Voeradvies, in de winter te veel afvallen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Voeradvies, in de winter te veel afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 16:44

Ik heb altijd te maken gehad met te dikke paarden, maar de laatste winters vallen ons paard en pony juist aardig af en ik vind het erg moeilijk daar een goede oplossing voor te vinden.
In de zomer op weidegang zijn ze nog steeds aardig aan de stevige kant, het verschil is dus ook erg groot tussen zomer en winter.

Het gaat om een kwpner van 10 jaar en iets onder de 600 kilo. Vaak te dik geweest, maar nu in de zomer goed op gewicht en valt in de winter erg af.
En een stevige c pony van 18 jaar en 320 kilo die altijd te dik is geweest. In de zomer met heel veel moeite niet meer veel te dik, maar nog aardig aan de maat, maar valt vrij veel af in spier in de winter.
Ze doen beide recreatief werk.

Nu hebben we het hooi van stal voor komende winter laten testen en daar komt uit dat energie en suiker op z'n allerlaagste zitten en eiwit op het één na laagst. Op zich dus een logische verklaring voor het afvallen als je bedenkt dat hooi van vorig jaar en het jaar daarvoor waarschijnlijk van een zelfde soort zijn geweest.
Met deze analyse in de hand wil ik het komende winter graag goed aanpakken, maar ook enigszins budget vriendelijk. Wij dachten vooral te moeten inzetten op eiwitten, maar energie in het hooi blijkt dus lager te zijn dan eiwit. Dus denk ik even belangrijk? Of toch vooral eiwit wat ook vanzelf energie meebrengt?

De kwpner kreeg vorige winter veel Luzerne, equifyt greenpower (ongeveer 1 kilo per dag) lijnzaadolie en pavo vital. Daarmee is hij aardig de winter doorgekomen maar ik denk dat het beter kan. Had ook het gevoel dat er wel erg veel gevoerd moet worden, maar dat ligt misschien aan het feit dat ik eerder alleen dikke paarden moest voeren.

Mijn pony vertraagd Luzerne minder goed. Hij heeft gevoelige darmen en de stekelige Luzerne lijkt hem te irriteren, hij kreeg een zachtere grasmix (agrobs aspero) pavo vital en equifyt greenpower afhankelijk van wat hij gedaan had. Hij kan erg ADHD zijn maar kon op momenten ook juist wat extra energie gebruiken in het werk, was afgelopen tijd heel wisselend

Daarbij beide af en toe een wisselende kruidenmix.
Het hooi krijgen ze vrijwel onbeperkt en er is altijd wat stro om te knabbelen mocht het hooi toch op gaan.

Merken die voor ons goed verkrijgbaar zijn zijn: equifyt, agrobs, pavo, Hartog, havens, cavalor.
Horsefood, subli, voermeesters en marstall wil ook nog wel lukken.
Ik zat zelf ook te denken aan zelf wat kleine baaltjes rijker weide hooi erbij halen, maar dat wordt even een gedoe met opslaan.
Liefst voer ik wel iets met weinig suiker, hoeft niet helemaal graanvrij, maar geen bom van snelle energie. Ik zie het niet zitten om geweekt voer klaar te zetten en heel veel poeder krijg ik denk ik ook niet bij ze naar binnen.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Voeradvies, in de winter te veel afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 16:54

Als je iets kan opslaan zou ik gaan voor Hartog compact gras of hartog grasmix. Dat is in principe gewoon ruwvoer (grasmix met 2-3% melasse, dus 1-1.5% toegevoegd suiker), maar wel van rijke productieweides. Als je daar 3kg per dag van bijvoert, zou het al een heel eind bijtrekken verwacht ik.

Eiwit moet je eigenlijk altijd bijvoeren, net als mineralen. Dit kan met sojaschroot (200g, 300g als je voor een andere energiebron gaat dan rijk hooi), met pavo inshape (maar aangezien hij aan moet komen is dat een vrij prijzige optie om als vitaminekorrel en eiwitbron te geven, het is namelijk qua energie gelijk aan gemiddeld hooi. Max 1.2kg geven), met pavo topsport (1kg, vervangt ook voor 200kg lichaamsgewicht aan vitaminekorrel) of met subli atleet (300g).

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 16:56

Havens heeft lucerne in brokvorm als probleem bij pony enkel in het stekelige zit.

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 17:00

Ik voer sinds een paar maanden soyaschroot bij als eiwitbron. Zit weinig andere zaken in (hier was het vooral bedoeld voor de spieropbouw) dus je voert heel puur wat je nodig hebt aan bouwblokken. 20 euro voor 10 kilo en inderdaad 200 gram per dag voor mijn 1.55 halflinger.

Ruikt naar weinig maar hij eet het smakelijk zo los op. Je kan het verder aanvullen met andere bouwblokken die je voor jouw paarden wil voeren.

