Advies voeding te grote jaarling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lynn_Noname

Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-04

Advies voeding te grote jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 17:26

Hallo allen,

Wij voeren onze jaarling Pavo Podo Grow. Onze dierenarts raadde echter aan om de brok te gaan afbouwen omdat ze veel te groot is. Zelf geeft hij zijn veulens alleen onbeperkt ruwvoer en verder geen brok en liet hij verstaan dat dergelijke opfokbrokken OCD (bij grote jaarlingen zoals die van ons) eerder in de hand zou kunnen werken door het te snel groeien dan dat het een positieve bijdrage zou leveren aan het voorkomen van OCD.

Wat is jullie visie? Brok afbouwen, Pavo verder geven of een andere brok geven? Indien een andere brok dan de Pavo Podo Grow, welke kunnen jullie aanbevelen?

Ik ben benieuwd naar jullie input, alvast bedankt!

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Re: Advies voeding te grote jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 17:32

Oh jee, ik lees even mee :o onze jaarling is ook vrij groot en zit aan speciale brok (OCD). Afbeelding

Ik ga ervan uit hier goed aan te doen, maar als ik jou zo hoor??? Ik lees even mee wat de rest ervan vindt!

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 17:51

Daar heb ik echt nog nooit van gehoord. Anders zou iedereen met een kleine jaarling nu snel Podo grow gaan voeren. Ik heb het vroeger ook gevoerd trouwens maar die van mij is niet zo groot geworden.
Ik vind het een raar verhaal. Volgens mij heeft brok niet zo’n invloed op de groei maar juist dat ze in die groei geen voedingsstoffen tekort komen. Als je ze alleen hooi geeft dan groeien ze kapot, komen ze bouwstoffen tekort.

irmaz

Berichten: 4747
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 17:51

Ik zou een andere dierenarts zoeken.
Voor de juiste groei heb je meer dan alleen eiwitten nodig. In gemiddeld ruwvoer zit meestal niet voldoende mineralen en al helemaal niet in de juiste verhouding. Het is ook echt niet zo dat een paard dan minder hard groeit, de groeisnelheid is genetisch bepaald en alleen wanneer er ernstige tekorten optreden (ziekte, voedingstekorten,..) gaat een veulen minder hard groeien.
Wat je trouwens ook niet wil is dat een veulen te vet wordt maar dat kan met alleen ruwvoer net zo makkelijk als met ander voer.

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Re: Advies voeding te grote jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:03

Tis niet mijn topic maar bedankt voor de reactie *\o/* schrok ervan haha..

Lynn_Noname

Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 18:04

Bedankt voor jullie reacties Suzanne F. en irmaz, dat bevestigd in ieder geval mijn gevoel...

FamkeY, mooi paard! Ziet er inderdaad ook al vrij imposant uit! Wat voer jij (mag ook via PB)? Je kan dus met een gerust hart verder voeren ;)

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Advies voeding te grote jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:10

Je moet sowieso uitkijken met teveel krachtvoer en ruwvoer blijft de basis. Maar hij moet genoeg binnenkrijgen om gezond groot te groeien. Hij groeit niet harder van die brok, dat zal hij sowieso doen. Maar hij moet niet vet zijn. Je mag bij een jaarling een klein ribbetje zien.
Hoeveel kilo krijgt hij per dag?

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:13

Lynn_Noname schreef:
Bedankt voor jullie reacties Suzanne F. en irmaz, dat bevestigd in ieder geval mijn gevoel...

FamkeY, mooi paard! Ziet er inderdaad ook al vrij imposant uit! Wat voer jij (mag ook via PB)? Je kan dus met een gerust hart verder voeren ;)


Oh keek even bij mijn voorraad (heb alles in tonnen) maar moet het uit mijn hoofd doen... voermeester opfokbrok voor onze “kleine”. Heb een basis brokje voor de Fries en recreatiepony (anders zo zielig dat zij geen brokje krijgen) en de energycontrol (met magnesium) voor mijn dochter haar wedstrijdpony. Daarnaast als het niet in de brok zit lijnzaadolie.

Ze krijgen een half bakje per dag.

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:18

Lynn_Noname schreef:
Bedankt voor jullie reacties Suzanne F. en irmaz, dat bevestigd in ieder geval mijn gevoel...

FamkeY, mooi paard! Ziet er inderdaad ook al vrij imposant uit! Wat voer jij (mag ook via PB)? Je kan dus met een gerust hart verder voeren ;)



Goeie topic by the way :D

Lindsey_99
Berichten: 2484
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:19

irmaz schreef:
Ik zou een andere dierenarts zoeken.


ik zou heel zuinig zijn op deze dierenarts. Hij heeft nl. groot gelijk.
Goed ruwvoer, hooi, gras, en een vitaminebrok (Vitalbix o.a.) is meer dan genoeg voor een jaarling om gezond op te groeien wat voer betreft.
**vo zooi en vulmiddelen als schrot en schillen, en gmo bonen wil je niet in je jonge paard hebben.
Eiwitten halen ze ruim voldoende uit goed ruwvoer, en dat kun je laten testen. Daarvoor heeft Pavo een prachtige Quickscan. Naast de Vital zijn dat imo de twee goede artikelen die ze leveren.
Vitalbix heeft ook prima producten voor jonge paarden, zonder troep erin. En er zijn nog wel wat meer merken. Niet overvoeren, daar kunnen ze later alleen maar last van krijgen.

wil je een 'zielige' pony ook wat geven, voer dan een mash (geweekt) dan krijgen ze in elk geval wat gezonds binnen.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Advies voeding te grote jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:22

Pavo voer is prima voer voor paarden.

