Wat is nou echt een goede sportbrok?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Wat is nou echt een goede sportbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-20 20:07

Wat is nou echt een goede sportbrok voor dressuurpaarden met langzaam vrijkomende energie.
Er zijn zo ontzettend veel soorten brok en muesli op de markt.
En ik vraag mij toch regelmatig af welk merk sportbrok nou echt goed is.
Iemand ervaringen?


Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-20 11:54

Als ik mijn paard 4-5/week rijd of meer merk ik gewoon dat z’n energie ver te zoeken is. Onbeperkt voordroog is het enige dat ze krijgen naast de 2 kg prestatiebrok met 50 gram Vital. Wat is nou echt een goede sportbrok voor dressuurpaarden met langzaam vrijkomende energie, waar relatief weinig van gevoerd hoeft te worden.
P.s. Ik heb op bokt al vele topics gelezen maar zie vaak soortgelijke vragen voor paarden die toch wel echt op een ander niveau in training staan, jonger zijn of wel wat meer energie uit zichzelf hebben, vandaar dat ik toch zelf een topic geopend heb.

Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Re: Wat is nou echt een goede sportbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-20 16:22

Eerste voerbeurt tussen 07.30 en 08.30, maar net wat het beste uitkomt.
Er zit ong 2 uur tussen per voerbeurt voordat ik ga rijden.


Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-20 17:48

Change3x schreef:
Pavo Energy Control

https://www.pavo.nl/sport/producten/pav ... 5nEALw_wcB

Hoge energiewaarde met langzaam vrijkomende energie. Mijn paarden die wat extra’s nodig hebben krijgen dit. Vind het goed spul.


Dank je wel!
Ze krijgt nu 2 kg Pavo Engery Control, verdeeld over twee voerbeurten. Ik merk geen verschil helaas.

Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-20 18:25

Heleennn schreef:
Mijn dressuurpaard gaat erg goed op fiberforce van cavalor maar dat valt per definitie niet onder traditioneel 'krachtvoer'.


Dank je wel!
Hoeveel Fiberforce voer je per voerbeurt?

Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-20 19:01

Change3x schreef:
Niet alle paarden kunnen het doen op een beetje vitaminenkorrels. 2 kilo vind ik niet zo schokkend of extreem veel. Ze zouden echter op een prestatie brok toch wel voldoende of meer energie moeten hebben.

Heb je al eens een bloedonderzoek laten doen? En hoe zien je trainingen eruit?



Een voorbeeld van hoe mijn week er ongeveer uit ziet:

Maandag: rijden, veel galop met cavaletti's
Dinsdag: proefgericht rijden 30 min daarna uitstappen op het weiland
Woensdag: rijden, vrij intensief en veel galop, moeilijke oefeningen erbij pakken
Donderdag: rijden, vooral de basis
Vrijdag: rust
Zaterdag: rijden, moeilijke oefeningen erbij pakken en veel galop
Zondag: rijden, vooral de basis met cavaletti's

Als 't warm is trainen wij minder fanatiek hooguit 4 of 5 dagen per week. Uit het bloedonderzoek kwamen geen tekorten.

Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-20 19:20

Elco schreef:
Geen brok, is fastfood voor paarden.
Wij voeren een samengesteld granenmix en doen de paarden het super op.


Welk merk is dit?

Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-20 20:49

Sintara schreef:
Misschien tijdens het poetsen een halfje haver voeren?


Ga ik eens proberen, dank je wel!

Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-20 18:42

Dank je wel allemaal! Ik ga zeker alles eens proberen wat hierboven vermeld staat.

Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-20 16:11

Ben overgegaan op de Endurance muesli. Ben gestopt met Pavo Energy Control bijvoeren.
Voor het rijden een half handje zwarte haver voor meer energie.

Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-20 20:22

Wat bedoel je daarmee? Geef een half handje zwarte haver voor het rijden voor meer energie.

Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-20 11:44

maralyn schreef:
Zoals mijn voorgangers zeggen.
Laag in suikers en zetmeel.

Langzaam vrijkomende energie door vetten.

Van granen ben ik geen fan, ook dezen bevatten 40 procent zetmeel.
Ontkiemde granen zitten beter in elkaar, meer eiwit.

Ik zou kijken naar een hoge energie waarde, plus hoger in eiwitten, plus, hoger in vetten (en omega 3).

Gemiddelde sportbrok zit al op een 32 procent suiker en zetmeel.
Dat is met 2 kg op een dag, 600 gram. Niet alleen n behoorlijke aanslag op de alvleesklier, maar ook op de darmen.
Plus dat suikers magnesium af slaat.


Dank je wel!
Daarom ook gestopt met Pavo Energy Control bijvoeren. De Endurance muesli zit lager in suiker en zetmeel.

luffwinny schreef:
Ik zou ook in zoeken in je trainingen en niet in het voer. Veel meer rustmomenten pakken. Veel trainen doet meer kwaad dan goed en is nergens voor nodig. Mijn sportpaarden train ik om de dag ( redelijk hoog niveau). En de jongeren vaak maar 2 of 3 keer per week kort. Buiten om dat ze moe raken is de kans op blessures veel groter met overtrainen, herstel tussen trainingen is belangrijk.


Zoek het in het voer omdat het vorige voer een hoog suiker en zetmeelgehalte heeft. Ga er van de week eens goed voorzitten om het schema aan te passen met meer herstel dagen tussen de trainingen.


Def schreef:
Als ik naar je trainingsschema kijk, zou ik dat omgooien. Lees maar eens over spierherstel bij paarden na een training. Dat heeft veel meer rust nodig. En veel mensen denken dat een rustdag een training aan de longe is of ‘rustig aan rijden’ of een buitenrit. Rust is gewoon helemaal niets, behalve lekker de hele dag op de wei lopen. Na een zware training heeft een paard ongv. Twee dagen nodig van rust voor spierherstel.
Het is niet zo gek dus, dat je paard weinig energie heeft, hij heeft meer tijd nodig om te herstellen.

Daarnaast zou ik het advies van Janouk opvolgen wat betreft het testen van het voordroog. Hij krijgt 24/7 voordroog, dat is dus de basis van alle voer wat erin gaat. Je krachtvoer is maar zon klein beetje van wat hij de hele dag eet. Ik ben geen fan van voordroog, geef veel liever onverpakt hooi, maar soms heb je die keuze niet. Dan is het wel goed om te weten wat er in het voordroog zit.


Dank je wel!
Helaas is het niet mogelijk om het voordroog te vervangen voor hooi. Paard is allergisch voor schimmels en stof in het hooi. Het verschilt per land hoeveel voedingswaarde er in zit. Ga het overleggen met de voerleverancier.

Nouvel schreef:
Omegapowermix van Horsefood is ook wel fijn voer voor wat extra energie.

Verder ga ik me in wat al is gezegd, bouw meer rustmomenten of in ieder geval afwisseling in.
Rijd je nooit buiten?
Train je echt 5x in de week onder het zadel in de bak?
Afwisselen met een buitenritje kan wonderen doen bij veel paarden omdat ze dan even in een andere omgeving zijn en op een andere manier aan het werk.


Train ong 5x per week onder het zadel in de bak, 1x per week in het weiland om uit te waaien. Als 't warm is trainen wij minder fanatiek hooguit 4 of 5 dagen per week. Tussen door een paar dagen vakantie op de wei om de spieren te laten herstellen.

Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-20 20:57

Oké ga ik doen, iig bedankt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers