Meer energie en kracht nodig.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Meer energie en kracht nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-20 14:27

Hoi allemaal,

Ik open een topic omdat ik op zoek ben naar ervaringen met hetzelfde "probleem" als waar ik tegenaan loop bij mijn paard.

Even voorstellen:

Ruin, 8j, 1m72, niveau ZZ springen.

Huidig rantsoen per dag: 2kg gastro plus havens, 1kg sport muesli havens, 0.5kg hartog lucerne mix, voordroog afgewisseld met droog hooi, strobedding.

Training: maandag 40min loopband, dinsdag licht dressuurwerk (vrije training), woensdag medium dressuurwerk en licht springen (1u groepsles), donderdag vrij, vrijdag zware dressuur/zwaar springen (1u les), zaterdag ofwel vrij als er zondag wedstrijd is ofwel licht dressuurwerk (vrije training) of wandeling, zondag concours. Indien geen concours vrij. Krijgt heel regelmatig een week of 2 vrij waar hij dan ook echt NIKS moet doen :D alleen lekker buitenstaan.


Buitenstaan:
alle dagen aantal uren (in de winter op de paddock) tussen de 4-8u afhankelijk van het weer, zomer weide en paddock afgewisseld (4-8u). Altijd in de mooie maanden na het concours (zaterdag of zondag) mee naar huis en dan 24/7 buiten tot dinsdagmiddag. In deze maanden vervalt de loopbandtraining ook.

Supplementen: 2x daags een schepje Equitop myoplast gedurende 2 maanden, dan 1 maand niet, nu tijdelijk op Muscle XL van Horsevictory (waar ik overigens niet heel tevreden van ben), elke 3 maanden een kuur Redplex van Audevard, om de 6 maanden een pot Equijoint en een flesje Hepatoveto van 250ml. Elke dag een schepje Bix peq door het eten (tijdje niet meer gezien niet meer te krijgen voorlopig)

Paard staat in volpension, 2x daags krachtvoer, 1x daags hooi (genoeg voor de hele dag en nacht), hele dag ook stro te knabbelen en in de zomer dan weidegang.

Veearts: alle 4 maanden afwisselende ontworming, standaard inentingen. Elk half jaar klinisch onderzoek, elk jaar RX onderzoek met echo. 1x per jaar bloedname. (welke tot nu toe altijd perfect in orde was)

Osteopaat: alle 6 maanden.

Hoefsmid: 4-kant op ijzers, achteraan binnendoor gezet, komt alle 4 weken.

Zadel: wordt alle 3 maanden nagekeken door erkend zadelmaker.

Medische voorgeschiedenis: als 2j geopereerd aan een funniculitis na castratie. Hij is altijd groot en slap geweest met gevolg zwakke knieën op jonge leeftijd. Hiervoor achteraan beslag binnendoor. Maagzweren gehad. Voor de rest geen echte problemen buiten de blikschade welk elk paard wel eens voor heeft :D Nu is hij wel gewoon uitgegroeid tot een mooi sterk paard.

Karakter: paard is het liefste dier wat je kan voorstellen, altijd goed humeur, gevoel voor humor, lief naar alle levende wezens, wel erg gevoelig voor je eigen mood. Gevoelig ook voor harde geluiden enz. Beetje een binnenvetter, als hij stress krijgt in het werk gaat hij knarsetanden. Erg kijkerig ook altijd, thuis heel erg en in mindere mate ook op parcours, maar goudeerlijk. Als je zijn aandacht vraagt krijg je die ook. Wel een paard dat je aan de gang moet krijgen. Hij heeft weinig looplust van zichzelf en als je hem niet werkt is die zeker zo gelukkig dan als je hem wel werkt. Type liever lui als moe... maar als je hem wakker hebt dan is ie best pittig. Het is zeker geen dooie diender. Zeker in de winter is ie sneller actief al uit dat zich bij hem vooral in schrikkerig en kijkerig zijn. Niet in sneller willen lopen of bokken of derg. Warmte ligt hem minder, dan is zijn energielevel echt 0.

Nu het "eigenlijke probleem" is voor mij dat hij zo'n gebrek aan looplust heeft. Ook op parcours moet ik hem altijd erg motiveren om te lopen. In het ZZ kan je natuurlijk niet meer met een "sukkeltempo" rondrijden. :+ Hij wordt in mijn ogen echt niet overvraagd, hij krijgt regelmatig vrij en alle oefeningen zijn goed opgebouwd geweest door de jaren heen. Thuis springen we ook weinig, enkel 1x in mijn uur springles wat meer. Hij is conditioneel ook echt goed in orde, is zelden stikop na een training of nat in het zweet.

