 loopt ben ik op zoek naar een goed voerschema. tot nu toe doet hij het op een vitamine korrel en hooi. veel meer energie heeft hij niet nodig, maar vooral eiwitten voor de spieren. In de zomer als hij in het gras staat ziet ie er super uit, maar in de winter valt hij altijd wat terug. Ik hou het het liefst zo natuurlijk mogelijk en ben erg voorzichtig vanwege problemen met de darmen en snel jeuk. Ik zal dus niet zo snel eiwit poedertjes of bijvoorbeeld producten van Pavo geven. Nu zie ik prachtige voer van equifit, agrobs en Vitalbics wat er allemaal heel natuurlijk, laag in suiker en fris uit ziet. nu vraag ik me dus af: zijn er mensen met ervaringen met deze merken voor sport paarden? Krijg je ze daar net zo mooi mee in de spieren als met bijvoorbeeld pavo? Of zijn ze toch meer voor recreatie paarden?
Hoor het graag!

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Sportpaard natuurlijk voeren, equivit? Agrobs? Vitalbix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 21:59

Mijn paard doet het heel goed op de Vitalbix active+, die komt op een vitaminekorrel te kort en valt dan in. Pluspunt is dat het makkelijk te verkrijgen is hier.

Anoniem

Re: Sportpaard natuurlijk voeren, equivit? Agrobs? Vitalbix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 22:21

Geef je daar dan ook nog wat bij? Luzerne voor de spieren oid?

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 22:27

Pavo inshape is ook een mooi product...ik weet dat pavo slecht ' bekend' staat maar ze hebben tegenwoordig ook mooie producten ertussen zitten...zoals deze..laag in suikers en zetmeel,mooie ingrediënten en hoog eiwitpercentage voor spieropbouw evt in combi met een grasbrok..heb je goede en gezonde basis..

Zelf een pony die slecht reageert op lucerne en die voer ik naar tevredenheid de agrobs grun musli..maar dat bevat wel wat minder eiwitten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 22:43

Vleddertje1 schreef:
Pavo inshape is ook een mooi product...ik weet dat pavo slecht ' bekend' staat maar ze hebben tegenwoordig ook mooie producten ertussen zitten...zoals deze..laag in suikers en zetmeel,mooie ingrediënten en hoog eiwitpercentage voor spieropbouw evt in combi met een grasbrok..heb je goede en gezonde basis..

Zelf een pony die slecht reageert op lucerne en die voer ik naar tevredenheid de agrobs grun musli..maar dat bevat wel wat minder eiwitten..


Ertenvlokken, soja en Rietmelasse vind ik niet heel mooi... jammer want het ziet er verder goed uit. Die muesli ben ik idd ook heel enthousiast over, maar bek bang dat ik dan eiwitten tekort kom en er zit vgm ook niet een volledig vitaminen complex in

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Sportpaard natuurlijk voeren, equivit? Agrobs? Vitalbix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 22:54

natuurlijke voersoorten met veel eiwit zijn vooral Lucerne en Esparcette. Naast soya natuurlijk. Maar niet genetisch gemodificeerde soya vinden is een hele uitdaging. Erwteneiwit kan ook maar is poeder en voert daarom lastiger. Als je een deel van je ruwvoer aanvult/vervangt door Lucerne of Esparcette dan kom je al een heel eind denk ik. hele werelddelen voeren stro en lucerne ipv hooi dus dat paarden het er goed op kunnen doen is duidelijk. hou wel de calcium fosfor balans een beetje in de gaten als je veel lucerne gaat voeren. die moet dan met iets van graan aangevuld worden.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Sportpaard natuurlijk voeren, equivit? Agrobs? Vitalbix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 23:15

Ik voer zelf graanvrij, melassevrij en zo laag mogelijk in zetmeel/suiker.

Je hebt van höveler een hele mooie muesli pur.itan, of marstall vito, horsefood graanvrije mix.

Daarnaast geef ik havens mix. Dit is alleen pure timothee, luzerne en lijnzaad.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 06:55

Sammiex2000 schreef:
Geef je daar dan ook nog wat bij? Luzerne voor de spieren oid?


