Mineralenbrok voor kieskeurig paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xDeewii
Berichten: 25
Geregistreerd: 11-01-15

Mineralenbrok voor kieskeurig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-20 17:22

Hallo allemaal,

Al bijna een jaar voer ik nu een mineralen brok aan mijn paard op advies van de dierenarts. Het is namelijk een haflinger die snel dik wordt.

We zijn begonnen met Vitalbix dat at hij ongeveer een week en daarna liet hij het liggen. Tussendoor ook oerbalans geprobeerd hierbij hetzelfde probleem.

Door veel goede verhalen over Metazoa, ben ik dat gaan voeren (Metazoa Timothee). Dit heeft hij een halfjaar prima gegeten. Maar nu opeens laat hij dit ook liggen.

Mijn vraag aan jullie welke mineralen brok raden jullie aan? Er is van Metazoa ook een Superfit brok variant dus ik dacht misschien die proberen? Ik zie ook veel goede recensies over Cavalor Fiberforce, maar vraag me af of daar genoeg vitaminen in zitten.

Ik hoor graag jullie mening

Zuidpool
Berichten: 176
Geregistreerd: 12-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 17:30

Jepaardgezondenfit wordt hier heel goed gegeten. Ik heb uitgerekend dat ik met deze vitamine en mineralenbrok In mijn situatie het best aanvul.
Verder heb je bv marstall force. Heel veel mensen hier voeren het. In marstall zit wel extra ijzer, hetgeen in NL al veel in ruwvoer zit.
Victorious secret schijnt ook goed te zijn maar dat lusten schijnbaar weinig paarden.

En voeren met een beetje geweekte ontsuikerde bietenpulp?

Duhelo

Berichten: 28533
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Mineralenbrok voor kieskeurig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 17:36

Lexa winter cob wordt super graag gegeten.

xDeewii
Berichten: 25
Geregistreerd: 11-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-20 22:38

Duhelo schreef:
Lexa winter cob wordt super graag gegeten.


Okee heb het even opgezocht! Kan niet precies vinden hoeveel suiker er nou in zit maar zal waarschijnlijk niet veel zijn? Koop je dit online?

xDeewii
Berichten: 25
Geregistreerd: 11-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-20 22:40

Zuidpool schreef:
Jepaardgezondenfit wordt hier heel goed gegeten. Ik heb uitgerekend dat ik met deze vitamine en mineralenbrok In mijn situatie het best aanvul.
Verder heb je bv marstall force. Heel veel mensen hier voeren het. In marstall zit wel extra ijzer, hetgeen in NL al veel in ruwvoer zit.
Victorious secret schijnt ook goed te zijn maar dat lusten schijnbaar weinig paarden.

En voeren met een beetje geweekte ontsuikerde bietenpulp?


Thanks! Ga ik zeker even naar kijken ziet er uit als super goed voer. Ik heb zelf niet de mogelijkheid om te voeren dit doet het stalpersone dus met bietenpulp wordt dat een beetje lastig..

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Mineralenbrok voor kieskeurig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 13:36

Pavo Vital, wordt goed gegeten,zelfs mijn zeer kieskeurige ruin bleef dit eten en was net als die van jou met voer. Een maandje eten en dan hoefde meneer het niet meer.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 13:41

Mijn pony vond je paard gezond en fit niet lekker meer na een jaar of 2, en ook niet door slobber.
Pavo vital eet hij nu alweer zeker een jaar en dat vind hij wel lekker.
En ik heb echt een zeikerd, alles wat gezond is is lussiknie. :+

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Mineralenbrok voor kieskeurig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 13:52

Mijn paard laat iets liggen als hij het niet nodig heeft... stevig koudbloed model, sensibel, natuurpaard.

xDeewii
Berichten: 25
Geregistreerd: 11-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-20 14:03

Blackberry28 schreef:
Pavo Vital, wordt goed gegeten,zelfs mijn zeer kieskeurige ruin bleef dit eten en was net als die van jou met voer. Een maandje eten en dan hoefde meneer het niet meer.


Thanks! Dat klinkt positief

xDeewii
Berichten: 25
Geregistreerd: 11-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-20 14:05

Jetta schreef:
Mijn paard laat iets liggen als hij het niet nodig heeft... stevig koudbloed model, sensibel, natuurpaard.


Ik snap je reactie inderdaad! Maar zodra er voer wordt gegeven waar meer suiker in zit eet meneer het gelijk haha.. In het ruwvoer zit helaas niet genoeg dus moet wel iets aan vitaminen/ mineralen aanvullen

Jets

Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: Mineralenbrok voor kieskeurig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 14:15

Fiberforce is gewoon een volledige muesli dus zit genoeg in als je voldoende voert. Van een gewone muesli voer je altijd meer dan van een balancer of preparaat. Ik heb ook twee dikkies op de fiberforce staan. Omdat ik maar een keer per dag kan voeren geef ik minder dan de aanbevolen hoeveelheid fiberforce en dat combineer ik dan met de nutri support vitamine korrel zodat ze wel alles binnen krijgen. Dat is makkelijk en voordelig voeren, maar de paarden vinden het ook heel lekker en hebben door de halve schep fiberforce ook nog lekker wat te kauwen.

Duhelo

Berichten: 28533
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 14:18

xDeewii schreef:
Duhelo schreef:
Lexa winter cob wordt super graag gegeten.


Okee heb het even opgezocht! Kan niet precies vinden hoeveel suiker er nou in zit maar zal waarschijnlijk niet veel zijn? Koop je dit online?

https://www.lexa-pferdefutter.de/winter-mineral-cobs
Je geeft 80 a 150 gram per dag. Zelfs als er 30 % suiker inzit zou je daarmee max 45 gram suiker per dag extra geven.
Dat is imo verwaarloosbaar.
Kifrahorse verkoopt ze ook trouwens.

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 14:54


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Mineralenbrok voor kieskeurig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 17:02

Lexa heeft volgens mij geen eiwitrijker voer toch? Ik voel nu JPG&F Pro plus, maar dat is vrij prijzig, omdat je hiervan 400 gram ipv 200 moet geven.

Duhelo

Berichten: 28533
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 22:33

Tessebes: bij een vitaminebrok is het eiwitgehalte ook niet zo van belang want je geeft er te weinig van om verschil te maken. Bij een sober paard kan je de eiwitten beter aanvullen dmv bv lijnzaadbrok oid.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Mineralenbrok voor kieskeurig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 23:47

Ik heb een balancer nodig voor een paard in de groei. Ik geef daarnaast al fibrebeet.

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 00:36

Jaaaaa! De Balancer van jepaardgezondenfit was voor mijn paard (tinker) dé oplossing.
Van alle verantwoorde vitaminebrokjes is dit de enige die graag gegeten wordt.
Vitalbix ging even goed, maar werd al snel geweigerd. Metazoa moest ie al helemaal niks van hebben.
Dolblij met deze balancer.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Mineralenbrok voor kieskeurig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 07:26

hier ook pavo vital, wordt door allemaal goed gegeten! En hoef je maar heel weinig van te geven

Sanniejtjuh

Berichten: 1215
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 07:49

Blackberry28 schreef:
Pavo Vital, wordt goed gegeten,zelfs mijn zeer kieskeurige ruin bleef dit eten en was net als die van jou met voer. Een maandje eten en dan hoefde meneer het niet meer.


Hier ook de vital, ook een kieskeurige heer. Heb eerst Marstall gehad, dat ging op een gegegeven moment met lange tanden, net als vitalbix en metazoa. Dit eet hij nu al lange tijd echt goed tot de laatste korrel!

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Mineralenbrok voor kieskeurig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 08:44

Mijn beide haflingers krijgen ook Pavo Vital en doen het daar goed op.
Die van mij zijn wel alleseters, als die iets niet eten zijn ze ziek :+

nnicolex

Berichten: 1232
Geregistreerd: 12-11-06

Re: Mineralenbrok voor kieskeurig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 08:51

Pavo vital inderdaad, die van mij is ook erg kieskeurig (lust bijv geen slobber, gaat hij continue flemen). Maar dit eet hij nu zeker al ruim 2 jaar zonder problemen!

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 08:54

hoefnageltje schreef:
Jaaaaa! De Balancer van jepaardgezondenfit was voor mijn paard (tinker) dé oplossing.
Van alle verantwoorde vitaminebrokjes is dit de enige die graag gegeten wordt.
Vitalbix ging even goed, maar werd al snel geweigerd. Metazoa moest ie al helemaal niks van hebben.
Dolblij met deze balancer.


Balancer van JPGF wordt graag gegeten, zit wel soja in en kleine hoeveelheid melasse( in sommige soorten, maar wel onder 10 % suiker hoor) persoonlijk vind ik het ook wat prijzig, Maar als je daar geen problemen mee hebt ideaal brokje!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Mineralenbrok voor kieskeurig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:01

Idd jpgf, en dan leuk ik dat evt nog op met een handje bietenpulp, luzerne of grasbrok. Sowieso wat lijnzaadolie.

Elisa2

Berichten: 37101
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:04

xDeewii schreef:
Hallo allemaal,

Al bijna een jaar voer ik nu een mineralen brok aan mijn paard op advies van de dierenarts. Het is namelijk een haflinger die snel dik wordt.

We zijn begonnen met Vitalbix dat at hij ongeveer een week en daarna liet hij het liggen. Tussendoor ook oerbalans geprobeerd hierbij hetzelfde probleem.

Door veel goede verhalen over Metazoa, ben ik dat gaan voeren (Metazoa Timothee). Dit heeft hij een halfjaar prima gegeten. Maar nu opeens laat hij dit ook liggen.

Mijn vraag aan jullie welke mineralen brok raden jullie aan? Er is van Metazoa ook een Superfit brok variant dus ik dacht misschien die proberen? Ik zie ook veel goede recensies over Cavalor Fiberforce, maar vraag me af of daar genoeg vitaminen in zitten.

Ik hoor graag jullie mening


Hier goede ervaringen met de superfit brok van metazoa terwijl de timothee afgekeurd werd. :+

xDeewii
Berichten: 25
Geregistreerd: 11-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 10:52

Ik wilde toch nog even terugkomen op mijn eigen topic. Heb namelijk veel geprobeerd. Pavo vital wilde hij absoluut niet eten.

Ik heb daarom even een tijdje cavalor fiberforce gevoerd dit vond hij heerlijk, maar je moet er super veel van voeren voordat ze genoeg vitaminen/ mineralen er van binnen krijgen.

Toen toch besloten om weer een vitaminekorrel te gaan zoeken. Ik heb eerst een proefzakje van Equilin besteld, dit vond hij erg smakelijk! Ik vond zelf de brokjes alleen vrij klein. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op Lexa top mineraal brokjes, deze eet hij goed met een handje fiberforce erbij