Fibrebeet oorzaak van schrikkerig paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annemarievzr

Berichten: 265
Geregistreerd: 01-05-11
Woonplaats: Zuid-limburg

Fibrebeet oorzaak van schrikkerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 22:25

Omdat mijn paard moest aankomen na veel stress ben ik van bietenpulp overgestapt naar fibrebeet. En zo langzamerhand heb ik een steeds kijkeriger/schrikkeriger paard. Hij is van nature kijkerig en schrikkerig, maar het wordt steeds erger. Ik ben nu drastisch de hoeveelheid aan het verminderen om te kijken of dat helpt . Ik las op verschillende topics dat iedereen zeer tevreden is over fibrebeet, maar een paar mensen schrijven ook dat hun paard schrikkeriger is geworden. Daarom mijn vraag: zijn er meer ervaringen waarbij het voeren van fibrebeet een schrikkerig paard tot gevolg had?

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Fibrebeet oorzaak van schrikkerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 22:56

Ja. De mijne. Gaf het hem rond de winter.

Nessie

Berichten: 8575
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 23:06

Hier geen reactie op de fibrebeet bij mijn rijpaard hengst. Die heeft sowieso wel een heel relaxt karakter, werkwillig maar totaal niet schrikkerig. Ik voer het aanvullend op de brok en muesli, afgewisseld met Seniores Priores.

xSannee

Berichten: 4345
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Fibrebeet oorzaak van schrikkerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 23:12

Hier doet mijn pony, van zichzelf vrij nerveus & schrikkerig, het prima op Fibrebeet! Heb daar geen verandering in gemerkt met dit voer.

Maar je kunt natuurlijk altijd checken of het daarvan komt door er tijdelijk mee te stoppen.

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Fibrebeet oorzaak van schrikkerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 23:25

Mijn paard wordt al hyper van een halfje brok. Maar met fibrebeet niets aan de hand. En ze krijgt dagelijks 2 scheppen en 2 scheppen seniores priores ( droog gemeten).
En rijden momenteel z1. Dus wel een paard met conditie. En een bloederig type.Afbeelding

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Fibrebeet oorzaak van schrikkerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 23:31

Luzerne kan zorgen voor meer rilheid bij sommige paarden, dus dat zou ook met fibrebeet kunnen.

Myfairytale
Berichten: 5384
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Fibrebeet oorzaak van schrikkerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 23:35

Ik voer Fibrebeet aan meerdere paarden hier, maar bij geen enkele heb ik de indruk dat ze schrikkeriger/drukker/anders zijn.
Voer wel behoorlijke hoeveelheden ook.

Annemarievzr

Berichten: 265
Geregistreerd: 01-05-11
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Fibrebeet oorzaak van schrikkerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 09:18

Dank jullie wel. Ik ga eens zoeken op luzerne en idd fibrebeet stopzetten! Hij is nogal gevoelig voor voer maar ik dacht dat het mss iets anders was tot ik bij toeval een paar posts zag van mensen die fibrebeet en schrikkerig in één adem noemden. Haver is ook zo’n dingetje: alleen een snuifje van iets met haver is al teveel ;)

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: Fibrebeet oorzaak van schrikkerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 09:21

Ik zou niet zo goed weten van welk bestanddeel in fibrebeet echt voor rilheid zou moeten zorgen. Het lijkt me dat suikers daar eerder een boosdoener van kunnen zijn. Wat ik me wel kan voorstellen is dat je paard nu hij meer energie heeft (door het bijvoeren van fibrebeet) ook meer energie heeft om ril te worden.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Fibrebeet oorzaak van schrikkerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 09:32

Fibrebeet zit volgens mij wel melasse in, misschien dat het daardoor komt, maar luzerne zou ook kunnen. Zelf vond ik Equifyt Zupa fijn om mijn pony mee aan te laten komen, maar daar zit wel ook luzerne in dus als je paard daarop reageert is dat ook geen goede optie

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 09:34

Hier een neurootje dat op het moment nogal schraal is en dus fibrebeet krijgt. Hij is makkelijk heet te voeren en reageert sterk op voer waar ons andere paard geen stap harder van gaat zetten, maar op fibrebeet reageert hij totaal niet. Hier geen herkenning dus.

Annemarievzr

Berichten: 265
Geregistreerd: 01-05-11
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 10:38

AlphaDaemon schreef:
Ik zou niet zo goed weten van welk bestanddeel in fibrebeet echt voor rilheid zou moeten zorgen. Het lijkt me dat suikers daar eerder een boosdoener van kunnen zijn. Wat ik me wel kan voorstellen is dat je paard nu hij meer energie heeft (door het bijvoeren van fibrebeet) ook meer energie heeft om ril te worden.


Dat kan natuurlijk ook heel goed. Hij maakte vanwege de stress heel veel kilometers door zijn paddock (vandaar de vermagering) en dat doet hij nu niet meer. Daar bovenop krijgt hij meer energie dus die combi (minder energie verbruiken + meer energie gevoerd krijgen) kan idd zorgen voor die rilheid.
Ik ga flink energie reduceren!

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: Fibrebeet oorzaak van schrikkerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 11:50

Als je je paard alsnog wel graag wilt laten aankomen kan ik verder alleen maar ruwvoer adviseren. Mijn paard was ook erg mager en ik voerde bij zoveel als ik kon (fibrebeet, seniores priores, meer krachtvoer echt alles geprobeerd) en dat hielp niet. Vervolgens van stal verhuist waar ze meer ruwvoer kreeg en ik zag haar gewoon groeien elke week. Ze kreeg er wel ook meer energie door (want ze zat lekkerder in haar vel), maar werd niet ril ofzo.

Ik snap dat ruwvoer vaak lastig is om extra te vragen wanneer je op een pensionstal staat, maar je zou het kunnen proberen.

Annemarievzr

Berichten: 265
Geregistreerd: 01-05-11
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Fibrebeet oorzaak van schrikkerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 12:15

Dank je alphadaemon. Gelukkig staat hij thuis en kan ik hem helemaal vol hooi stoppen. Dat was alleen niet genoeg toen hij zo’n stress had. Nu begint hij idd aan te komen!

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Fibrebeet oorzaak van schrikkerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 12:30

Speedibeet ipv fibrebeet al kan ik me niet voorstellen dat ze van dat mini beetje melasse zo wordt. Luzerne kan beetje beter maken maar ook niet in die porties zou ik denken. Evt de 18+ tijdje voeren doet ook wonderen

Blaze333
Berichten: 17
Geregistreerd: 27-12-19

Re: Fibrebeet oorzaak van schrikkerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 12:44

Hier geven wij Speedibeet aan een paard van rond de 30, en dat wekt erg goed! Fibrebeet heb ik nooit geprobeerd, dus daar kan ik niks over zeggen. Ik weet niet hoe oud jouw paard is, maar bij dit oude paard werkt Speedibeet erg goed om aan te komen en om hem beter in zijn vel te laten zitten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 12:50

Als hij bij moet zetten en gewoon veel verbruikt kan je ook kijken naar producten die hoger in vet en eiwit staan zoals gemicroniseerd zijnzaad of zonnebloem/lijnzaadolie.

Het geeft extra bouwstoffen en energie zonder het effect van een suikerpiek. Heel geleidelijk en goed verteerbaar voor het lichaam. Het wordt ook veel gegeven aan endurance paarden.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 13:01

Soja kan ook het verdacht bestanddeel zijn. Het is erg eiwitrijk en dus een bron van aminozuren. Verschillende aminozuren kunnen zeker hun invloed hebben op gedrag. Je zou kunnen uitzoeken wat of de verschillende aminozuren wel in goede verhouding zijn in de hele voeding van je paard, en welke invloed Fibrebeet daarop heeft.

Let vooral ook op tryptofaan, een aminozuur dat van invloed is op de rust in je paard's hoofd. :)

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Fibrebeet oorzaak van schrikkerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 13:09

Volgens mij moet je iets meer informatie geven om daadwerkelijk te kunnen constateren dat de fiberbeet de oorzaak zou kunnen zijn. Wat geef je naast de fiberbeet nog meer aan voer, hoelang komt die buiten wat voor werk doet die. Hoelang geef je de fiberbeet nu al en constateer je een gedragsverandering. Wat er gebeurd met fiberbeet is dat het de darmwerking van je paard verbeterd, naast dat het helpt om veilig in gewicht aan te komen zonder teveel aan energie. Toen mijn paard op boxrust stond met gemaximaliseerd bewegen vanwege een koliekoperatie was dit voer juist het geadviseerde voer gelet op wat ik hierboven geschreven heb. Nu zal ik de laatste zijn die zegt dat elk paard hetzelfde reageert maar ik zou wel naar je totaal management kijken alvorens je je focussen op 1 product.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 22:08

Ja, fibrebeet kan druk gedrag veroorzaken. Het bevat luzerne, wat voor sommige paarden een trigger is, en sojahullen, waar een enkel paard niet tegen kan (verdragen dan geen soja) en ook fenegriek kan een trigger zijn. Lijnzaad en rietmelasse zou technisch gezien ook kunnen, maar vind ik minder waarschijnlijk. Het suikergehalte is 5% dus er zit maximaal 2% rietmelasse in en waarschijnlijk minder (melasse is 50% suiker). Druk van de suiker kan niet, hooi bevat namelijk 10% suiker gemiddeld.