Ik wilde hem eventueel eens op ander voer zetten maar ik zie door het bos de bomen niet meer. Ik ben aan het twijfelen tussen de Power plus mix van Havens of de Kentucky Lite E. Hij zou meer energie mogen hebben in het werk, maar zeker niet schrikkeriger worden. Als hij te heftig wordt dan krijg je hem geen parcours meer rond, dan schiet hij ervandoor van elk boompje in de piste :D Ook zou hij iets meer kracht mogen ontwikkelen op de sprong, ik geef hiervoor al spiersupplementen maar misschien dat een goed voer ook al meer kan doen dan een supplement (zo graag eet hij al die zooi niet :+)

Iemand ervaringen met bovenstaand voer? Of met ook zo'n paard? Ik denk dat ik hierboven alles heb uitgelegd, maar moest ik wat vergeten zijn ofzo vraag maar raak!

Mors certa, hora incerta ... In loving memory of Jim 1985 - 2013, Dutch 2008 - 2016, Jaszkula 1987 - 2018 & Royke 2007 - 2021


Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-20 22:05

Bedankt allemaal voor de reacties, altijd goed om eerlijke meningen te krijgen over iets waar je soms zelf niet meer bij stilstaat!

Hij staat altijd in een vaste groep met 3 merries en 1 ruin, dat klikt ook heel erg goed, dus denk dat aan die behoefte wordt voorzien!

Dat hij weinig afwisseling krijgt vind ik ook niet, ik longeer ook regelmatig, doe wat training aan de hand met zeiltjes enz en we gaan regelmatig wandelen (hiermee bedoel ik buitenrit) idd.
Maar ik kan proberen nog wat dingen af te wisselen, iemand hier suggesties voor?

We hebben nu 3x ZZ gesprongen, hij loopt meestal Z en heel regelmatig nog M zodat hij het leuk blijft vinden...
Dorientje: hij heeft altijd de oortjes erop en stopt nooit ofzo, maar ja of hij het echt leuk vind kan ik niet weten natuurlijk...helaas kunnen ze dat niet zeggen.

Ikke: hij is nu niet slap hoor, hij moet gewoon altijd gemotiveerd worden...hij kan dressuurmatig best het zwaardere werk aan, vind ook alles "makkelijk".

Agossie: ik sta op een semi professionele stal...dus die contrôles en opvolging is hier de gewoonte, ik snap ook niet waar daar slecht aan kan zijn. Zo zie je eventuele problemen sneller en hou je paard goed in de gaten.
Hij heeft ook meer dan rust genoeg vind ik...hij werkt 3u per week onder 't zadel, 40min loopband en 1x concours (niet wekelijks). Voor de rest lekker buiten met vriendjes of op stal met sociaal contact met andere paarden en onbeperkt eten.
Fascia kan ik eens voorleggen aan mijn osteopaat, bedankt !

Welk voer geeft meer ruwe celstof vrij dan en minder suikers? Ik kan ook de Lucerne wat opvoeren ipv maar 0.5kg per dag. Lijnzaadolie kan ik ook gaan bijgeven.

Ohja: hij heeft nu tijdens de corona pas 3maanden vrij gehad op de wei...en daarna loopt hij de eerste dagen wat vlotter weg, maar dat is snel weg helaas.
Nu heeft hij ook een week rust en na 3 dagen nu wil hij echt wel wat doen, stuitert de hele wei rond en is lekker wakker...dus depressief lijkt hij me niet...

Nessinator: dat is ook mijn gevoel soms hoor...dat hij uit stress in zichzelf kruipt...maar hoe krijg ik dit beter?

Zo hopelijk heb ik overal antwoord op gegeven!

Mors certa, hora incerta ... In loving memory of Jim 1985 - 2013, Dutch 2008 - 2016, Jaszkula 1987 - 2018 & Royke 2007 - 2021


Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-20 22:35

Chess: dank je wel, ik wil echt men best voor hem doen en zorgen dat hij het goed heeft!
Veel mogelijkheden tot buitenrijden hebben we rond stal niet, maar ik probeer toch regelmatig hem op te laden en lange boswandelingen te maken met andere paarden.

Qua spieren ziet hij er top uit hoor...maar hij mist soms de echte kracht op de sprong. Kan ook zijn aard zijn en dat hij nu eenmaal niet meer kracht kan ontwikkelen, dat weet ik niet. Hij zit idd wel snel vol als ik meer Lucerne geef...laat dan ook een deel staan...deze hoeveelheid is altijd mooi op. Ik zoek wat info over je voorgestelde voeren op, bedankt!

