Eetwaar voor paardjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 20:11

Wat een leuk onderwerp! Wij hebben vorig jaar meidoorn geplant in de wei, de paarden knabbelen er flink aan, hopelijk kunnen ze wat groter groeien als de paarden naar de andere wei kunnen na het hooien. We hebben ook een rozebottelstrook en die wordt dagelijks liefdevol 'gesnoeid'.
De boterbloem nachtmerrie heb ik ook handmatig uitgestoken en getrokken. Avonden lang en kruiwagens vol. Daarna regelmatig bekalkt en ook tijdig bemest zodat het gras ook voeding kreeg om sterker te worden.
Gisteren kreeg ik van de buurman een afgezaagde stam van de wilg en veel gesnoeide takken. De stam hebben ze vakkundig geschild en die is nu veranderd in een mooie blankhouten kapstok. De takken krijgen ze als tussendoortje. Hügelkultur ga ik zeker aan bouwen, lijkt me mooi om hier en daar natuurlijke verhogingen te maken en daar wat weidebloemen op te zaaien.


GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:59

Luizen bij elkaar in groepjes zie ik ook veel, tenminste zwarte beestjes. Ik zie nog niet veel lieveheersbeestjes, terwijl zeven jaar geleden mijn dochter er wel tientallen telden. Ik dacht toen nog dat het wel normaal zou zijn maar dat ik er gewoon niet veel op lette. Maar sindsdien nooit meer zoveel gespot, helaas.
De meidoorn staat in een rij naast de omheining van permanent cord (ook deels om te voorkomen dat de paarden hun voeten in de wei planten en alles door het hek opaten, waardoor er in die strook alleen nog maar onkruiden groeiden). Er loopt een breed pad naast de wei en aan de andere kant staan de rozenbottels (ook achter cord ).
Ik weet niet of iemand hier ook iets van equifit voert? Die bieden ook hooi met kruiden aan (SAMENSTELLING
Esparcette, Timothee, kruiden, o.a. Anijs, Artisjok, Berk, Duizendblad, Echinacea, Engelwortel, Eucalyptus, Brandnetel, Mariadistel, Paardenbloem, Pepermunt, Thijm, Smalle Weegbree, Venkel, lijnzaadolie ...) ik was wel benieuwd naar ervaring hiermee want het is ook wel prijzig.

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 07:11

Bij de jkk goed opletten dat je de wortel helemaal verwijderd, uit een achtergebleven wortelpuntje groeit helaas gewoon een nieuw plantje -:(- . Zo heb ik onlangs niet goed een grote uitgetrokken waardoor er zich nu ongeveer 10 nieuwe hebben gevormd.
Van de boterbloem word je ook moedeloos, die vormen hier nu zaaddoosjes. Ik dacht dat ik ze inmiddels allemaal had uitgetrokken maar je blijft bezig.

Qua equifit lijkt de graanvrije brok wel goed aan te slaan. Ik vind de paarden er wel relaxt onder en ze eten het graag.

Gisteren weer snoeiafval van de wilg gekregen, ze boffen hier maar.

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 16:13

Volgens mij is iets wat swinters groen blijft bijna altijd giftig voor paarden... behalve misschien bamboe? Klimop blijft ook groen, daar eten ze als het goed is niet van maar ik ben er geen fan van.

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 12:31

Das toch wel een jacobskruid! Boerenworm heeft geveerd blad

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 10:50

Hadden jullie dat stukje ook gelezen over het föhnen van de jeukende plek omdat dan het jeukveroorzakende eiwit zou stollen?

Hier groeien de mini bosaardbeitjes opeens overal tussendoor. Die doen ook maar waar ze zin in hebben. Kan ik de paarden alles ervan aanbieden?

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 06:36

Klimop eten ze als het goed is niet van hoor

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 10:45

Onze paarden eten niet van het klein streepzaad. Ik kan ook niet terugvinden of ze giftig is. Wel balen want nu ik eindelijk de boterbloemen onder controle heb is het streepzaad weer ontzettend veel opgekomen. Die zijn helemaal een crime om uit te steken. Iemand een tip hiervoor?
Met de wind hou je de verspreiding van ongewenst pluis toch niet tegen. Een dichte grasmat zou wel helpen maar met deze droogte krijgt het onkruid toch weer de overhand. Zaterdag iig regen!

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 13:11

Ik denk dat ik biggekruid in de wei heb ipv streepzaad.
Biggekruid heeft alleen een rozet onder en geen blaadjes aan de stengel. Ik denk erover de brander alle bloempjes te branden om verspreiding verder te voorkomen of ben ik dan vlinder en bijtjes onvriendelijk bezig?

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 04:17

Ik zou het weghalen omdat het de wei overneemt en ik de verspreiding wil voorkomen. De rozet verdrukt het gras eromheen...
Afbeelding

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 21:41

Mooi Karin ! Ik vind die blauwe korenbloemen prachtig! Voor de rest ben ik er ook niet zo bekend mee, wellicht smeerwortel in bloei? En paars kan esparcette zijn?

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 21:47

Onze appelbomen hebben veel “aangevreten” gaatjes. Deze durf ik niet goed te geven, ook niet leuk natuurlijk voor de insecten die in de appel wonen :). We hebben een boom van circa 80 jaar oud. De appels zijn groot en niet zo zoet, deze eten onze paarden eigenlijk liever.
Rond deze tijd worden ook mangels oftewel voederbieten aangeboden. Voor een paar euro krijg je hier al gauw een stuk of 20 van die dingen. We geven ze om de 2 dagen per paard 1, hebben ze ook lekker lang wat te doen.
De wilgen hebben wij een keer in het voorjaar van de groenafdeling van de stort meegenomen en die deden het toen beter dan toen we ze in het najaar plantten.

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:00

Ik plaats m hier ook even https://www.bdb.be/Portals/0/docs/Grond ... ingweb.pdf. Lijkt me een mooie website over weidebeheer.

Stuitte toevallig op deze site omdat ik hoornbloem in de wei had gevonden of iets wat er op lijkt. Kennen jullie die? Ik kan er niet veel over vinden.

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:07

De esparcette ziet er mooi uit! Ik vind vogelwikke ook zo mooi, groeit nu weelderig in de berm met paarse bloemetjes maar dat is niet eetbaar voor de paarden.
Afgelopen zaterdag hebben we gehooid. De helft van de normale opbrengst door het ontbreken van de regen. We proberen nog een tweede snee. Nu kunnen ze iig lekker op de wei en krijgen onze rozebottels kans bij te groeien want daar zit geen blaadje meer aan.
Ook nog in de winter wat wilg gestekt. Daar was al een groot stuk bast vanaf gegeten. Ik had nog wat groene leem klei opgesmeerd zodat ie het weer gaat doen hoop ik.

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 03:09

Citroenmelisse zou muggen weren en je kunt net als van munt er thee van maken.

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:46

Stuur wat lieveheersbeestjes , hier hou ik geen bloemkoolblad over

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:24

Ja die larven bestellen van lieveheersbeestjes was voor mij ook nieuw. Niet gedaan maar leuk dat het kan. Snackwandelen of tijdens het bitloos rijden doe ik ook al lang omdat daardoor ook tijdens het alleen op buitenrit gaan met de pony de spanning verdween. Hoofdje laag is adrenaline weg...
Helaas heb ik nu wel dat de paarden slechte (pudding) mest krijgen van het gras. Ze staan op strookbegrazing en al geef ik een klein reepje bij dan zie je al verschil terwijl dat gras geen extra kunstmest heeft gehad sinds het hooien. Als ze op het schrale stuk staan gaat het wel beter er worden het weer mestballen maar schraal is ook een keer op en dan wordt het een stuk waar niets meer op te scharrelen valt. Het blijft een beetje zoeken in deze periode.
Ik wilde namelijk voor de helft vd wei voor de 2e snee gaan omdat de 1e door de droogte minder dan de helft opbracht. Maar dat kan pas over een week of 3-4 waarna ze weer een groot stuk schrale wei hebben. Nu dan toch maar een stuk maaien en tegen februari hooi inkopen waarschijnlijk.

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 07:33

De rozebottel is momenteel fors in het deel waar de paarden niet bij kunnen (waar ze wel bij kunnen is een zielig bladloos struikje zonder bottel.

Dat ze die rechtstreeks kunnen verhapsnappen met die prikkels is mij een raadsel.

Ik las dat gedroogde bottels lang houdbaar zijn. Had ik iets eerder mee moeten beginnen natuurlijk dan had ikgebruik kunnen maken van de tropische hitte.

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 19:26

Ik knip regelmatg wat trossen en takken met blaadjes en voer ze bij op de wei. Oja en de dagen na het voeren niet schrikken van de mest, daar zitten de zaadjes rijkelijk in verdeeld.

De blaadjes en takken trouwens zonder de scherpe dorens!

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 19:46

Lijkt op limonium maar zou ook ridderspoor kunnen zijn?

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 19:36

De wilg staken wij pas in deze periode in de grond. Dat pakt nog wel hoor. En de bast was er ergens juni afgeknabbeld door een paard. Om uitdroging te voorkomen heb ik er toen een papje van groene leem over gesmeerd. Hij heeft het doorstaan, maar wilgen zijn sowieso sterk.
Heb je een foto van de kamille en esparcette?
Beetje balen dat ik de spaanse margrieten niet uit de moestuin gegraven heb. Die staan er nu zielig bij, of zouden die nog bijtrekken.
De wei staat trouwens vol met muur : (.... dat wordt ws verticuteren en opnieuw inzaaien.

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:06

[quote="Diane_"]Ik denk dat de wilg pas later wat uit gaat lopen. Hier heb ik er 2 in de grond gezet, ben benieuwd.

GraceZarif: Muur is ook eetbaar voor mensen, beetje hetzelfde als postelein. Bewaar dus wel iets voor jezelf ;-)[/quote


Wat een leuke tip, bedankt! Meteen opgezocht https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ge ... -muur.html )Leuk dat er ook stond: als vogels het eten kunnen mensen het vaak ook eten...

Karin, als de tak (makkelijk) breekt is het niet meer te redden. Buigt hij mee dan komt het goed.

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 18:32

Symke schreef:
Ja zonnebloem binnen gaat hier ook hard!
Bramen hebben we hier al overlast genoeg van en eten ze vgl mij totaal niet dus die plant ik echt niet :=

Blijft hier nog steeds bij zevenblad en kleefkruid en hier en daar dovenetel maar zijn ze niet dol.op

Jullie al meer gevonden?
Fluitenkruid staat er wel denk ik maar durf ik nog niet zonder de bloeien dan weet ik het zeker wat het is


Kleefkruid is ook al te plukken. https://www.paardennatuurlijk.com/2020/ ... leefkruid/

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 07:48

Ook lekker voor in je eigen kopje thee of groene muntsaus bij vis.

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 08:39

Hoi Karin, als je luizen wilt verhuizen moet je er een plant naast zetten die ze nog lekkerder vinden zoals oost indische kers. Makkelijker is de kamille een poos in koud water te leggen of af te spoelen.

Het kleefkuid is echt op in de natuur, de paarden hebben er veel baat bijgehad! Waar zou ik het gedroogd kopen? Ik zag agradi maar mss heeft iemand andere goede ervaringen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, SemrushBot, Ubermetrics en 5 bezoekers