Licht eczemer en voeding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Licht eczemer en voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 23:49

Aangezien ik door de bomen het bos niet meer zie en zoveel informatie vindt op Google.. Misschien kom ik verder met jullie persoonlijke ervaringen en tips..

Thuis heb ik 2 Shetland merrie's staan. 1 van 21 jaar en licht eczemer en de andere dame 8 jaar.

Beide pony's worden recreatief gebruikt. Ze lopen om de dag aan de longe, wandelen aan de hand of lange lijnen /dubbele longe, en zo nu en dan een stap ritje met mijn dochtertje. Onze 21 jarige dame is enorm fit met flinke werklust. Ze is licht eczemer, waarmee ik bedoel dat ze duidelijk jeuk heeft, maar niet alles kapot schuurt. Ze heeft een vliegendeken met vliegenmasker, die al veel verlichting bieden. Verder ondersteun ik haar met teatrea shampoo en "bye bye itch" lotion. Hiermee hebben we het zo goed als onder controle.

Onze jongere Shet hebben we pas 1 weekje. Buiten dat ze te flink is, heeft ze verder nergens last van en is een stuk rustiger dan de andere.

Ik heb al meerdere dingen geprobeerd qua voer. Qua inspanning hebben ze eigenlijk niks extra's nodig. Ze krijgen 2x per dag hooi en staan op kort gras. Zo nu en dan dmv strookbegrazing bieden we meer aan. Maar grotendeels staan ze op zeer kort gras. Hooi is dus het belangrijkste.

Echter krijgt de oudste Fenegriek poeder, en beiden krijgen lijnzaadolie. Dit eten ze het beste door voer heen. Op dit moment krijgt de eczemer de minste reactie op de Subli vitamaninen en mineralen bikkels en een handje pavo Muesli.

Voorheen heeft ze op subli pony brok gezeten, toen overgestapt op de Pavo Summerfit blokjes. Van beiden kreeg ze jeuk. Deze verdween aanzienlijk bij de Subli mineralen en vitaminen bikkels. Dus kreeg ze enkel een paar brokjes hiervan. Qua energie vind ik haar goed zo. Ze kan een bommetje zijn, maar zo is ze ook gekocht. Over het algemeen is ze in de omgang heel relaxed en rustig.

De muesli is eigenlijk erin geslopen omdat ze de Fenegriek over de brokjes niet at, en met de muesli erbij wel. De muesli heb ik gekregen en is nu bijna op. Vandaar dat ik iets anders zoek.

Ik lees vooral veel over Marstall Force en de Pavo Care4Life.
Omdat dit allemaal suiker en zetmeel arm is. Juist goed voor een eczemer.

Wat is jullie ervaring hierin?
Of is er nog iets anders wat ik een eczemer kan geven? We streven natuurlijk naar geen jeuk meer.

De dame(s) in kwestie
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Orsje op 23-05-20 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Licht eczemer en voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 23:53

Paco vital of een andere balancer? Eventueel de supplementen met een spuit (aanlengen met water) rechtstreeks de mond in?

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Licht eczemer en voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 00:08

Ik volg even... heb er ook eentje die de laatste 2/3 dagen terug licht begint te schuren, wss combinatie met het warme weer en allergies. Geen zomerexceem. Zowat zelfde situatie als bij jou met hooi en beperkt strookbegrazing. Alleen een maatje groter van pony. Mijn ervaring tot nu toe is dat veel beweging helpt en ook een vliegendeken en een gezond gewicht enorm belangrijk is.

Nu geef ik pavo vital, maar omdat ik hoorde dat sommigen juist door pavo gaan schuren wil ik nu overstappen op een andere vitaminekorrel. Ik denk sterk om morgen die van cavalor te gaan halen en te kijken. Mijn ervaring post ik wel van zodra ik verandering merk.

De shets doen het dan weer geweldig op pavo vital en een beetje cavalor muesli. Eigelijk ook op pavo summerfit (1/4 koek per dag). Dus wat is wijsheid? :?

Ook een detox kuurtje zou blijkbaar goed zijn. Hier heb ik echter nog geen ervaring mee.

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 00:11

tennan schreef:
Paco vital of een andere balancer? Eventueel de supplementen met een spuit (aanlengen met water) rechtstreeks de mond in?


Wat dat betreft is de oudste echt een merrie-merrie.. Als je iets doet wat haar niet bevalt en je herhaald dit, laat ze zich niet meer pakken. Vorig jaar had ze haar ogen ontstoken en kreeg 2x per dag zalf hiervoor. Ze heeft zich vervolgens een week lang niet meer laten pakken.. Mijn man kan haar nu nog steeds niet pakken. Wat dat betreft een eigenwijze dame... Dus ik ben bang dat via een spuit alleen maar problemen gaat geven qua vertrouwen.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Licht eczemer en voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 09:55

Sommige paarden jeuken op luzerne. Alle pavo-producten (op energy control, speedibeet en fiber nuggets na) bevatten redelijk wat tot veel luzerne. Hier staan er twee die zomereczeem-achtige klachten krijgen van luzerne (zowel op pure luzerne als pavo-producten), dus ik ben overgestapt op marstall force met fiber nuggets en sojaschroot. Maar qua muesli kan je ook kijken naar pure feed (www.purepaardenvoeding.nl). Vitalbix is op basis van luzerne, dus dan niet handig. Bikkels bevatten wel luzerne, maar onbekend hoeveel.

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 10:09

Correct me if i'm wrong.. Maar volgens mij is kort gras juist niet goed voor een eczemer.
Omdat kort gras vaak gestrest is en het suikergehalte dan heel hoog kan zijn (suikers + zetmeel is iets wat je wilt vermijden bij een eczeem paard)

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:13

Drico schreef:
Correct me if i'm wrong.. Maar volgens mij is kort gras juist niet goed voor een eczemer.
Omdat kort gras vaak gestrest is en het suikergehalte dan heel hoog kan zijn (suikers + zetmeel is iets wat je wilt vermijden bij een eczeem paard)


Dat klopt maar er wordt veel hooi bijgevoerd. En elke dag een strook vers gras waar ze ook een paar uren eten aan hebben. Dus dat zou in principe ok moeten zijn. Lang gras is voor veel paarden geen optie ivm te dik worden.

evelienn28

Berichten: 601
Geregistreerd: 19-07-11
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:24

Ik heb mijn mini dit jaar op oerbalans staan gaat tot dus ver erg goed hij heeft geen jeuk.
Hij heeft wel altijd een eczeemdeken om.
Verder staat hij op de paddock met hooi in een slowfeeder.
Gras krijgt hij verder nauwelijks af en toe half uurtje grazen maar verder niet.

Mijn ervaring is dat je ze beter van het gras af kunt houden.
Suikers zijn ook vaak veroorzakers van jeuk.
Bij elk paardje is het weer anders en zal je moeten uitproberen wat werkt.

nayla

Berichten: 312
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Re: Licht eczemer en voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:31

Een van mijn shetjes had ook lichte eczeem.
Ze stond eerst 4 tot 8 uur op arm gras (niet heel kort, wel arm) , droog hooi tussendoor en ze kreeg een handje havensbrok (blauwe zak) smorgens en savonds als de rest eten kreeg op stal, en dan schuurde ze.

Ze staat nu met vrijwel onbeperkt droog hooi op een zandpaddock, 2u gras per dag en vitalbix daily complete. Ze schuurt totaal niet meer.
Een ander paard dat hier staat, schuurde haar manen af in de zomer, die is ook overgeschakeld van de havens naar de vitalbix en schuurt ook niet meer. Dat paard gaat wel nog gewoon meerdere uren per dag op het gras.

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:03

Ik heb 2 eczemers, die het beide veel beter doen nu ze al een aantal jaren niet meer op het gras komen. Enkel hooi/zo droog mogelijke voordroog en een vitaminebrokje. (metazoa/vitalbix)
Als ze op kort gras staan, krijgen ze toch nog gras binnen; het blijft niet voor niets kort. En in kort gras kan relatief veel suiker zitten.

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:39

Mijn mini en paard staan bijna iedere dag 1 hooguit 2 uurtjes op het gras en
dan ook nog met grasmasker op.
En als voer een beetje luzerne met een vitalbix brokje.