Niet echt iets bijzonders. Sowieso onbeperkt onverpakt hooi uit een net, de netten zitten altijd vol dus hij staat nooit zonder hooi. Dan 4 x per dag een halve standaard voerschep vitalbix active+ muesli, bij elkaar is dat 1,8 tot 2 kg. En af en toe wat slobber van vitalbix, als hij erg gezweten heeft doe ik daar wat zout en magnesium doorheen. Hij heeft een Himalaya en gewone zoutsteen tot zijn beschikking maar die zie ik hem eigenlijk nooit gebruiken.

Mijn paard krijgt dus de volle dosering active+ maar je kunt die ook mengen met de daily complete korrel van vitalbix. De muesli bevat 24% daily complete dus je kunt gemakkelijk berekenen welke verhouding je wilt voeren om aan de juiste hoeveelheid te komen. Ik train op subtop niveau en mijn paard heeft aanleg om snel wat in te vallen, vandaar de volle dosering muesli.

Wij hebben geen weiland, enkel een heel grote paddock, dus gras krijgen ze hier eigenlijk nooit. Wel geef ik af en toe een kuurtje vlozaad of husk om zand af te voeren.

Lucerne heb ik geprobeerd maar die eet hij echt niet.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Sportpaard natuurlijk voeren, equivit? Agrobs? Vitalbix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 07:08

Ik geef eiwit in de vorm van lijnzaad. Mijn haflinger kan slecht tegen luzerne. Ik merkte 2 zomers geleden dat mijn haflinger ook in ging vallen bij veel rijden (geen Z2 dressuur, maar een aantal keer per week ritten van +20km op heuvelachtig terrein) en de spierondersteuning kwam te kort. De mash bleek niet voldoende (ja, als ik kilo's voerde) en de Agrobs Fetura at hij slecht (is sowieso een zeikerd met alles). Ik ben toen verder gaan kijken naar producten op basis van lijnzaad. Ik voer nu een tijdje dit brokje bij: https://dierencompleet.nl/product/horse ... kantklaar/
Hij heeft er niet veel van nodig en het is aanvulling op zijn vitaminebrok. Je kunt makkelijk de hoeveelheid aanpassen als het teveel of te weinig is.

De Agrobs Alpengrün muesli doet niet zoveel, het is wel een mooi product. De mash is dan voor jou interessanter, want ook daar zit lijnzaad in, waardoor het aandeel eiwit hoger is. Je zou ook eens naar een grasbrok kunnen kijken. De Agrobs Fetura (heet nu anders geloof ik) staat ook hoog in de eiwitten en daar heb ik paarden mooi van op gewicht zien komen en blijven.

gaucho

Berichten: 9521
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 07:12

Agrobs myoprotein, mooi voer maar mijn paard begon het slecht te eten.

Vorige paard reed ik intensief in de Westernsport en was moeilijk op gewicht te houden. Hij deed het erg goed op Linamix (lijnzaadbrok), lucernecobs en een vitamine brok van Lexa.

GabberGill

Berichten: 5690
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Sportpaard natuurlijk voeren, equivit? Agrobs? Vitalbix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 07:21

Equimagic + vitalbix

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 07:21

Gaucho: dat is toch de nieuwe naam/samenstelling van de Fetura? Weet jij of de samenstelling ook gewijzigd is?

gaucho

Berichten: 9521
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 07:28

Daihyo schreef:
Gaucho: dat is toch de nieuwe naam/samenstelling van de Fetura? Weet jij of de samenstelling ook gewijzigd is?


Ja. Nog steeds alleen grassen, weet niet of er echt iets gewijzigd is. Ik vind het een heel mooi product, heb alleen een hele lastige eter.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 07:33

Ja ik ook. De mijne at het ook niet meer. Ik moest er steeds meer Alpengrün muesli doorgeen mengen. En dan liet hij het vaak nog staan. Maar ik ken ook zat paarden die het met smaak eten.
Volgens mij zijn er proefverpakkingen van, dus misschien een idee om die eerst op te vragen :D

Maar daarom ben ik uiteindelijk overgestapt op dat lijnzaadbrokje. En dat gaat goed. Is ook nog eens heel goed voor de darmen :j

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 08:29

Sammiex2000 schreef:
Vleddertje1 schreef:
Pavo inshape is ook een mooi product...ik weet dat pavo slecht ' bekend' staat maar ze hebben tegenwoordig ook mooie producten ertussen zitten...zoals deze..laag in suikers en zetmeel,mooie ingrediënten en hoog eiwitpercentage voor spieropbouw evt in combi met een grasbrok..heb je goede en gezonde basis..