Het spul is erg zwaar waardoor je weinig opslag hebt (want zit in kleine zak).

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 17:11

Bedankt. Ik voer idd altijd wel iets van een vitaminebrokje bij, nu pavo vital soms wat anders.
Voor eiwit zat ik inderdaad ook aan sojaschroot of subli atleet te denken, maar ik was even gaan twijfelen door de energie waarde.
Ook luzerne brok zat ik inderdaad aan te denken voor mijn pony en dan met wat grasmix erdoor voor het langer kauwen.
Fijn dat de adviezen wel in de richting gaan waar ik zelf ook al dacht.

Op zich kan ik gewoon voer goed opslaan hoor, daar heb ik echt genoeg plek voor. Is meer dat als ik wat baaltjes weide hooi zou willen halen dat dat lastiger wordt zonder dan andere stalgenoten dat ook gaan pakken en in de trailer staat het weer in de weg als we met de trailer weg gaan.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 17:39

boris_rakker schreef:
Ik voer sinds een paar maanden soyaschroot bij als eiwitbron. Zit weinig andere zaken in (hier was het vooral bedoeld voor de spieropbouw) dus je voert heel puur wat je nodig hebt aan bouwblokken. 20 euro voor 10 kilo en inderdaad 200 gram per dag voor mijn 1.55 halflinger.

Ruikt naar weinig maar hij eet het smakelijk zo los op. Je kan het verder aanvullen met andere bouwblokken die je voor jouw paarden wil voeren.

Het spul is erg zwaar waardoor je weinig opslag hebt (want zit in kleine zak).



Mag ik vragen waar jij die soya schroot haalt? Ik zit in dezelfde buurt als jij.


Ik vind Subli senioren priores altijd een fijn product voor de winter maanden. Daar hield ik mijn oudje (inmiddels overleden) prima mee op gewicht.

Of huismerk pulp en afgelopen winter heb ik fibre nuggets bijgevoerd.

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Voeradvies, in de winter te veel afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 20:53

Seniores Priores gebruik ik hier ook altijd om mijn pony in de winter op gewicht te houden

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 21:20

tamary schreef:
Havens heeft lucerne in brokvorm als probleem bij pony enkel in het stekelige zit.

Die wilde ik ook opperen. Mijn merrie krijgt de brok ipv gewoon luzerne, zij gaat hoesten door prikkeling in de keel. Ik week de brok voor haar, maar dat heeft met haar gebit te maken.
Ik voer Hartog, trouwens.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 21:41

Havens heeft ook grasbrok.
dat is ook mooi om winters bij te geven, dat geef je geweekt, en meng je eventueel een muesli bij met hoger eiwit en vitamines?
een pavo 18 plus, of iets als bodybuilder van Mijten, of inderdaad de subli atleet.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-20 15:21

Ik wil voorlopig niks nemen wat ik moet weken aangezien ik het voer van te voren klaarzet en ik denk dat we het ook anders kunnen oplossen. Mocht het echt nodig zijn ga ik daar wel naar kijken, maar ze kunnen prima kauwen.

Vooral de pony is nu nog aardig aan de maat en mag nog wat afvallen, maar ik wil niet dat hij spieren gaat verliezen. Dus ik denk dat ik eerst eens ga beginnen met toevoegen van sojaschroot zodat ik echt eiwit toevoeg (aan zijn huidige dieet van pavo vital en als hij hard gewerkt heeft greenpower) en verder nog niet teveel energie. Dan weet ik ook meteen of hij dat wil eten voordat het weide seizoen is afgelopen en we echt de winter in gaan.

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 15:24

Seniores Priores kan je van te voren ook gewoon klaar zetten, zeker in de winter :j Je hebt van die deksels die je op een emmer kan doen. Maar ik snap dat je eerst iets anders wil proberen

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Re: Voeradvies, in de winter te veel afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 15:36

Jammer dat je niet wil weken, de Zuppa van Equifyte is namelijk echt heel fijn. Is een beetje vergelijkbaar als de seniores priores van subli, maar dan zonder de granen

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 18:53

Na het voeren vast klaar zetten voor de volgnde dag...zo moeilijk en lastig is dat niet.

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 19:12

Cowgirl schreef:
Mag ik vragen waar jij die soya schroot haalt? Ik zit in dezelfde buurt als jij.


Ik vind Subli senioren priores altijd een fijn product voor de winter maanden. Daar hield ik mijn oudje (inmiddels overleden) prima mee op gewicht.

Of huismerk pulp en afgelopen winter heb ik fibre nuggets bijgevoerd.


