ruwvoer vervanger paard met ibd

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Re: ruwvoer vervanger paard met ibd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 15:26

Eigenlijk betekent het 0.0044% suiker (44ppm), maar in de praktijk mag je er vanuit gaan dat ze eigenlijk g, dus gram, in plaats van mg bedoelen bij macronutrienten.

Ik ben op het moment eigenlijk niet bereikbaar via pb vanwege dat ik het extreem druk heb, helaas.

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 17:24

neetoch schreef:
In seniores prioris is het suiker/zetmeel gehalte 13 %.
Gewone bietenpulp is dit 8%.
En de bietenpulp van de Pavo (bizar genoeg voor Pavo trouwens) is het maar 4%.

Pavo bevat van de traditionele merken de minste zetmeel en suiker. Alleen de fokkerijlijn is gemiddeld, de rest is er ruim onder.

Pavo fibernuggets zijn ook een geschikt product. Ongemelasseerde bietenpulp ook. De bietenpulp van Arie blok was altijd 6% suiker, maar voor de zekerheid kan je dat het beste bij de fabrikant navragen. Ook hun luzernebrok was zeer suikerarm (4%) en zonder melasse. Maar je moet opletten dat je niet te veel bietenpulp en luzerne voert als je er geen fosforbron zoals tarwezemelen tegenover kan zetten.

In jouw geval zou ik gaan voor 40% bietenpulp en 60% fibernuggets. Luzerne bevat nog meer calcium tov fosfor. Nu is de verhouding 1:3.6. Gehakselde luzerne zou ik niet doen ivm hoe scherp dat is.

Ik ben op het moment eigenlijk niet bereikbaar via pb vanwege dat ik het extreem druk heb, helaas.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie