Meer vuur maar niet dikker.. Haver?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Meer vuur maar niet dikker.. Haver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-19 23:13

Dag!

Nu ik m'n paard steeds serieuzer ga trainen loop ik soms tegen wat twijfels aan. Dit jaar zijn we van een matige L1 basis door gevlogen naar pittige M training na een peesblessure. Ik ben hem sinds de blessure steeds wat meer gaan voeren en tot nu toe eigenlijk met goed resultaat, maar nu loop ik een beetje vast.

Paard krijgt:
Elke dag halve schep basis/onderhoudsbrok
Elke dag 1 schep Vitalbix Active+ (+- 800 gram)
Na het rijden Pavo Slobber met 80ml lijnzaadolie
Na het rijden soms nog een schep Vitalbix

Verder naar behoefte hooi (nooit op) en staat dagelijks op het land, momenteel zelfs nog in vrij vol grasland.

Ik merk dat hij sinds deze zomer met de Vitalbix meer energie heeft tijdens het rijden, kan het beter volhouden. Daar ben ik heel tevreden over Vitalbix. Toch mis ik nu soms wat pit en uithoudingsvermogen. Hij is gigantisch gegroeid in bespiering maar moet nu niet dikker worden.
Ik zoek nu een advies waardoor ik meer pit onder het zadel krijg maar hij niet vervelend wordt. In de hand is die goed te doen maar wel sensibel (zeker op wedstrijd). Is haver een optie? Ter vervanging van lijnzaadolie? Zitten ook vetten in Vitalbix immers. Meer Vitalbix voeren? Laat wel soms al een halve bak staan om het later pas op te eten.

Wat ik zoek: voer waarmee ik meer vuur onder het zadel krijg, zonder een vervelend paard aan de hand.

Rij hem overigens 4 a 5 keer in de week waarvan 3x dressuurmatig en 2x naar buiten.

Donkere foto maar om een beetje een beeld te krijgen.
Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Meer vuur maar niet dikker.. Haver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 13:08

Mijn paarden krijgen standaard haver, maar kan nu niet zeggen dat ze daar meer vuur van krijgen... Misschien ook omdat ze niet super veel bij krijgen, dat als je grotere hoeveelheden voert, het wel werkt.

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Re: Meer vuur maar niet dikker.. Haver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 13:12

Haver doet voor mijn paard ook weinig. Ik heb ook veel gelezen over hoe ik mijn paard heter kan krijgen zonder dat hij dikker wordt. Ik wilde ook graag de Vitalbix geven maar las vaak dat dit toch niet veel energie geeft. Het enige wat voor mijn paard helpt is Derby compact en lijnzaadolie en héél erg consequent zijn met mijn been. Succes!

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 13:14

Hum heel simpel.....geen krachtvoer.
Of Ieder geval de helft weg strepen.
Gras en hooi meer als voldoende,en hij mag niet dikker worden?
In veel gevallen word het voer opgeschroefd,terwijl dat vaak averechts werkt.
In heel veel gevallen less is more.
Probeer het!

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Meer vuur maar niet dikker.. Haver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 16:30

Lijnzaadolie heeft in de afgelopen maand wel verschil gemaakt. Maar ik weet niet hoe ver ik dat nog kan opvoeren..?

@roosa hij hoeft voor nu niet dikker nee. Voorgaande winters was het altijd een probleem om hem op gewicht te houden maar nu moet ik oppassen dat die niet doorslaat de andere kant op. Zoals ik schrijf merk ik dat die wel gegroeid is qua energie dmv voeren.
Daarom vraag ik advies :o

Paard mist overigens 7m darm en heeft dus wel eens moeite met op gewicht blijven.

san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Meer vuur maar niet dikker.. Haver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 16:41

Als je paard 7m darm mist. Kan hij dan wel de voedingsmiddelen opnemen uit het voer? Anders kun je er natuurlijk oneindig voer in blijven stoppen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Meer vuur maar niet dikker.. Haver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 16:55

Dan zou ik de slobber zo houden of halveren Beetje op het oog, de olie houden vanwege de darmen.

En je onderhoudsbrok vervangen door een sportbrok.

Aan de hand en onder het zadel kan je met je voer geen verschil maken. Dat verschil moet je of voor lief nemen of met training verbeteren.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Meer vuur maar niet dikker.. Haver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 17:38

Ik ben positief over geplette haver. Relatief goedkoop omdat er geen marketing praatjes aan vast hangen en mijn vorige paard reageerde er goed op.

Ook goed voor mijzelf trouwens, bakkie havermout zonder opsmuk :Y)

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 19:30

Mijn pony (kan vrij heet zijn van zichzelf) loopt geen pas harder van haver. Meer pit krijgt hij van Pavo Tripple P en ook wel van Pavo Sportsfit.
Omdat hij dat op dit moment niet nodig heeft krijgt hij gewoon een basismuesli (want: heet zat).
Die van mij werd er trouwens niet dikker van, maar ik denk dat dat wel per paard zal verschillen (en wat je er verder mee doet qua training).

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-19 18:44

Rex_Rolfo schreef:
Ik ben positief over geplette haver. Relatief goedkoop omdat er geen marketing praatjes aan vast hangen en mijn vorige paard reageerde er goed op.

Ook goed voor mijzelf trouwens, bakkie havermout zonder opsmuk :Y)


En merk jij dan ook dat je meer energie hebt zonder dat je dikker wordt?
:')

Ik ga die lijnzaadolie nog iets opvoeren en een grotere schep voor de Vitalbix halen denk ik. Als ik nieuw voer moet halen zal ik eens navragen wat zij voor advies geven.

frensje
Berichten: 722
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 19:12

Vitalbix kan een nieuw voeradvies geven als je hun mailt. Ik heb daar wel veel aan gehad.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 19:35

MerleSimone schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Ik ben positief over geplette haver. Relatief goedkoop omdat er geen marketing praatjes aan vast hangen en mijn vorige paard reageerde er goed op.

Ook goed voor mijzelf trouwens, bakkie havermout zonder opsmuk :Y)


En merk jij dan ook dat je meer energie hebt zonder dat je dikker wordt?
:')


:j



en dan niet zo'n korte suikerpiek die je van energiedrank of ander suikerrijk spul krijgt maar een paar uur lang een we-kunnen-er-tegenaan gevoel. Zonder dik te worden (bmi van 20)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Meer vuur maar niet dikker.. Haver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 22:01

rij er meer conditie in, ga trainen alsof je klasse 3 endurance gaat rijden, wel opbouwen natuurlijk, dus werk toe naar 3 x per week 20 km

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 22:18

Arabesk schreef:
rij er meer conditie in, ga trainen alsof je klasse 3 endurance gaat rijden, wel opbouwen natuurlijk, dus werk toe naar 3 x per week 20 km



Klinkt raar, maar is soms wel zo.

Ik ben ook van sober voeren. Laag in suiker en zetmeel, balancer er in, afgestemde vitamines indien nodig.

De mijne is een stuk prettiger geworden sinds elektrolyten gevoerd krijgt.

En lekker veel naar buiten! Veel draven, veel galoperen...

Windbloem
Berichten: 69
Geregistreerd: 06-12-19

Re: Meer vuur maar niet dikker.. Haver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 08:49

Mijn ervaring met haver is dat een paard er inderdaad extra energie van krijgt. Maar hoe dat er weer uit komt weet je niet. De eén gaat harder lopen, de ander wordt alleen maar strontvervelend.

Windbloem
Berichten: 69
Geregistreerd: 06-12-19

Re: Meer vuur maar niet dikker.. Haver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 08:51

Ik zou het ook zoeken in meer conditie opbouwen en je paard goed rechtrichten en losmaken.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 08:56

Ik ben het met arabesk eens,kijk naar je training ik vind dat je hem al fors voert voor wat je doet.op je foto zie ik een paard met behoorlijke reserves en gezien je verhaal over moeilijk op gewicht te houden snap ik dat je voorzichtig bent met minder, maar ik zou eerder daar voor kiezen.minder- maar anders -Dan voor meer

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Re: Meer vuur maar niet dikker.. Haver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 09:23

Wij voeren ook vitalbix maar omdat dit echt een balancer is geef ik de paarden die in de sport lopen daarnaast pavo Ease & Excel. Is krachtvoer op oliebasis ipv suikers. Hier doen ze het heel goed. Meer kracht en uithoudingsvermogen zonder dat ze te veel hulpstoffen binnenkrijgen! Succes!