Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Pistasche, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 19:55

Mandy_89 schreef:
En wat verder ook wel een reden is, zijn d'r hoeven. Zjjn altijd wel mooi, brokkelen of scheuren niet. Maar heb ze voor op ijzers staan, omdat ze anders heel gevoelig is op steentjes. Achter loopt ze zonder ijzers en heeft ze nergens last van.

Zou een vitaminen en mineralen brok dit kunnen verbeteren?

Vriendin van mij is daarvoor atcom huf vital gaan voeren, ook een vitaminebrok. En met succes: haar paard staat weer op blote voeten!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:22

@Lori Astrid van pure paardenvoeding is in mijn ervaring altijd eigenlijk wel goed te bereiken... Misschien iets tussen gekomen aan haar kant? Via mail, via FB, zelfs via Insta krijg ik gewoon altijd reactie van haar binnen korte tijd. Maar iedereen kan natuurlijk even een paar dagen uit de running zijn of weg zijn. Het is geen groot bedrijf met een enorme klantenservice aan de achterkant die de hele dag bereikbaar zijn.

Skippy01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:36

Ow wow, dat is dus echt niet mijn ervaring. Wat gek! Dat is inderdaad niet netjes nee...

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:16

plutolover schreef:
van welk merk geef jij dan de lucerene? ik vind die die van pavo niet zo mooi uitzien.. mn andere haflinger gaat er op schuren dus die krijgt geen extra lucerene meer.

Luzernemix voer ik zelf graag van Florian. Kan ik daar niet aankomen, voer ik optiform van mijten. Maar florian vind ik oprecht een heel mooi product. Vier varianten ruwvoer van te krijgen. mijn haf vindt het geweldig lekker! moeilijke eter (welsh) bij ons op stal vindt het zelfs echt lekker.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:14

@superpony dat is het ook wel he: wij hebben op stal veel oudjes. nu de tweede die richting de veertig gaat. Allemaal op overdag gras, s avonds/ s nachts voordroog en 3x per dag een halve schep muesli of brok. owjee: gras én voordroog én 'gewone' brok / muesli... daar ging mijn puristische hart toch even van op tilt toen ik op stal kwam... En toch doen ze het gewoon SUPER goed.

Ik zie ook paarden die op hooi + vitaminekorrel staan, en er met 25 uit zien of ze 40 zijn. Geen spieren, niet fit. Maar wel gevoerd volgens een ideaal. Ja, voor wie doe je het dan he?

Mijn merrie deed het helaas niet zo goed op vitaminekorrel. Die staat nu op brok.
Mijn ruin deed het toen de training meer werd niet meer goed op vitaminebrok en daar ging echt meerdere kilo's brok in om hem gezond en fit te houden.
Theorie is leuk, maar ik voer toch op het oog. Ondanks dat ik echt wel met tabellen en weegschalen en rekenmachines kan werken om het theoretische paard te voeden. Levende wezens houden zich niet altijd aan de tabellen he :) Ik probeer het wel met een nieuw paard: zo 'zuiver' mogelijk en zo min mogeiljk krachtvoer. En soms moet je dan ophogen en bijvoeren.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:39

Samantha89 schreef:
Even een vraagje, ik voer al een maand of 3 a 4 vitalbix dc met de luzerne van vitalbix. Het valt mij nu ineens op, tijdens het poetsen, dat mijn paard jeuk heeft bij zijn manenkam, over zijn rug en aan zijn hoofd. Ik heb ook allemaal muggenbultjes gevonden en daar jeukt hij ook op. Ga ik verder bij zijn billen, flanken, zijkant buik en onder zijn buik heeft hij geen jeuk. Stel dat de jeuk toch door de vitalbix komt, hoe snel geeft het resultaat als ik stop met voeren van de vitalbix? Pony krijgt het ook, die jeukt ook een klein beetje bij zijn manen, verder niks en geeft ook niet zo’n reactie als bij mijn paard.
Mocht het toch door de vitalbix komen baal ik wel enorm, langslepende tijd achter de rug wat betreft slechte hoeven en abcessen in 1 hoef, ging al de betere kant op gelukkig maar sinds ik overgestapt ben van de hoeveler reformin plus naar vitalbix hebben zijn hoeven echt een enorme sprong vooruit gemaakt!

Ongeveer tien dagen na het stoppen met een product zou je wel verschil moeten zien. Voeding blijft ongeveer 36 uur in het verteringssysteem, maar kan veel langer in de spieren blijven zitten en in de organen. Ongeveer 10 dagen is een reëel uitgangspunt.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 09:17

Maartje_M schreef:
Ik ben sinds kort overgestapt van Pavo Vital naar Marstall Force (denk nu 2 weken). Ze krijgen nu nog een beetje een mix om de Vital op te maken, maar ik vind dat mijn merrie nogal energieloos is. Nu zijn er nog wat omstandigheden veranderd die dit zouden kunnen veroorzaken, maar nu het beduidend kouder is buiten, is ze echt nog wat tam.
Zijn er meer paarden die sloom/futloos op Force werden of moet ik het ergens anders gaan zoeken?

Had ik met de mijne ook, dat gevoel. Ze zat goed in haar vacht ermee, deed het op zich goed, maar vond haar wat tam in het werk - en het is al geen hele vlotte beweger van nature. Dit was op de VS200 die ik daarna ging voeren beter.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:42

Maartje_M schreef:
He oliebol, daar had ik niet op gerekend haha. Even aankijken nog en anders toch maar weer op zoek naar ander voer. Mijn ruin krijgt jeuk van de Pavo (vermoed ik ten minste) dus vandaar dat ik iets anders zocht. Nooit saai met paarden :')

Je zou voor nu kunnen aanvullen met bijv lijnzaadolie/ lijnzaadbrok? dan heb je de zak / emmer niet voor niets gekocht en krijg je misschien weer wat extra energie?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 14:14

Sammiex2000 schreef:
Vitamine brokjes zowel de vital als de force zijn laag in energie. Je geeft er ook maar 100 g van per dag, dus geloof nooit dat dat nou het verschil kan maken in energie. Misschien is het systeem wat overbelast door de verandering of zo?

Kan wel degelijk hoor. Op metazoa werden ze hier (meerdere dus) compleet lijp. Op vitalbix ging de mijne schuren. Op marstall werd ze trager. Soms zit er nét een mineraal in een verkeerde verhouding in en dat kan wel degelijk effect geven op gedrag. Bij metazoa verdenk ik het hogere ijzergehalte, bij vitalbix de luzerne. VS200 ging hier van de vitaminekorrels het beste.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 14:25

@vrijbuiter dat zou inderdaad kunnen! Je kunt het natuurlijk testen door het een paar dagen niet te geven - of juist wel te blijven geven nu het weer rustiger is ;)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 17:47

@deveney vitalbix active+ is een muesli met de vitaminekorrel van vitalbix erin. Dat is misschien een idee?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:54

Biotine? Dat is toch wel redelijk essentieel om binnen te krijgen voor huid en hoeven... Weet je zeker dat je dat bedoelt? Luzerne snap ik. Dan zou ik eerder vs200 kiezen en een muesli erbij kiezen die relatief laag in zetmeel en suiker is en vrij van Luzerne.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:50

Die theorie heb ik nog nooit gehoord... Rasp en mok die niet door invloeden van buitenaf komen, komen over het algemeen van teveel suiker, zetmeel, rijk ruwvoer (of van slechte algehele weerstand)... Arm hooi en een kwalitatief hoogwaardige vitaminekorrel zijn juist aan te raden. Je wil weinig ballast stoffen, maar biotine is geen ballast, biotine is een heel nuttig ingrediënt...