SafierZ
Berichten: 111
Geregistreerd: 30-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 10:04

Ik geef mijn pony nu voor het tweede jaar
ExZem-Plus van Marstall. Ik begin daar al in maart mee. Dat helpt goed.
Hij staat in een wei met kort gras en krijgt er hooi bij gevoerd.
Voor de rest krijgt hij wat wat Pavo basic plus en Nature’s best
Voor de vitamine en mineralen geef ik Pavo Vital.

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Re: Licht eczemer en voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 23:10

Thnx voor de reacties!
Qua gras staat ze het hele jaar hetzelfde, maar heeft enkel in de Lente en zomer last. Herfst en winter schuurt ze echt totaal niet. Ik heb eigenlijk het hele jaar door gras staan. We zijn bezig met een zandpaddock aanleggen met drainage. Dus zodra deze af is, kunnen we natuurlijk wel uittesten of met of zonder gras verschil maakt.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:42

Poekkie schreef:
Ik volg even... heb er ook eentje die de laatste 2/3 dagen terug licht begint te schuren, wss combinatie met het warme weer en allergies. Geen zomerexceem. Zowat zelfde situatie als bij jou met hooi en beperkt strookbegrazing. Alleen een maatje groter van pony. Mijn ervaring tot nu toe is dat veel beweging helpt en ook een vliegendeken en een gezond gewicht enorm belangrijk is.

Nu geef ik pavo vital, maar omdat ik hoorde dat sommigen juist door pavo gaan schuren wil ik nu overstappen op een andere vitaminekorrel. Ik denk sterk om morgen die van cavalor te gaan halen en te kijken. Mijn ervaring post ik wel van zodra ik verandering merk.

De shets doen het dan weer geweldig op pavo vital en een beetje cavalor muesli. Eigelijk ook op pavo summerfit (1/4 koek per dag). Dus wat is wijsheid? :?

Ook een detox kuurtje zou blijkbaar goed zijn. Hier heb ik echter nog geen ervaring mee.


Eventjes een update met mijn bevindingen.

Nadat mijn paard terug licht begon te schuren ben ik 1 dag na die bericht cavalor support gaan halen ipv pavo vital. ook een zalfje op basis van gezuiverde olijfolie. Hij krijgt dat nu elke dag op zijn staartwortel en cavalor support ipv pavo vital. De volgende dag had hij nog even licht geschuurd, daarna geen enkele keer meer. Andere omstandigheden zijn onveranderd en schuuropties genoeg.

P.s. dit gaat om een paard dat zich bij overgewicht en onbeperkt gras tot bloedens toe open schuurde in 2 dagen.

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Re: Licht eczemer en voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 20:19

Ik heb nu de Pavo Care4life gehaald om te testen. Vanaf morgen ga ik deze voeren en geleidelijk de vitaminen en mineralen brok weglaten. Ik moet zeggen dat we dit jaar de jeuk al vrij snel onder controle hebben. Haar manenkam is bovenop lichtelijk aangetast, voor de rest nergens plekken. Eergisteren met teatrea shampoo gewassen en met de bye bye itch goed ingesmeerd. Vorig jaar had ze in haar gezicht veel meer schuurplekken en wondjes. Nu gelukkig niks.

Dniekje
Berichten: 4679
Geregistreerd: 20-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:35

Hier ook eentje met eczeem. Staat overdag buiten onder een eczeemdeken. Destijds ook bezig geweest met welk voer de jeuk zou verlichten. Goede resultaten geboekt bij de overgang naar St. Hypolyt Hestamix (brok). Daarnaast spray ik voor ze naar buiten gaat de manen en staart altijd even in met paardenparfum van Equiprotecta (ja, zo heet het echt :+ ). Stinkt onmogelijk hard naar knoflook, maar werkt hier perfect. Flesje kost bijna niks, €7,50 geloof ik en doe er super lang mee. Kan met deze combi het dragen van de eczeemdeken altijd vrij lang uitstellen.

Had hiervoor al veel geprobeerd qua smeersels, sprays, maar dit lijkt hier het beste te werken.