Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Pistasche, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 15:24

Mest eten kan ook als oorzaak hebben dat de darmflora niet op orde is, wat niet gek is na koliek + operatie + heel rustig aan opbouwen. Als de darmflora niet op orde is kan het zijn dat er moeite is met vitamine b + k, wat normaal zelf aangemaakt wordt in de darmen. Mij hielp ooit zeewier bijvoeren en sinds hij op gewicht is, hebben we dat probleem uberhaupt niet meer.

Geef je hooi in een hooinet zodat hij er langer over doet? 12 kilo klinkt als weinig.

Volledig en goed vitaminebrokje zonder lucerne: victorious secret van pure paardenvoeding.

Slmt9

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:55

Mijne werd er dof van in de vacht, ging zand eten en at t met lange tanden.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 23:14

Nou een hele maand niet voeren heb ik nog nooit gedaan. Ik voer 4x pw dus denk dan altijd, ach hij krijgt t toch niet elke dag dus wennen zal meevallen.

Met supplementen heb ik wel altijd een stopweek. En inmiddels ben ik ook de overgang aan t maken naar 6 weken kruiden voeren, een rustweek en dan weer doormeten waar hij behoefte aan heeft.

De lijstjes heb ik was losgelaten. Hij gaat goed op havens gastro en al drie jaar lang meet hij daar ook positief op. Momenteel geef ik geen vitaminebrok, maar als ik weer zou bestellen zou dat VS200 zijn als die goed uitgemeten wordt.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 14:16

Foxy123 schreef:
Ik twijfel tussen marstall force en cavalor nutri plus voor een sobere ruin die durft te schuren. Wat zou beste keuze zijn aub?

Victorious secret :Y)
Omdat daar geen lucerne en andere meuk in zit ;)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 18:13

Die van mij kreeg doffe vacht, mest eten en liep er niet lekker bij. At t met lange tanden. Force was hier dus een eenmalige bestelling.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 23:13

Omdat je zei dat jij t niet eerder had gehoord ;)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 14:18

plutolover schreef:
Ik twijfel om toch weer vitalbix te geven en dan te mengen met z’n krachtvoer. Maar heb al 2x gegeven en hij eet het niet..

Terwijl hij de active vitalbix wel eet.. en daar zit ook de korrels in..

Of toch je paard gezond & fit een kans geven

Als je paard het niet eet is de keuze makkelijk gemaakt toch? :D

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 18:37

De lopende discussie gaat wat offtopic. Mag van mij wel verder via pb svp.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 08:56

Muze schreef:
Zijn er ook mensen die vitaminen voeren uit een potje; dus poeder?
Hoe bevalt dat?

Ik vond dit de fijnste voermethode. Gaf de multivitamine van phytonics met een beetje slobber van havens gastro.

Maar op dit moment heeft hij het niet nodig. Onbeperkt ruwvoer en 400gr gastro. Voelde als overdoseren, wat ik ook deed als ik het narekende.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 18:17

Ik ben toch weer terug bij victorious secret. Paard krijgt onbeperkt ruwvoer en 200gr gastro er door heen gemixt voor de lekker. Glanst me weer tegemoet.
Hij krijgt overigen maar 50gr per dag bij.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 16:13

plutolover schreef:
mijn oude haf schuurt als ik extra lucerne bij voer. als ik niet extra bijvoer valt het mee het schuren. Probeer maar eens een goed verkrijgbaar brok/meusli/vitaminebrok te vinden die lucerne vrij is, en betaalbaar.

Victorious secret.
Ik krijg t altijd vrij snek thuisbezorgd en geef 50gr per dag. Dan krijgt hij voldoende binnen (icm havens gastro) en valt de prijs ook wel mee.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 07:02

Ik zou me er ook niet al te druk over maken. Als je voeranalyse gaat doen, kijk dan niet alleen naar wat er in je brok zit. Neem dan ook ruwvoer mee, daar gaan veel meer kilo’s van naar binnen. Denk na over of je paard regen-, leiding-, of grondwater binnen krijgt. In t laatste geval kan t ijzergehalte ook veel te hoog zijn.
Neem de cijfers van supplementen die je geeft.

Met alleen wat grammetjes van een vit/mineralenbrokje ben je nog ver van kunnen denken dat je een scheve verhouding voert.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 08:52

Ja, victorious bevalt hier ook het beste.
Na 2x3kg los te hebben gekocht nu maar eens 9kg gekocht.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 09:34

Ja, de service van pure paardenvoeding vind ik ook wisselend.
De houdbaarheid wordt inmiddels op de site vermeld en ik houd rekening met een week levertijd. Dan komt het altijd wel goed.

Als ik iets anders had waar mijn paard het net zo goed op deed, zonder lucerne en met zulke mooie voedingswaarde, had ik dat gedaan. Mja, dat is niet zo.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 10:04

Muze schreef:
Oh staat de houdbaarheid er nu bij ja?
Wellicht verandert mn gedachte dan nog eens...
Vond t wel een fijn brokje op zich.
Maar ga eerst nog eens Vitalbix proberen denk ik.

Ja viel me de laatste keren met bestellen op.
Dan nog is t wat twijfelachtig hoor. Er staat vers in juni binnengekomen, tht november 2020. Normale brok is toch altijd een half jaar houdbaar, dit maar 5 maanden?
Daarom koop ik normaal per 3 kilo, daar doe ik 2 maanden mee. Maar nu dus 9 kilo gekocht.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 15:51

Op marstall hier zand likken, doffe vacht en slecht gegeten.
Pavo vital jeuk.
Vitalbox jeuk en rillerig.

