Ruin met hengstengedrag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
debravanesch

Berichten: 889
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: België

Ruin met hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-20 17:07

Hoi bokkers,

Ik weet dat er in het verleden al een aantal onderwerpen geweest zijn hierover, maar wil toch een recentere respons.
Ik heb een ruin die zich toch wel wat als hengst gedraagt naar merries toe. In de wei heel beschermende, als er ruinen staan in de wei ernaast durft hij met zijn oren plat ze van de draad wegjagen. Hij durft er ook opspringen als ze hengstig staan.
Eentje zelfs zo hengstig in de wei ernaast dat hij bij het binnenzetten steigerde en steeds hevig hinniken als merries passeren (en dan ook ontploffen onder de man met gebroken pols tot gevolg)
Veearts is geweest en heeft bloedtest gedaan. Ik ben de naam even kwijt, maar is een gevoelige test en daaruit bleek dat hij 100% zeker een ruin is. Dus ook geen klophengst ofzo.

Nu vroeg ik mij af of er toch geen supplement is dat kan helpen. Ik weet bijvoorbeeld dat vroeger de soldaten kamfer kregen in de koffie tegen de lusten, maar weet niet of dat nog wordt gebruikt. Zag ook al eens monnikspeper verschijnen. Maar weet niet of dit wel effect kan hebben aangezien hij toch 100% ruin is.

Dit gedrag is slechts recentelijk zo geescaleerd trouwens. Vooral na een zware blessure van hem (hij staat op duivelsklauw en glucosamine met MSM voor zijn artrose ten gevolge van de blessure)

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Ruin met hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 17:16

Meestal is dan de eerste vraag; hoeveel komt dit paard buiten, en hoeveel sociale contacten heeft hij, en wat krijgt hij te eten.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ruin met hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 17:20

Het is dus gekomen na de blessure? Heeft hij door de blessure een tijdje op stal of alleen moeten staan?
Monnikspeper kan soms helpen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110685
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ruin met hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 17:32

Heb je zijn voeding aangepast na zijn blessure?

debravanesch

Berichten: 889
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: België

Re: Ruin met hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-20 17:38

Hij komt dagelijks op de weide met andere paardjes (2 merries) tijdens zijn blessure kon hij niet werken maar ging hij wel heel regelmatig buiten ook met deze paardjes samen
Doordat hij nu net ietsjes minder werkt, krijgt hij gewoon wat minder krachtvoer in hoeveelheden, verder niets gewijzigd aan de samenstelling van de voeding. Ook haver zit er nooit in zijn voeding

hwn
Berichten: 4697
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 17:42

Als ie niets van mannelijke hormonen heeft, lijkt het me idd niet logisch dat supplementen als monnikspeper zouden helpen. Ik zou eerder opvoedkundig te werk gaan (onder begeleiding): horsemanship en zo. Misschien heeft hij door de supplementen/medicatie nu geen pijn meer en vroeger wel, waardoor ie te overmoedig wordt? Want hengst of geen hengst, eens ze in de hand zijn, moeten ze luisteren. Gedrag in vrijheid is natuurlijk moeilijker te beïnvloeden. Opsplitsen in een ruinen- en merriekudde wordt vaak gedaan, maar dat moet natuurlijk mogelijk zijn.

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 17:48

Als hij geen verhoogd testosteron heeft, heb je weinig aan dergelijke middelen als monnikspeper of bv chemische castratie.
Het is dan ook geen hengstengedrag maar gewone dominantie of frustratie en daarbij ongehoorzaamheid.
Krijgt hij niet te veel energie binnen via het voer, ondanks dat hij nu weinig doet?

Mijn ruim had ook hengsten gedrag, maar na bloedprikken en na de hoge testosteron uitslag echo's maken bleek dat er hormoon producerend weefsel was gegroeid na zijn castratie... maar dat zag je dus ook duidelijk in de bloeduitslagen terug.
Maar die luisterde altijd wel. Moest hem alleen niet met een merrie op het land zetten... dan zat hij er wel meteen boven op :')

debravanesch

Berichten: 889
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: België

Re: Ruin met hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-20 17:51

Dat is inderdaad wat ik ook dacht. Nu als hij steigerde aan de hand, had ik hem niet zelf vast.
En bij het rijden is hij altijd heel braaf, enkel op bepaalde momenten. Als ik gevallen ben was hij aan het hinikken naar paarden in de weide, waarop ik been gaf omdat hij moest werken en toen ontplofte hij.
Het is ook een introvert paard.
Ik heb er inderdaad ook al aan gedacht van hulp te vragen aan iemand die goed is met paardengedrag en communicatie tussen mens en dier

Tenno7

Berichten: 2246
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Ruin met hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 01:48

Heb zelf ook een ruin die denkt dat ie hengst is. Ook laten testen en 100% ruin.

Kwa voeren kun je denk ik niet zoveel. Het enige wat ik er aan kon doen is opvoeden.. mijn paard heeft ook eens iemand zn knie verbrijzeld bij het naar de wei brengen. Heb toen natural horsemanship cursessen gedaan en druk bezig gegaan met grondwerk. Sindsdien is het een stuk beter gegaan. Hij wil nog wel eens hengstengedrag hebben, maar luisterd dan nog wel naar mij.

En dan over het dekken. Dat deed de mijne ook. Merries gingen zelfs door het draad voor hem. Nu is hij inmiddels 20 en toen hij een jaar of 15 was is het dekken gestopt. Heb daar nooit zoveel aan gedaan. Als de eigenaar van de merrie het wel lastig vondt werd deze tijdelijk uit de kudde gehaald als ze hengstig was.