Ik bestel het hier: https://www.grevers-winkel.nl/product/9 ... ?sqr=Soja&

Had het trouwens fout de prijs, het is zelfs maar 21 euro voor 20 kilo. Paar lokale voerhandels gevraagd maar die hebben het niet liggen. Deze aanbieder verzend ook nog eens gratis.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 19:13

Er kan ook gewoon gerespecteerd worden dat ze liever eerst een andere oplossing zoekt, zo moeilijk en lastig is dat ook niet. Geweekt voer is absoluut niet de enige oplossing voor dit probleem.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-20 19:16

Ik snap wel hoe het moet hoor geweekt voer klaarzetten en het is best mogelijk, maar ik vind het niet optimaal.
Het kauwen op zich vind ik ook een belangrijk deel van eten en zolang dat prima gaat vind ik weken niet nodig.

Laat ik het van de andere kant bekijken. Wat voor voordelen hebben de voeren die geweekt moeten worden die jullie graag zouden adviseren in mijn geval ten opzichte van de andere opties?

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Voeradvies, in de winter te veel afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 19:21

Kan je niet wat rijker hooi aankopen? Hier heb ik ook 2 soorten hooi nodig: één soort voor mijn twee dikkerdjes (eentje zelfs ex hoefbevangen) en één soort voor mijn hengst.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 19:34

Ik zou de Pavo 18+ voor beide durven proberen :P
Zit al een stuk hoger in eiwit en hoef je niet te weken. Bevat ook geen stekelige luzerne.

Van Agrobs vind ik de Esparcette cubes het fijnst voor mijn ouwetjes wat eiwit bij te geven. Maar dat kan je beter weken omdat het toch best flink gaat uitzetten.

Het ultieme voer voor mij blijft Dodson&Horrell. Maar dat is niet gemakkelijk te krijgen. Althans niet hier in belgie.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 19:42

viola schreef:
Ik snap wel hoe het moet hoor geweekt voer klaarzetten en het is best mogelijk, maar ik vind het niet optimaal.
Het kauwen op zich vind ik ook een belangrijk deel van eten en zolang dat prima gaat vind ik weken niet nodig.

Laat ik het van de andere kant bekijken. Wat voor voordelen hebben de voeren die geweekt moeten worden die jullie graag zouden adviseren in mijn geval ten opzichte van de andere opties?


Ik zie het vooral als extra als aanvulling op het hooi en hier word het goed gegeten.
Daarnaast vind ik huismerk pulp (of grasbrok als ze dat hebben) toch erg vriendelijk geprijsd t.o.v de echte paardenmerken voer.
Paarden zetten vaak goed aan .En ik heb het idee dat de pulp een positieve werking heeft op de darmen.
En ik vind het makkelijk omdat ik zo echt weet dat hij zijn extra portie ruwvoer naar binnen krijgt.

In het verleden heb ik het ook wel gemengd met een grasmix/lucerne zodat het toch een echte kauw maaltijd werd. Dus dat kan je ook nog doen. Ma als ik lees dat je paarden al onbeperkt hebben zou ik mij niet zo heel druk maken om het geen kauw moment hebben van een portie pulp of ander geweekt voer.

Maar als je dit toch niet handig vind zou ik eerder het advies van HWN opvolgen en kijken of je rijker ruwvoer bij kan halen. Je hebt van die midi baaltjes of kleine baaltjes verpakt.

Paardenfann4
Berichten: 1333
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Voeradvies, in de winter te veel afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 19:46

Wij voeren grasmix of grasbrok bij en dan niet 1 kg maar wel wat meer, anders werkt het niet. Rijker hooi is misschien een iets goedkopere oplossing. Geef je wel onbeperkt hooi in de winter?

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 17:35

Wat rijker hooi voor erbij is zeker een optie die we overwegen. Vind ik zelf voor de paarden denk ik de fijnste oplossing, maar dan zitten we even met opslag, dat moeten we nog even overleggen.
Van het hooi van stal krijgen ze zeker onbeperkt.

Inmiddels heb ik al wel sojaschroot binnen en langzaam aan een beetje begonnen te voeren. Het wordt door beide goed gegeten gelukkig! Vooral mijn pony kan een moeilijke eter zijn met supplementen en vitaminebrok enzo.
Zodra ze van het gras af zijn gaan we de hoeveelheid verder verhogen. Dat is nu nog niet nodig, maar voorgaande jaren merkte we echt een enorm verschil zodra ze van het gras af waren (ook al zit er de laatste tijd niet meer veel in het gras, dat was blijkbaar toch genoeg en valt dan opeens weg als ze er af gaan). We hebben nu in elk geval een plan voor eiwit aanvulling klaarliggen voor als het zover is.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Voeradvies, in de winter te veel afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 19:16

Ik voer fibrebeet, dat moet je inderdaad wellen. Ik vind het wel makkelijk te geven. Soms maakt ik het van te voren, ik doe er dan een laagje hooi over en zet het al klaar in de box.