Wat goed werkt is toch testen op je eigen paard. Elk paard is anders.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 18:51

Dat laat ik los. Mezelf check ik ook niet of ik wel precies elke vitamine krijg. Sterker nog, de voeranalyses voor paard en kat gaan vele malen verder dan hoe ik zelf eet.

Dus ik kijk naar mn paard. En die gaat al maanden lang geweldig goed op VS en Havens Gastro. Dus geen reden om dingen te veranderen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:47

@jessix: dat had ik ook, dat ik nog van alles los moest bijvoeren. In mijn beleving (en analyse) is de VS toch t meest compleet.
Ik heb ook jarenlang gewisseld van voer, analyses erop na gehouden en natuurlijk door het wisselen kunnen merken hoe mijn paard het er op doet. Ik geloof dat ik nu voor t eerst in 10 jaar kan zeggen, hier blijft het bij. De VS krijgt hij maar 50 gram van en de gastro 300gr, met name vanwege de verteerbare eiwitten.

Overigens maakte hier het grootste verschil onbeperkt, goed voordroog. Ik merk nu dat ik de vitaminebrok echt als erbij geef en ik het daardoor ook allemaal wat minder moeilijk maar voor mezelf.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:19

Muze schreef:
Volgens mij zitten in de vs niet alle aminozuren?

Er zitten twee in, maar welke heeft wel meer aminozuren? Dat is in mijn ervaring sowieso moeilijk te vinden.
Ik vind ze in lysine en methionine zelfs hoog zitten in verhouding tot andere brok.

Ik voer aminozuren nu tijdelijks los bij van horseflex. Daar zit, behalve eerder, genoemde nog threonine in.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:15

Muze schreef:
Vitalbix heeft ze allemaal meen ik

Vitalbix heeft er 5, maar in hele lage aantallen. Zo goed als verwaarloosbaar in de grammen die je voert. Dat zou voor mij dan niets toevoegen

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:44

Jessix schreef:
IngridM schreef:
VS200 krijgt mijne nu ook al een tijd inderdaad maar toch vind ik de Pure Feed Balancer completer.
Meer verschillende vitamines (B vitamines), meer vitamine E, meer magnesium, plus probiotica en prebiotica EN meer eiwitten. Wat ik anderen hier hoorde zeggen.

Ik zou moeten kijken of de eiwitten niet teveel gaan worden voor mijn pony maar ik vind hem wel zeer compleet.

Weet iemand overigens of pre- en probiotica kwaad kunnen als het paard ze an sich niet nodig heeft?

Ik voer het eigenlijk niet voor de eiwitten, dus dat maakt me niet zo veel uit. Daar heb ik mijn ruwvoer(mixen) wel voor. Pre-en probiotica voer ik ook liever niet preventief dus dat was de reden dat ik er toen voor de VS heb gekozen ipv Pure Feed. Maar het is zeker een mooi voer en mochten die van mij het niet meer goed doen op VS zal ik zeker de Pure Feed proberen.

+1

Iemand stuurde nog dat je van vitalbix minimaal 350gr voert. Geen idee. Maar je voert toch liever minder ipv meer lijkt me. Ik geef maar 50gr VS bij.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 20:00

Ik heb het wel gewoon gehaald, ik bewaar het dicht en op een donkere, koele plek. Ik kan me niet voorstellen dat het gaat schimmelen vanaf november.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 22:40

Ah zo, maar blijf t raar vinden dat voor dit product dan maar 5 maanden gegarandeerd is.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 00:10

Skippy01 schreef:
Slmt9 schreef:
Ah zo, maar blijf t raar vinden dat voor dit product dan maar 5 maanden gegarandeerd is.

Mwah: hoe minder toevoegingen om een product houdbaar te maken, hoe minder lang ze de houdbaarheid (en dan vooral de oorspronkelijke kwaliteit, het wordt niet ineens bezaaid met schimmel of rot gelukkig) kunnen garanderen. Dat is niet gek. Nadeel is in praktijk vooral dat 3kg vrij weinig is om dan af te nemen. 5 of 6 kg is eigenlijk een fijnere hoeveelheid. Want de grote zakken en maar één paard of pony, is óók niet handig ivm die houdbaarheid/ gegarandeerde kwaliteit.

Gechargeerd gezegd: hoe lang blijft een wortel goed als je die op tafel legt? En hoe lang bleef een McDonald's hamburger ook alweer goed (=vrij van schimmels, rot, etc)?

Ah dat is wel logica inderdaad!

Geef ik vanaf oktober 100gr, het dubbele, is t dit jaar op.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:35

nessinator schreef:
Skippy01 schreef:

Ja precies! Dus vanuit die logica is een kortere houdbaarheid niet zo gek voor een 'schoon' voer :j

Die Happy Meal bleek 'goed' te zijn gebleven omdat ze bij McDonalds erg goed zijn in vocht uit hun producten halen. Zonder vocht kunnen schimmels en bacteriën niet groeien. Daarom bleef de burger er hetzelfde uitzien, niet omdat ze er 'van alles' in getopt hadden.

Daarnaast is houdbaarheid een garantie dat de kwaliteit van een product tot die datum gegarandeerd goed is, iets dat verplicht is in de EU, zelfs voor dingen die niet over datum kunnen (zoals zout). Na de houdbaarheidsdatum (de tht, niet de tgt), zijn veel producten nog prima te gebruiken, maar misschien minder lekker of wat droger.

Wist ik ook niet. Kan het wel waarderen als er tussen zwart en wit nog grijs zit. Mooie inzichten.