[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Zidore

Berichten: 5796
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 19:11

Annenas schreef:
Ik geef de mijne bietenpulp, met 1/2 emmer geweekte speedibeet per dag is ie dit najaar gelukkig niet ingevallen! Ben wel vanaf begin september begonnen met voeren en op dagen dat ik hem rijd krijgt ie een dubbele portie :D

speedibeet is toch hetzelfde als bietenpulp?
die van ons eet het helaas niet, de bak bleef de hele dag onaangeroerd staan.. in het begin at ze er wel van maar het ging haar steeds meer tegenstaan...

_Dreamer schreef:
Ik meld mij hier ook :) Mijn paard is naar mijn zin nog steeds wat te dun en ik vind het moeilijk haar op ene goed gewicht te krijgen, maar vooral te houden. (Ze ziet er opzicht goed uit, maar er mogen van mij wat meer vetjes aan als reserve, aangezien ze erg snel afvalt). Zal straks even een goede foto zonder zadel enzo maken :)

Wat ze nu krijgt
- ochtend ruwvoer en 3/4 schep krachtvoer (sportbrok)
- hele dag op de wei
- bij binnenkomst weer ruwvoer
- avondronde weer ruwvoer en 3/4 schep krachtvoer
- zelf geef ik d'r elke dag een halve schep Vitalbix Active+, met een samengestelde kruidenmix en magnesium

Altijd netjes ontwormd en verder is ze ook gewoon happy en in orde. Zijn er nog andere dingen die ik bij kan voeren zeker van de winter?
Ik ben niet zo thuis is voer dus hoop dat jullie mij kunnen helpen :)

Op de wei groeit nu niets meer, hoeveelheid ruwvoer opvoeren, liefst onbeperkt hooi. Wij hebben ook een winter lang er aan kapitalen aan brokken staan bijvoeren maar ze kreeg op die stal gewoon te weinig hooi, nu onbeperkt en al veel beter op gewicht :)

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no


Zidore

Berichten: 5796
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 01:16

Onze merrie at ook te weinig ruwvoer en bleef maar afvallen terwijl als ze biks hoort of ziet wel komt kijken.

We geven haar nu (naast onbeperkt goed hooi!) gras/luzernebrok met hooibrok (diegene die je niet hoeft te weken) en vitalbix, binnen no-time kwam ze aan :)

ze krijgt het verdeeld over 3 voerbeurten per dag en alles gaat op, hiervoor gekozen omdat ze van gewone biks gaat stuiteren er er een hoop troep in zit, we wilden ook geen granen meer voor haar

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Zidore

Berichten: 5796
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:48

Nog een vraagje over sojaschroot. Hoe bouw je dit op in je voer? Ik begreep dat je dit langzaam moest aanpassen. Hoe hebben jullie dat gedaan?

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Zidore

Berichten: 5796
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:46

Ok dankje, ik heb de eerste dagen 50 gram gegeven en zit nu op 100. Ik denk dat ik het bij 100 hou of is dat te weinig? Ik las dat de meeste 300 gram geven maar dat lijkt me zoveel.. ze hoeft niet in 1 maand tijd 50kg aan te komen ofzo, ik voer het omdat ze iets te mager is en ik wil niet dat ze verder afvalt..

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Zidore

Berichten: 5796
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 23:43

_Nelleke_ schreef:
Mag ik even inbreken?

Mijn pony is niet te dun (eerder te dik) maar een enorm moeilijke eter. Hooi en gras eet hij wel. Omdat hij in pension staat waar ik zelf de kwaliteit van het hooi niet kan bepalen wil ik dat hij dagelijks vitaminen en mineralen binnen krijgt.

Hij at altijd (wel met lange tanden) vitalbix daily complete maar dat eet hij helaas niet meer. Ook pavo vital eet hij niet. Lucerne eet hij ook niet, bietenpulp idem dito. Marstall force eet hij ook niet.

Ergens slobber van maken heeft geen nut want ook dat moet ie niet als er iets in zit wat hij niet lust.

Wat ie wel lust is ongeveer alles waar veel melasse in zit maar vanwege overgewicht (koudbloed haflinger) mag hij dit niet.