Mors certa, hora incerta ... In loving memory of Jim 1985 - 2013, Dutch 2008 - 2016, Jaszkula 1987 - 2018 & Royke 2007 - 2021

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-20 22:49

Bernoe: ik kan de overdaad van suikers theorie goed volgen, heb ik ook al aan gedacht! Maar welk voer is arm aan suikers maar geeft toch veel energie? Ik zie echt door het bos de bomen niet meer...

Ik kan de dinsdagtraining vervangen door wat anders...helaas moet hij voor wandelingen vervoerd worden, onze stal ligt in een dorp met geen uitrijmogelijkheden in de buurt.

We gaan met periodes op concours, soms 2 tot 3x per maand, soms maanden niet. Dat hangt van mijn planning af.

Liksteen (Himalaya) heeft hij ook...kijkt ie niet naar om... :+

Ik hoop 't ook...wil gewoon dat ie lekker in zen vel zit! Bedankt!

Mors certa, hora incerta ... In loving memory of Jim 1985 - 2013, Dutch 2008 - 2016, Jaszkula 1987 - 2018 & Royke 2007 - 2021

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-20 07:21

Hij staat op de gastro plus iov de dierenarts na zijn maagzweren. Ervoor kreeg hij 1kg draversbrok en 1kg sportmuesli allebei van havens. Dit is het standaard ratsoen op stal. Omdat in de gastro minder energie zit besloten van hier iets meer van te voeren. Hij krijgt dit nu zo 2j en ziet er prima uit. Mooie spieren, lekker glanzen en goede mest. Ook geen last meer van de maag.

Nog even over het feit dat hij depressief zou zijn... Paard is echt een clown in omgang, altijd in voor een geintje zoals borstels steken tijdens het poetsen, ommetje rond stal als je 't klepje van zijn deur vergeet, buiten altijd spelen en klooien met de anderen...hij is echt een meest goedgeluimde paard ooit. Denk dat zijn oren zelfs fysiek niet plat kunnen :+ zou 't erg sterk vinden moet hij depri zijn...het is niet zo dat hij als afgestompte robot alle weken net hetzelfde dagschema krijgt en helemaal hangerig loopt te zijn. Tis echt een blij ei!

Gestresseerd in het werk dat zou wel kunnen, die maagzweren waren er ook niet van niks... We zorgen nu ook dat hij altijd voor we op concours gaan hooi heeft kunnen eten en mee op de trailer en brok voeren we altijd erna om de suikerdip te voorkomen op wedstrijd.

Ook krijg hij Lucerne grasmix om kauwen te bevorderen, dus niet de Lucernekorrel.

Chesss: thx ik bekijk 't even!

Paenassia en Dee es: Galoptraining wil ik al een tijdje mee starten, maar ik weet niet hoe ik hier goed opbouwend aan begin, denk dat hij dat erg leuk zou vinden, galop is zijn sterkste gang.

En als ik vrij train is het nooit langer dan 30min,ik pik iets specifiek uit en daar werken we op...zeker niet altijd hetzelfde riedeltje.

Ofwel is 't gewoon echt zijn aard dat hij die motivatie nodig heeft...er komt wel binnenkort iemand die grondwerk en parelli doet...wie weet kan die me nog iets helpen.

Mors certa, hora incerta ... In loving memory of Jim 1985 - 2013, Dutch 2008 - 2016, Jaszkula 1987 - 2018 & Royke 2007 - 2021

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Re: Meer energie en kracht nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-20 08:49

Als ik galoptraining zou willen doen, moet dat helaas op stal in de bak...wij hebben geen uitrijmogelijkheden en mijn man kan op maandag niet voor vervoer zorgen om ons naar het bos te brengen...ik heb zelf (nog) geen trailerrijbewijs (staat wel op de planning). Qua voer kan ik eens kijken, bedankt Saarie.

Mors certa, hora incerta ... In loving memory of Jim 1985 - 2013, Dutch 2008 - 2016, Jaszkula 1987 - 2018 & Royke 2007 - 2021

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Re: Meer energie en kracht nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-20 09:27

Denise-Storm: dank je voor de tip, kan ik me eens in gaan verdiepen, lijkt me idd interessant!

Mors certa, hora incerta ... In loving memory of Jim 1985 - 2013, Dutch 2008 - 2016, Jaszkula 1987 - 2018 & Royke 2007 - 2021

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-20 11:33

Nessinator: ik gok idd dat hij een opkropper is...hij wil volgens mij heel graag pleasen, bang om mij teleur te stellen, maar soms als dan toch nieuwe oefeningen of iets anders wat moeilijker vind dat schiet hij in de stress en in zichzelf. Dan begint hij meestal ook de knarsentanden. Als ik hem gewoon lekker lang laag losrij (doe ik altijd wel) dan is er niks aan de hand. Als we dan iets pittiger gaan werken, dan stressed hij iets meer, al vind hij fysiek de oefeningen nooit echt moeilijk. Ik kan best wel regelmatig beetje "ontspannen klooien" en dan is er ook niks aan de hand, al is hij dan wel nog schrikkerig van bepaalde dingen. Met een ander paard in de bak is hij wel rustiger. Hij zal je ook nooit in de steek laten, stress of niet, hij doet zijn job altijd en overal, maar ik moet hem op de heftige momenten er wel echt "door" rijden wat dan meestal resulteert in nog meer stress. Als ik zelf een mindere dag heb dan is hij ook veel gespannen, bang denk ik voor het feit dat hij voelt dat ik wat gespannen ben en dat het aan hem ligt...ik wil echt zo graag zijn best doen voor je.

Wij stappen ook veel tussendoor, effe oefening doen, daarna even uitblazen en dan weer verder met de volgende oefening. Ook altijd korte inspanningen en bij goed resultaat dadelijk stappen en uitblazen. Hij wordt dus zeker niet over de rooie gereden. Springtraining wordt ook veel afgewisseld met dressuurmatig springen, laag en hoger, lijntjes, parcourtjes, beetje spelen met draaitjes oefenen enz.

Wandelen vind hij echt geweldig, dat doen we nu echt veel meer sinds de corona, lekker een paar uur de bossen in en daar geniet hij echt van. Altijd laat ik dan losse teugel, ook als hij het spannend vind, dat helpt het beste om hem het snelst weer rustig te krijgen. Misschien kan ik in de training idd zoals je voorsteld als hij zich weer in zichzelf keert gewoon ophouden met de oefening en terug laag en lang rijden gaan.

Mors certa, hora incerta ... In loving memory of Jim 1985 - 2013, Dutch 2008 - 2016, Jaszkula 1987 - 2018 & Royke 2007 - 2021

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-20 11:52

Ikke: ik poets hem veel, vind hij heel leuk. Food is life voor hem, dus hij krijgt altijd voerbeloningen na het werk of na een pittige training na het afspuiten lekker rollen in de bak en dan de weide op met vriendjes. Hij houdt ook van aandacht, dus ik ga regelmatig bij hem zitten, gewoon zitten en beetje tegen hem praten. Ik heb nu gemerkt dat hij van wandelen echt geniet in de bossen, dus dat pak ik ook zoveel als mogelijk is mee. Hij krijgt regelmatig vakanties lekker op de wei...ik denk dat ik echt wel men best voor hem doe om het hem zo aangenaam mogelijk te maken.

Hij is ook altijd blij en klaar om te werken, nooit zuur ofzo als ik met tuig aan kom lopen.

Mors certa, hora incerta ... In loving memory of Jim 1985 - 2013, Dutch 2008 - 2016, Jaszkula 1987 - 2018 & Royke 2007 - 2021

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Re: Meer energie en kracht nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-20 13:54

Nessinator : dank je wel, héél lief!
Estell: ik zoek 't even op, dank je !

Mors certa, hora incerta ... In loving memory of Jim 1985 - 2013, Dutch 2008 - 2016, Jaszkula 1987 - 2018 & Royke 2007 - 2021

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-21 12:04

Topic van een tijdje geleden, maar ik wilde toch even laten horen hoe het nu gaat!

We geven nu 3/4 schep performance mix van Havens bij en op dinsdag doen we nu galoptraining.
Ik heb de galoptraining opgebouwd tot nu 20min met 8 min pauze ertussen is.

Paard gaat super! Lekker fris en top conditie. Ik moet er niet meer zo aanzitten en toch is hij niet TE.
Ook zijn we met de supplementen gestopt en zijn bloedwaardes blijven heel goed, dus geen nood aan meer aan de supplementen voorlopig.

Heel blij met het resultaat en dat wilde ik toch even delen!

Mors certa, hora incerta ... In loving memory of Jim 1985 - 2013, Dutch 2008 - 2016, Jaszkula 1987 - 2018 & Royke 2007 - 2021


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JornaR en 48 bezoekers