Tips gevraagd: Groot paard, meer power en vulling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 21:40

Eet hij luzerne goed? Zo ja, bij elke voederbeurt wat luzerne door de brok doen? Als hij het goed eet zou ik zelfs de bodybuilder volledig weglaten en ter vervanging de sportbrok aanvullen met voldoende luzerne. Je voert nu eigenlijk erg veel brokjes (de sportbrok, de concept is ook al een brokje, dan nog eens de bodybuilder als brokje) maar om je paard voller te krijgen zul je toch wat meer vezel moeten gaan voeren in de vorm van droog hooi of luzerne.


Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:28

Karma schreef:
Heleennn schreef:
Eet hij luzerne goed? Zo ja, bij elke voederbeurt wat luzerne door de brok doen? Als hij het goed eet zou ik zelfs de bodybuilder volledig weglaten en ter vervanging de sportbrok aanvullen met voldoende luzerne. Je voert nu eigenlijk erg veel brokjes (de sportbrok, de concept is ook al een brokje, dan nog eens de bodybuilder als brokje) maar om je paard voller te krijgen zul je toch wat meer vezel moeten gaan voeren in de vorm van droog hooi of luzerne.


Luzerne zal ik voor een luchtzuiger absoluut afraden. Luchtzuigen komt vaak voort vanuit maagzweren of maagklachten, ook al is het (inmiddels) iets aangeleerd dan nog zijn zij vaak gevoelig op de maag en luzerne prikkelt de maagwand.

Ik zou eventueel de juiste voedingsmix voor je kunnen uitmeten als je dat wenst. Eventueel met kruiden, maar dan moet je maar PB sturen.
Ik zou stoppen met graan en melasse en meer eiwitten geven. Een bietenpulp er bij kan ook, maar zelf heb ik goede ervaringen met de nutrimash van Vitalbix.

Dan zal er toch echt een andere oplossing gezocht moeten worden om wat meer ruwe vezels te voeren. Desnoods de luzerne even weken. Of van kuil naar normaal droog hooi.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers