beter ontlasting

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

beter ontlasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 08:04

wat helpt goed tegen beter ontlasting?

mijn 2 jarige haflinger heeft wat zachter/natter ontlasting dan mijn oudere haflinger die juist altijd super goede ontlasting heeft.

Maximus mijn 2 jarige heeft altijd wel beetje wat minder ontlasting gehad. Het is geen diaree maar ook niet die mooie stevige ballen die mijn andere haf maakt.

Hij staat al 6 weken op de nieuwe stal. En bij aankomst was zn ontlasting ind niet goed (stress) uiteraard is zijn ontlasting al stukken beter maar zie ze graag nog wat vaster en iets minder nat.

Ik geef de equilin grow met 1 beker vitalbix breed&grow en een schep lucerne.

Hij is pas nog ontwormd en heeft een goede ontwormingschema gehad. In april is hij gecastreerd en 2 weken later had hij dikke koker waardoor hij 3 dagen metacam en AB heeft gehad.

Nu zoek ik iets waarmee ik zijn darmbalans kan herstellen.

Hij ziet er verder goed uit, niet mager of arm bespierd.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: beter ontlasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 08:09

Wat voor ruwvoer krijgt hij en hoe groot is de kans dat die zand in z'n darmen heeft?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 08:15

hij krijgt voordroog ruwvoer van eigen land. (geen natte kuil) en er is wel een kans op zand in zn darmen aangzien hij op een hitactief stal staat. Zandkuur ga ik hem geven. Ik hoop dat hij van de week even (als hij met eten) op stal staat even in de stal mest.. zodat ik een zand test kan gaan doen.

Hij meste van de week voor mij neus toen dacht, jammer dat ik geen handschoen bij me had.. Ondertussen liepen er 2 paarden langs zijn mesthoopje dus is ook niet meer betrouwbaar.

maar ik dacht misschien bestaat er iets wat ook gelijk zand afvoert (ik geef altijd psyllium vezels)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: beter ontlasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 08:24

Een zandtest is helaas niet betrouwbaar, je zal alleen zand vinden als de darmen in staat zijn om het naar buiten te werken.

Veel paarden reageren toch wat minder goed op voordroog. Of dat nat is of niet heeft er niet altijd veel mee te maken, het conserveringsproces is de boosdoener.

Mijn ruin is ook altijd wat gevoelig op zijn darmen; hij is geheel van de voordroog af (krijgt gewoon onverpakt hooi, wel nat gemaakt ivm luchtwegproblemen bij andere pony’s in zijn groep) en dat is eigenlijk de grootste winst geweest. In de winter kan hij zonder aanvullende middelen. In de zomer heeft het gras ook wat invloed op zijn mestkwaliteit. Aanvullend krijgt hij dan Yea-Sacc van Dodson&Horrell.

JeaDH

Berichten: 2156
Geregistreerd: 18-09-08

Re: beter ontlasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 09:00

Psyllium is goed om zand af te voeren en om stevigere/drogere mest te krijgen.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: beter ontlasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 09:14

ah oke dat wist ik niet, ik dacht alleen voor afvoer zand.

Dank je wel dan ga ik eerst daar mee beginnen.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 09:17

Hilary schreef:
Een zandtest is helaas niet betrouwbaar, je zal alleen zand vinden als de darmen in staat zijn om het naar buiten te werken.

Veel paarden reageren toch wat minder goed op voordroog. Of dat nat is of niet heeft er niet altijd veel mee te maken, het conserveringsproces is de boosdoener.

Mijn ruin is ook altijd wat gevoelig op zijn darmen; hij is geheel van de voordroog af (krijgt gewoon onverpakt hooi, wel nat gemaakt ivm luchtwegproblemen bij andere pony’s in zijn groep) en dat is eigenlijk de grootste winst geweest. In de winter kan hij zonder aanvullende middelen. In de zomer heeft het gras ook wat invloed op zijn mestkwaliteit. Aanvullend krijgt hij dan Yea-Sacc van Dodson&Horrell.


helaas kan ik niet beslissen over het ruwvoer ivm dat mijn paarden 24/7 in een hitactiefstal staan dus geen invloed op het ruwvoer. Ïn de opfok had hij ook wel eens last van de overgang.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: beter ontlasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 09:23

Qua ruwvoer ben ik het eens met bovenstaand, maar is dan niet anders.

Hier helpt darmbalans/oerbalans en vitalbix nutrimash erg fijn.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: beter ontlasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 11:05

tja ik zie het ook graag anders maar helaas geen paarden aan huis of de mogelijkheid (ja of mn paard(en) moeten weer veel op stal. dan kies ik liever voor om 24/7 buiten en dan eens uitzoeken/proberen om zn darmbalans weer op orde te krijgen)

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 11:13

Kan je er misschien kaal, grofstengelig hooi bij geven in een slow feeder? Of gerstestro bijvoorbeeld. Misschien helpt dat, als hij wat meer structuur erbij kan krabbelen.
Ik snap dat je dat, ou moeten overleggen maar hopelijk mag zoiets wel. Mijn paard staat met vol gras en krijgt er heel mager hooi bij. Hoewel je zou verwachten dat ze dat laten staan eten ze er wel afentoe van, ik denk voor de structuur

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 11:31

Sintara schreef:
Kan je er misschien kaal, grofstengelig hooi bij geven in een slow feeder? Of gerstestro bijvoorbeeld. Misschien helpt dat, als hij wat meer structuur erbij kan krabbelen.
Ik snap dat je dat, ou moeten overleggen maar hopelijk mag zoiets wel. Mijn paard staat met vol gras en krijgt er heel mager hooi bij. Hoewel je zou verwachten dat ze dat laten staan eten ze er wel afentoe van, ik denk voor de structuur


dat is niet mogelijk hij staat 24/7 in een kudde dus dan eten de andere het eerder op dan hij. Of ik moet hem appart zetten op stal voor een uurtje...

hij kan elke 1-2 uur maximaal een half uur ruwvoer eten dus hij krijgt verdeeld over 24/7 zijn ruwvoer binnen. Ze staan maar 3 uur op het land.

zijn ontlasting is al beter dan 6 weken geleden. En heeft ook gewoon tijd nodig. Ik ga nu eerst voor de zandwegkuur. .

Marie111
Berichten: 4666
Geregistreerd: 15-07-10

Re: beter ontlasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:06

Kuurtje Darmbalans van Ecostyle proberen?

ossie76
Berichten: 64
Geregistreerd: 15-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 15:37

plutolover schreef:
wat helpt goed tegen beter ontlasting?

mijn 2 jarige haflinger heeft wat zachter/natter ontlasting dan mijn oudere haflinger die juist altijd super goede ontlasting heeft.

Maximus mijn 2 jarige heeft altijd wel beetje wat minder ontlasting gehad. Het is geen diaree maar ook niet die mooie stevige ballen die mijn andere haf maakt.

Hij staat al 6 weken op de nieuwe stal. En bij aankomst was zn ontlasting ind niet goed (stress) uiteraard is zijn ontlasting al stukken beter maar zie ze graag nog wat vaster en iets minder nat.

Ik geef de equilin grow met 1 beker vitalbix breed&grow en een schep lucerne.

Hij is pas nog ontwormd en heeft een goede ontwormingschema gehad. In april is hij gecastreerd en 2 weken later had hij dikke koker waardoor hij 3 dagen metacam en AB heeft gehad.

Nu zoek ik iets waarmee ik zijn darmbalans kan herstellen.

Hij ziet er verder goed uit, niet mager of arm bespierd.



Je kan ook een dag of 10 de GROW in dubbele dosering geven, dan zou het ook beter moeten gaan. Evt 150 gram geweekte bietenpulp erbij.

Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Re: beter ontlasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 17:07

Sommige paarden/pony’s reageren goed op Gastro+ van Havens

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: beter ontlasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 17:15

Laat de luzerne eens een tijdje weg. Koudbloeden en luzerne gaat niet altijd goed samen.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 19:34

Geef je één of andere kruidenmix ? Sommige paarden gaan hier ook niet goed op.

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: beter ontlasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 19:52

Biergist geeft vaak veel verbetering, is een levende gist en werkt o.a als probiotica.
Bijkomend voordeel is dat het geen drol kost in vergelijking met hier eerder genoemde (commerciële) supplementen ;)

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 22:14

Pandora2 schreef:
Geef je één of andere kruidenmix ? Sommige paarden gaan hier ook niet goed op.


Ik geef ind kruidenmix (aangemeten) maar hij had al in de opfok last van minder ontlasting. Het is nu zelf beter geworden maar nog niet hoe ik graag wil, maar miss moet ik het meer de tijd geven

Ik ga nu eerst voor de zandweg kuur

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 18:32

Wildgirl schreef:
Biergist geeft vaak veel verbetering, is een levende gist en werkt o.a als probiotica.
Bijkomend voordeel is dat het geen drol kost in vergelijking met hier eerder genoemde (commerciële) supplementen ;)


Zit ook in Oerbalans toch?
Is het ook los te koop?

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: beter ontlasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 19:21

Ik zou ook eens kijken naar darmbalans als ik jou was, van ecostyle. Ook de havens gastro kan je eens proberen.

En ik zou eens kijken naar een periode zonder kruidenmix. Dat kreeg die van mij ook, persoonlijk aangemeten en stond bij de derde mix hoefbevangen, met mok en aan het schuren.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: beter ontlasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 19:26

Ik geef in dit soort omstandigheden eerst een paar weken Opkikker, dat herstelt de darmflora - en sowieso vind ik dat de meeste paarden er van opknappen als ze iets minder lekker in hun vel zitten.