Ik voer mijn veulens tot 3 jarigen ook bij met pavo. Alleen in de zomer krijgen zij geen biks omdat ze dan 24/7 op het land staan. In de winter 2 keer per dag, ongeveer een halve schep per voerronde.
En ze zijn niet kapot, niet ziek, niet te dik, niet te dun, niet te groot, niet te klein. Dus troep is het zeker niet.

Lindsey_99
Berichten: 2484
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:30

Cioccolato schreef:
Pavo voer is prima voer voor paarden.

Ik voer mijn veulens tot 3 jarigen ook bij met pavo. Alleen in de zomer krijgen zij geen biks omdat ze dan 24/7 op het land staan. In de winter 2 keer per dag, ongeveer een halve schep per voerronde.
En ze zijn niet kapot, niet ziek, niet te dik, niet te dun, niet te groot, niet te klein. Dus troep is het zeker niet.


Lees dan de samenstelling maar eens goed door.
En dan kan enige verdieping in wat paarden daadwerkelijk nodig hebben nuttig zijn.
Pavo Vital is prima.

Citaat:
Heb een basis brokje voor de Fries en recreatiepony (anders zo zielig dat zij geen brokje krijgen)

:= uhuh... en juist die basisbrok is ongezond voor die twee...

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Advies voeding te grote jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:33

Uh, mijn paarden krijgen alles wat ze nodig hebben. Geen paniek! Ze leven nog steeds en zijn kern gezond! :)

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:38

Lindsey_99 schreef:
Cioccolato schreef:
Pavo voer is prima voer voor paarden.

Ik voer mijn veulens tot 3 jarigen ook bij met pavo. Alleen in de zomer krijgen zij geen biks omdat ze dan 24/7 op het land staan. In de winter 2 keer per dag, ongeveer een halve schep per voerronde.
En ze zijn niet kapot, niet ziek, niet te dik, niet te dun, niet te groot, niet te klein. Dus troep is het zeker niet.


Lees dan de samenstelling maar eens goed door.
En dan kan enige verdieping in wat paarden daadwerkelijk nodig hebben nuttig zijn.
Pavo Vital is prima.

Citaat:
Heb een basis brokje voor de Fries en recreatiepony (anders zo zielig dat zij geen brokje krijgen)

:= uhuh... en juist die basisbrok is ongezond voor die twee...



Ze doen het er super op!

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:39

Cioccolato schreef:
Uh, mijn paarden krijgen alles wat ze nodig hebben. Geen paniek! Ze leven nog steeds en zijn kern gezond! :)


You go girl *\o/* die van mij ook haha

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Re: Advies voeding te grote jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:42

Afbeelding
Afbeelding

Tis was onduidelijk helaas.. hangt in de stal.. maar op een basis brokje!

Lindsey_99
Berichten: 2484
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Advies voeding te grote jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:57

Times have changed...

GMO sojaschillen, zonnebloemschrot waren er vroeger niet. En 30 % melasse ook niet.

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:07

Oh maar dit is nog niet lang geleden?? Op dit voer... Niet om jou tegen te spreken hoor, maar om nu een goed merk af te keuren vind ik dat je mij als eigenaar een beetje denigrerend neerzet. Ik schrok van de beginpost dat de DA dat zei.. Prima dat jij waarschuwt maar kan ik met de basisbrok echt niet in mee gaan gaan.. uit ervaring!
Laatst bijgewerkt door Jelle1236 op 17-08-20 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Advies voeding te grote jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:08

Als dat allemaal zo’n zooi zou zijn dan zou dat niet in een opfokbrok zitten toch?

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:11

Lindsey_99 schreef:
ik zou heel zuinig zijn op deze dierenarts. Hij heeft nl. groot gelijk.
Goed ruwvoer, hooi, gras, en een vitaminebrok (Vitalbix o.a.) is meer dan genoeg voor een jaarling om gezond op te groeien wat voer betreft.
**vo zooi en vulmiddelen als schrot en schillen, en gmo bonen wil je niet in je jonge paard hebben.
Eiwitten halen ze ruim voldoende uit goed ruwvoer, en dat kun je laten testen. Daarvoor heeft Pavo een prachtige Quickscan. Naast de Vital zijn dat imo de twee goede artikelen die ze leveren.
Vitalbix heeft ook prima producten voor jonge paarden, zonder troep erin. En er zijn nog wel wat meer merken. Niet overvoeren, daar kunnen ze later alleen maar last van krijgen.

wil je een 'zielige' pony ook wat geven, voer dan een mash (geweekt) dan krijgen ze in elk geval wat gezonds binnen.

Zonder troep erin?!
Citaat:
Haverzemelen brokjes, Luzerne brokjes, Lijnzaadschilfers, Timothee (losse vezels), Timothee brokjes, Zonnebloemzaadschrootvoer, Erwtenvlokken, Lijnzaadolie, Lijnzaad, Cichoreipulp (inuline vezels), Appelpulp (pectine vezels), Lijnzaad geplet (met natuurlijke antioxidanten), Monocalciumfosfaat, Calciumcarbonaat, Magnesiumoxide

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Advies voeding te grote jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:16

Je dierenarts heeft absoluut wel gelijk! Lekker terugschroeven die brok, alleen bijvoeren als het zienderogen nodig is. Groei is zeker genetisch bepaald maar je kan grote invloed uitoefenen met voerbeleid. Gewoon op goed hooi en gras hebben, lekker op het land zetten en eventueel een vitaminebrok of koek is ruim zat.

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Re: Advies voeding te grote jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:41

Ruwvoer blijft inderdaad de basis. Maar ons ruwvoer is tegenwoordig veel ‘armer’ qua mineralen etc. Dus bijvoeren met een brok is zeker niet verkeerd. Ook een jaarling heeft een bepaalde niveau van behoefte aan energie, eiwitten, mineralen en vitamines. Die behoefte wil je voorzien. Ga je daar onder zitten zal je idd misschien de groei afremmen. Maar ook de gezondheid (en die van de botten). Ik zou dus zeker iets van brok bijvoeren speciaal voor opgroeiende paarden. Of anders kijken naar een geschikt vitaminen- en mineralenbrok. Zeker als je jaarling ook te dik wordt. Maar wel iets bijvoeren. Niet alleen vertrouwen op het ruwvoer van tegenwoordig. Niet alleen het voer heeft invloed op hoe groot en hoe snel je jaarling groeit. Is ook gewoon genetisch. En het is inmiddels echt wel bewezen dat een gebrek aan bepaalde mineralen de kans op ocd vergroot

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:44

Ik snap de relatie niet. Waarom zou je terug moeten?
Want volgens mij rem je de groei niet af en moet je wel je paard voorzien van de nodige bouwstoffen - juist om OCD te voorkomen. Dat doe je met goed ruwvoer (de basis) en een goeie brok erbij.

Ik voer net als een aantal anderen hier Pavo of Havens opfokbrok. De hoeveelheid verschilt, maar eigenlijk voer ik nooit meer dan 1,5 kg per dag.
Dat doe ik net als Ciocolata; in de zomer niet want dan staan ze 24/7 op het land.
In de winter krijgen ze voordroog (bemonsterd, ik weet wat er in zit) in combi met brok.
Pavo vital is volgens mij voor volwassen paarden, als je een vitaminebrok wilt geven kun je beter Podo Care geven.

Verder eens met wat hier verder wordt gezegd: beweging, beweging, beweging is volgens mij het allerbelangrijkste om je jonge paard gezond groot te laten worden.

Hoe groot is ze trouwens TS?

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:54

horsiegek schreef:
Je dierenarts heeft absoluut wel gelijk! Lekker terugschroeven die brok, alleen bijvoeren als het zienderogen nodig is. Groei is zeker genetisch bepaald maar je kan grote invloed uitoefenen met voerbeleid. Gewoon op goed hooi en gras hebben, lekker op het land zetten en eventueel een vitaminebrok of koek is ruim zat.

Daar zijn ze wel op terug gekomen.
Als een paard in de groeifase bepaalde stoffen (mineralen/vitamines) te kort heeft dan krijg je zwakkere pezen (en gewrichten) tijdens de groei.
Dit kan op latere leeftijd voor problemen zorgen omdat de pezen dan zwakker blijven.

_Cathalijne

Berichten: 856
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:58

Door een te snelle groei wordt een dier relatief snel te zwaar (niet te dik, maar wel te zwaar voor het nog grotendeels uit kraakbeen bestaande skelet). Doordat er meer gewicht op drukt wordt het kraakbeen ter hoogte van de groeiplaten meer samengedrukt, kan het zijn dat de bloedtoevoer onvoldoende is, en kan lokaal kraakbeen afsterven (wat zorgt voor kraakbeen flappen en OCD).

Uiteraard is het belangrijk dat een dier voldoende gevoerd wordt, maar soms kan het werken om een energie armer voedsel te geven, wat wel voldoende eiwitten, mineralen, en andere bouwstoffen bevat. Daarmee geef je het lichaam om voldoende zichzelf te onderhouden zonder te snel de hoogte in te gaan. Een brok die laag in de EwPa staat, maar wel voldoende hoog in vitamines en mineralen zou ik in dit geval naar kijken

Uiteraard is groei gedeeltelijk genetisch vastgelegd, maar een goed voerbeleid kan hier wel degelijk een rol spelen in hoe snel een dier groeit (zie bijvoorbeeld bij grote hondenrassen waarbij vanwege de vele OCD klachten vaak beperkt gevoederd wordt de eerste paar levensmaanden zien we duidelijk minder OCD klachten).