Heeft iemand hier een tip voor een voer wat wel gezond is maar ook goed gegeten wordt door moeilijke eters?
ik had dit ook met onze te dikke koudbloed, ik mengde de vitalbix met luzernebrok en hooibrok, dan at hij het wel

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Zidore

Berichten: 5796
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 00:12

Heb ons paardje hier de hele winter geweldig goed gehad op de sojaschroot, dat wilde ik wel even melden, 300 gram per voerbeurt (in 6 weken langzaam opgebouwd) en ze ziet er super uit!

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Zidore

Berichten: 5796
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 22:03

Ik haal het bij de voerhandelaar in de buurt. Wij voeren het echter alleen in de wintermaanden als de paardjes een beetje invallen of dunner worden. In het voorjaar gaan ze het gras op en daar zitten genoeg eiwitten in om dikker te worden. Dan zouden ze bij ons met die sojaschroot teveel eiwitten binnen krijgen dus stoppen we met dat bij te voeren.

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Zidore

Berichten: 5796
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 18:32

Ik heb de sojaschroot dagelijks gegeven gedurende de wintermaanden 100gr per dag. Paardje werd niet mager deze winter maar ook niet moddervet. Toen ze paar uurtjes weidegang kreeg vanaf april werd ze echt dik dus nu met sojaschroot gestopt, heb onze merrie nog nooit zo gezond en rond gezien :)

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no


Zidore

Berichten: 5796
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 20:49

Oryani schreef:
Heeft iemand hier al geprobeerd om met supplementen te werken?
Ik ga nu olie met vitamine e, gecombineerd met tri-aminozuren en pure eiwitten proberen.

Ik heb in de wintermaanden de olie van vitalbix (vit e) ook nog bijgegeven

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Zidore

Berichten: 5796
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 20:15

Hier goede ervaringen met sojaschroot Griebels. Ook hooibrok gaat er goed in, nu gezonde (bijna te dik wordende) merrie die 3 jaar lang broodmager was (luchtzuiger). De hooibrok van pavo gaat ook goed, zowel geweekt als ongeweekt eet ze het.

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Zidore

Berichten: 5796
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:44

YvonneV schreef:
sojaschroot zit wel veel eiwit in

Dat klopt dus ik weet niet of dat voor Griebels geschikt is. Er had hier eerder een bokker foto’s gemaakt van de hooibrok. Ik heb twee verschillende merken gehad eerder maar zie weinig verschil in de geweekte varianten. Ik zoek die foto’s nog.

Edit gevonden in het topic over de fibrebeet pavo nuggets

Afbeelding

[VS] Pavo FibreNuggets meer foto’s bij de Post van wendy1992

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Zidore

Berichten: 5796
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 19:02

Nog even over de sojaschroot. Ik voerde een aantal weken 100gram per dag en paardje kwam goed aan. Iets wat met mais-lijnzaad brok niet lukte. Onze veevoerhandel had een zak staan en keek me raar aan.. hij verkocht het normaal alleen aan koeienboeren. Zo’n handelaar moet je dus hebben :D

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Zidore

Berichten: 5796
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 22:36

Je doet het goed, qua beweging kan je nog iets minder, gewoon heel even de tijd nemen om ze aan te laten komen. Paarden dikker laten worden lukt maar op 1 manier; stap 1 is onbeperkt hooi.

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Zidore

Berichten: 5796
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 11:47

ik deed het gewoon ongeweekt over het voer heen strooien

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Zidore

Berichten: 5796
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:53

Mooie opbouw. Gras hoeft niet snel aan te zetten. Als je paardje in een kudde komt die ze niet kent kan dat veel energie kosten.

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Zidore

Berichten: 5796
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 22:41

Ik deed de sojaschroot mengen met de slobber/kruidenmix van vitalbix, daar at ze alles mee op en kreeg ik haar snel op gewicht. Daarna onbeperkt goede voordroog en nu is ze zelfs wat te zwaar, geen idee hoe ik dat er weer af ga krijgen haha

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Zidore

Berichten: 5796
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 22:24

Sojaschroot moet je heel voorzichtig opbouwen. Ik begon met 50 of 100 gram en dan na een week pas meer. Na maanden voeren al lang gestopt maar is m’n paardje nog steeds te dik :D

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Zidore

Berichten: 5796
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 07:23

Ik meng de sojaschroot met vitalbix mash voor de smaak anders eert m’n merrie het ook niet, nu gaat het er smakelijk in :j

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ashkerlon, belle_boef, c_alsemgeest, jazzejam, Lalidan, nuevo_mien, Sewri, wemkelover en 7 bezoekers