Ik heb een paard gehad dat knettergek werd van 200g pavo Care4Life, ook een kruidenproduct. In die tijd kon hij vanuit het niets compleet exploderen en was hij voor veel meer random dingen bang. Na 2 maanden was de zak leeg en het was binnen een paar dagen weg. Hij verdroeg overigens ook geen haver, 50g haver was voldoende om tegen het dak te zitten. Terwijl 3kg cornmuesli (40% mais, 40% gerst, havervrij) voor hem geen drukmaker was (hij moest toen aankomen en kreeg daarnaast 20kg hooi).

LindyH schreef:
Soja kan ook het verdacht bestanddeel zijn. Het is erg eiwitrijk en dus een bron van aminozuren. Verschillende aminozuren kunnen zeker hun invloed hebben op gedrag. Je zou kunnen uitzoeken wat of de verschillende aminozuren wel in goede verhouding zijn in de hele voeding van je paard, en welke invloed Fibrebeet daarop heeft.

Let vooral ook op tryptofaan, een aminozuur dat van invloed is op de rust in je paard's hoofd. :)


In dit geval gaat het over sojahullen, deze zijn niet eiwitrijk en fibrebeet bevat ook slechts 11% ruw eiwit, waarvan een flink deel vanuit de luzerne. Het eiwitgehalte lijkt me dus niet waarschijnlijk.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 22:21

Oh oke, ik zag 'soja' staan bij de ingredienten. Niet goed genoeg verder gekeken. :o

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 22:55

Het beantwoordt je vraag niet maar waarom houd je het niet bij bietenpulp? Dat zet toch mooi aan en daar worden ze niet heet van.
Van luzerne heb ik al gehoord dat sommige paarden daar wel op reageren, zelfs bij kleine hoeveelheden.

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: Fibrebeet oorzaak van schrikkerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 23:41

Mijne krijgt soms maanden dagelijks Fibrebeet en merkte niks qua druk gedrag. Ook jaren op Care4live gestaan, was ook nooit een probleem.

Annemarievzr

Berichten: 265
Geregistreerd: 01-05-11
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 12:50

Dank voor alle reacties! Ik ben nu een dag of 5 veel minder aan het geven, vandaag gereden en hij was een stuk beter te handelen. Ik ben voorzichtig optimistisch :)

Er was gevraagd om meer info te geven hoe ik hem hou maar het ging me vooral over fibrebeet ervaringen. Maar toch, voor de liefhebbers: 24/7 buiten, inmiddels met een maatje (het ontbreken ervan was de grote stressfactor), vrijwel onbeperkt hooi in slowfeeder, heel weinig krachtvoer, kreeg altijd bietenpulp om niet in te vallen.

De reden om tijdelijk fibrebeet te nemen is omdat hij een waanzinnige hoeveelheid bietenpulp kreeg en toch niet aankwam vanwege alle stress. Maar tzt ga ik weer terug op de pulp.

Mijn conclusie voor nu is dat hij door het wegvallen van de stress minder energie verbruikt en door de hogere hoeveelheid energie met de fibrebeet in totaal veel te veel energie kreeg wat zich uitte in die schrikkerigheid. Als hij nu toch nog ril blijft dan ga ik weer over op gewoon pulp.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Fibrebeet oorzaak van schrikkerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 12:59

Dat kan natuurlijk. Magere paarden hebben gewoon minder energie, en als ze die dan opeens wel krijgen weten ze daar soms geen raad mee. Mijn paard had daar ook last van, alleen werd die niet ril maar gewoon heel stout/ondeugend. Zo kende ik hem niet. Het is wel weer over gegaan. Deels denk ik omdat ik daar meer op bedacht was en dus eerder ingreep, deels omdat hij er zelf aan wende, en deels omdat hij weer aan het werk gezet werd.