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:21

Tessebes schreef:
Iemand nog een tip voor een vitaminebrok voor een paard in de groei? Ik voer nu jpgef pro plus, maar daar moet je de dubbele hoeveelheid van geven, dus dat is vrij prijzig.

Echt alleen een vitaminebrok? Anders zou ik zeggen 'vitalbix breed & grow'.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 08:48

Van metazoa werden er hier een paar gek, dus die kregen het niet meer, die werden heel ril, terwijl dat niet hun aard was op welk ander voer dan ook. Eentje deed het wel goed erop - op verder hetzelfde ruwvoer en water. Kan zo individueel zijn. Ik voer het dus niet meer, die stalgenoot wel.
Maar blijft toch zoeken: vitalbix beviel mijn ruin heel goed maar mijn merrie nu minder. Marstall force beviel mijn merrie op zich goed, maar moest ik energie bij gaan voeren. VS200 beviel mij uiteindelijk het beste van de soorten die ik geprobeerd heb voor mijn merrie. (Ruin heb ik niet meer)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 09:07

Muze schreef:
Op zich vond ik dat wel ok maar de laatste keer een zak die tegen de houdbaarheid aanzat.
En dat vind ik niet netjes.
Maakte niks uit werd me gezegd.

Dat heeft met de service te maken natuurlijk, niet met het product zelf :)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 07:36

IngridM schreef:
Mijn pony heeft op veearts advies altijd extra vitamine E, selenium en magnesium nodig en tot nu toe voer ik dat meestal als supplement bij. Gelukkig hoeft vitamine E en selenium niet meer apart want daarvan zit er meer dan voldoende in de VS200 brokjes.

Nu zou ik eigenijk best graag van de magnesium af willen, als supplement dan maar ik kan niet echt een brokje vinden waar er van alle 3 voldoende in zit.

Misschien heeft iemand weet van een brokje waar van die 3 toevoegingen veel in zit?

Op zich vind ik de Pure Feed balance ook erg mooi maar daar zit juist heel weinig magnesium in en moet ik ook iets meer voeren dan de aanbevolen hoeveelheid om aan de vitamine e en selenium hoeveelheid te komen die hij moet hebben.

Denk eigenijk dat ik niet van een losse pot extra ernaast af kom maar wie weet :-)

Pfoe, dat is ook lastig, om voer te vinden waar het alledrie voldoende in zit!
Ik dacht aan de Equifirst Booster mix, maar denk dat de gehaltes nog steeds te laag zijn, plus, dan voer je een 'supplement' in een soort muesli vorm - en dan moet je dus best wat voeren. Dat zal ook niet echt je bedoeling zijn denk ik?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 07:29

Ik wissel ook af wat ik voer: 100% tevreden ben ik niet gauw. En afwisselen vind ik niet verkeerd. Plus dat nu ik echt wel meer werk vraag van mijn merrie dit jaar ze ook gewoon wat meer nodig heeft merk ik dan puur die 50-300 gram vitaminebrok afhankelijk van het merk.
Komt nog bij dat ik soms wel het gevoel heb dat zo heel geconcentreerd vitamines voeren haar darmwerking niet echt goed doet, dus dan ga je toch al gauw iets erdoor mengen (luzerne/ ruwvoermix, in mijn geval Florian momenteel).
Momenteel krijgt mijn merrie een 'reguliere' muesli (300 gram per dag nu, wordt opgevoerd als de voedingswaarde in het gras terugloopt) en de total plus van Florian (gevitamineerde ruwvoermix, daar krijgt ze best wel wat van om in de vitaminebehoefte te voldoen, ongeveer 1,5 emmer per dag) en ongeveer 200 gram linamix verdeeld over drie voerbeurten. Ik denk erover om de vitaminebrok van Florian te proberen, omdat ze het op hun ruwvoermixen echt heel goed doet t.o.v. op andere ruwvoermixen - mest is aanzienlijk consistenter.

(De hond krijgt overigens ook niet jaarrond dezelfde smaak van het zelfde merk, die wisselt ook wel eens - en ik eet zelf ook niet 365 dagen per jaar hetzelfde...)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 22:44

Slmt9 schreef:
Ah zo, maar blijf t raar vinden dat voor dit product dan maar 5 maanden gegarandeerd is.

Mwah: hoe minder toevoegingen om een product houdbaar te maken, hoe minder lang ze de houdbaarheid (en dan vooral de oorspronkelijke kwaliteit, het wordt niet ineens bezaaid met schimmel of rot gelukkig) kunnen garanderen. Dat is niet gek. Nadeel is in praktijk vooral dat 3kg vrij weinig is om dan af te nemen. 5 of 6 kg is eigenlijk een fijnere hoeveelheid. Want de grote zakken en maar één paard of pony, is óók niet handig ivm die houdbaarheid/ gegarandeerde kwaliteit.

Gechargeerd gezegd: hoe lang blijft een wortel goed als je die op tafel legt? En hoe lang bleef een McDonald's hamburger ook alweer goed (=vrij van schimmels, rot, etc)?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 07:49

maralyn schreef:
Er was een vrouw, die haar happy meal 20 jaar lang had opgeborgen, en dit er niet veel anders uit had gezien, dan toen ze het had verborgen?

Ik weet niet hoe "happy" een mens daar van moet worden. :')

Ja precies! Dus vanuit die logica is een kortere houdbaarheid niet zo gek voor een 'schoon' voer :j

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:40

Dat de McDonald's dat op die manier doet, wist ik niet overigens.
Maar genoeg producten waar (al dan niet synthetische) anti-oxidanten en toevoegingen in zitten om een product een langere levensduur te geven.

Een hoop kan ook zonder toevoegingen: ruwe granen (met het kaf er nog aan) blijven ook veel langer goed dan geplette granen voor zover ik weet bijv. En dan doet opslag ook nog veel: koel en droog in een afgesloten container of dichte verpakking is niet voor niets het advies natuurlijk bij nagenoeg alle producten die niet in de koelkast of vriezer horen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 07:41

IngridM schreef:
Ja ik zie de meerwaarde ook niet zo in zoiets in een vitamine brok te stoppen. Maar ja als je paard het nodig heeft is het net weer handig

Ik zie dat wel, maar misschien niet voor de 'generieke populatie'. Zie er wél meerwaarde in bij paardenopvang organisaties bijv. Die krijgen vaak hele magere paarden binnen, daar wil je niet teveel voer in duwen, maar vaak is de darmwerking wel om zeep en dán is het heel handig. Maar dat is echt een niche.
Mijn merrie heeft ook met periodes minder goede mest (vroeg voorjaar en najaar meestal, als het gras wel enorm groeit, maar ook enorm nat is), maar die krijgt dan bijv Gastro+, wat zich specifiek richt op paarden met maag en darm problemen. De gemiddelde vitaminekorrel richt zich daar natuurlijk niet op, en dan zou ik ook die pre- en probiotica niet zo nodig vinden...

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 08:00

Sintara schreef:
Nou mijn paard vond metazoa heerlijk, voor een week en nu moet ze het niet meer -O-.

Wat vervelend! Ook niet als je er een handje ruwvoer door mengt?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 08:11

Ow jee, dan wordt het toch iets anders zoeken. Zonde! (Je zou nog kunnen proberen het door een beetje slobber te mengen, dan kan ze het er niet uit gooien, maar in het ergste geval eet ze natuurlijk ook de slobber niet op...)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 14:11

@ingridM jep, dat klopt. Tenzij ze aangeven dat het op basis van droge stof gehalte is, dan is het dus niet 60 gram per kilo voer, maar 60 gram per kilo droge stof. En die ligt bij krachtvoer meestal rond de 88%. Maar in principe is het inderdaad 6% is 6 gram per 100 gram of 60 gram per kg.