Suiker & zetmeel gehalte hoe laag is laag??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Suiker & zetmeel gehalte hoe laag is laag??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 17:37

Hoi bokkers,

Ik besef mij dat dit een veel besproken onderwerp is, maar eigenlijk heb ik nooit zo bij voer stil gestaan. Paard stond op een stal kreeg gewoon het voer wat daar was en deed het prima.

Inmiddels ben ik verhuisd naar een plek waar ik alles zelf moet doen en zo dus ook het voeren. Ik ben er dus achter gekomen dat dit best nog wel lastig is. :+ Het voer wat ze op de vorige stal kreeg paste sowieso niet goed meer bij haar omdat we geen wedstrijden meer rijden en zij nu hele dagen op de weide staat, in het begin wel het zelfde voer gegeven maar daar werd ze een bommetje van.

Uiteindelijk heb ik voor mijzelf besloten dat ik mijn paard zo goed/gezond mogelijk wil voeren. Ik wil niet doorslaan van dit en dat mag niet. Maar ik vraag mij toch af wanneer spreek je nu over een laag suiker en zetmeel gehalte wanneer is het normaal en wanneer juist hoog? Het valt mij op dat op sites word gesproken over suikerarm voer en hier op bokt lees je dan dat dat voer juist wel veel suikers bevat.

Al met al ben ik dus de draad een beetje kwijt geraakt want wanneer doe je het nu goed? En wanneer bevat een bepaald soort voer echt te veel suikers en zetmeel?

Mijn paard krijg op dit moment 1.5 kilo Voermeesters Sereen en een halve schep Voermeesters vezels & kruiden per dag.

Sereen: 8.2% suikers & 20.3% zetmeel

Vezels & kruiden: 3.5% suikers & 17.8% zetmeel

Even een edit: paard loopt 3 keer per week ritten tussen de 30 a 40 km.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 07-09-20 17:45, in het totaal 3 keer bewerkt

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Suiker & zetmeel gehalte hoe laag is laag??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:39

Om te beginnen heeft ze wel 2 kilo brokken nodig?

Ik kom hier ook voorheen met de sportpaarden, maar dan recreatie gereden prima uit de voeten met een vitamine korreltje.
Nu bij de koudbloeden helemaal.

Jou brokken zijn overigens voor mijn idee dan erg hoog in de suikers en zetmeel samen.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:40

Naast de gehaltes vind ik het ook belangrijk waar de suikers en het zetmeel vandaan komt. Zit er melasse in? Granen? En welke granen dan?
Zo heb ik bijvoorbeeld geen bezwaar tegen oergranen (denk aan spelt bijvoorbeeld). Maar tarwe of haver wil ik er niet in. Komen de suikers van gedroogde stukjes appel of wortel of van melasse? Melasse wil ik er niet in, maar appel of wortel weer geen probleem.

Ik vind de hoeveelheid ook vrij fors overigens.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Suiker & zetmeel gehalte hoe laag is laag??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:53

Als je echt weinig suiker en zetmeel wil, voeder je mijns inziens best alleen ruwvoer met een vitaminekorreltje erbij.
Met een beetje wortelen of bieten als dat past.

Pas als ik echt een reden heb om daarvan af te wijken, kijk ik verder. Dit beleid werkt al 35 jaar uitstekend.
Ik vind het te gek op duur "krachtvoer" te kopen waar dan eigenlijk geen calorieën mogen in zitten.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:54

onder 10% is laag, tot 15% is aardig wat te krijgen ook voor gevoelige paarden incl. ppid hb, etc. 20-30% is vrij standaard sportkrachtvoer.
Hoewel met zoveel km's die suikers/zetmeel % wel verbrand worden, is suiker/zetmeel meer sprintenergie dan duurenergie en dat laatste werkt beter bij km's rijden. Kijk voor je energiebron eens naar een hoger vet gehalte, voer fors minder aan kg's en kijk naar je vit./min. gehaltes t.o.v. hoeveel je voert, want advies hoeveelheid brok is vrijwel altijd veel meer dan wat paard aan energie nodig heeft.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:57

Daihyo schreef:
Naast de gehaltes vind ik het ook belangrijk waar de suikers en het zetmeel vandaan komt. Zit er melasse in? Granen? En welke granen dan?
Zo heb ik bijvoorbeeld geen bezwaar tegen oergranen (denk aan spelt bijvoorbeeld). Maar tarwe of haver wil ik er niet in. Komen de suikers van gedroogde stukjes appel of wortel of van melasse? Melasse wil ik er niet in, maar appel of wortel weer geen probleem.

Ik vind de hoeveelheid ook vrij fors overigens.

Waar suiker en zetmeel vandaan komt is belangrijk, maar waar het terecht komt ook. Een ingrediënt kan op een bepaalde manier bewerkt zijn waardoor eea op de goede plaats (dunne darm) wordt verteerd, waardoor je er profijt van hebt ipv nadeel. Suikers en zetmelen die niet verteerd worden in de dunne darm komen in de dikke en blinde darm terecht en dáár veroorzaken ze vaak de problemen.

Verder is het geheel afhankelijk van je paard. Ik heb een PPID’er met een flinke historie van hoefbevangenheid. Ik hou bij haar een max aan van zo’n 10% suiker en zetmeel (opgeteld), maar hoe lager hoe beter. Verder maakt de hoeveelheid die je ergens van voert natuurlijk ook uit.

Hooi bevat bijv ca 10% (soms meer, soms minder, maar dit rekent lekker makkelijk). Stel, je paard eet 10 kg hooi (droge stof), dan wordt er dus per dag 1 kg suiker-uit-hooi gegeten.
Stel je wil iets bijvoeren met 25% s+z. Dat klinkt heel veel, maar als je maar 200 gram ds voert, komt het dus neer op 50 gram s+z per dag. In verhouding tot die 1 kg uit hooi is die 50 gram dan redelijk peanuts.

Bij ritten van 30-40 km denk ik trouwens eerder aan energiebronnen met vetten en eiwitten. Suiker en zetmeel is kort door de bocht voor explosie, vet en eiwit meer voor duursport.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 18:13

De Sereen bevat 11.4% ruwe eiwit en 5.5% vet.
De vezels & kruiden bevat 11.2% ruwe eiwit en 3.7% vet.

Is dit net zo weinig als het klinkt?