Zelf een pony die slecht reageert op lucerne en die voer ik naar tevredenheid de agrobs grun musli..maar dat bevat wel wat minder eiwitten..


Ertenvlokken, soja en Rietmelasse vind ik niet heel mooi... jammer want het ziet er verder goed uit. Die muesli ben ik idd ook heel enthousiast over, maar bek bang dat ik dan eiwitten tekort kom en er zit vgm ook niet een volledig vitaminen complex in


Soja niet gmo en erwtenvlokken zijn toch niet zo erg? Zijn puur de eiwitverleners....rietmelasse heeft absoluut geen voorkeur idd...maar is in dit product aandeel echt heel erg minimaal( levert iig totaal geen suikers op) dus zou ik het wel aandurven..

Maar er zijn vast wel producten te vinden die vergelijkbaar zijn...kom je als je opzoek gaat naar eiwit idd uit bjj lucerne of iets van grasmix denk ik..of evt coolstance copra

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Sportpaard natuurlijk voeren, equivit? Agrobs? Vitalbix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:03

Melasse bestaat voor 50% uit suiker, maar het maakt het voer wel veel smakelijker in minder stoffig/gruizig. In dit geval is het totaal aan suiker 4.0%, en 0.6%, dus 15% van de hoeveelheid, komt dan van de melasse af.

Met jouw wensen zou ik echter voor gemicroniseerd lijnzaad gaan. Bijvoorbeeld van pure feed. Lijnzaadschroot werkt ook/nog beter, maar dat kan ik voor particulieren op het moment niet vinden. Bij lijnzaadschroot is de olie er grotendeels uit, dus hoef je minder te geven voor dezelfde hoeveelheid eiwit. Voor paarden die gemakkelijk dik worden is dat handiger.

MariekeS_

Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:05

Stitchlover op Bokt heeft haar Lichte Tour (?) paard op Vitalbix lopen en had ooit eens mooie voor en na foto's laten zien. Die was heel mooi gegroeid in bespiering.
Die kan je altijd even benaderen.

Anoniem

Re: Sportpaard natuurlijk voeren, equivit? Agrobs? Vitalbix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:26

Super bedankt iedereen! Ik ga denk ik ook de Vitalbix proberen, met het risico dat zijn jeuk erger wordt door de luzerne maar het is de moeite van het proberen waard. Ik vind de agrobs met eiwitten, weet even niet hoe die nieuwe variant heet, ook een heel mooi product maar vroeg me af of mensen daar echt resultaat van zagen. Ik denk er over om de luzerne die Vitalbix aanbeveelt om naast de brokjes te geven dan te vervangen door agrobs zodat hij toch iets minder luzerne krijgt

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:54

Als je meer spieren wil, kan je beter naar de aminozuren kijken. Eiwitten kunnen ze uit ruwvoer halen. Ik geef Je paard gezond & fit pro plus. Daarnaast geef ik wel al een tijdje een klein schepje fibrebeet (80gr), omdat ze echt een beetje bij moest komen. Dat bouw ik straks af.

Ik heb nog Lexa Amino staan voor de liefhebber. Dat lust ze helaas niet.

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Sportpaard natuurlijk voeren, equivit? Agrobs? Vitalbix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:01


crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Sportpaard natuurlijk voeren, equivit? Agrobs? Vitalbix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:16

Als hij het goed doet op wat je nu geeft maar alleen wat voller mag blijven in de winter zou ik ook lucerne of esparcette bijvoeren met bietenpulp.

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:23

Mijn dressuur merrie (Z) die snel jeuk heeft, loopt bij mij het beste op de Daily Complete van Vital bix.
Samen met een handje luzerne erbij.

Nu ze een veulen aan de voet heeft staat ze op de breed en grow met luzerne. De jeuk gaat zo goed dat ze deze zomer zelfs zonder vliegen deken kon.
Verbaasd was ik hierover.

Ze blijft goed op gewicht in training met Daily complete en genoeg energie. En ook met de breed en grow nu.

Dit resultaat heb ik niet geboekt met voergezond, equimagic,, care4life etc geboekt.